Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Liliput kortkoppeling mechaniek defect door Robert vh Prutsert
Vandaag om 22:00:28
Piko Eas-z gebracht als Eaos door Te 2/2
Vandaag om 21:52:56
Grappige foto's door René 4312
Vandaag om 21:34:01
Aachenau West door wob
Vandaag om 21:32:21
NS bestelt 36 Flirt Flex treinstellen door Daan!
Vandaag om 21:27:15
Piko 2025 door Rob Ellerman
Vandaag om 21:13:45
Le Bassin uit logeren bij Bentink door Modellbahnwagen
Vandaag om 21:12:06
Mijn geweatherde modellen door cor_b
Vandaag om 21:09:11
Philotrain NS6001-6006 (niet kijken als je blij met jou philotrain bent) door orientexpress
Vandaag om 20:36:51
Zelfgemaakt BiDiB modules door Patrick Smout
Vandaag om 20:31:28
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Jeronimos
Vandaag om 20:28:39
Rondom Charlois door Modellbahnwagen
Vandaag om 20:19:55
De Projecten van RetroJack door RetroJack
Vandaag om 20:19:52
Raadplaatje door René 4312
Vandaag om 20:19:45
BNLS modulebaan: Werkspoor-Kathedraal 3.5 door spoorijzer
Vandaag om 20:14:32
Anders dan Rietze, moderne 1:87 Amsterdamse GVB trams of bussen? door virmfan
Vandaag om 19:52:15
Diorama Oelde Mittelweg Hp door neudalhausenstadbahn
Vandaag om 19:47:16
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
Vandaag om 19:46:55
fotowedstrijd 2025 door Dave.......
Vandaag om 19:35:50
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door MOVisser
Vandaag om 19:19:24
De spoorhaven van Zuidbarge. door Eric B
Vandaag om 19:09:50
Invoering SGNS containerwagens bij NS door ES44C4
Vandaag om 18:37:53
Bf Kibronn door Luit
Vandaag om 18:15:12
Uhlenbrock Intellibox 3 door ArnodeBruin
Vandaag om 18:02:38
Treinverkeer in het oostblok, grensoverschrijdend? door Falkenberg
Vandaag om 17:06:36
BMB 00-Modulebaan, BMB-Rijdagen en BMB-Deelname aan Beurzen & Evenementen door Streamliner
Vandaag om 16:10:09
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door Mispoes
Vandaag om 16:01:59
ICR-rijtuigen, voor welk merk ga je? LSmodels, PBmodels, Exact Train of Piko? door Sicco Dierdorp
Vandaag om 15:21:02
Ermehuizen, dienstregelingsjaar 1973/1974 door Mispoes
Vandaag om 15:17:11
Roco 290 digtaliseren door Ronald Halma
Vandaag om 15:06:34
  

Auteur Topic: Vraag een machinist het hemd van zijn lijf  (gelezen 145337 keer)

Sander.

  • Offline Offline
  • Berichten: 1172
Re: Vraag een machinist het hemd van zijn lijf
« Reactie #315 Gepost op: 18 March 2015, 13:48:14 »
Nee, als de lucht wegvalt doet een deur helemaal niets.

Bij de storing zoals hier geschets wordt er onterecht een sluitcommando gegeven aan de deuren. Deze sluiten, maar de klembeveiliging is gewoon actief. Dit euvel wil zich ook wel eens voordoen als een treinstel vanuit opzending weer in dienst genomen wordt. (Lijkt me in dit geval geen sprake van)

Mvg

Sander.
Een baan als machinist, je weet niet wat je mist!

tothebeach

  • Michel
  • Offline Offline
  • Berichten: 8950
  • low-budget modelbouwer
    • Rangeerbanen
Re: Vraag een machinist het hemd van zijn lijf
« Reactie #316 Gepost op: 18 March 2015, 16:32:03 »
Daar was idd geen sprake van. Dank je wel voor de toelichting (ook Mantary en Ronald)

Groet,
Michel

robin binsbergen

  • Offline Offline
  • Berichten: 1018
Re: Vraag een machinist het hemd van zijn lijf
« Reactie #317 Gepost op: 18 March 2015, 18:52:07 »
Heb je ook een treinstelnummer?

Christoffel van Hees

  • Offline Offline
  • Berichten: 98
Re: Vraag een machinist het hemd van zijn lijf
« Reactie #318 Gepost op: 18 March 2015, 19:50:03 »
Tijdens de terugreis van wintersport met de Alpenexpress kregen we in Wörgl de kans om op de rangeerlok mee te rijden terwijl ons treindeel werd verplaatst. De machinist hield niet op met uitleggen en ik heb wat filmpjes gemaakt met mijn I-Phone. Kan ik een filmpje hier ook plaatsen en hoe?

Christoffel

Thom

  • Offline Offline
  • Berichten: 4084
Re: Vraag een machinist het hemd van zijn lijf
« Reactie #319 Gepost op: 18 March 2015, 23:15:15 »
@ Sander: Dus als de luchtdruk wegvalt, sluiten de deuren automatisch? En wat als er dan nog iemand zich tussen de deuren bevindt? Gisteren stopten de deuren wel op tijd, toen ze ineens dichtgingen en er nog iemand met een vouwfiets tussen zat. Toen die vouwfiets tussen de deuren weg was vielen de deuren echt dicht.

Groet,
Michel
Het deur systeem wordt aangestuurd door een dubbelwerkende luchtcilinder, dwz dat de cilinder aan twee kanten van de zuiger onder druk gezet kan worden.
De ene zijde om de deur te openen, en de andere zijde onder druk zal hem sluiten.

Zonder aansturing van de magneetkleppen die de lucht 'sturen' zal die deur dus nooit uit zichzelf in beweging komen dus er zal in die hoek wel wat mis gegaan zijn.

Niet alle deursystemen zijn exact gelijk, maar het kan zijn dat een noodontgrendeling de sluitkant van de cilinder ontlucht en je daarna de deur kunt open drukken met de hand. En het kan ook zijn dat de nooddruk knop de sluitkant van de cilinder ontlucht en de open kant  aanstuurt en dan zal de deur uit zijn eigen openen.

tothebeach

  • Michel
  • Offline Offline
  • Berichten: 8950
  • low-budget modelbouwer
    • Rangeerbanen
Re: Vraag een machinist het hemd van zijn lijf
« Reactie #320 Gepost op: 19 March 2015, 06:53:52 »
Heb je ook een treinstelnummer?
Helaas niet. Ik heb het zelf ook niet meegemaakt, mijn vrouw zat in die trein.

@ Thom. Ik krijg steeds meer een beeld hoe het werkt. Dank je wel voor de toelichting.

Groet,
Michel

Menno

  • Offline Offline
  • Berichten: 3461
    • Mijn van-alles website
Re: Vraag een machinist het hemd van zijn lijf
« Reactie #321 Gepost op: 19 March 2015, 21:12:23 »
Nee,

Bij noodopenen trek je de deuren (handmatig) over het dodepunt heen en ze worden ontlucht. Je moet ze dan met de hand open duwen.
De automatische beweging is idd  op lucht (zowel openen als sluiten)
Ik heb ooit het 'genoegen' gehad (en nee, diegenen die dat willen weten moeten dat maar per privébericht vragen) de noodbediening te activeren. Met het induwen van een soort 'bal' leek ik vrijwel rechtstreeks in te grijpen in het mechaniek en de deuren gingen vervolgens gewoon op lucht open, zei het iets langzamer dan gewoonlijk.

Nou praat ik hier over een stuurrijtuig DDM-1, 2 of DD-ar, dat weet ik niet meer, in ieder geval van voor de renovatie, dus er zal wel wat veranderd zijn in de loop der tijd.

Nou vraag ik mij wel af: ik heb de gele sticker met zwarte rand (het vallende mannetje) op pneumatische deuren nooit helemaal begrepen.
Mijn indruk is dat ze voor valgevaar waarschuwen, maar eigenlijk heb ik pas toen ik in de techniek kwam te werken de indruk gekregen dat 'de norm' pneumatische deuren ziet als onderdeel van een machine, waarbij leken in aanraking (kunnen) komen met bewegende delen, waardoor die sticker de juridische kant dekt.

Echter, nu lees ik dat dubbeldekkers een klembeveiliging hebben, maar die sticker zit er daar wel op, maar bij de nieuwe Sprinters, waar alles elektrisch verloopt en óók een klembeveiliging zit, zit geen sticker. Heeft 'de norm' dan ook een niveau van de kracht die uitgeoefend kan/mag worden op een object dat zich tussen de deuren bevind voordat er waarschuwingen verplicht zijn? Mijn ervaring is namelijk dat je de gemiddelde pneumatische treindeur niet gemakkelijk openhoudt...

ivanzon

  • Offline Offline
  • Berichten: 1587
Re: Vraag een machinist het hemd van zijn lijf
« Reactie #322 Gepost op: 27 March 2015, 21:57:35 »
Als je vlak bij een station strandt wegens stroom uitval of een technisch defect, is er een procedure wat de passagiers betreft?
Vandaag stond er een paar honderd meter van het station in de buurt van mijn werk een trein stil waarvan de passagiers redelijk makkelijk naar het station terug zouden kunnen lopen.

Thom

  • Offline Offline
  • Berichten: 4084
Re: Vraag een machinist het hemd van zijn lijf
« Reactie #323 Gepost op: 28 March 2015, 01:45:21 »
Die zijn er zeker, maar die houden in ieder geval in dat het niet simpelweg gelijk evacueren wordt als blijkt dat er iets aan de hand is.




Jasperkc

  • Offline Offline
  • Berichten: 207
Re: Vraag een machinist het hemd van zijn lijf
« Reactie #324 Gepost op: 05 December 2015, 08:18:03 »
Hallo machinisten,

In Oostenrijk, Italië, Zwitserland en Duitsland rijdt de rollende landstraße. Deze trein is in mijn ogen geen goederentrein of het moet een goederentrein trein zijn met personenvervoer. Mag deze trein (als deze in Nederland rijdt) over de Betuweroute rijden? Of is dat gezien de vele treinbegeleiders verboden. Hoe wordt dit opgelost in de landen waar deze treinen wel rijden? Rijden ze daar tussen het gewone vervoer door of wordt de trein wel ingelegd als goederentrein?

Groet, Jasper

reMARKable

  • Online Online
  • Berichten: 2088
  • TP V-VI op duits territorium
    • Up to date fotostream met fotos uit NL-DE en CH
Re: Vraag een machinist het hemd van zijn lijf
« Reactie #325 Gepost op: 05 December 2015, 09:57:30 »
Tijdens de terugreis van wintersport met de Alpenexpress kregen we in Wörgl de kans om op de rangeerlok mee te rijden terwijl ons treindeel werd verplaatst. De machinist hield niet op met uitleggen en ik heb wat filmpjes gemaakt met mijn I-Phone. Kan ik een filmpje hier ook plaatsen en hoe?

Christoffel

Ff uploaden op YouTube oid en dan de link met ons delen  :)
Regelmatig nieuwe foto's online! https://www.flickr.com/photos/remarkable1432/

André82

  • Offline Offline
  • Berichten: 941
Re: Vraag een machinist het hemd van zijn lijf
« Reactie #326 Gepost op: 05 December 2015, 10:51:45 »
Hallo machinisten,

In Oostenrijk, Italië, Zwitserland en Duitsland rijdt de rollende landstraße. Deze trein is in mijn ogen geen goederentrein of het moet een goederentrein trein zijn met personenvervoer. Mag deze trein (als deze in Nederland rijdt) over de Betuweroute rijden? Of is dat gezien de vele treinbegeleiders verboden. Hoe wordt dit opgelost in de landen waar deze treinen wel rijden? Rijden ze daar tussen het gewone vervoer door of wordt de trein wel ingelegd als goederentrein?

Groet, Jasper
In Nederland mag deze dan niet over de BetuweRoute rijden vanwege de overdreven veiligheidsmaatregelen in de tunnels. Zo mogen er door de Barendrecht-tunnel door de goederenbuis geen treinen met reizigers of personeel in rijtuigen en mogen door de reizigers-tunnel weer geen goederentreinen. Zelf hebben we dit probleem eens gehad met een trein bestaande uit goederenwagens en met personeel bezette rijtuigen. De oplossing was toen om het personeel vanaf Lage Zwaluwe met een taxibus naar Maassluis te rijden..... Lang leve de vele regels in Nederland.

Peter Korsten

  • Offline Offline
  • Berichten: 8570
Re: Vraag een machinist het hemd van zijn lijf
« Reactie #327 Gepost op: 05 December 2015, 14:54:17 »
Ja, het moet maar eens afgelopen zijn met die veiligheidsregels, vooral bij treinen. ::)

- Peter
***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** 40

j.ossebaar

  • Offline Offline
  • Berichten: 291
Re: Vraag een machinist het hemd van zijn lijf
« Reactie #328 Gepost op: 05 December 2015, 15:00:27 »
Nood bediening deuren .
Mat '64 Rode knop achter rond glaasje . Knop zit aan anker openspoel ,die de regelschuif in de openstand zet .Deur wordt uit de vergrendeling gedrukt .
Rijtuig ,rode handel trek je naar beneden ,deur mechanisch uit de vergrendeling .
Sprinter ,rode knop is een mechanisch lucht ventiel . regelschuif komt om .
Er zijn mat soorten die aan de buitenzijde een rood handel hebben om de deuren van buitenaf te openen .
Bij noodbediening zal je alvorens de deuren te sluiten EERST de luchtkraan sluiten .   

Remco vM

  • Offline Offline
  • Berichten: 3260
Re: Vraag een machinist het hemd van zijn lijf
« Reactie #329 Gepost op: 05 December 2015, 15:11:50 »
Ja, het moet maar eens afgelopen zijn met die veiligheidsregels, vooral bij treinen. ::)

- Peter
het is meer dat je je bij sommige regels de zin cq nut in twijfel kunt trekken.