Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Martijn193
Vandaag om 22:07:22
Veevervoer ss/ ns door klusser
Vandaag om 22:06:12
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door Jeroen95
Vandaag om 21:51:05
Raadplaatje door Modellbahnwagen
Vandaag om 21:50:45
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Frank 123
Vandaag om 21:47:53
6 en 7 september terug naar toen door Frank 123
Vandaag om 21:40:52
Alweer is de Weller soldeerbout defect door Overet
Vandaag om 20:45:45
Wie heeft er ervaring met een baan in een inpandige garage in een app. gebouw? door BartvD
Vandaag om 20:36:49
Minder wissels door hmmglaser
Vandaag om 20:27:27
Spooraccessoires in diverse schalen, 3D-geprint. door Huup
Vandaag om 20:12:59
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door daempfer
Vandaag om 19:27:19
Deining in Dönsdorf door Basilicum
Vandaag om 19:19:21
Welke winkel voert deze merken? door Valéry
Vandaag om 18:55:09
13 en 14 september Pairi Daiza Steam Railway 10 jaar door Seinhuis
Vandaag om 18:33:55
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door RetroJack
Vandaag om 18:26:17
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 18:24:40
44 Roco vs 44 Brawa door ES44C4
Vandaag om 17:57:50
Treinsamenstelling vooroorlogse D treinen door Martijnstein
Vandaag om 17:56:43
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door NS264
Vandaag om 17:44:13
PB Models, ICR-rijtuigen door Wilma1970
Vandaag om 17:38:35
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
Vandaag om 17:26:39
Toon hier je pas gereed gekomen (model-)spoorbouwsels ... door StefanNL_Plays
Vandaag om 16:50:56
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
Vandaag om 15:22:12
Fleischmania Nostalgia door Scratchbuilt
Vandaag om 14:51:46
Vraag over aandrijving / tandwielen Roco Blokkendoos (oud) door AP3737
Vandaag om 13:47:25
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door AndrevdG
Vandaag om 13:16:08
NAM ex USATC MK modelbouw studio kit door orientexpress
Vandaag om 12:21:06
01TREFF 2024, 26&27 OKTOBER door Ad Cleijsen
Vandaag om 10:24:10
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 09:38:28
Modelspoorbaan van Einte door Frank 123
Vandaag om 09:16:20
  

Auteur Topic: Groenewoud 2.0/2.1  (gelezen 13027 keer)

rjr

  • Offline Offline
  • Berichten: 2051
Re:Groenewoud 2.0/2.1
« Reactie #45 Gepost op: 22 October 2012, 13:02:15 »
Wat me in elk geval opvalt is dat je station steeds kleiner wordt :)
Er verdwijnen steeds meer sporen. Wel vind ik de aansluiting van dubbel spoor naar station nu beter/natuurlijk over komen.

Roelco

dimo1_dimo1

  • Offline Offline
  • Berichten: 3380
Re:Groenewoud 2.0/2.1
« Reactie #46 Gepost op: 22 October 2012, 21:44:10 »
vind het er zo heel goed uitzien
waar komen de benodigdheden voor het stoom materieel nu te staan?
dit heeft vaak een recht stuk spoor nodig :)
groeten,
Auke

tijgernootje

  • Offline Offline
  • Berichten: 12278
  • Treinen ontsporen niet,dan ligt de rails verkeerd
    • treinen foto's 1 op 1 zowel modern als museum spul
Re:Groenewoud 2.0/2.1
« Reactie #47 Gepost op: 23 October 2012, 19:22:11 »
Die 2 sporen die je hebt aangemerkt als " goederen",wat is daar de bedoeling van ?
Komt daar industrie met die sporen of iets anders ?
Als dat puur een plek zou zijn om wat wagons op te stapelen,dan zou ik dat anders aanpakken.
Wat loodjes incl spoor e.d. in de buurt van je station plaatsen evt ?
Dan kun je op de ruimte van die (voor mij nu nog)onbekende goederen sporen loc verzorgingsplaats creeren.
Ik hoor het wel.
Verder is het een fraai baan plan  (y)
Met vr gr

Floris

Harzwald Hafen Bahn,de bouw.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=94249.0

Ronald69

  • Offline Offline
  • Berichten: 2904
  • Duitsland TP III/IV
Re:Groenewoud 2.0/2.1
« Reactie #48 Gepost op: 23 October 2012, 19:58:48 »
@Roelco, Auke en Floris,

Dank voor jullie reacties en het meedenken.
Dat het station kleiner wordt heeft te maken met het aantal treinbewegingen, nl. er rijden maar 3 treinen en is te weinig voor een station met 4 á 5 sporen.
Ik heb daarom besloten, mede door andere reacties, dit in te korten tot 3 stationssporen.

Er is inderdaad een recht stuk spoor nodig voor de verzorgingssporen, betekend dat AnyRail weer gestart gaat worden.

V.w.b. de goederensporen, daar ben ik wederom mee aan het stoeien.

Grt, Ronald.
Grt, Ronald.

Ronald69

  • Offline Offline
  • Berichten: 2904
  • Duitsland TP III/IV
Re:Groenewoud 2.0/2.1
« Reactie #49 Gepost op: 27 October 2012, 16:02:35 »
Weer aan het puzzelen geweest:


Wederom wordt uw mening gevraagd e.d.

Grt, Ronald.
Grt, Ronald.

dimo1_dimo1

  • Offline Offline
  • Berichten: 3380
Re:Groenewoud 2.0/2.1
« Reactie #50 Gepost op: 27 October 2012, 16:13:30 »
Welke sporen zijn nu goederen?
Ik zou de goederensporen juist een iets andere hoek geven dan de perron sporen :)
Verder ziet t dr goed uit ;D
groeten,
Auke

Rudolfph

  • Offline Offline
  • Berichten: 990
Re:Groenewoud 2.0/2.1
« Reactie #51 Gepost op: 27 October 2012, 16:46:35 »
Wil je 2 of 3 perronsporen? Op de tekening is alleen een perron tussen spoor 1 en spoor 2. Als je 3 perronsporen wilt, stel ik voor om een perron aan de onderzijde van spoor 1 te maken, en een perron tussen spoor 2 en spoor 3. Spoor 4 kan dan direct naast spoor 3 komen te liggen.

Je hebt eerder nog gezegd dat je rechte sporen in het Bw wilt, wil je dat nog? Zo ja, dan kan je de draaischijf en locloods nog wat verplaatsen, de draaischijf wat meer naar boven en de locloods, ten opzichte van de schijf, naar boven of naar onderen. Als je dan spoor 22 helemaal doortrekt naar onderen, kunnen langs dat spoor de voorzieningen voor kolen, water, zand en slakken aangebracht worden (ongeveer daar waar nu de locloods is). Na het aanvullen van de voorraden kunnen de locs over een wissel naar het laatste stukje van spoor 22, maken kop, en via het wissel kunnen ze dan de draaischijf bereiken. Spoor 21 kan dan gebruikt worden om van de draaischijf naar het station te komen.

Ziet er verder inderdaad prima uit!
Gezocht: (kopieën van) NS VPM en VRM en DB Zp AR, AU, BR, BU, CR en CU voor mijn website over treinsamenstellingen: http://treinsamenstelling.wordpress.com/
Bijbehorend forumdraadje: https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=56271

Ronald69

  • Offline Offline
  • Berichten: 2904
  • Duitsland TP III/IV
Re:Groenewoud 2.0/2.1
« Reactie #52 Gepost op: 29 October 2012, 11:06:35 »
De door Rudolph aangedragen opmerkingen toegepast in dit baanplan:



Spoor 22 is het verzorgingsspoor waar de loc's hun nieuwe voorraden kunnen halen.
Via ditzelfde spoor en wisselstraat gaan deze loc's via spoor 21 naar de locloods om hun volgende dienst af te wachten.
Spoor 4 is het opstelspoor voor de binnenkomende goederentrein.
Terughalen kan via spoor 22 en vervolgens uitsorteren over spoor 5 en 6.
Spoor 51 is het uithaalspoor/wachtspoor voor de rangeerloc.
Stationsgebouw staat gepland voor de kopsporen 1 en 2.

Uw mening wordt op prijs gesteld.

Grt, Ronald.
Grt, Ronald.

rjr

  • Offline Offline
  • Berichten: 2051
Re:Groenewoud 2.0/2.1
« Reactie #53 Gepost op: 29 October 2012, 11:18:31 »
Zou de onderste verbinding tussen spoor 21 en 22 weghalen. De draaischijf meer rechts doen zodat spoor 21 en 22 er allebei op aan kunnen sluiten, en dan de draaischijf zo positioneren zodat spoor 21 en/of 22 zo veel mogelijk recht spoor krijgt voor de lok verzorging.
Eventueel het wissel in spoor 21 laten liggen voor nog een derde spoor naar de draaischijf, maar gezien je relatief kleine station zouden 2 sporen die kant op al genoeg moeten zijn.

Aansluiting van spoor 22 wel zo laten zodat via dat spoor de goederen sporen direct bereikbaar zijn vanaf de draaischijf.

Als de draaischijf meer aan de rand ligt kun je daar de lokloods niet meer doen. En die naar je toe is wat minder omdat je de treinen dan niet echt ziet. Je moet dan of de draaischijf zo hoog houden dat de lokloods aan de onderkant nog kan, dan wel de lokloods aan de boven kant doen zodat spoor 21 en 22 er achterlangs de draaischijf bereiken.

En misschein is het voor het beeld wel leuk om bij spoor 4 en 4 die knik er uit te halen, zodat die sporen niet parallel lopen aan de stationssporen 1, 2 en 3.

Lastig he om een plan te krijgen waar alle nadelen uit zijn :).

dimo1_dimo1

  • Offline Offline
  • Berichten: 3380
Re:Groenewoud 2.0/2.1
« Reactie #54 Gepost op: 29 October 2012, 11:31:17 »
Als je de draaischijf iets meer naar onder verplaatst(en eventueel naar het midden) en dan spoor 21 en 22 voor de locloods langs laat lopen, krijg je een mooi recht stuk naar de draaischijf toe voor de lokverzorging
groeten,
Auke

tijgernootje

  • Offline Offline
  • Berichten: 12278
  • Treinen ontsporen niet,dan ligt de rails verkeerd
    • treinen foto's 1 op 1 zowel modern als museum spul
Re:Groenewoud 2.0/2.1
« Reactie #55 Gepost op: 29 October 2012, 19:20:52 »
Ben benieuwd wat hier voor nieuwe versie uit komt rollen  ;D
Met vr gr

Floris

Harzwald Hafen Bahn,de bouw.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=94249.0

Ronald69

  • Offline Offline
  • Berichten: 2904
  • Duitsland TP III/IV
Re:Groenewoud 2.0/2.1
« Reactie #56 Gepost op: 29 October 2012, 23:56:11 »
Hier is de nieuwe versie:



Uw mening wordt wederom gevraagd.

Grt, Ronald.
Grt, Ronald.

rjr

  • Offline Offline
  • Berichten: 2051
Re:Groenewoud 2.0/2.1
« Reactie #57 Gepost op: 30 October 2012, 08:13:20 »
Zou zeggen begin maar met de bouw.
Je zou nog een beetje kunnen besparen door de verbinding tussen spoor 21 en 22 weg te laten, maar het kan zo ook prima zou ik zeggen.

Verder nog even gekeken naar je onderbaan. Volgens mij moet het zo ook nog prima mogelijk zijn om het voorste spoor daarvan zichtbaar te maken waardoor je de treinen nog wat extra kunt zien rijden, maar dat kun je tijdens de bouw altijd nog zien of dat mooi uitkomt, of door het hoogte verschil juist helemaal niet. Je gaf aan Nederlands te willen rijden, ook daar kun je wel wat met hoogte verschillen werken, maar niet echt met mooie bergwanden.

Succes met de bouw.
Roelco

dimo1_dimo1

  • Offline Offline
  • Berichten: 3380
Re:Groenewoud 2.0/2.1
« Reactie #58 Gepost op: 30 October 2012, 08:15:23 »
Ziet er goed uit (y)
Denk dat als je t goederenspoor een lichte hoek meegeeft t wat beter oogt..
Maar verder niets op aan te merken ;D
groeten,
Auke

Ronald69

  • Offline Offline
  • Berichten: 2904
  • Duitsland TP III/IV
Re:Groenewoud 2.0/2.1
« Reactie #59 Gepost op: 30 October 2012, 11:28:05 »
@ Roelco en Auke en anderen,

Dank voor het meedenken, hieronder het totaalplaatje:



Als alles meezit gaat de bouw beginnen in het voorjaar.
Eerst de oude baan afbreken en alles opbergen.

Grt, Ronald.
Grt, Ronald.