Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

7 april De Karel on tour door Rick
Vandaag om 10:39:15
Piko NS 2015 stroomafname probleem door brutus
Vandaag om 10:32:52
Stroomdetectie bij goederenwagens door henk
Vandaag om 10:32:03
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door NTeering
Vandaag om 10:23:47
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door Cor--24
Vandaag om 10:21:50
De (3d) knutsels van Ronald. door Johan Schalken
Vandaag om 10:12:14
Punt- en hartstukken door odaoda
Vandaag om 10:12:00
welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit door Railman
Vandaag om 10:06:39
nieuw te leggen sporen passend maken door Jelmer
Vandaag om 10:05:07
MSV Post B, even voorstellen... door Rsd1000
Vandaag om 10:01:44
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door Jelmer
Vandaag om 09:52:49
FFA koelwagen door martijnhaman
Vandaag om 09:46:10
Leids spoor (voorheen Blauwpoortsbrug) door Gerco van Beelen
Vandaag om 09:46:05
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door DJV
Vandaag om 09:42:59
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 09:24:22
Zoekfunctie ? door henk
Vandaag om 09:18:44
Bouw van materieel 40 treinstellen door Pauldg
Vandaag om 07:52:09
NS 8400 van Werps door MathynK
Vandaag om 07:05:15
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door GerardvV
28 maart 2024, 23:37:18
Al mijn goede ideeën... door bask185
28 maart 2024, 23:12:12
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door bask185
28 maart 2024, 22:51:58
21 april Het stoomgenootschap door bloemenvelden door Seinhuis
28 maart 2024, 22:46:29
Raadplaatje door Magic
28 maart 2024, 22:23:21
LokSound 4 decoders, files verbeteren (voor Roco b.v. TEE RAm, NS2400, etc) door Biesje
28 maart 2024, 22:06:44
Geluid NS Mat'46 vs NS Mat'54 door Rob Bennis
28 maart 2024, 21:54:12
Engelse wagon uit 1930 opgegraven in Antwerpen door willem2
28 maart 2024, 21:52:45
NS GLY omspuiten en opschriften door Rob Ellerman
28 maart 2024, 21:45:55
De Hondsrugbaan door cor_b
28 maart 2024, 21:40:07
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
28 maart 2024, 21:22:18
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door 1200blauw
28 maart 2024, 20:32:41
  

Auteur Topic: Vraag een machinist het hemd van zijn lijf  (gelezen 129646 keer)

Sander.

  • Offline Offline
  • Berichten: 1174
Re: Vraag een machinist het hemd van zijn lijf
« Reactie #315 Gepost op: 18 maart 2015, 13:48:14 »
Nee, als de lucht wegvalt doet een deur helemaal niets.

Bij de storing zoals hier geschets wordt er onterecht een sluitcommando gegeven aan de deuren. Deze sluiten, maar de klembeveiliging is gewoon actief. Dit euvel wil zich ook wel eens voordoen als een treinstel vanuit opzending weer in dienst genomen wordt. (Lijkt me in dit geval geen sprake van)

Mvg

Sander.
Een baan als machinist, je weet niet wat je mist!

tothebeach

  • Michel
  • Offline Offline
  • Berichten: 8397
    • Rangeerbanen
Re: Vraag een machinist het hemd van zijn lijf
« Reactie #316 Gepost op: 18 maart 2015, 16:32:03 »
Daar was idd geen sprake van. Dank je wel voor de toelichting (ook Mantary en Ronald)

Groet,
Michel

robin binsbergen

  • Offline Offline
  • Berichten: 1003
Re: Vraag een machinist het hemd van zijn lijf
« Reactie #317 Gepost op: 18 maart 2015, 18:52:07 »
Heb je ook een treinstelnummer?

Christoffel van Hees

  • Offline Offline
  • Berichten: 98
Re: Vraag een machinist het hemd van zijn lijf
« Reactie #318 Gepost op: 18 maart 2015, 19:50:03 »
Tijdens de terugreis van wintersport met de Alpenexpress kregen we in Wörgl de kans om op de rangeerlok mee te rijden terwijl ons treindeel werd verplaatst. De machinist hield niet op met uitleggen en ik heb wat filmpjes gemaakt met mijn I-Phone. Kan ik een filmpje hier ook plaatsen en hoe?

Christoffel

Thom

  • Offline Offline
  • Berichten: 3863
Re: Vraag een machinist het hemd van zijn lijf
« Reactie #319 Gepost op: 18 maart 2015, 23:15:15 »
@ Sander: Dus als de luchtdruk wegvalt, sluiten de deuren automatisch? En wat als er dan nog iemand zich tussen de deuren bevindt? Gisteren stopten de deuren wel op tijd, toen ze ineens dichtgingen en er nog iemand met een vouwfiets tussen zat. Toen die vouwfiets tussen de deuren weg was vielen de deuren echt dicht.

Groet,
Michel
Het deur systeem wordt aangestuurd door een dubbelwerkende luchtcilinder, dwz dat de cilinder aan twee kanten van de zuiger onder druk gezet kan worden.
De ene zijde om de deur te openen, en de andere zijde onder druk zal hem sluiten.

Zonder aansturing van de magneetkleppen die de lucht 'sturen' zal die deur dus nooit uit zichzelf in beweging komen dus er zal in die hoek wel wat mis gegaan zijn.

Niet alle deursystemen zijn exact gelijk, maar het kan zijn dat een noodontgrendeling de sluitkant van de cilinder ontlucht en je daarna de deur kunt open drukken met de hand. En het kan ook zijn dat de nooddruk knop de sluitkant van de cilinder ontlucht en de open kant  aanstuurt en dan zal de deur uit zijn eigen openen.

tothebeach

  • Michel
  • Offline Offline
  • Berichten: 8397
    • Rangeerbanen
Re: Vraag een machinist het hemd van zijn lijf
« Reactie #320 Gepost op: 19 maart 2015, 06:53:52 »
Heb je ook een treinstelnummer?
Helaas niet. Ik heb het zelf ook niet meegemaakt, mijn vrouw zat in die trein.

@ Thom. Ik krijg steeds meer een beeld hoe het werkt. Dank je wel voor de toelichting.

Groet,
Michel

Menno

  • Offline Offline
  • Berichten: 3341
    • Mijn van-alles website
Re: Vraag een machinist het hemd van zijn lijf
« Reactie #321 Gepost op: 19 maart 2015, 21:12:23 »
Nee,

Bij noodopenen trek je de deuren (handmatig) over het dodepunt heen en ze worden ontlucht. Je moet ze dan met de hand open duwen.
De automatische beweging is idd  op lucht (zowel openen als sluiten)
Ik heb ooit het 'genoegen' gehad (en nee, diegenen die dat willen weten moeten dat maar per privébericht vragen) de noodbediening te activeren. Met het induwen van een soort 'bal' leek ik vrijwel rechtstreeks in te grijpen in het mechaniek en de deuren gingen vervolgens gewoon op lucht open, zei het iets langzamer dan gewoonlijk.

Nou praat ik hier over een stuurrijtuig DDM-1, 2 of DD-ar, dat weet ik niet meer, in ieder geval van voor de renovatie, dus er zal wel wat veranderd zijn in de loop der tijd.

Nou vraag ik mij wel af: ik heb de gele sticker met zwarte rand (het vallende mannetje) op pneumatische deuren nooit helemaal begrepen.
Mijn indruk is dat ze voor valgevaar waarschuwen, maar eigenlijk heb ik pas toen ik in de techniek kwam te werken de indruk gekregen dat 'de norm' pneumatische deuren ziet als onderdeel van een machine, waarbij leken in aanraking (kunnen) komen met bewegende delen, waardoor die sticker de juridische kant dekt.

Echter, nu lees ik dat dubbeldekkers een klembeveiliging hebben, maar die sticker zit er daar wel op, maar bij de nieuwe Sprinters, waar alles elektrisch verloopt en óók een klembeveiliging zit, zit geen sticker. Heeft 'de norm' dan ook een niveau van de kracht die uitgeoefend kan/mag worden op een object dat zich tussen de deuren bevind voordat er waarschuwingen verplicht zijn? Mijn ervaring is namelijk dat je de gemiddelde pneumatische treindeur niet gemakkelijk openhoudt...

ivanzon

  • Offline Offline
  • Berichten: 1595
Re: Vraag een machinist het hemd van zijn lijf
« Reactie #322 Gepost op: 27 maart 2015, 21:57:35 »
Als je vlak bij een station strandt wegens stroom uitval of een technisch defect, is er een procedure wat de passagiers betreft?
Vandaag stond er een paar honderd meter van het station in de buurt van mijn werk een trein stil waarvan de passagiers redelijk makkelijk naar het station terug zouden kunnen lopen.

Thom

  • Offline Offline
  • Berichten: 3863
Re: Vraag een machinist het hemd van zijn lijf
« Reactie #323 Gepost op: 28 maart 2015, 01:45:21 »
Die zijn er zeker, maar die houden in ieder geval in dat het niet simpelweg gelijk evacueren wordt als blijkt dat er iets aan de hand is.




Jasperkc

  • Offline Offline
  • Berichten: 196
Re: Vraag een machinist het hemd van zijn lijf
« Reactie #324 Gepost op: 05 december 2015, 08:18:03 »
Hallo machinisten,

In Oostenrijk, Italië, Zwitserland en Duitsland rijdt de rollende landstraße. Deze trein is in mijn ogen geen goederentrein of het moet een goederentrein trein zijn met personenvervoer. Mag deze trein (als deze in Nederland rijdt) over de Betuweroute rijden? Of is dat gezien de vele treinbegeleiders verboden. Hoe wordt dit opgelost in de landen waar deze treinen wel rijden? Rijden ze daar tussen het gewone vervoer door of wordt de trein wel ingelegd als goederentrein?

Groet, Jasper

reMARKable

  • Offline Offline
  • Berichten: 2087
  • TP V-VI op duits territorium
    • Up to date fotostream met fotos uit NL-DE en CH
Re: Vraag een machinist het hemd van zijn lijf
« Reactie #325 Gepost op: 05 december 2015, 09:57:30 »
Tijdens de terugreis van wintersport met de Alpenexpress kregen we in Wörgl de kans om op de rangeerlok mee te rijden terwijl ons treindeel werd verplaatst. De machinist hield niet op met uitleggen en ik heb wat filmpjes gemaakt met mijn I-Phone. Kan ik een filmpje hier ook plaatsen en hoe?

Christoffel

Ff uploaden op YouTube oid en dan de link met ons delen  :)
Regelmatig nieuwe foto's online! https://www.flickr.com/photos/remarkable1432/

André82

  • Online Online
  • Berichten: 912
Re: Vraag een machinist het hemd van zijn lijf
« Reactie #326 Gepost op: 05 december 2015, 10:51:45 »
Hallo machinisten,

In Oostenrijk, Italië, Zwitserland en Duitsland rijdt de rollende landstraße. Deze trein is in mijn ogen geen goederentrein of het moet een goederentrein trein zijn met personenvervoer. Mag deze trein (als deze in Nederland rijdt) over de Betuweroute rijden? Of is dat gezien de vele treinbegeleiders verboden. Hoe wordt dit opgelost in de landen waar deze treinen wel rijden? Rijden ze daar tussen het gewone vervoer door of wordt de trein wel ingelegd als goederentrein?

Groet, Jasper
In Nederland mag deze dan niet over de BetuweRoute rijden vanwege de overdreven veiligheidsmaatregelen in de tunnels. Zo mogen er door de Barendrecht-tunnel door de goederenbuis geen treinen met reizigers of personeel in rijtuigen en mogen door de reizigers-tunnel weer geen goederentreinen. Zelf hebben we dit probleem eens gehad met een trein bestaande uit goederenwagens en met personeel bezette rijtuigen. De oplossing was toen om het personeel vanaf Lage Zwaluwe met een taxibus naar Maassluis te rijden..... Lang leve de vele regels in Nederland.

Peter Korsten

  • Offline Offline
  • Berichten: 8571
Re: Vraag een machinist het hemd van zijn lijf
« Reactie #327 Gepost op: 05 december 2015, 14:54:17 »
Ja, het moet maar eens afgelopen zijn met die veiligheidsregels, vooral bij treinen. ::)

- Peter
***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** 40

j.ossebaar

  • Offline Offline
  • Berichten: 220
Re: Vraag een machinist het hemd van zijn lijf
« Reactie #328 Gepost op: 05 december 2015, 15:00:27 »
Nood bediening deuren .
Mat '64 Rode knop achter rond glaasje . Knop zit aan anker openspoel ,die de regelschuif in de openstand zet .Deur wordt uit de vergrendeling gedrukt .
Rijtuig ,rode handel trek je naar beneden ,deur mechanisch uit de vergrendeling .
Sprinter ,rode knop is een mechanisch lucht ventiel . regelschuif komt om .
Er zijn mat soorten die aan de buitenzijde een rood handel hebben om de deuren van buitenaf te openen .
Bij noodbediening zal je alvorens de deuren te sluiten EERST de luchtkraan sluiten .   

Remco vM

  • Offline Offline
  • Berichten: 3206
Re: Vraag een machinist het hemd van zijn lijf
« Reactie #329 Gepost op: 05 december 2015, 15:11:50 »
Ja, het moet maar eens afgelopen zijn met die veiligheidsregels, vooral bij treinen. ::)

- Peter
het is meer dat je je bij sommige regels de zin cq nut in twijfel kunt trekken.