Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

DCM motor van Märklin demonteren. door bellejt
Vandaag om 19:17:08
Railpro 607 door Simon Stenneberg
Vandaag om 19:10:46
Raadplaatje door grossraumwagen
Vandaag om 18:59:30
Br 41 Weinert, loop of sloop ? door puntenglijder
Vandaag om 18:32:29
Boek over de oorsprong NS 500/600 door sneek
Vandaag om 18:15:23
Spoor- en tramweg parafernalia door R1954
Vandaag om 18:03:03
Lima plan E bankjes door klusser
Vandaag om 18:02:28
Piko 2025 door Sicco Dierdorp
Vandaag om 18:02:25
Ronald doet de Fork Challenge! door Ronald Halma
Vandaag om 17:46:52
Locverlichting dmv micro-LEDS door Bert55
Vandaag om 17:27:18
Sikje 225 door Huup
Vandaag om 17:26:36
Defensie wil oude koplopers ombouwen tot hospitaaltrein door spoorijzer
Vandaag om 16:29:42
LTM 51 Garratt op basis van Harry Kaffa† ets door FritsT
Vandaag om 16:01:15
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ronald Halma
Vandaag om 15:50:59
Groningers blij verrast met opening station, maar er is ook reden voor gemopper door Jip
Vandaag om 13:58:06
Spoor 1 nem of finescale door Hirschsprung
Vandaag om 13:22:31
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door thevandijks
Vandaag om 13:22:22
Baanplan deels gebaseerd op Veluwe door Jelmer
Vandaag om 13:06:06
Klein baantje 1200x1200mm door spoorijzer
Vandaag om 12:56:42
ongeremde Sikken/wagens in goederentreinen door robin binsbergen
Vandaag om 12:39:39
Bauarbeiten im gange door tijgernootje
Vandaag om 12:29:54
Station Roodeschool door Eric B
Vandaag om 12:17:40
Nedersaksenlijn in Nederland. door Hans Reints
Vandaag om 11:05:38
365 "Het is weekend foto's" door Wim Vink
Vandaag om 11:03:46
Fleischmania Nostalgia door Scratchbuilt
Vandaag om 10:19:14
Toon hier je (model)TRAM foto's. door Pauldg
Vandaag om 09:53:06
Lima IRM pimpen door 008200
Vandaag om 09:45:17
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door deBult
Vandaag om 08:26:21
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 04:10:49
Rivarossi panoramarijtuig verlichting inbouwen. door Bahn-AG
15 July 2025, 23:19:44
  

Auteur Topic: De soap die Fyra heet  (gelezen 643071 keer)

Hollandspoor

  • Offline Offline
  • Berichten: 174
Re: De soap die Fyra heet
« Reactie #2580 Gepost op: 17 October 2013, 08:27:17 »
Voorspellende gave? Foto Joop. Lees het landelijk ochtendblad.
Soms spoor ik, soms niet

Hollandspoor

  • Offline Offline
  • Berichten: 174
Re: De soap die Fyra heet
« Reactie #2581 Gepost op: 17 October 2013, 11:16:29 »
De respectievelijke maatschappijen bieden hun Hoge snelheids treinstellen aan. Dus mogelijk ICE en Thalys binnekort op HSL als het aan deze maatschappijen ligt
Soms spoor ik, soms niet

Meppelspoor

  • Offline Offline
  • Berichten: 1178
Re: De soap die Fyra heet
« Reactie #2582 Gepost op: 17 October 2013, 12:09:26 »
Voorspellende gave? Foto Joop. Lees het landelijk ochtendblad.

Welke krant, heb nog niks gelezen of het staat alleen in de papieren versie
gr. Petra,  Eric is ziek is nog zieker geworden door corona, is niet meer instaat hier te komen, normaal zitten we samen op de forum.

tothebeach

  • Michel
  • Offline Offline
  • Berichten: 8847
  • low-budget modelbouwer
    • Rangeerbanen
Re: De soap die Fyra heet
« Reactie #2583 Gepost op: 17 October 2013, 17:14:30 »
Niet Frans, wel Duits.

Meppelspoor

  • Offline Offline
  • Berichten: 1178
Re: De soap die Fyra heet
« Reactie #2584 Gepost op: 17 October 2013, 17:43:13 »
Hoop dat de NS de HSL mag houden, maar als het goed is kwam de HSL toch bij de hoofdrailnet bij vanaf 2015 of is dit al weer veranderd.
gr. Petra,  Eric is ziek is nog zieker geworden door corona, is niet meer instaat hier te komen, normaal zitten we samen op de forum.

Remco vM

  • Offline Offline
  • Berichten: 3238
Re: De soap die Fyra heet
« Reactie #2585 Gepost op: 17 October 2013, 17:58:20 »
Als Arriva kan leveren wat ze zeggen,mogen ze het van mij gaan doen. NS maakt er een zooitje van in mijn optiek.
Al kun je je wel vragen gaan stellen bij de overheersing van de DB in het europese spoorvervoer,zij het hier dan indirekt.

Meppelspoor

  • Offline Offline
  • Berichten: 1178
Re: De soap die Fyra heet
« Reactie #2586 Gepost op: 17 October 2013, 18:05:26 »
Arriva wil alleen op de HSL als ze ook een deel van het hoofdrailnet krijgen. DB/Arriva wil de NS zo snel mogelijk van de baan hebben. Voor het internationale treinverkeer hoeft Arriva geen concessie te hebben om over de HSL te rijden, dat stond ook als reactie van de ministerie.

hier de brief van Arriva

Donderdag 17 oktober 2013
Geachte leden van de Vaste Kamercommissie van Infrastructuur,
Vandaag heeft Arriva - Deutsche Bahn een alternatief ingediend bij het Ministerie van Infrastructuur voor het
voorstel dat NS onlangs bij de Staatssecretaris heeft aangeleverd.
De juridische consequenties van het mogelijk omarmen van dit NS-alternatief laten we in deze notitie buiten beschouwing. Het moge duidelijk zijn dat Arriva - Deutsche Bahn, als één van de inschrijvers destijds bij de HSL-aanbesteding, ten aanzien van het schenden van aanbestedingsregels en het geven van illegale staatssteun aan NS zich alle rechten voorbehoudt.
Het heeft ons verbaasd dat er in de afgelopen maanden geen positieve reactie is gekomen op ons voorstel aan de Staatssecretaris om een overleg op te starten om, met andere partijen dan NS, alternatieven uit te werken.
Zonder enige vorm van vergelijking is het NS- alternatief aangenomen door de Staatssecretaris als het beste voor de reiziger. Uit bijgevoegde schematische weergave blijkt aantoonbaar dat het Arriva - Deutsche Bahn- voorstel aanzienlijk beter is voor de reiziger.
Wij hebben het NS-alternatief in de bijgevoegde overzichten per jaar vergeleken met wat Arriva - Deutsche Bahn de reiziger kan bieden. De meest in het oog lopende verschillen zijn de Beneluxlijn, waarover Arriva in vergevorderde onderhandelingen is met de stad Den Haag en natuurlijk de levering van nieuw echt HSL-materieel reeds per eind 2016(!). En voor het laatste zijn tenslotte de miljardeninvesteringen in het HSL-spoor gedaan.
De (verouderde) Thalys kan in onze voorstellen uiteraard naast het Arriva - Deutsche Bahn-alternatief blijven rijden.
Maar dat is, zoals NS ook al in haar voorstel aangaf, kennelijk afhankelijk van het aantal reizigers.
Graag hadden we onze voorstellen voorzien van een exacte financiële onderbouwing. Daarvoor hebben wij echter dezelfde informatie nodig die aan NS ter beschikking is gesteld. Dit was ook zeker mogelijk geweest als de Staatssecretaris aan ons verzoek tot besprekingen gehoor had gegeven. Binnen 3 maanden kunnen wij een bindende aanbieding neerleggen voor onze voorstellen.
Wij kunnen echter wel een indicatie geven. Wij baseren ons daartoe op recente onderzoeken over de gevolgen van aanbesteding van (delen van) het Hoofdrailnet. Onderzoeken van zowel de Rebelgroep (in opdracht van het Ministerie van I&M) en van de Erasmus Universiteit (in opdracht van FMN) tonen aan dat jaarlijks forse bedragen te besparen zijn zonder de kwaliteit van de dienstverlening aan de reiziger aan te tasten. Niet verbazingwekkend als in ogenschouw wordt genomen dat partijen als Arriva en Veolia hebben aangetoond dat zij in staat zijn om, wat NS kwalificeerde als onrendabele lijnen, te veranderen in zeer winstgevende lijnen tegen aanzienlijk lagere subsidiebedragen.
Ondanks dat zij zelfs volledig nieuwe treinvloten aanschaften! De jaarlijkse besparingen zullen volgens de Rebel Groep en de Erasmus Universiteit tussen de € 140 miljoen en € 300 miljoen bedragen, afhankelijk van de mate van aanbesteding van delen van het Hoofdrailnet.
Gezien de omvang en slagkracht van Arriva - Deutsche Bahn mag daar bovenop ook nog eens een forse besparing op het HSL-gedeelte worden verwacht ten opzichte van NS kostenniveaus.
In onze brief aan de Staatssecretaris hebben wij aangegeven dat het in uitvoering nemen van onze voorstellen een voor Arriva - Deutsche Bahn risicovolle operatie zal gaan worden. De Nederlandse regering heeft er eerder voor gekozen om de HSL deel te laten uitmaken van het contract voor het Hoofdrailnet. Deze koppeling brengt ook voor ons de mogelijkheid om succesvol uitvoering te geven aan ons alternatief. Het is daarom ook voor ons mogelijk, om juist in samenhang, dit aanbod verder uit te werken als de bereidheid bestaat om een groter deel van het Hoofdrailnet openbaar aan te besteden.
Resumerend denken wij een aanbod te hebben neergelegd dat zowel de reiziger als de belastingbetaler ten goede komt. Een aanbod dat het waard is om, in nauwe samenspraak met betrokkenen, uit te werken tot een bindende offerte. Wij hopen dat wij daartoe in de gelegenheid zullen worden gesteld.
Hoogachtend,
Arriva Personenvervoer Nederland B.V.
A.B.

« Laatst bewerkt op: 17 October 2013, 21:35:13 door Bert van Gelder. Reden: Tekst verduidelijkt »
gr. Petra,  Eric is ziek is nog zieker geworden door corona, is niet meer instaat hier te komen, normaal zitten we samen op de forum.

Meppelspoor

  • Offline Offline
  • Berichten: 1178
Re: De soap die Fyra heet
« Reactie #2587 Gepost op: 17 October 2013, 19:16:43 »
Dus nu hoeft de NS de traxxen ook niet meer te kopen, in de wandelgangen van de 2e kamer gaan ze voor de aanbod van DB/Arriva kiezen. Wel jammer heeft nederland een Hoogsnelheidslijn en word die bereden door buitenlandse vervoerders. Wat ik me wel afvraag NS heeft toch al de concessie Hoofrailnet 2015-2025 binnen of niet? Hoe kan de Arriva dan eisen dat ze een deel van de Hoofdrailnet moeten krijgen?
gr. Petra,  Eric is ziek is nog zieker geworden door corona, is niet meer instaat hier te komen, normaal zitten we samen op de forum.

Peter Korsten

  • Offline Offline
  • Berichten: 8571
Re: De soap die Fyra heet
« Reactie #2588 Gepost op: 17 October 2013, 21:44:23 »
Al kun je je wel vragen gaan stellen bij de overheersing van de DB in het europese spoorvervoer,zij het hier dan indirekt.

Dat zal wel meevallen. Ik werk bij een mobiele telefoonaanbieder die veruit de grootste in Europa is, maar in slechts weinig landen de grootste. Mededinging is toch vooral nationaal geregeld.

Wel jammer heeft nederland een Hoogsnelheidslijn en word die bereden door buitenlandse vervoerders.

Wat boeit dat nou? Koop je soms alleen maar Philips en tank je alleen maar Shell?

- Peter
***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** 40

Meppelspoor

  • Offline Offline
  • Berichten: 1178
Re: De soap die Fyra heet
« Reactie #2589 Gepost op: 17 October 2013, 22:23:06 »
Dat zal wel meevallen. Ik werk bij een mobiele telefoonaanbieder die veruit de grootste in Europa is, maar in slechts weinig landen de grootste. Mededinging is toch vooral nationaal geregeld.

Wat boeit dat nou? Koop je soms alleen maar Philips en tank je alleen maar Shell?

- Peter

Stomme opmerking, NS is Nederlandse trots, maar past precies in de Nederlandse politiek, Nederlandse top bedrijven verkwanselen en weggeven aan het buitenland.

CDA heeft geen belang bij de NS maar bij Arriva een aantal kamer leden en oud leden hebben nevenfuncties bij de CDA. Het is zonde, NS hoort gewoon hoofdspeler te zijn en niet telkens aan de kant worden geschoven.

De HSL gaat naar de Arriva/DB helaas, maar wel op voorwaarde dat ze hoofdrailnet deel krijgen.
gr. Petra,  Eric is ziek is nog zieker geworden door corona, is niet meer instaat hier te komen, normaal zitten we samen op de forum.

timtrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 2083
Re: De soap die Fyra heet
« Reactie #2590 Gepost op: 17 October 2013, 22:30:01 »
Hoezo? Dat is alleen maar een voorstel van DB, wel even lezen wat er staat he.

Meppelspoor

  • Offline Offline
  • Berichten: 1178
Re: De soap die Fyra heet
« Reactie #2591 Gepost op: 17 October 2013, 22:34:15 »
Kan wel zijn, maar met zoveel NS tegenstanders in de kamer en met een plan/ belofte om vanaf 2016 al met snelle treinen te rijden heb je eigenlijk al gewonnen, officieel oneerlijke concurrentie maar dat is wat anders. Maar NS had de nieuwe concessie toch al of word dit terug gedraaid, gaat om de concessie 2015-2025?
gr. Petra,  Eric is ziek is nog zieker geworden door corona, is niet meer instaat hier te komen, normaal zitten we samen op de forum.

rjz222

  • Offline Offline
  • Berichten: 141
    • Treinenwereld.eu
Re: De soap die Fyra heet
« Reactie #2592 Gepost op: 17 October 2013, 23:03:07 »
Het aantal tegenstanders van de NS in de 2e kamer valt redelijk mee naar ik weet, alleen de tegenstanders laten verschrikkelijk luid van zich horen (de woordvoerders I&M van CDA en SP)...

Maargoed, volgens mij was politiek op dit forum niet helemaal de bedoeling, zullen we maar weer naar de soap die fyra heet gaan kijken?
***** ****

Remco vM

  • Offline Offline
  • Berichten: 3238
Re: De soap die Fyra heet
« Reactie #2593 Gepost op: 17 October 2013, 23:07:56 »
Dat zal wel meevallen. Ik werk bij een mobiele telefoonaanbieder die veruit de grootste in Europa is, maar in slechts weinig landen de grootste. Mededinging is toch vooral nationaal

- Peter
In Duitsland en Nederland is het in het vrachtvervoer toch DB Schenker die de hoofdrolspeler is,ik weet niet hoe de overheersing in de rest van europa is,maar uit veel landen zijn er wel foto's van DB Schenker loccen te vinden op internet. Dus dat ze in europa een stevige voet aan de grond hebben is zeker.

Albert.H0

  • Offline Offline
  • Berichten: 1891
  • Roco Fccpps vriend
Re: De soap die Fyra heet
« Reactie #2594 Gepost op: 17 October 2013, 23:37:28 »
Kan wel zijn, maar met zoveel NS tegenstanders in de kamer en met een plan/ belofte om vanaf 2016 al met snelle treinen te rijden heb je eigenlijk al gewonnen, officieel oneerlijke concurrentie maar dat is wat anders. Maar NS had de nieuwe concessie toch al of word dit terug gedraaid, gaat om de concessie 2015-2025?

Hoezo oneerlijke concurrentie. Ja van NS/HiSpeed. Eerst (te) veel geld bieden voor de concessie, als je het dan niet waar kan maken en bijna failliet gaat, krijg je korting op de te betalen bedragen en verlenging van de concessie "geschonken". In plaats van een boete en dat er een nieuwe open aanbesteding volgt.
Ik ben benieuwd wat het EU onderzoek naar ongeoorloofde staatssteun in deze zaak oplevert.
NS, NMBS. En daarnaast moderne EU cargo loks en werkmaterieel.