Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door grossraumwagen
Vandaag om 07:53:40
Mijn geweatherde modellen door Spoor010
Vandaag om 05:31:32
Chinese prut kabel door hmmglaser
Vandaag om 01:33:14
Line-up foto's van modellen door Ronald69
Vandaag om 00:07:33
Rheinburg, TP V/VI door Wim Vink
25 July 2025, 23:21:37
Bauarbeiten im gange door Wim Vink
25 July 2025, 23:20:05
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door Wim Vink
25 July 2025, 23:17:57
Heroplage Artitec Plan W? door Jeroen Water
25 July 2025, 23:14:02
US diorama in H0 door Wim Vink
25 July 2025, 23:10:40
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Wim Vink
25 July 2025, 23:01:52
Iemand ervaringen met een Lima Astora RaBe 503 018, art 1680 ? door Dave.......
25 July 2025, 22:58:55
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
25 July 2025, 22:58:28
Aachenau West door wob
25 July 2025, 22:34:05
Wie heeft er ervaring met een baan in een inpandige garage in een app. gebouw? door MOVisser
25 July 2025, 22:29:47
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Bert55
25 July 2025, 21:46:43
Show je werkplek door cor_b
25 July 2025, 21:25:19
Microstepper motoren voor armseinpalen door AP3737
25 July 2025, 21:00:32
schok bij vertrek door phdirk
25 July 2025, 20:52:17
Raadplaatje door Rick
25 July 2025, 19:15:36
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Huup
25 July 2025, 19:11:24
Gezocht: foto's NS Ks/Us (nu Klmos) door grossraumwagen
25 July 2025, 18:59:13
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Martijn193
25 July 2025, 17:35:46
Seuthe gaat stoppen door ex-DR V100
25 July 2025, 15:46:46
Arduino loconet-interfaces door NTeering
25 July 2025, 14:09:37
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door BartvD
25 July 2025, 14:07:51
Spuitmondjes door Bahn-AG
25 July 2025, 13:51:34
Yamorc booster door Montanbahn
25 July 2025, 13:23:59
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door KNed
25 July 2025, 13:06:17
C en K rails samen door Blausee-Mitholz
25 July 2025, 12:54:53
Toon hier je (model)TRAM foto's. door Keska
25 July 2025, 12:49:58
  

Auteur Topic: Groenewoud 2.0/2.1  (gelezen 12947 keer)

Jeronimos

  • Now everything seems so faded and jaded.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8596
Re:Groenewoud 2.0/2.1
« Reactie #30 Gepost op: 11 October 2012, 13:34:20 »
Bij mij wordt de draaischijf alleen voor stoom gebruikt.

Duidelijk.
Jeroen

Ronald69

  • Offline Offline
  • Berichten: 2833
  • Duitsland TP III/IV
Re:Groenewoud 2.0/2.1
« Reactie #31 Gepost op: 13 October 2012, 18:24:57 »
Zoals eerder gezegd, moest even puzzelen en uitvogelen en met dit als resultaat.


Op de plek van het goederenspoor bevindt zich een mangat die d.m.v. een afneembaar deksel toegang biedt op de helixsporen. Hoe dit te fabriceren en of het toepasbaar is kom ik tijdens de bouw wel achter.

tips, opmerkingen en commentaren zijn welkom.

Grt, Ronald.
Grt, Ronald.

Kashmir47

  • Thijs
  • Offline Offline
  • Berichten: 207
    • Modelbaan Bovendal
Re:Groenewoud 2.0/2.1
« Reactie #32 Gepost op: 15 October 2012, 19:06:36 »
Allereerst een mooi plan!

Waar ik nog naar zit te kijken is (het onderste deel van het plan) de wissel die de 2 sporen van 140 verbinden, met de binnenbocht rechts van het langwerpige mangat...
De term "keerlus" is al genoemd, maar volgens lukt dat op deze manier niet. Zoals ik het nu zie, wordt daar kortsluiting gemaakt.



Ben benieuwd of ik dit goed gezien heb of er volledig naast schiet...  ::)

Groeten Thijs.

rjr

  • Offline Offline
  • Berichten: 2050
Re:Groenewoud 2.0/2.1
« Reactie #33 Gepost op: 15 October 2012, 19:27:46 »
Dat is geen enkel probleem, je moet alleen niet daar de keerlus zoeken, maar in het spoor langs dat mangat dat de cirkel rond maakt. Daar heb je ruimte en daar zit je keerlus. Geeft je vervolgens ook geen problemen meer in je kopstation.
Als je die wel in dat rode cirkeltje wilt oplossen dan krijg je voor je kopstation een tweede probleem, dus dat moet je helemaal niet willen. Vanaf je kopstation bijde sporen, binnen komend en wegrijdend, gelijk gepoold aansluiten, dan zul je zien dat het probleem zich vanzelf oplost.

Zoals ook al eens elders aangegeven, je moet de keerlus problemen in het groter geheel bekijken, dan is er meestal een heel eenvoudige oplossing.

Roelco

Kashmir47

  • Thijs
  • Offline Offline
  • Berichten: 207
    • Modelbaan Bovendal
Re:Groenewoud 2.0/2.1
« Reactie #34 Gepost op: 15 October 2012, 19:51:25 »
Ah, ik snap em. Goed bezig (y)
Groeten Thijs.

Ronald69

  • Offline Offline
  • Berichten: 2833
  • Duitsland TP III/IV
Re:Groenewoud 2.0/2.1
« Reactie #35 Gepost op: 16 October 2012, 01:07:23 »
Thijs,

Bedankt voor het commentaar.

Roelco,

Prima uitleg, dank hiervoor.

Ondertussen ben ik nog steeds aan het puzzelen want als ik de perronsporen op deze manier maak kom ik lengte te kort. Ik heb min. 1.50mtr. nodig voor: loc - 4 rijtuigen - "verse loc" en heb nu +/- 1.38mtr.

Wordt vervolgd........

Grt, Ronald.
Grt, Ronald.

rjr

  • Offline Offline
  • Berichten: 2050
Re:Groenewoud 2.0/2.1
« Reactie #36 Gepost op: 16 October 2012, 08:53:36 »
Als je op je kopstation bedoeld, daar is links van de kop sporen nog wat ruimte over, misschien niet het mooiste om helemaal tot het einde door te bouwen, maar wel de eenvoudigste oplossing om je sporen ( of een paar er van ) langer te maken. Weet natuurlijk niet of dat ook lang genoeg is dan.

Roelco

Ronald69

  • Offline Offline
  • Berichten: 2833
  • Duitsland TP III/IV
Re:Groenewoud 2.0/2.1
« Reactie #37 Gepost op: 17 October 2012, 09:31:28 »
Waarschijnlijk gaat dit het worden, perronsporen verlengd tot 1.50mtr. en wisselstraat vereenvoudigd.
Wordt geen baan met intensief treinverkeer maar meer nadruk op scenery met af en toe een trein.



Grt, Ronald.
Grt, Ronald.

jakop

  • Gast
Re:Groenewoud 2.0/2.1
« Reactie #38 Gepost op: 17 October 2012, 09:47:27 »
Hoi Ronald,

Eenvoudiger is vaak beter dat ben ik met je eens. Maar nu heb je een dubbelsporig traject, een 4 sporig station en alle verkeer moet zich over 1 engelsman 'wringen'.
Geen probleem als er bijna geen trein rijdt, maar 4 perronsporen is op zich geen klein stationnetje.
Er kan nu geen trein tegelijk vertrekken met een binnenkomende zonder dat de één op de ander moet wachten.
Ik zou daar de zaak toch dubbelsporig houden om bovenstaande reden.

Leuk baanplan verder  (y)

Groet,

Jakop

Ivo vS

  • H0 modelbaan Reithsburg, 1930-1940
  • Offline Offline
  • Berichten: 702
  • More is less....ik doe graag van veel een beetje.
    • Reithsburg 3.0
Re:Groenewoud 2.0/2.1
« Reactie #39 Gepost op: 17 October 2012, 09:58:04 »
Hoi Ronald,

Je zou voor wat meer perronlengte de wisselstraat in de bocht kunnen verwerken.
Wil je makkelijk verse loc's kunnen aanvoeren vanuit de loods(BW) naar alle perronsporen?
Mogelijk kun je dan je BW meer rechtsonderin plaatsen. (Waar nu twee kopsporen liggen.)
Zodat via spoor "21" je BW bereikbaar is en via spoor "31" de kopsporen.
Leuk ontwerp, veel succes met verder puzzelen.

groet,

Ivo vS

groet,

Ivo vS

jakop

  • Gast
Re:Groenewoud 2.0/2.1
« Reactie #40 Gepost op: 17 October 2012, 10:22:19 »
Zo bedoel ik


Ronald69

  • Offline Offline
  • Berichten: 2833
  • Duitsland TP III/IV
Re:Groenewoud 2.0/2.1
« Reactie #41 Gepost op: 17 October 2012, 10:51:18 »
Jakob en Ivo,

Dank voor het meedenken, ben bezig om te kijken hoe dit in te passen.

Ivo, het was de bedoeling om de sporen 3 en 4 te reserveren voor de stomers, 1 en 2 voor eloc en treinstel.
Goed, nog even verder puzzelen dus.

Grt, Ronald.
Grt, Ronald.

rjr

  • Offline Offline
  • Berichten: 2050
Re:Groenewoud 2.0/2.1
« Reactie #42 Gepost op: 17 October 2012, 11:11:04 »
Als 3 en 4 voor stomers zijn, dan is dat dus geen probleem, die kunnen de lok verzorging bereiken. Voor spoor 1 en 2 kan er op 5 eventueel een lok klaar staan.
Wel zou ik de verbinding vanuit spoor 4 naar de lok verzorging behouden. Komt bij mij wat beter over dan nu z'n los lang spoor aan de draaischijf.

En dat alles over 1 wissel moet hebben we het eerder in dit draadje ook al over gehad. Vindt het zelf ook wat onnatuurlijk dat aan het eind van een dubbelsporig traject alles toch over 1 wissel moet om een station binnen te komen. had het net zo goed aan een enkel spoors traject kunnen liggen. Maar dat is een keuze die je maakt.

Roelco

Ronald69

  • Offline Offline
  • Berichten: 2833
  • Duitsland TP III/IV
Re:Groenewoud 2.0/2.1
« Reactie #43 Gepost op: 18 October 2012, 14:40:40 »


Plan nummer zoveel met de aanpassing van de stationssporen.

Mocht iemand de juiste indeling qua nummering weten van de sporen 21, 22, en 31 dan hoor ik dat graag.

Grt, Ronald.
Grt, Ronald.

Ronald69

  • Offline Offline
  • Berichten: 2833
  • Duitsland TP III/IV
Re:Groenewoud 2.0/2.1
« Reactie #44 Gepost op: 22 October 2012, 12:28:59 »
Iemand nog ideeën, tips, op/aanmerkingen en dergelijke?


Grt, Ronald.
Grt, Ronald.