Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

15 November Modelspoorbeurs en Houten digitaal door Vroeger
Vandaag om 20:37:04
PBM/PWM met joystick door Rieks
Vandaag om 20:33:18
modulebaan in spoor 1 door hervé
Vandaag om 20:17:37
Rondom Charlois door Wim1969
Vandaag om 20:16:47
NS 8100 in 0 door FritsT
Vandaag om 20:14:36
W.V. Kalender 2026 door basjuh1981
Vandaag om 20:03:18
mDDM, waarom 3 draaistellen? door timtrein
Vandaag om 20:01:56
Piko 2025 door Eelco Storm
Vandaag om 19:58:52
Station Roodeschool door Torikoos
Vandaag om 19:46:40
Da's Daz 2 door Huup
Vandaag om 19:45:58
1865/68 aanleg kreekrakdam Bergen op Zoom / goes. door Huup
Vandaag om 19:44:33
Rijnstraat door Rob Ellerman
Vandaag om 19:21:36
Bouw van tijdperk 1 HSM en SS rijtuigen door prutser
Vandaag om 19:20:01
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door puntenglijder
Vandaag om 18:56:57
vrijgavecode z21 centrale door VAM65
Vandaag om 18:56:05
Noordelijke Spoor en Modelbouwdagen in VEENDAM door RobbertJan
Vandaag om 18:16:15
Line-up foto's van modellen door Martijn193
Vandaag om 18:15:04
Roco NS bolkoprijtuig deel -tig: gepiel op de 1,5 mm2 door Edsko Hekman
Vandaag om 17:51:58
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Flevodienst 1976
Vandaag om 17:36:07
Vraag over vervangmotor Lima-locomotief door Menno
Vandaag om 17:31:15
De Projecten van RetroJack door RetroJack
Vandaag om 16:56:34
Yet Another Servo Decoder door bask185
Vandaag om 16:29:54
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 16:29:12
Big Scale Trains - NS SLT in H0 door Sebastiaan Pot -- Big Scale Trains
Vandaag om 16:06:29
Leids spoor (voorheen Blauwpoortsbrug) door Gerco van Beelen
Vandaag om 15:53:51
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door R1954
Vandaag om 15:33:08
Seinen programeren met de Pro-Link naar de 10837 dec. door bask185
Vandaag om 15:15:50
NS huisstijl jaren zeventig / jaren tachtig door Luc2000
Vandaag om 14:40:25
3D/RM-IG: CTA bakken (H0) (met texture!) door Luc2000
Vandaag om 14:38:25
Scandinavië-IG: Skandinavisk bangården. Voor op Scandinavië gerichte spoorzaken door Loki
Vandaag om 14:34:14
  

Auteur Topic: BNLS-Werkspoor - omBC 2900 van PolderModelSpoor  (gelezen 110080 keer)

CKLX

  • Offline Offline
  • Berichten: 921
    • Secondtrains.com
Re: BNLS-Werkspoor - omBC 2900 van PolderModelSpoor
« Reactie #60 Gepost op: 17 November 2012, 23:19:29 »
Ah.... je loopt wat achter Gerard ;)
@Chris, ja... hard lawaaimaken zeker.... harlopen valt nog wel mee... zo'n 160 schaal kilometers ;) Dat hard lawaaimaken komt van de messing kap... Moet ik nog wat op bedenken..  :-\


Misschien eens een Kato motor proberen?

http://www.katousa.com/HO/accessories.html

CKLX

roadster36

  • Offline Offline
  • Berichten: 5549
  • Team Mitropa
Re: BNLS-Werkspoor - omBC 2900 van PolderModelSpoor
« Reactie #61 Gepost op: 18 November 2012, 00:25:18 »
en wat is er dan zo goed aan die kato motor?

CKLX

  • Offline Offline
  • Berichten: 921
    • Secondtrains.com
Re: BNLS-Werkspoor - omBC 2900 van PolderModelSpoor
« Reactie #62 Gepost op: 18 November 2012, 01:19:52 »
en wat is er dan zo goed aan die kato motor?

Die maakt nauwelijks geluid. Ik heb diverse Kato-locs, die hoor je niet rijden.

CKLX

Jos B.

  • NS 1607 Vlissingen
  • Offline Offline
  • Berichten: 6439
  • Zal 't gaan, ja!
    • Tramlijn Maastricht-Vaals
Re: BNLS-Werkspoor - omBC 2900 van PolderModelSpoor
« Reactie #63 Gepost op: 18 November 2012, 02:43:42 »
Ik denk dat dit met de Kato motor ook niet is opgelost.
De motor kan wel fluisterstil zijn, maar als het ding draait trilt het altijd.
In een kunststoffen behuizing merk je daar midder van.
Maar omdat deze motor (bloot) op het messing staat, en messing absorbeert geen enkele trilling.
Misschien een idee om de motor op een rubber blok te zetten of zo?



Jos.
De Langste Modelreizigerstrein van Europa is een feit

En was 1680 cm Lang
(Rotterdam, 2009)

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26872
    • Pagina van klaas
Re: BNLS-Werkspoor - omBC 2900 van PolderModelSpoor
« Reactie #64 Gepost op: 18 November 2012, 10:52:32 »
Een techniek die door Amerikaanse modelbouwers vaak wordt toegepast is het vastplakken van de motor met siliconenkit. Een laagje van 2 mm is voldoende om de trillingen effectief te dempen.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Huup

  • Offline Offline
  • Berichten: 8897
  • May your coffee kick in before reality does.
Re: BNLS-Werkspoor - omBC 2900 van PolderModelSpoor
« Reactie #65 Gepost op: 18 November 2012, 10:55:02 »
Miss. helpt het wanneer je rubber ringetjes gebruikt bij de motormontage.  
Gr/H

prutser

  • Online Online
  • Berichten: 6770
  • Spaar ze allemaal.
Re: BNLS-Werkspoor - omBC 2900 van PolderModelSpoor
« Reactie #66 Gepost op: 18 November 2012, 10:56:32 »
Of dubbelzijdig schuimtape.

Karst Drenth

  • Offline Offline
  • Berichten: 10488
  • NS blauw, groen, rood, bruin, grijs en standgroen
    • Plan U op Sleutelspoor
Re: BNLS-Werkspoor - omBC 2900 van PolderModelSpoor
« Reactie #67 Gepost op: 18 November 2012, 12:36:17 »
Dubbelzijdig schuimtape wordt idd in de handleiding voorgesteld. Het voor mij grote nadeel hiervan: De boel is niet echt demontabel meer....

En ja, het al de motor trillingen misschien dempen ( maakt niet uit of siliconen, rubberringen of foamtape ) maar de uitgaande as naar de aandrijving draait nog steeds op het directe motor toerental en zal dus die trillingen dan daar afleveren...

Inmiddels de kap weer gedemonteerd en de aandrijflijn is fluisterstil... ook met koud tegen het messing gemonteerde motor.
Wat me ook nog opviel is het versterken van de rijgeluiden door de kap. En dat kun je denk ik alleen maar in de kap oplossen... Dus... we zoeken verder ;) ;D ;D

Grtzz,

Karst


Floris Dilz

  • Nervensäge.
  • Offline Offline
  • Berichten: 9890
    • belse roestkraam
Re: BNLS-Werkspoor - omBC 2900 van PolderModelSpoor
« Reactie #68 Gepost op: 18 November 2012, 12:38:41 »
klinkt alsof de kap gewoon op het onderstel rammelt. Als je de kap er weer op zet maar dan goed strak of met hier en daar een papiertje ertussen zou het wellicht al beter zijn.

Karst Drenth

  • Offline Offline
  • Berichten: 10488
  • NS blauw, groen, rood, bruin, grijs en standgroen
    • Plan U op Sleutelspoor
Re: BNLS-Werkspoor - omBC 2900 van PolderModelSpoor
« Reactie #69 Gepost op: 18 November 2012, 12:41:48 »
Precies Floris ;)

Daar denk ik ook aan... Kap zit wel goed vast, maar heeft maar twee dwarsverbindingen. Tel daar bij op, dat de wanden maar net 0.4mm dik zijn en je hebt het volgens mij al... Wat ik zelf wilde gaan proberen is om tussen kap en frame een strookje verhoudfolie proberen te frummelen ;)

En/of onder de ramen en onder het dak een strook (zware) ducttape te plakken.

Grtzz,

Karst

Weerd

  • Offline Offline
  • Berichten: 1281
Re: BNLS-Werkspoor - omBC 2900 van PolderModelSpoor
« Reactie #70 Gepost op: 18 November 2012, 14:14:40 »
Ik had destijds ook veel contactgeluid bij de messing kit van Philotrain NS 6200 op een Roco onderstel.
Zonder kap, acceptabel geluid.
Met kap, veel motorgeluid.
Mijn oplossing destijds , de kap hier en daar insmeren met siliconenkit, waardoor de resonatiefrequentie van de kap veel minder werd en contacttrillingen minder invloed hadden.
Dit principe wordt ook bij autodeuren toegepast. Als je een niet behandelde autodeur dicht gooit, dan hoor hoor je kling en krak en gerammel.
Bij een wel behandelde autodeur hoor je plop, alsof de auto veel massiever overkomt.

Je kan dus proberen het resoneren van de kap te dempen of proberen de contacttrillingen van de aandrijving naar de kap zo veel mogelijk tegen te houden om de klankbordwerking te reduceren.  

Gerard

roadster36

  • Offline Offline
  • Berichten: 5549
  • Team Mitropa
Re: BNLS-Werkspoor - omBC 2900 van PolderModelSpoor
« Reactie #71 Gepost op: 18 November 2012, 14:36:07 »
Gerard

je weet toch hopelijk wel wat siloconen kit met messing doet?
het oxideerd nog al

Karst Drenth

  • Offline Offline
  • Berichten: 10488
  • NS blauw, groen, rood, bruin, grijs en standgroen
    • Plan U op Sleutelspoor
Re: BNLS-Werkspoor - omBC 2900 van PolderModelSpoor
« Reactie #72 Gepost op: 18 November 2012, 16:43:23 »
Hoi,

Ja, dempingsmateriaal aanbrengen is denk ik wel de weg. En dan eerst primeren en dan evt de Silikonen ;) Zit zelf te denken het hele dak b.v. vol te keilen ;)

En dan de laatste update voorlopig. Andere zaken hebben vanaf nu weer prio :(



... het eerste echte foutje in de kit. De afsluitblikje voor de dakopbouw zijn verkeerd getekend... Als de holle boog gewoon recht zou lopen tussen de punten, zou het allemaal goed passen...



... dus maar twee nieuwe plaatjes knippen ;)



... zo, dat past 'droog' al een stuk beter...



... vast gesoldeerd. En daarna de opbouw met een stuk korrel 600 schuurpapier ( over het dak gelegd ) op de bolling van het dak pas geschuurd.



... vastgesoldeerd op het dak met een heel klein vlammetje. Daarna goed schoongemaakt ;) En speciaal voor de liefhebbers op hoogglans gepoetst ;)  ;D ;D



... ook de andere kant sluit mooi aan :)


Grtzz,

Karst

Mispoes

  • Team Biljettencentrale Huiskat van Benelux
  • Offline Offline
  • Berichten: 9001
  • Hengelooo 1:160
Re: BNLS-Werkspoor - omBC 2900 van PolderModelSpoor
« Reactie #73 Gepost op: 18 November 2012, 16:50:13 »
Jeetje Karst je houdt de vaart er in... Als ik je improvisaties zo zie heb ik het idee dat de fabrikant de kit zelf nog niet heeft gebouwd... :-\

Is die opbouw niet veel te hoog?
Das Pausenbrot schmiert Westfalen mir.

Karst Drenth

  • Offline Offline
  • Berichten: 10488
  • NS blauw, groen, rood, bruin, grijs en standgroen
    • Plan U op Sleutelspoor
Re: BNLS-Werkspoor - omBC 2900 van PolderModelSpoor
« Reactie #74 Gepost op: 18 November 2012, 16:51:49 »
Als ik hem in vooraanzicht bekijk ziet het er net zo uit als in het omBC boek, dus zal wel zo ongeveer kloppen ;)

Grtzz,

Karst

*** Zou best kunnen ;)