Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Zoeken
Encyclopedie
Help
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€88.00
Per saldo:
€-162.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
Gewoon wat busfoto's
door
hervé
Vandaag
om 18:05:24
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)...
door
Huup
Vandaag
om 18:03:56
Line-up foto's van modellen
door
ArjanB
Vandaag
om 17:55:11
lampjes in huizen willekeurig schakelen
door
Ronald Schreuder
Vandaag
om 17:53:15
Aachenau West
door
wob
Vandaag
om 17:50:10
Mijn geweatherde modellen
door
Martijn193
Vandaag
om 17:39:45
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven.
door
Ronald69
Vandaag
om 17:00:30
Station Roodeschool
door
pfb
Vandaag
om 16:46:13
Loc omnummeren tijdperk I
door
Prutsert
Vandaag
om 16:40:28
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw
door
wob
Vandaag
om 16:35:52
0n30 diorama: Sedona Verde River Canyon
door
Hans1963
Vandaag
om 16:19:44
Göhrener Viaduct
door
MaraNCS
Vandaag
om 15:58:15
Op zoek naar een club gespecialiseert in Britse modellen
door
Michaël dB
Vandaag
om 15:51:10
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten
door
RobbertJan
Vandaag
om 15:41:04
www.NLinModel.nl - Nederlands modelspoor overzicht
door
Mitchell
Vandaag
om 14:47:07
Frans loodsje et cetera
door
Huup
Vandaag
om 14:38:08
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen.
door
Bertholdowitsch
Vandaag
om 13:32:25
Bahnstrecke 5867
door
Jelmer
Vandaag
om 12:08:08
Raadplaatje
door
grossraumwagen
Vandaag
om 11:48:18
De Hasseberg (spoor nul op 9mm)
door
Noordernet
Vandaag
om 11:31:49
De bouw van mijn modelbaan in Thailand
door
thevandijks
Vandaag
om 11:23:17
"Ein kleines Kalkwerk", een nieuwe tentoonstellingsbaan
door
Martin Welberg
Vandaag
om 10:55:29
Goederenloods Zandvoort
door
puntenglijder
Vandaag
om 10:04:26
Sfeer op je modelbaan
door
cor_b
Vandaag
om 09:25:48
Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan
door
BartvD
Vandaag
om 09:01:40
Gezocht: foto's NS Ks/Us (nu Klmos)
door
ES44C4
Vandaag
om 01:32:36
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor
door
Schachbrett
Vandaag
om 00:19:26
BNLS Rijweekend 19 en 20 juli 2025
door
MOVisser
22 July 2025, 23:35:41
Bezetmelder brug in rolbrug blijft actief als rolbrug gestopt is
door
Roelof Hartholt
22 July 2025, 22:47:53
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm
door
Prutsert
22 July 2025, 22:42:19
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Wat zijn we aan het bouwen?
|
Baanplannen
|
Groenewoud 2.0/2.1
« vorige
volgende »
Print
Pagina's:
1
2
3
4
5
Vorige
-
Volgende
-
1
2
[
3
]
4
5
Omlaag
Auteur
Topic: Groenewoud 2.0/2.1 (gelezen 12880 keer)
Jeronimos
Now everything seems so faded and jaded.
Offline
Berichten: 8596
Re:Groenewoud 2.0/2.1
«
Reactie #30 Gepost op:
11 October 2012, 13:34:20 »
Citaat van: Ronald69 op 11 October 2012, 13:00:25
Bij mij wordt de draaischijf alleen voor stoom gebruikt.
Duidelijk.
Gelogd
Jeroen
Ronald69
Offline
Berichten: 2829
Duitsland TP III/IV
Re:Groenewoud 2.0/2.1
«
Reactie #31 Gepost op:
13 October 2012, 18:24:57 »
Zoals eerder gezegd, moest even puzzelen en uitvogelen en met dit als resultaat.
Op de plek van het goederenspoor bevindt zich een mangat die d.m.v. een afneembaar deksel toegang biedt op de helixsporen. Hoe dit te fabriceren en of het toepasbaar is kom ik tijdens de bouw wel achter.
tips, opmerkingen en commentaren zijn welkom.
Grt, Ronald.
Gelogd
Grt, Ronald.
Kashmir47
Thijs
Offline
Berichten: 207
Re:Groenewoud 2.0/2.1
«
Reactie #32 Gepost op:
15 October 2012, 19:06:36 »
Allereerst een mooi plan!
Waar ik nog naar zit te kijken is (het onderste deel van het plan) de
wissel
die de 2 sporen van 140 verbinden, met de
binnenbocht
rechts van het langwerpige mangat...
De term "keerlus" is al genoemd, maar volgens lukt dat op deze manier niet. Zoals ik het nu zie, wordt daar kortsluiting gemaakt.
Ben benieuwd of ik dit goed gezien heb of er volledig naast schiet...
Groeten Thijs.
Gelogd
Mijn spul:
Testbaan
|
Baanplan
|
Ombouw Loc's
rjr
Offline
Berichten: 2050
Re:Groenewoud 2.0/2.1
«
Reactie #33 Gepost op:
15 October 2012, 19:27:46 »
Dat is geen enkel probleem, je moet alleen niet daar de keerlus zoeken, maar in het spoor langs dat mangat dat de cirkel rond maakt. Daar heb je ruimte en daar zit je keerlus. Geeft je vervolgens ook geen problemen meer in je kopstation.
Als je die wel in dat rode cirkeltje wilt oplossen dan krijg je voor je kopstation een tweede probleem, dus dat moet je helemaal niet willen. Vanaf je kopstation bijde sporen, binnen komend en wegrijdend, gelijk gepoold aansluiten, dan zul je zien dat het probleem zich vanzelf oplost.
Zoals ook al eens elders aangegeven, je moet de keerlus problemen in het groter geheel bekijken, dan is er meestal een heel eenvoudige oplossing.
Roelco
Gelogd
Kashmir47
Thijs
Offline
Berichten: 207
Re:Groenewoud 2.0/2.1
«
Reactie #34 Gepost op:
15 October 2012, 19:51:25 »
Ah, ik snap em. Goed bezig
Groeten Thijs.
Gelogd
Mijn spul:
Testbaan
|
Baanplan
|
Ombouw Loc's
Ronald69
Offline
Berichten: 2829
Duitsland TP III/IV
Re:Groenewoud 2.0/2.1
«
Reactie #35 Gepost op:
16 October 2012, 01:07:23 »
Thijs,
Bedankt voor het commentaar.
Roelco,
Prima uitleg, dank hiervoor.
Ondertussen ben ik nog steeds aan het puzzelen want als ik de perronsporen op deze manier maak kom ik lengte te kort. Ik heb min. 1.50mtr. nodig voor: loc - 4 rijtuigen - "verse loc" en heb nu +/- 1.38mtr.
Wordt vervolgd........
Grt, Ronald.
Gelogd
Grt, Ronald.
rjr
Offline
Berichten: 2050
Re:Groenewoud 2.0/2.1
«
Reactie #36 Gepost op:
16 October 2012, 08:53:36 »
Als je op je kopstation bedoeld, daar is links van de kop sporen nog wat ruimte over, misschien niet het mooiste om helemaal tot het einde door te bouwen, maar wel de eenvoudigste oplossing om je sporen ( of een paar er van ) langer te maken. Weet natuurlijk niet of dat ook lang genoeg is dan.
Roelco
Gelogd
Ronald69
Offline
Berichten: 2829
Duitsland TP III/IV
Re:Groenewoud 2.0/2.1
«
Reactie #37 Gepost op:
17 October 2012, 09:31:28 »
Waarschijnlijk gaat dit het worden, perronsporen verlengd tot 1.50mtr. en wisselstraat vereenvoudigd.
Wordt geen baan met intensief treinverkeer maar meer nadruk op scenery met af en toe een trein.
Grt, Ronald.
Gelogd
Grt, Ronald.
jakop
Gast
Re:Groenewoud 2.0/2.1
«
Reactie #38 Gepost op:
17 October 2012, 09:47:27 »
Hoi Ronald,
Eenvoudiger is vaak beter dat ben ik met je eens. Maar nu heb je een dubbelsporig traject, een 4 sporig station en alle verkeer moet zich over 1 engelsman 'wringen'.
Geen probleem als er bijna geen trein rijdt, maar 4 perronsporen is op zich geen klein stationnetje.
Er kan nu geen trein tegelijk vertrekken met een binnenkomende zonder dat de één op de ander moet wachten.
Ik zou daar de zaak toch dubbelsporig houden om bovenstaande reden.
Leuk baanplan verder
Groet,
Jakop
Gelogd
Ivo vS
H0 modelbaan Reithsburg, 1930-1940
Offline
Berichten: 702
More is less....ik doe graag van veel een beetje.
Re:Groenewoud 2.0/2.1
«
Reactie #39 Gepost op:
17 October 2012, 09:58:04 »
Hoi Ronald,
Je zou voor wat meer perronlengte de wisselstraat in de bocht kunnen verwerken.
Wil je makkelijk verse loc's kunnen aanvoeren vanuit de loods(BW) naar alle perronsporen?
Mogelijk kun je dan je BW meer rechtsonderin plaatsen. (Waar nu twee kopsporen liggen.)
Zodat via spoor "21" je BW bereikbaar is en via spoor "31" de kopsporen.
Leuk ontwerp, veel succes met verder puzzelen.
groet,
Ivo vS
Gelogd
groet,
Ivo vS
jakop
Gast
Re:Groenewoud 2.0/2.1
«
Reactie #40 Gepost op:
17 October 2012, 10:22:19 »
Zo bedoel ik
Gelogd
Ronald69
Offline
Berichten: 2829
Duitsland TP III/IV
Re:Groenewoud 2.0/2.1
«
Reactie #41 Gepost op:
17 October 2012, 10:51:18 »
Jakob en Ivo,
Dank voor het meedenken, ben bezig om te kijken hoe dit in te passen.
Ivo, het was de bedoeling om de sporen 3 en 4 te reserveren voor de stomers, 1 en 2 voor eloc en treinstel.
Goed, nog even verder puzzelen dus.
Grt, Ronald.
Gelogd
Grt, Ronald.
rjr
Offline
Berichten: 2050
Re:Groenewoud 2.0/2.1
«
Reactie #42 Gepost op:
17 October 2012, 11:11:04 »
Als 3 en 4 voor stomers zijn, dan is dat dus geen probleem, die kunnen de lok verzorging bereiken. Voor spoor 1 en 2 kan er op 5 eventueel een lok klaar staan.
Wel zou ik de verbinding vanuit spoor 4 naar de lok verzorging behouden. Komt bij mij wat beter over dan nu z'n los lang spoor aan de draaischijf.
En dat alles over 1 wissel moet hebben we het eerder in dit draadje ook al over gehad. Vindt het zelf ook wat onnatuurlijk dat aan het eind van een dubbelsporig traject alles toch over 1 wissel moet om een station binnen te komen. had het net zo goed aan een enkel spoors traject kunnen liggen. Maar dat is een keuze die je maakt.
Roelco
Gelogd
Ronald69
Offline
Berichten: 2829
Duitsland TP III/IV
Re:Groenewoud 2.0/2.1
«
Reactie #43 Gepost op:
18 October 2012, 14:40:40 »
Plan nummer zoveel met de aanpassing van de stationssporen.
Mocht iemand de juiste indeling qua nummering weten van de sporen 21, 22, en 31 dan hoor ik dat graag.
Grt, Ronald.
Gelogd
Grt, Ronald.
Ronald69
Offline
Berichten: 2829
Duitsland TP III/IV
Re:Groenewoud 2.0/2.1
«
Reactie #44 Gepost op:
22 October 2012, 12:28:59 »
Iemand nog ideeën, tips, op/aanmerkingen en dergelijke?
Grt, Ronald.
Gelogd
Grt, Ronald.
Print
Pagina's:
1
2
3
4
5
Vorige
-
Volgende
-
1
2
[
3
]
4
5
Omhoog
« vorige
volgende »
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Wat zijn we aan het bouwen?
|
Baanplannen
|
Groenewoud 2.0/2.1