Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Raadplaatje door Bob11
Vandaag om 14:29:45
Spoorwegmuseum krimpt collectie in door Bob11
Vandaag om 14:25:38
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door Railpassie
Vandaag om 14:25:29
Aachenau West door Wim Vink
Vandaag om 14:21:07
Toon hier je (model)TRAM foto's. door spoorzeven
Vandaag om 13:59:34
Piko 2025 door spoorzeven
Vandaag om 13:56:28
ongeremde Sikken/wagens in goederentreinen door Blausee-Mitholz
Vandaag om 13:51:12
Sikje 225 door Eric B
Vandaag om 13:49:47
Lima plan E bankjes door grossraumwagen
Vandaag om 13:46:28
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door wob
Vandaag om 13:43:28
Locatie van foto gezocht door Ferdinand Bogman
Vandaag om 13:21:13
Modules van Kees Gorter (vervolg) door ca.gorter
Vandaag om 12:51:41
Railpro 607 door henk
Vandaag om 12:47:11
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door martijnhaman
Vandaag om 12:42:29
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door puntenglijder
Vandaag om 12:34:49
Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100 door Erwin 054
Vandaag om 12:17:39
365 "Het is weekend foto's" door MOVisser
Vandaag om 12:15:59
Locverlichting dmv micro-LEDS door shay59
Vandaag om 12:07:14
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 11:52:37
Defensie wil oude koplopers ombouwen tot hospitaaltrein door Hans Reints
Vandaag om 11:52:14
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Jelmer
Vandaag om 11:44:03
Onlangs gespot - gefotografeerd, de links door Jeroen Water
Vandaag om 11:16:52
Lima IRM pimpen door Railpassie
Vandaag om 11:13:09
Fleischmania Nostalgia door Noordernet
Vandaag om 10:47:08
digitaal veranderd in 15 jaar door HeRo
Vandaag om 09:05:42
Station Roodeschool door spoorijzer
Vandaag om 08:58:50
Mooi weer om buiten te spelen door puntenglijder
Vandaag om 08:33:53
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Erik Mijd
Vandaag om 07:43:21
Bouw spoor nul modulebaan, Bahnhof Königshofen, tijdperk III door HJ
Vandaag om 06:03:37
Ronald doet de Fork Challenge! door Lobomotion69
Vandaag om 04:30:00
  

Auteur Topic: De soap die Fyra heet  (gelezen 643865 keer)

Alexander

  • Offline Offline
  • Berichten: 794
Re: De soap die Fyra heet
« Reactie #2595 Gepost op: 18 October 2013, 01:25:18 »
In Brussel gaat men beslissen dat o.a. Nederland de spoorlijnen volgens het model van het UK en Zweden moet gaan aanbesteden. De Nederlandse politiek kennende gaat het een Post NL resultaat worden.   :P
Dacht ooit ergens gelezen te hebben dat mevrouw Geesteranus ook o.a. Eindhoven - Weert wil gaan aanbesteden, maar kan de bron zo gauw niet vinden.
Op die manier gaat het gebruik van de trein nog gemakkelijker worden in Nederland, als de politici die trend gaan doorzetten.

In Brussel zitten immers de best betaalde politici ter wereld, en daar kom je natuurlijk niet zomaar tussen, moet je wel "Europees" voor zijn, en niet in het belang van het eigen land denken.
DB was in 3 maanden in staat om in het UK de EWS te kopen, en Green Cargo. Dat en nog veel meer.  Waar het geld vandaan komt ? tja, No questions asked. :P  Zie regel hierboven.

Groeten, Alexander

Meppelspoor

  • Offline Offline
  • Berichten: 1178
Re: De soap die Fyra heet
« Reactie #2596 Gepost op: 18 October 2013, 02:44:54 »
Wat bedoel je met PostNL resultaat?
« Laatst bewerkt op: 18 October 2013, 07:57:06 door Peter Korsten. Reden: citaat van vorig bericht verwijderd: klik op Reageer in plaats van Citaat »
gr. Petra,  Eric is ziek is nog zieker geworden door corona, is niet meer instaat hier te komen, normaal zitten we samen op de forum.

Peter Korsten

  • Offline Offline
  • Berichten: 8571
Re: De soap die Fyra heet
« Reactie #2597 Gepost op: 18 October 2013, 08:10:45 »
In Duitsland en Nederland is het in het vrachtvervoer toch DB Schenker die de hoofdrolspeler is,ik weet niet hoe de overheersing in de rest van europa is,maar uit veel landen zijn er wel foto's van DB Schenker loccen te vinden op internet. Dus dat ze in europa een stevige voet aan de grond hebben is zeker.

Oh, dat ontken ik ook absoluut niet, maar ze zijn niet marktleider in het VK, Frankrijk en nog veel meer landen. Nogmaals ter vergelijking mijn werkgever: wereldwijd hebben we bijna een half miljard klanten, maar alleen waar ik woon hebben we meer dan 50% van de markt.

NS is Nederlandse trots, [...]

Nogmaals: wat boeit dat? Waar het de reiziger om gaat wie de beste prijs/kwaliteitsverhouding heeft als het gaat om per trein van A naar B te reizen. NS heeft laten zien daar niet erg goed in te zijn op de HSL-Zuid.

- Peter
***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** 40

Henk Boshuyzen

  • Offline Offline
  • Berichten: 911
    • Modeltram Toulon sur Arroux
Re: De soap die Fyra heet
« Reactie #2598 Gepost op: 18 October 2013, 08:42:21 »
Waar het de reiziger om gaat wie de beste prijs/kwaliteitsverhouding heeft als het gaat om per trein van A naar B te reizen.
- Peter
Juist, of het nu de NS is of de PPS (Pietje Puk Spoorwegen), als de klant waar krijgt voor zijn geld (Op tijd rijden, schone treinen, zitplaatsen voldoende) dan is het goed.
Alleen niet haalbaar zolang Prorail er ook nog iets mee te maken heeft, want daar staat het belang van de reiziger niet voorop maar is het hoofdthema bezuinigen.
Dus NS, de PPS, Arriva of welke maatschappij ook zal nooit optimaal kunnen functioneren op het hoofdnet zoalng Prorail vasthoud aan de kernactiviteit bezuinigen.
« Laatst bewerkt op: 18 October 2013, 08:46:48 door Henk Boshuyzen »

Remco vM

  • Offline Offline
  • Berichten: 3238
Re: De soap die Fyra heet
« Reactie #2599 Gepost op: 18 October 2013, 08:59:38 »
Vergeet bij de kerntaak buiten het bezuinigen het verzinnen van onzinnige onwerkbare regeltjes niet  :P ;)

Jeronimos

  • Now everything seems so faded and jaded.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8595
Re: De soap die Fyra heet
« Reactie #2600 Gepost op: 20 October 2013, 11:15:40 »
Hoewel niet direct gerelateerd aan de fyra, wil ik het toch hier plaatsen. Zie als een kwinkslag.

http://www.telegraaf.nl/buitenland/21987672/__Thalysreizigers_uren_gestrand__.html

Waar een sneltrein al niet goed voor is. En ook nog volledig vergoed krijgen. Is dat al eens iemand gelukt met de fyra?
Jeroen

PW100

  • Offline Offline
  • Berichten: 164
    • Mijn H0 baan
Re: De soap die Fyra heet
« Reactie #2601 Gepost op: 20 October 2013, 19:35:43 »
Juist, of het nu de NS is of de PPS (Pietje Puk Spoorwegen), als de klant waar krijgt voor zijn geld (Op tijd rijden, schone treinen, zitplaatsen voldoende) dan is het goed.

Nogmaals: wat boeit dat? Waar het de reiziger om gaat wie de beste prijs/kwaliteitsverhouding heeft als het gaat om per trein van A naar B te reizen.

Mijns inziens wordt een ander, minstens even groot belang, volledig uit het oog verloren: dat van de belastingbetaler. Zolang 75% van de totale spoorkosten door de belastingbetaler, en niet door de reiziger opgebracht wordt, dient dat belang zeker ook in ogenschouw genomen te worden. Het belang van de NS, 100% in eigendom van diezelfde belastingbetaler, kan dan ook niet losgezien worden in dit verhaal.

PW100

  • Offline Offline
  • Berichten: 164
    • Mijn H0 baan
Re: De soap die Fyra heet
« Reactie #2602 Gepost op: 20 October 2013, 19:43:07 »
Vergeet bij de kerntaak buiten het bezuinigen het verzinnen van onzinnige onwerkbare regeltjes niet  :P ;)
Ach, die kerntaak van het bezuinigen is alleen noodzakelijk omdat een andere kerntaak (het uitgeven van belastinggeld) jarenlang teveel de overhand had ::)

Hoewel ik niet in de spoorsector werkzaam ben, denk ik toch dat mijn sector (luchtvaart) nog meer van regeltjes aan elkaar hangt. En veel van die regeltjes lijken op het eerste gezicht ook op "onzinnige onwerkbare regeltjes". Toch ben ik ervan overtuigd dat 90-95% van die regeltjes, wel degelijk een nut hebben, ook al is dat niet direct duidelijk.

Gert1

  • Gast
Re: De soap die Fyra heet
« Reactie #2603 Gepost op: 20 October 2013, 19:46:21 »
Als je jouw sector er dan toch bij haalt en het over belastingen hebt: Is het nog steeds zo dat er op kerosine geen accijns wordt geheven?
En zo ja, hoe eerlijk is dat als je de luchtvaartsector voor de middellange afstanden als concurrent beschouwt voor de hogesnelheidstreinen?

mvg,
gert

PW100

  • Offline Offline
  • Berichten: 164
    • Mijn H0 baan
Re: De soap die Fyra heet
« Reactie #2604 Gepost op: 20 October 2013, 21:50:52 »
Er wordt inderdaad geen accijns geheven op "onze" brandstof (Jet A1). Dat gegeven is vastgelegd in het verdrag van Chicago van 1947 dat door vrijwel alle landen ondertekend is, per Artikel 24. Is dat oneerlijk? Tja, als je zuiver naar dat ene aspect kijkt wel ja. Maar als je vaststeld dat de luchtvaart kosten van infrastructuur, luchtverkeersleiding, etc. zelf opbrengt, in tegenstelling tot de spoorsector, dan denk ik dat dat een vrij loos verwijt is. Althans vanuit de spoorsector dan.

De 150 km HSL tussen Schiphol en de Belgische grens heeft de belastingbetaler zo'n 6 -7 miljard gekost, en daarvoor kun je alleen heen en weer rijden tussen Amsterdam/Schiphol en Rotterdam, Breda en Antwerpen/Brussel. Voor datzelfde geld bouw je een compleet groot internationaal vliegveld waar de gehele wereld mee bediend kan worden. En die investering wordt door de luchtvaartsector zelf opgebracht/terugverdiend. Dat zie ik met die HSL nog zo snel niet gebeuren (en dat staat los van de Fyra fiasco).

De EU heeft recentelijk getracht een CO2 tax in te voeren, maar dat is met name onder druk van landen als USA, China afgeblazen. ICAO komt met een soort van vervangend CO2 tax voorstel, maar daar moet je niet al te veel van verwachten.
Probleem is dat luchtvaart bijna per definitie een internationale aangelegenheid is, en dit soort maatregel vrijwel altijd strijdig is met bestaande bilaterale overeenkomsten, en het genoemde verdrag van Chicago. Dat kan helaas niet eenzijdig aangepast worden. Er zullen voorlopig voldoende dwarsliggers blijven om een structurele aanpak op dit gebied op de lange baan te schuiven. Maar goed, dat is een andere discussie. ::)

Gert1

  • Gast
Re: De soap die Fyra heet
« Reactie #2605 Gepost op: 20 October 2013, 21:58:30 »
Dank voor je toelichting.

mvg,
Gert

Thom

  • Offline Offline
  • Berichten: 4054
Re: De soap die Fyra heet
« Reactie #2606 Gepost op: 20 October 2013, 23:27:51 »
Mijns inziens wordt een ander, minstens even groot belang, volledig uit het oog verloren: dat van de belastingbetaler. Zolang 75% van de totale spoorkosten door de belastingbetaler, en niet door de reiziger opgebracht wordt, dient dat belang zeker ook in ogenschouw genomen te worden. Het belang van de NS, 100% in eigendom van diezelfde belastingbetaler, kan dan ook niet losgezien worden in dit verhaal.
Maar al het treinvervoer dat niet door NSR uitgevoerd wordt enorm gesubsidieerd en als daarvan de vervoer meer winst maakt dan ziet geen enkele belastingbetaler daar wat van terug....

Daaarnaast betaald NSR onze overheid om de kernnet consessie uit te mogen voeren, bij alle andere lijnen is dat dus andersom...

Olav

  • Offline Offline
  • Berichten: 854
Re: De soap die Fyra heet
« Reactie #2607 Gepost op: 21 October 2013, 07:02:33 »
Er wordt inderdaad geen accijns geheven op "onze" brandstof (Jet A1). Dat gegeven is vastgelegd in het verdrag van Chicago van 1947 dat door vrijwel alle landen ondertekend is, per Artikel 24. Is dat oneerlijk? Tja, als je zuiver naar dat ene aspect kijkt wel ja. Maar als je vaststeld dat de luchtvaart kosten van infrastructuur, luchtverkeersleiding, etc. zelf opbrengt, in tegenstelling tot de spoorsector, dan denk ik dat dat een vrij loos verwijt is. Althans vanuit de spoorsector dan.



En dan ook nog dat deze kosten uiteindelijk door de passagier betaald worden middels allerlei belastingen op de ticketprijs. Daar profiteert ook de overheid van, denk bijvoorbeeld aan beveiligingstax die niet alleen voor de security checks is.
Groeten

Olav

tijgernootje

  • Offline Offline
  • Berichten: 12222
  • Treinen ontsporen niet,dan ligt de rails verkeerd
    • treinen foto's 1 op 1 zowel modern als museum spul
Re: De soap die Fyra heet
« Reactie #2608 Gepost op: 21 October 2013, 17:07:22 »
@ thom,

Sinds wanneer zien wij als belasting betaler uberhaupt iets terug keren in de portemonnee  ???
Het geld gaat er incl alle beloftes zoals een kwartje van Kok,dat we terug zouden krijgen,nog altijd vaker uit onze portemonnee dan dat er is daadwerkelijk iets in terug wordt gemikt.
Maar dat mogen we niet zeggen.
Dus ook de Fyra soap zullen we als belastingbetaler dubbel en triple gaan betalen,maar ook dat mag je niet in het openbaar zeggen  :-X
Met vr gr

Floris

Harzwald Hafen Bahn,de bouw.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=94249.0

Gert1

  • Gast
Re: De soap die Fyra heet
« Reactie #2609 Gepost op: 21 October 2013, 17:16:13 »
Sommige mensen mogen blij zijn dat de hoogte van het tarief van hun inkomstenbelasting niet omgekeerd evenredig is aan hun IQ!   :P ;)

mvg,
Gert