Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

15 November Modelspoorbeurs en Houten digitaal door VAM65
Vandaag om 11:57:57
Zoutkamp 1921 - 1942, Het plan door Gerrit H
Vandaag om 11:54:11
Fotodijkje en fotodiorama door Eric B
Vandaag om 11:50:38
De Projecten van RetroJack door spoorijzer
Vandaag om 11:44:38
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Frank103
Vandaag om 11:26:14
Het einde van de RhB- Chiavenna Stazione Merci door Hollandserhbfan
Vandaag om 11:18:52
Piko 2025 door Sicco Dierdorp
Vandaag om 11:04:19
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door AndrevdG
Vandaag om 10:57:33
Da's Daz 2 door Huup
Vandaag om 10:52:46
Station Roodeschool door Torikoos
Vandaag om 10:52:20
Bouw van tijdperk 1 HSM en SS rijtuigen door TonM
Vandaag om 10:48:15
Rondom Charlois door Montanbahn
Vandaag om 10:24:56
Digitaal-delta door Montanbahn
Vandaag om 10:06:46
Vraag over vervangmotor Lima-locomotief door Pauldg
Vandaag om 10:06:35
mDDM, waarom 3 draaistellen? door spoorijzer
Vandaag om 09:58:20
Line-up foto's van modellen door spoorijzer
Vandaag om 09:43:40
modulebaan in spoor 1 door rjr
Vandaag om 09:39:51
Fleischmania Nostalgia door hervé
Vandaag om 09:38:29
Pfarrerwinkel bahn door Hans GJ
Vandaag om 09:30:56
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Erwin 054
Vandaag om 09:12:30
Problemen met rookgenerator KM1 materiaal in spoor 1 door rjr
Vandaag om 09:04:05
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 08:36:29
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door Jelmer
Vandaag om 08:22:39
Had de NS4903 rangeerlicht? door Edwin2121992
Vandaag om 08:12:22
Lemke 2025 door arnaud-ns/htm
Vandaag om 00:05:10
CIWL of toch niet?? Maar wat dan wel? door Dennis1984
27 October 2025, 23:54:05
Scandinavië-IG: Skandinavisk bangården. Voor op Scandinavië gerichte spoorzaken door Ronzol
27 October 2025, 22:25:58
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
27 October 2025, 22:04:19
Yet Another Servo Decoder door Dennis1984
27 October 2025, 22:00:56
NS-1000 in spoor-1 door FritsT
27 October 2025, 21:17:04
  

Auteur Topic: BNLS-Werkspoor - omBC 2900 van PolderModelSpoor  (gelezen 110035 keer)

Karst Drenth

  • Offline Offline
  • Berichten: 10488
  • NS blauw, groen, rood, bruin, grijs en standgroen
    • Plan U op Sleutelspoor
Re: BNLS-Werkspoor - omBC 2900 van PolderModelSpoor
« Reactie #30 Gepost op: 15 November 2012, 10:30:53 »
Hoi,

Ja, misschien is dat wel de simpelste manier ;) ( voor de ontwerper :P )

Ik denk de 2904 Frank, olijfgroen met donkergrijs dak, inzetbaar van 1939 - 1952. Zelf vind ik eigenlijk de Dieselblauwe fraaier, ware het niet dat het dan het inspectierijtuig voorstelt. En dat is zonder koppelingen, vind ik geen porem... ;)


( van de omBC pagina van seinarm.nl. Klik om de pagina te bekijken )

... de tweede van boven dus.

Grtzz,

Karst

Mispoes

  • Team Biljettencentrale Huiskat van Benelux
  • Offline Offline
  • Berichten: 9001
  • Hengelooo 1:160
Re: BNLS-Werkspoor - omBC 2900 van PolderModelSpoor
« Reactie #31 Gepost op: 15 November 2012, 13:55:40 »
Dat ben ik wel met je eens van die koppelingen, we zijn zo gewend aan die koppelingen onder een stroomlijnstel dat we het ontbreken er van als geen gezicht ervaren terwijl het zo wel een gestroomlijnd geheel is. Voorziet de bouwdoos wel in een blauwe 11 zonder koppelingen en dus dichte schorten?
Das Pausenbrot schmiert Westfalen mir.

Karst Drenth

  • Offline Offline
  • Berichten: 10488
  • NS blauw, groen, rood, bruin, grijs en standgroen
    • Plan U op Sleutelspoor
Re: BNLS-Werkspoor - omBC 2900 van PolderModelSpoor
« Reactie #32 Gepost op: 15 November 2012, 14:05:00 »
Hoi,

Nope, die zou je dan zelf dicht moeten maken :)

Grtzz,

Karst

Karst Drenth

  • Offline Offline
  • Berichten: 10488
  • NS blauw, groen, rood, bruin, grijs en standgroen
    • Plan U op Sleutelspoor
Re: BNLS-Werkspoor - omBC 2900 van PolderModelSpoor
« Reactie #33 Gepost op: 15 November 2012, 15:39:05 »
Hoi,

Nog wat plaatjes van het laatste soldeerwerk aan de bodem...



... binnenwanden...



... leuk ingeetste details, die deuren (y)



... bevestigings schroef voor de Schaku-imitatie.

Alles gesoldeerd met het vlammetje dit keer ;)

Grtzz,

Karst

Karst Drenth

  • Offline Offline
  • Berichten: 10488
  • NS blauw, groen, rood, bruin, grijs en standgroen
    • Plan U op Sleutelspoor
Re: BNLS-Werkspoor - omBC 2900 van PolderModelSpoor
« Reactie #34 Gepost op: 15 November 2012, 19:18:17 »
Citaat van: Mispoes
De wijze van bouwen heeft wel wat weg van die van de echte 75 jaar geleden gezien de plaatjes in het omBC-boek.

Inderdaad  ;D Net ook even het boek gehaald bij de lokale Bentink (y) ( mooie winkel geworden trouwens !! :o )


Grtzz,

Karst

JaJo

  • Offline Offline
  • Berichten: 11132
  • Spoor-0 & Spoor-1
    • Modeltreinbaan.nl
Re: BNLS-Werkspoor - omBC 2900 van PolderModelSpoor
« Reactie #35 Gepost op: 15 November 2012, 19:47:03 »
 (y)
Ik liep 3 pagina's achter. ;D

Groet Jaap
Groet Jaap
Duits/NL, Spoor-0 en Spoor-1.Tijdperk II en III.
http://www.modeltreinbaan.nl

Chris80

  • Offline Offline
  • Berichten: 3376
    • Zeedoorn
Re: BNLS-Werkspoor - omBC 2900 van PolderModelSpoor
« Reactie #36 Gepost op: 15 November 2012, 19:47:19 »
Ziet er al netjes uit hoor!

En Bentink is zeker een mooie winkel geworden :). Morgen/zaterdag maar weer even langs om wat verf te halen.

Groet,
Chris

Karst Drenth

  • Offline Offline
  • Berichten: 10488
  • NS blauw, groen, rood, bruin, grijs en standgroen
    • Plan U op Sleutelspoor
Re: BNLS-Werkspoor - omBC 2900 van PolderModelSpoor
« Reactie #37 Gepost op: 16 November 2012, 01:13:22 »
Hoi,

Zo, het moest er toch van komen... gisteravond al uitgesteld: Het monteren van het draaistel in de bodem...



... het was even moeilijk als ik gedacht had... wat is het geval: Daar waar de bevestiging moet komen, zit de kop van de cardan. daaronder is in het gunstigste geval maar 4mm ruimte.
Maarrrr... in dat geval ligt de bak direct op het draaistel en dat is veel te laag. De draaitap heeft een klein busje, zoals ik dat altijd maak. Daar bovenop komt dan een moertje...  maar dan is er onvoldoende speling om de bak omhoog te zetten EN om het moertje onder de cardankop op het schroefdraad te draaien.

Dus... een messingmoertje in de draaibank, voor de helft afgedraaid zodat er een busje van dezelfde diameter ontstaat, de andere kant vlak afgedraaid zodat het onder de cardankop door past. Al met al niet iets dat de gemiddelde bouwer doet. En dus ook niet voor elkaar krijgt. Dit was de meest makkelijke oplossing die ik kon verzinnen  :-\


Oh ja, op de foto ook nog te zien het schroefje dat als draaitap dienst doet. Ook dit kan niet zondermeer, moest ook de kop van afgedraaid worden omdat ie anders niet boven de tandwielen past. In het epoxy is een uitsparinkje gefreesd.




...In eerste instantie zitten meten aan de vloerhoogte van een DE-1. Als ik die ging aanhouden moesten bijna de hele bovenbalken van het draaistel weggefreesd worden. Dus moest de bak hoger op.

Uitgemeten moest er 3mm tussen draaistel en bodem komen. Opgelost met een stripje 2.5mm driekant ( kan het draaistel mooi over kantelen ) en een stripje 0.5mm om het driekant op te laten glijden.

Uiteindelijk staat de hele bak nu 0.5mm hoger dan een Artitec DE-1



... het bewuste moertje ;)



... dan de verbinding tussen motor en draaistel: De cardan. Dusdaning ingekort, dat...



... het kopje er opgeklikt kan worden nadat het draaistel is gemonteerd ;)



... zo dus  (y)



... de motor in de bagageruimte, zie je zometeen niks meer van (y) Eerst was het plan om hem via rubberringetjes op te hangen. Maar aangezien tijdens het testen bleek dattie nogal warm werd, toch maar koud op het messing geschroefd. Blijft nu lekker koel en kan de warmte dus goed kwijt (y) En... plek voor een decoder is er ook nog wel ;)



... dan natuurlijk het euwige 'probleem' van de krappe boogstralen. Met het oog op toekomstige schaduwstations toch wel handig om hem door minimaal 485 te kunnen laten gaan. Nou, dat lukt. Hier Roco R3 = 425 mm. Heb wel het gat voor de doorvoer groter gemaakt. Links uitgefreesd tot bijna aan de tussenwand om het draaistel geassembleerd te kunnen monteren, rechts om de slag te kunnen maken.



... buitenbocht...



... binnenbocht



... En tot slot nog een plaatje voor diegenen die een stukje fijmechanisch gefreubel op de vierkante centimeter wel kunnen waarderen ;)


Grtzz,

Karst

eenop87

  • Offline Offline
  • Berichten: 1015
Re: BNLS-Werkspoor - omBC 2900 van PolderModelSpoor
« Reactie #38 Gepost op: 16 November 2012, 01:30:41 »
Allemaal weer netjes opgelost. (y)
Wel vreemd dat de Mashima zo warm wordt. Ik heb verscheidene loc's met Mashima motoren, maar geen last van overmatige warmteontwikkeling. Loopt de overbrenging misschien niet wat zwaar?
Ben wel erg benieuwd naar het modelleren van de kopvorm, lijkt mij nog een hele klus.
Veel succes!

Gerrit

Karst Drenth

  • Offline Offline
  • Berichten: 10488
  • NS blauw, groen, rood, bruin, grijs en standgroen
    • Plan U op Sleutelspoor
Re: BNLS-Werkspoor - omBC 2900 van PolderModelSpoor
« Reactie #39 Gepost op: 16 November 2012, 01:33:39 »
Hoi,

Ja, die liep in het begin wel zwaar, zeker toen er nog CIF in zat ;) Wordt wel beter nu ;) Kan het motortje nu afknijpen tot 1.9 volt (y)

Laat hem nu indraaien, maar zou eigenlijk op de baan moeten, slijt het wat harder ;)

Grtzz,

Karst

Beached

  • Offline Offline
  • Berichten: 1109
Re: BNLS-Werkspoor - omBC 2900 van PolderModelSpoor
« Reactie #40 Gepost op: 16 November 2012, 02:58:39 »
Schuurpasta in de aandrijving, is dat niet een beetje grof voor jou Karst? ::) ;D(ik doe het trouwens ook,maar dan met Brasso de aslagers van m'n 5301 omdat ze niet echt lekker schuiven willen...)

Verder ben je weer mooi besig Karst,

En voor degenen voor wie al dat hi-tech spul te duur is, met een beetje geduld en vaardigheid kun je ook goedkoop (bijna) hetzelfde resultaat krijgen. Een accuboor met vijlen en een schuifmaat kan ook prima z'n moertje afdraaien. Met een bankschroef, vijl, schuifmaat en een stalen lineaal kun je ook prima vlak "fresen". Met machines is het wel een stuk makkelijker, maar zonder kan ook.

mvg,
Rick

Karst Drenth

  • Offline Offline
  • Berichten: 10488
  • NS blauw, groen, rood, bruin, grijs en standgroen
    • Plan U op Sleutelspoor
Re: BNLS-Werkspoor - omBC 2900 van PolderModelSpoor
« Reactie #41 Gepost op: 16 November 2012, 08:24:47 »
Hoi Rick,

Citaat van: Beached
Schuurpasta in de aandrijving, is dat niet een beetje grof voor jou Karst? ::) ;D

 ;D ;D 8)

Citaat van: Beached
Met een bankschroef, vijl, schuifmaat en een stalen lineaal....

Gebruik ik ook nog hoor ;)

Citaat van: Beached
Met machines is het wel een stuk makkelijker, maar zonder kan ook.

Daarom heb ik ze ook ;) Maar eens, 'vroeger' deed ik het ook zo ;)


Grtzz,

Karst

e_p

  • Offline Offline
  • Berichten: 701
    • N U L S P O O R
Re: BNLS-Werkspoor - omBC 2900 van PolderModelSpoor
« Reactie #42 Gepost op: 16 November 2012, 14:32:26 »
ziet er fraai uit, benieuwd naar de kop!
groet,

e-p

nu ook een blog!

http://nulspoor.blogspot.com/

JAB van Ree

  • Offline Offline
  • Berichten: 3796
    • Stichting Historisch Dieselmaterieel
Re: BNLS-Werkspoor - omBC 2900 van PolderModelSpoor
« Reactie #43 Gepost op: 16 November 2012, 14:39:59 »
Wederom een hele fraaie kit, dat belooft straks wat voor de Plan U's van Poldermodelspoor :)

Ik snap alleen deze even niet Karst :



Had je daar die nu aangesoldeerde flappen niet beter kunnen maken door de koker open te buigen, hooguit wat soldeer toevoegen voor extra stijfheid? Of denk ik nu te moeilijk?
1:1 Locomotor, Plan C/E/L/U/W en 2200 prutser, G1206 bestuurder
1:87 verzamelaar NS periode 1968-heden

Karst Drenth

  • Offline Offline
  • Berichten: 10488
  • NS blauw, groen, rood, bruin, grijs en standgroen
    • Plan U op Sleutelspoor
Re: BNLS-Werkspoor - omBC 2900 van PolderModelSpoor
« Reactie #44 Gepost op: 16 November 2012, 15:10:23 »
Yep :D

Er is een randje van de koker blijven staan voor de stijfheid. Dat verlies je als je hem openbuigt :(