Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Zoeken
Encyclopedie
Help
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€88.00
Per saldo:
€-162.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
Raarrrr. Mobile Station 2 doet raarrrr…
door
Ben
Vandaag
om 12:17:16
Het Boemeltje
door
RobVille
Vandaag
om 12:17:08
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's
door
Jeroen95
Vandaag
om 11:48:48
Plan E - 2023 oplage
door
DV modelspoor
Vandaag
om 11:37:39
19 Toen
door
R1954
Vandaag
om 11:35:11
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw
door
Frank 123
Vandaag
om 11:26:31
ESU Loksound V4 Plux22
door
bellejt
Vandaag
om 11:09:20
Lichtprintjes NS2400
door
hmmglaser
Vandaag
om 10:58:08
Postwagen Hbbkkss Schaal-0
door
FritsT
Vandaag
om 10:53:36
US diorama in H0
door
Wim Vink
Vandaag
om 10:45:49
Polderbaan(tje) 0,3m2
door
GD
Vandaag
om 10:43:48
Ervaringen met bezorgdiensten (PostNL, DHL, etc)
door
Martin Welberg
Vandaag
om 10:43:25
Roco 290 digtaliseren
door
Henk Veenstra
Vandaag
om 10:31:27
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)...
door
sncf231e
Vandaag
om 10:03:59
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc).
door
René 4312
Vandaag
om 09:52:09
EifelBurgenBahn
door
Joz
Vandaag
om 09:20:39
De bouw van mijn modelbaan in Thailand
door
741230
Vandaag
om 09:05:10
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen
door
bollen neus
Vandaag
om 08:37:57
M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan
door
Frits C
Vandaag
om 06:45:46
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven.
door
puntenglijder
13 June 2025, 23:53:36
ÖBB smalspoor in het Waldviertel.
door
NS264
13 June 2025, 23:27:04
Tamiya kleur dak Bundesbahn
door
Benelux795
13 June 2025, 21:53:57
Bouw van de DE-5 uit een bouwset van FRIE
door
Rob Bennis
13 June 2025, 21:20:16
TEE treinstel krijgt nieuwe plaats na vertrek uit NTM
door
R1954
13 June 2025, 21:05:05
Toon hier je pas gereed gekomen (model-)spoorbouwsels ...
door
Frits C
13 June 2025, 20:20:25
Stalen D 4 deurs spoor 0
door
FrankJ
13 June 2025, 19:33:40
Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan
door
Eric B
13 June 2025, 19:28:04
Verschil in grootte huizen......
door
MOVisser
13 June 2025, 19:14:19
Viesmann 5214 pendelautomaat vraag
door
MOVisser
13 June 2025, 19:00:15
Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100
door
MathynK
13 June 2025, 18:42:35
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Wat zijn we aan het bouwen?
|
Banen of diorama's
|
PW100´s Leerbaan [H0, 360x170]
« vorige
volgende »
Print
Pagina's:
1
2
Volgende
- [
1
]
2
Omlaag
Auteur
Topic: PW100´s Leerbaan [H0, 360x170] (gelezen 9497 keer)
PW100
PW100´s Leerbaan [H0, 360x170]
«
Gepost op:
03 September 2011, 22:38:45 »
Hallo allemaal,
Zoals ik
hier
beschreef ben ik onlangs helemaal van voren af aan begonnen en ingestapt in de modelspoorhobby.
Aangezien de hobbykamer momenteel nog niet gereed is, ligt er een tijdelijk eenvoudig ovaaltje op de houten vloer van de woonkamer, volgens volgend baanplan:
Hoewel dit niet direct in de weg ligt, en dus een tijdje kan blijven liggen, is het toch niet bepaald ideaal. Dus ik zal spoedig beginnen om de hobbykamer op order te krijgen en ruimte te maken voor de baantafel.
Deze tafel zal vooralsnog enkellaags worden, met als belangrijkste doel om de diverse technische facetten van baan[aan]sturing te leren. Hoewel ik graag meerdere treinen tegelijk zie rijden, met veel afwisseling, denk ik dat dit even een brug te ver is. Vandaar dat het oefenbaanplan in fases is opgebouwd. Vandaar ook dat ik nog niet met meerdere niveaus aan de slag ga, aangezien ik overal goed bij moet kunnen komen totdat ik het gevoel heb dat ik de vereiste bedrijfszekerheid bereikt heb. Tevens zal ik hier wat kunnen oefenen met de diverse modelbouwtechnieken.
Uiteindelijk is het de bedoeling dat een groter deel van de kamer (450cm x 635cm) beschikbaar komt, met een geheel andere indeling. Daar zal ik de komende jaren nog over gaan nadenken.
Ik schat dat ik met deze oefenbaan wel een flink aantal maanden [misschien wel een paar jaar] mee vooruit kan.
OK genoeg geschreven, tijd voor het stappenbaanplan. Fase 1 ziet er als volgt uit:
Sommigen zullen dit plan direct herkennen; het is namelijk in grote lijnen gebaseerd op het baanplan zoals dat bij Willies in Eindhoven te zien is (bedankt voor de inspiratie!). In essentie is dit dus een gevouwen ovaal, met een diagonaal station, en bovenin een passeerspoor. In eerste instantie zal er handmatig gereden gaan worden met een ROCO MultiMaus Pro, waarmee tevens de wissels bediend moeten gaan worden.
Het is mijn wens om de aansturing zo spoedig mogelijk uit te bouwen en te automatiseren. De voorkeur gaat uit om dat middels Koploper te doen. Ik ben er alleen nog niet uit welke interfaces ik daartoe nodig heb. Ik heb begrepen dat de ROCO terugmelders niet compatibel zijn met Koploper, maar dat er wel oplossingen hiertoe beschikbaar zijn.
Als dit allemaal functioneert, dan komt fase 2 in beeld:
Het station is nu uitgebreid naar vier sporen, en er is een soort van schaduwstation toegevoegd. Het idee is dat het blauwe gedeelte uit het zicht genomen gaat worden, maar nog wel van de zijkanten bereikbaar zal zijn. De bovenste drie sporen worden gescheiden middels een verticale wand, links en rechts van de tafel zullen een deel van de bogen afgeschermd gaan worden door een soort van talud-achtige constructie.
Het spoor onderaan is eigenlijk een voorschot op fase drie, maar kan in de tussentijd als programmeerspoor gebruikt worden.
Fase 3:
Het blauwe schaduwstation verandert niet, maar het talud links wordt nu benut om een lijn naar een tweede station te openen. Dat station komt boven op het schaduw station te liggen en zal een frequente verbinding onderhouden naar het hoofdstation, waar twee extra sporen toegevoegd worden.
De tafel zal van drie zijden bereikbaar zijn; de linkerzijde komt tegen een muur te staan, de andere zijden zullen vrij bereikbaar zijn.
Mijn excuses op voorhand voor de matige kwaliteit van de afbeeldingen. Ik beschik nog niet over een serieus tekenprogramma. Dit is met PC-Rail 4 opgezet, maar het lukte mij niet dit in een acceptabele afbeelding te krijgen. Dus een en ander maar uitgeprint en ingescand. Helaas vielen de kleuren wat flets uit, en na aandikking met PS elements kwam de achtergrond iets te prominent naar voren. Desondanks hoop ik dat het plan zelf wel duidelijk geworden is.
Ik zou het leuk en leerzaam vinden als jullie mij feedback kunnen geven, en waar nodig met advies kunnen bijstaan.
Met vriendelijk groeten,
Harm
metpetergaathetbeter
http://www.amsac.be/
Re:PW100´s Leerbaan [H0, 360x170]
«
Reactie #1 Gepost op:
03 September 2011, 23:55:51 »
Harm,
2de maal dat wij elkaar hier tegenkomen en ga je eens een link doorspelen wat voor mij een pracht van een baan is door zijn eenvoud (je kan die nog vervolledigen met opstelsporen en misschien een Ned. interpretatie van maken).
Niet dat ik je wil opsolferen met mijn idee maar gewoon 2 sporen met verdoken opstelsporen - want wees eens eerlijk vaak zie je banen met veel te veel sporen !
http://www.lrpresse.fr/trains/viewtopic.php?f=2&t=30975
Zelf al is het niet je ding, doorblader dit eens en misschien doe je er ideeen van op (voor die toekomstige baan dan ), maar waarom geen baan bouwen die je later in de nieuwe baan kunt in passen ! En die baan is dan ook ongeveer nog even groot als de plaats die jij gaat voorzien ! (eigenlijk even groot als die kamer van je ! helaas maar eventueel met wat veranderingen ?)
Van eigenlijk spoorplannen heb ik eigenlijk geen kaas gegeten (lust dat eigenlijk anders ook niet
), dus daar kan ik je niet mee helpen ! Maar misschien wel met ideeen !
Groeten Peter
klik eens aan :
https://www.facebook.com/search/top?q=amsac
PW100
«
Reactie #2 Gepost op:
09 September 2011, 18:06:05 »
Hoi Peter,
Bedankt voor de link. Dat is inderdaad een prachtig stukje werk. Ga ik zeker verder doornemen [ben nu tot pagina 15 gekomen]. Ik heb alleen nog geen duidelijk baanplan hiervan gevonden?
Mijn definitieve baan zal zeer waarschijnlijk een andere tafelvorm krijgen dan wat ik nu ga maken. Wellicht wordt het een modulaire baan, in ieder geval zal het een baan langs de wand worden, wellicht in een E-vorm. Vandaar dat deze leerbaan een apart project zal worden. Ik overweeg wel om het pendellijntje rechtsonder door te trekken, en daar een soort van modulebak met kopstation aan toe te voegen. Dat biedt mij de gelegenheid te oefenen met modulaire systemen. Maar dat is iets voor later, dat kan altijd nog toegevoegd worden. Ik heb daar nog een kleine drie meter aan beschikbare ruimte.
Deze leerbaan komt in het midden van de ruimte te staan opdat het van alle zijden goed bereikbaar zal zijn.
Een en ander zal waarschijnlijk wel wat vertraging oplopen, aangezien mijn baas mij twee weken opreis gaat sturen, en we kort daarna zelf op vakantie gaan. Maar ik zal hier tzt zeker de nodige updates met foto's plaatsen!
Grt,
Harm
metpetergaathetbeter
«
Reactie #3 Gepost op:
09 September 2011, 21:54:08 »
Harm,
nog iets gevonden in U-vorm(plan staat meteen bovenaan) maar eveneens van dezelfde site en zeker even interessant :
http://www.lrpresse.fr/trains/viewtopic.php?f=2&t=23881&sid=e429fb69de934172fb0319f2abd39eff
groeten Peter
klik eens aan :
https://www.facebook.com/search/top?q=amsac
PW100
Mijn Leerbaan [H0, 360x180]
«
Reactie #4 Gepost op:
15 January 2012, 12:08:06 »
Even een kleine update.
De tafel is inmiddels grotendeels gereed. Kleine modificatie ten opzichte van eerdere plannen, de tafel is vergroot naar 360x180cm.
Twee platen liggen inmiddels op het groeiende zijframe. Elke 18mm MDF plaat meet 180x60cm.
Het zijframe biedt constructieve stijfheid tijdens de bouw, maar zal uiteindelijk slechts een decoratieve functie hebben.
Ik heb ervoor gekozen eerst het tafelblad op te bouwen, en vervolgens ondersteboven het frame en onderstel er tegen aan te monteren.
Het tafelblad is gegroeid naar vier platen . . . :
En hier zijn alle zes de platen gemonteerd op het zijframe:
Vervolgens de boel omgekeerd, en de twee centrale hoofdliggers geplaatst.
De platen zijn inmiddels weer verwijderd om de boel hanteerbaar te houden; als straks het onderstel gemonteerd is, is het gewicht te groot om het geheel met zijn tweeen om te draaien (elk van de zes MDF platen weegt een kilo of tien). Het frame zoals het hier ligt, weegt 27 kilo.
Ook zijn de eerste twee driehoeken geplaatst die voor de benodigde lengtestijfheid van het onderstel gaan zorgen:
Vier van de zes poten geplaatst:
Ondergetekende geconcentreerd bezig met het uitmeten van de vijfde poot
Alles is geschroefd, dus het geheel is volledig demonteerbaar. Alleen de twee hoodliggers zijn met twee balkjes gelijmd [en geschroefd]. Elke ligger bestaat uit twee delen van ieder 180 cm. Graag had ik doorgaande liggers gehad van 360 cm, echter deze passen niet in mijn auto, en ook niet in de lift of trappenhal. Dus moest ik ze noodgedwongen doormidden zagen. Die las is dus gelijmd.
Zoals gezegd, de tafel is iniddels gereed en staat op zijn poten. Hier nog niet te zien, maar de poten zijn voorzien van groot diameter wielen, zodat het geheel ook in één richting eenvoudig verplaatsbaar is. Ik heb bewust niet voor zwenkwielen gekozen, want dat gaat niet werken met zo'n grote constructie.
Ik heb hier nog geen foto's van, die volgen spoedig!
Groeten uit het Brabantse,
Harm
«
Laatst bewerkt op: 15 January 2012, 16:39:37 door PW100. Reden: typo\'s gecorrigeerd
»
Daniels
«
Reactie #5 Gepost op:
15 January 2012, 15:58:40 »
Dat ziet er stevig uit, en netjes gebouwd.
Mag ik je daarnaast complimenteren met jou ruimte, echt heel fraai dat foto behang!!
groetjes
Daniël
P.S. Waar is dat Brabantse van jou, ik zit in Oss.
«
Laatst bewerkt op: 15 January 2012, 16:03:59 door Daniels
»
De 0m baan
De H0 baan
mijn eerste baan
PW100
«
Reactie #6 Gepost op:
29 January 2012, 20:45:56 »
^^ Dat Brabantse, dat is Tilburg, met uitzicht op het spoor!
Dit weekend gearriveerd, ROC NS 1637, overgenomen van mederoummer Ed!
Zal zich dus spoedig vervoegen bij zijn andere NS collega's!
Helaas is nog niet al het materieel inzetbaar . . . .
Kashmir47
Thijs
«
Reactie #7 Gepost op:
30 January 2012, 21:16:35 »
Dat is een fraai modelletje
Mijn spul:
Testbaan
|
Baanplan
|
Ombouw Loc's
PW100
«
Reactie #8 Gepost op:
05 February 2012, 23:04:02 »
Deze week weinig vorderingen aan de baan. Wel het een en ander besteld en ontvangen, wat aangekondigd werd met een aangename lichte plof ter hoogte van de voordeur . . . Conrad express!
Vijf setjes Mehano gelede containerwagons, voor mijn tweede containertrein (of een extra lange eerste . . . );
ROCO Line 15° kruis
ROCO Line 15° wissel
ROCO Wisselaandrijving
Soldeerstrips
Nu nog op zoek naar een 30° kruis, niet gevonden in het Conrad assortiment.
Vriendelijke groeten,
Harm
Daniels
«
Reactie #9 Gepost op:
05 February 2012, 23:08:32 »
Hoi Harm,
Klik
www.modellbahnshop-lippe.com
bezorgen met een week, zijn vaak voordeliger, ik ben er zeer over te spreken.
groetjes
Daniël
De 0m baan
De H0 baan
mijn eerste baan
Kashmir47
Thijs
«
Reactie #10 Gepost op:
08 February 2012, 16:14:06 »
Hmm, dat wordt een leuk treintje... Cool !
Mijn spul:
Testbaan
|
Baanplan
|
Ombouw Loc's
PW100
«
Reactie #11 Gepost op:
12 February 2012, 20:53:32 »
@ Daniel
Bedankt, ik ben er al een keer langsgekomen op het web, maar heb hem nu toch in mijn favorietenmapje gaplaatst.
@Kashmir47
Zekers. Alleen gaat nog eventjes duren voordat ze meters gaan maken. De baan is momenteel niet rijdbaar, zie hieronder.
Afgelopen week weer lekker wat progressie geboekt. Het sporenplan ligt nu in zijn volledigheid op de tafel. Dit is een afwijkend plan van wat hierboven geplaatst is. In grote lijnen komt het erop neer dat er twee banen om elkaar heen liggen:
* binnenbaan, een kopie van de Aelderbaan
* buitenbaan, eenvoudig dubbelsporig ovaal, met twee stationssporen aan de voorzijde, en twee [schaduw-]stationsporen aan de achterzijde
Binnen en buitenbaan zijn middels een wisselcomplex aan de achterzijde met elkaar verbonden.
De binnenbaan wordt volledig automatisch treinenbedrijf, aangestuurd met Koploper. Aangezien dit voor mij helemala nieuw is, wil ik voorzichtig beginnen, en ga ik de Aelderbaan handleiding stap voor stap volgen.
Met de buitenbaan kan ik handmatig rondjes blijven rijden, onafhankelijk van de binnenbaan.
De tafel op zijn kant gelegd, de onderzijde krijgt nu volop aandacht.
Ringleiding van installatiedraad. Op een zestal plaatsen onder de tafel komen verdeelpunten, uitgevoerd van standaard bouwmarkt lasblokjes.
Onderaan de foto, de eerste groep stroomdetectie tbv bezetmelding.
Deze stroomdetecties worden via soldeerstrips aangesloten. De drie zwarte draden worden straks verbonden met de bezetmeldmodule.
De rode draden voorzien de andere railstaaf van stroom, en kunnen dus doorgelust worden.
Best tevreden over mijn eerste soldeerverbindingen sinds 20 jaar! Het solderen aan de rails was wat lastiger, maar ook dit is uiteindelijk redelijk gelukt. Ik zal de matige soldeerverbindingen jullie onthouden . . .
Twee wisselaansturingen. De draadjes worden gegroepeerd in een kabelboom, welke dmv special vetdraad bij elkaar gebonden worden. Om de 40 cm wordt het draadlusje aan een schroefje opgehangen.
Hier komen de wisselaansturingen van de buitenbaan samen, en worden boven de tafel bediend. Voorlopig met standard Viesnman paneeltje, maar wil hier zelf een bedieningspaneel in elkaar sleutelen.
Bedrading moet nog gefatsoeneerd worden. Gelukkig is alles van labels voorzien!
Links is de kabelboom gereed, het rechterdeel moet nog samengebonden en gefatsoeneerd worden.
Andere wisselaandrijvingen kunnen later eenvoedig aan deze kabelboom worden toegevoegd.
Close-up van een [kleine] kabelboom, met twee lusjes zichtbaar, De rechter is om een schroef gebonden.
Tot zover dit verslag, Hopelijk biedt de komende week weer wat hobby-uurtjes!
Met vriendelijke groeten,
Harm
Kashmir47
Thijs
«
Reactie #12 Gepost op:
12 February 2012, 22:02:03 »
Dat gaat al lekker zeg!
Het lijkt wel of iedereen het gaspedaal heeft gevonden. Of zou het komen door het beetje sneeuw van vandaag
Had je al nagedacht over geluidisolatie? Dat is misschien meteen een leuke om mee te nemen in de test. Ik zit zelf nog wat te worstelen met dat laminaatisolatie. Van dat groen/blauwe spul. Gewoon 1 laag op de hele tafel plakken is in ieders geval niet de oplossing.
Ik denk nu over het volgende, alles alleen onder het rails en niet de rest van de plaat:
* 1 brede strook die breder is dan het rails incl bielzen
* 2 smalle strookjes aan beide zijde in de lengterichting
* 1 brede strook (bijna) gelijk aan de breedte van het rails
Er komt dat wel een holle ruimte in, maar misschien dempt dat juist omdat het immers op die bredere strook isolatie ligt. Maar op dit forum zijn daar al talloze topics over gestart en gevuld. Met de zoekfunctie kom je een eind.
Mijn ervaring is in ieders geval dat je echt wel wat aan het geluid moet gaan doen. Leg maar eens een stukje rails op geluidsdempend spul en merk het verschil. Heeerlijk, haha
Groeten Thijs.
Mijn spul:
Testbaan
|
Baanplan
|
Ombouw Loc's
PW100
«
Reactie #13 Gepost op:
27 February 2012, 22:03:09 »
@Thijs
Daar heb ik nog niet echt over nagedacht. Ga eerst proberen alles electrisch, electronisch, en software matig aan de praat te krijgen. Zodra dat als de spreekwoordelijke trein loopt, ga ik het tijdelijk baanplan opbreken, en ga ik het baanplan in mijn openingsbericht maken. Wellicht dat dat het moment wordt om eens met geluiddemping te gaan experimenteren.
Op mijn huidige baanplan heb ik met maximaal twee treinen gelijktijdig gereden, en de geluidsproductie viel mij niet tegen. Bedankt voor de tips!
PW100
«
Reactie #14 Gepost op:
27 February 2012, 22:18:40 »
Afgelopen week ben ik verder gegaan met solderen van de bezetmelders, en het aanleggen van de bijbehorende bedrading onder de tafel.
Bezetmelders gesoldeerd en genummerd.
Hier komt de S88N te hangen.
Een tweetal profiel stripjes zorgen voor soepele geleiding.
Bekabeling aangelegd. Als eerste zal deze doorgelust en direct op de trafo aangsloten worden, om alle aansluitingen en bedradingen te testen.
Een aantal wissels zijn inmiddels aangesloten . . .
. . . en worden door Viessmann aangestuurd. Dit moet op termijn vervangen worden door een schakelpaneel.
Afsluitend, een beeld van mijn kruiswissel (Ferry, hier ligt dus het 30° kruis
) en wat opstelsporen.
Met vriendelijke groeten,
Harm
«
Laatst bewerkt op: 27 February 2012, 22:24:22 door PW100
»
Print
Pagina's:
1
2
Volgende