Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

wiel met 3 mm asgat monteren op as van 2 mm.... door Marco Staartjes
Vandaag om 19:14:58
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door Mispoes
Vandaag om 19:12:55
Raadplaatje door Dpc Fo
Vandaag om 19:08:06
US diorama in H0 door Frank 123
Vandaag om 18:59:18
Roco NS500/600/700, Hippelvragen, klein en groot door Petertje
Vandaag om 18:53:37
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Klaas Zondervan
Vandaag om 18:38:21
Time-of-flight module door janvanbemmel
Vandaag om 18:35:55
Gelders Smalspoormuseum / Gelderse Smalspoor Stichting stelt zich voor door 1200blauw
Vandaag om 18:32:55
Werkt de Yamorc software op Ubuntu? door Nico Hoogerwerf
Vandaag om 18:21:13
De modeltreinen van Spoorijzer door spoorijzer
Vandaag om 17:53:28
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 17:13:40
Rheinburg, TP V/VI door Wim Vink
Vandaag om 16:50:12
Reactiveren van de 0N30 Mumby Lumber baan (ex-JD) by Ronald door Noordpool
Vandaag om 16:35:25
Antennes op Roco 1753 door kees5
Vandaag om 16:32:42
TTI Bergland Express door Huup
Vandaag om 16:28:33
NS2900-serie / Staatsmijnen SM 150-serie (H0) door hmmglaser
Vandaag om 16:12:56
Klein baantje 1200x1200mm door Prutsert
Vandaag om 15:35:52
Plaat met klinkerpatroon voor straatspoor door Bert55
Vandaag om 14:14:43
Dönsdorfer Bauberichte door bernhard67
Vandaag om 14:09:19
Modules van Kees Gorter (vervolg) door ca.gorter
Vandaag om 14:03:18
Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan door R v/d Hoven
Vandaag om 13:56:42
Gekke/vreemde/rare filmpjes en video's met treinen erin. door Benelux795
Vandaag om 13:35:02
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door deBult
Vandaag om 13:34:35
Piko 2025 door Huup
Vandaag om 13:31:20
Hoeveel treinen op Piko Trafo 55008? door Wil uit ZO drenthe
Vandaag om 13:23:15
20 jaar BNLS door roco
Vandaag om 12:20:50
"Jede Stunde, jede Klasse": DB Intercity '79 door Benelux795
Vandaag om 12:10:13
BR-18.6 Schaal-0. door Benelux795
Vandaag om 12:00:10
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 10:51:22
Minibaan Visserskaai H0 door Sikko
Vandaag om 10:33:52
  

Auteur Topic: Vraag een machinist het hemd van zijn lijf  (gelezen 138304 keer)

Sander.

  • Offline Offline
  • Berichten: 1177
Re: Vraag een machinist het hemd van zijn lijf
« Reactie #315 Gepost op: 18 March 2015, 13:48:14 »
Nee, als de lucht wegvalt doet een deur helemaal niets.

Bij de storing zoals hier geschets wordt er onterecht een sluitcommando gegeven aan de deuren. Deze sluiten, maar de klembeveiliging is gewoon actief. Dit euvel wil zich ook wel eens voordoen als een treinstel vanuit opzending weer in dienst genomen wordt. (Lijkt me in dit geval geen sprake van)

Mvg

Sander.
Een baan als machinist, je weet niet wat je mist!

tothebeach

  • Michel
  • Offline Offline
  • Berichten: 8844
  • low-budget modelbouwer
    • Rangeerbanen
Re: Vraag een machinist het hemd van zijn lijf
« Reactie #316 Gepost op: 18 March 2015, 16:32:03 »
Daar was idd geen sprake van. Dank je wel voor de toelichting (ook Mantary en Ronald)

Groet,
Michel

robin binsbergen

  • Offline Offline
  • Berichten: 1013
Re: Vraag een machinist het hemd van zijn lijf
« Reactie #317 Gepost op: 18 March 2015, 18:52:07 »
Heb je ook een treinstelnummer?

Christoffel van Hees

  • Offline Offline
  • Berichten: 98
Re: Vraag een machinist het hemd van zijn lijf
« Reactie #318 Gepost op: 18 March 2015, 19:50:03 »
Tijdens de terugreis van wintersport met de Alpenexpress kregen we in Wörgl de kans om op de rangeerlok mee te rijden terwijl ons treindeel werd verplaatst. De machinist hield niet op met uitleggen en ik heb wat filmpjes gemaakt met mijn I-Phone. Kan ik een filmpje hier ook plaatsen en hoe?

Christoffel

Thom

  • Offline Offline
  • Berichten: 4047
Re: Vraag een machinist het hemd van zijn lijf
« Reactie #319 Gepost op: 18 March 2015, 23:15:15 »
@ Sander: Dus als de luchtdruk wegvalt, sluiten de deuren automatisch? En wat als er dan nog iemand zich tussen de deuren bevindt? Gisteren stopten de deuren wel op tijd, toen ze ineens dichtgingen en er nog iemand met een vouwfiets tussen zat. Toen die vouwfiets tussen de deuren weg was vielen de deuren echt dicht.

Groet,
Michel
Het deur systeem wordt aangestuurd door een dubbelwerkende luchtcilinder, dwz dat de cilinder aan twee kanten van de zuiger onder druk gezet kan worden.
De ene zijde om de deur te openen, en de andere zijde onder druk zal hem sluiten.

Zonder aansturing van de magneetkleppen die de lucht 'sturen' zal die deur dus nooit uit zichzelf in beweging komen dus er zal in die hoek wel wat mis gegaan zijn.

Niet alle deursystemen zijn exact gelijk, maar het kan zijn dat een noodontgrendeling de sluitkant van de cilinder ontlucht en je daarna de deur kunt open drukken met de hand. En het kan ook zijn dat de nooddruk knop de sluitkant van de cilinder ontlucht en de open kant  aanstuurt en dan zal de deur uit zijn eigen openen.

tothebeach

  • Michel
  • Offline Offline
  • Berichten: 8844
  • low-budget modelbouwer
    • Rangeerbanen
Re: Vraag een machinist het hemd van zijn lijf
« Reactie #320 Gepost op: 19 March 2015, 06:53:52 »
Heb je ook een treinstelnummer?
Helaas niet. Ik heb het zelf ook niet meegemaakt, mijn vrouw zat in die trein.

@ Thom. Ik krijg steeds meer een beeld hoe het werkt. Dank je wel voor de toelichting.

Groet,
Michel

Menno

  • Offline Offline
  • Berichten: 3440
    • Mijn van-alles website
Re: Vraag een machinist het hemd van zijn lijf
« Reactie #321 Gepost op: 19 March 2015, 21:12:23 »
Nee,

Bij noodopenen trek je de deuren (handmatig) over het dodepunt heen en ze worden ontlucht. Je moet ze dan met de hand open duwen.
De automatische beweging is idd  op lucht (zowel openen als sluiten)
Ik heb ooit het 'genoegen' gehad (en nee, diegenen die dat willen weten moeten dat maar per privébericht vragen) de noodbediening te activeren. Met het induwen van een soort 'bal' leek ik vrijwel rechtstreeks in te grijpen in het mechaniek en de deuren gingen vervolgens gewoon op lucht open, zei het iets langzamer dan gewoonlijk.

Nou praat ik hier over een stuurrijtuig DDM-1, 2 of DD-ar, dat weet ik niet meer, in ieder geval van voor de renovatie, dus er zal wel wat veranderd zijn in de loop der tijd.

Nou vraag ik mij wel af: ik heb de gele sticker met zwarte rand (het vallende mannetje) op pneumatische deuren nooit helemaal begrepen.
Mijn indruk is dat ze voor valgevaar waarschuwen, maar eigenlijk heb ik pas toen ik in de techniek kwam te werken de indruk gekregen dat 'de norm' pneumatische deuren ziet als onderdeel van een machine, waarbij leken in aanraking (kunnen) komen met bewegende delen, waardoor die sticker de juridische kant dekt.

Echter, nu lees ik dat dubbeldekkers een klembeveiliging hebben, maar die sticker zit er daar wel op, maar bij de nieuwe Sprinters, waar alles elektrisch verloopt en óók een klembeveiliging zit, zit geen sticker. Heeft 'de norm' dan ook een niveau van de kracht die uitgeoefend kan/mag worden op een object dat zich tussen de deuren bevind voordat er waarschuwingen verplicht zijn? Mijn ervaring is namelijk dat je de gemiddelde pneumatische treindeur niet gemakkelijk openhoudt...

ivanzon

  • Offline Offline
  • Berichten: 1595
Re: Vraag een machinist het hemd van zijn lijf
« Reactie #322 Gepost op: 27 March 2015, 21:57:35 »
Als je vlak bij een station strandt wegens stroom uitval of een technisch defect, is er een procedure wat de passagiers betreft?
Vandaag stond er een paar honderd meter van het station in de buurt van mijn werk een trein stil waarvan de passagiers redelijk makkelijk naar het station terug zouden kunnen lopen.

Thom

  • Offline Offline
  • Berichten: 4047
Re: Vraag een machinist het hemd van zijn lijf
« Reactie #323 Gepost op: 28 March 2015, 01:45:21 »
Die zijn er zeker, maar die houden in ieder geval in dat het niet simpelweg gelijk evacueren wordt als blijkt dat er iets aan de hand is.




Jasperkc

  • Offline Offline
  • Berichten: 201
Re: Vraag een machinist het hemd van zijn lijf
« Reactie #324 Gepost op: 05 December 2015, 08:18:03 »
Hallo machinisten,

In Oostenrijk, Italië, Zwitserland en Duitsland rijdt de rollende landstraße. Deze trein is in mijn ogen geen goederentrein of het moet een goederentrein trein zijn met personenvervoer. Mag deze trein (als deze in Nederland rijdt) over de Betuweroute rijden? Of is dat gezien de vele treinbegeleiders verboden. Hoe wordt dit opgelost in de landen waar deze treinen wel rijden? Rijden ze daar tussen het gewone vervoer door of wordt de trein wel ingelegd als goederentrein?

Groet, Jasper

reMARKable

  • Offline Offline
  • Berichten: 2084
  • TP V-VI op duits territorium
    • Up to date fotostream met fotos uit NL-DE en CH
Re: Vraag een machinist het hemd van zijn lijf
« Reactie #325 Gepost op: 05 December 2015, 09:57:30 »
Tijdens de terugreis van wintersport met de Alpenexpress kregen we in Wörgl de kans om op de rangeerlok mee te rijden terwijl ons treindeel werd verplaatst. De machinist hield niet op met uitleggen en ik heb wat filmpjes gemaakt met mijn I-Phone. Kan ik een filmpje hier ook plaatsen en hoe?

Christoffel

Ff uploaden op YouTube oid en dan de link met ons delen  :)
Regelmatig nieuwe foto's online! https://www.flickr.com/photos/remarkable1432/

André82

  • Offline Offline
  • Berichten: 935
Re: Vraag een machinist het hemd van zijn lijf
« Reactie #326 Gepost op: 05 December 2015, 10:51:45 »
Hallo machinisten,

In Oostenrijk, Italië, Zwitserland en Duitsland rijdt de rollende landstraße. Deze trein is in mijn ogen geen goederentrein of het moet een goederentrein trein zijn met personenvervoer. Mag deze trein (als deze in Nederland rijdt) over de Betuweroute rijden? Of is dat gezien de vele treinbegeleiders verboden. Hoe wordt dit opgelost in de landen waar deze treinen wel rijden? Rijden ze daar tussen het gewone vervoer door of wordt de trein wel ingelegd als goederentrein?

Groet, Jasper
In Nederland mag deze dan niet over de BetuweRoute rijden vanwege de overdreven veiligheidsmaatregelen in de tunnels. Zo mogen er door de Barendrecht-tunnel door de goederenbuis geen treinen met reizigers of personeel in rijtuigen en mogen door de reizigers-tunnel weer geen goederentreinen. Zelf hebben we dit probleem eens gehad met een trein bestaande uit goederenwagens en met personeel bezette rijtuigen. De oplossing was toen om het personeel vanaf Lage Zwaluwe met een taxibus naar Maassluis te rijden..... Lang leve de vele regels in Nederland.

Peter Korsten

  • Offline Offline
  • Berichten: 8571
Re: Vraag een machinist het hemd van zijn lijf
« Reactie #327 Gepost op: 05 December 2015, 14:54:17 »
Ja, het moet maar eens afgelopen zijn met die veiligheidsregels, vooral bij treinen. ::)

- Peter
***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** 40

j.ossebaar

  • Offline Offline
  • Berichten: 252
Re: Vraag een machinist het hemd van zijn lijf
« Reactie #328 Gepost op: 05 December 2015, 15:00:27 »
Nood bediening deuren .
Mat '64 Rode knop achter rond glaasje . Knop zit aan anker openspoel ,die de regelschuif in de openstand zet .Deur wordt uit de vergrendeling gedrukt .
Rijtuig ,rode handel trek je naar beneden ,deur mechanisch uit de vergrendeling .
Sprinter ,rode knop is een mechanisch lucht ventiel . regelschuif komt om .
Er zijn mat soorten die aan de buitenzijde een rood handel hebben om de deuren van buitenaf te openen .
Bij noodbediening zal je alvorens de deuren te sluiten EERST de luchtkraan sluiten .   

Remco vM

  • Offline Offline
  • Berichten: 3234
Re: Vraag een machinist het hemd van zijn lijf
« Reactie #329 Gepost op: 05 December 2015, 15:11:50 »
Ja, het moet maar eens afgelopen zijn met die veiligheidsregels, vooral bij treinen. ::)

- Peter
het is meer dat je je bij sommige regels de zin cq nut in twijfel kunt trekken.