Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Mijn-bouw Indonesie door Wim1969
Vandaag om 21:22:04
Vele baanplannen online gezet door Ton Kuipers
Vandaag om 21:17:54
Koppelingsmechanisme klemt? door grossraumwagen
Vandaag om 21:07:17
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 20:59:13
Veevervoer ss/ ns door klusser
Vandaag om 20:24:06
44 Roco vs 44 Brawa door ES44C4
Vandaag om 20:05:15
Welke winkel voert deze merken? door Hennie
Vandaag om 19:55:54
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door Karben
Vandaag om 19:15:46
Modelspoorbaan van Einte door william_2
Vandaag om 19:08:07
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door IJmc
Vandaag om 18:27:33
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Frank 123
Vandaag om 18:14:16
Au bord de la Cèze door Chris80
Vandaag om 17:59:51
Hoe de schuifdeuren weer te plaatsen? door Robert vh Prutsert
Vandaag om 17:25:36
Baanbouw Rehausen2 door Wim Vink
Vandaag om 16:23:17
De modeltreinen van Spoorijzer door spoorijzer
Vandaag om 14:27:52
Van British Railways Class 58 naar ACTS 5814 in 0 door Jeroen95
Vandaag om 14:19:22
Nieuw boek, BE in de tijd van het derde rijk door Arjan6511
Vandaag om 13:25:51
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 12:12:26
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Jelmer
Vandaag om 11:35:53
Minstens 5 jaar geen treinverkeer Groningen-Leer [D] door Eric B
Vandaag om 10:11:11
BNLS modulebaan: Werkspoor-Kathedraal 3.0 door MOVisser
Vandaag om 09:54:12
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door MOVisser
Vandaag om 09:10:43
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door spoorijzer
Vandaag om 07:50:56
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
07 September 2025, 23:27:50
Wie heeft er ervaring met een baan in een inpandige garage in een app. gebouw? door Peter Kleton
07 September 2025, 22:46:42
Raadplaatje door grossraumwagen
07 September 2025, 22:16:21
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
07 September 2025, 22:00:18
Ontwikkelingen bij de Selfkantbahn (1.000mm) door frederik19630
07 September 2025, 21:59:16
Modules van Kees Gorter (vervolg) door NS264
07 September 2025, 21:12:54
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door einte
07 September 2025, 19:38:57
  

Auteur Topic: Groenewoud 2.0/2.1  (gelezen 13082 keer)

tijgernootje

  • Offline Offline
  • Berichten: 12278
  • Treinen ontsporen niet,dan ligt de rails verkeerd
    • treinen foto's 1 op 1 zowel modern als museum spul
Re:Groenewoud 2.0/2.1
« Reactie #60 Gepost op: 30 October 2012, 12:20:56 »
Niks meer aan doen,tenzij je tijdens de bouw nog iets tegenkomt  ;D
Dat baan plan is er wel klaar voor nu geloof ik  ;)
Met vr gr

Floris

Harzwald Hafen Bahn,de bouw.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=94249.0

Pjedro

  • Offline Offline
  • Berichten: 36
Re:Groenewoud 2.0/2.1
« Reactie #61 Gepost op: 30 October 2012, 12:29:18 »
Hey Ronald,

Ik zou nog een kleine aanpassing maken. Ik zou spoor 51 verlengen en aansluiten op de bocht van de hoofdlijn tussen de 2 engelsmannen. De reden hiervoor is dat als spoor 5 en 6 bezet zijn, je rangeerloc is opgesloten en eigenlijk niets meer kan doen. Met deze verbinding kun je dan weer alle kanten uit.
Het is maar een idee natuurlijk.

Groetjes Peter.

rjr

  • Offline Offline
  • Berichten: 2051
Re:Groenewoud 2.0/2.1
« Reactie #62 Gepost op: 30 October 2012, 12:49:05 »
Had ik inderdaad ook nog naar gekeken, maar aangezien het niet z'n druk station zou worden is het de vraag of die sporen 5 en 6 allebei inderdaad zo vol komen te staan dat daar geen lok meer bij kan.

En voor mijn uiteindelijke station had ik ook zo ongeveer alle mogelijke opties in het baanplan zitten. Nu heb ik een tijdelijk station om de toerit te testen. Daarbij ben ik vrij beperkt in mijn bewegingen, maar dat heeft ook wel weer wat. Om dan op een toch rijdende manier ( dus zonder de grote mensen kraan in te zetten ) de treinen kan uitrangeren. En dat lukt tot dus ver ook nog altijd :).

Roelco

Ronald69

  • Offline Offline
  • Berichten: 2904
  • Duitsland TP III/IV
Re:Groenewoud 2.0/2.1
« Reactie #63 Gepost op: 30 October 2012, 16:05:58 »
Michel(tothebeach) stuurde mij een PB met suggesties en dit heb ik er van gemaakt:



De veranderingen zijn: aantal engelsmannen teruggebracht naar 3, perronlengte is verlengt naar 1,75mtr., spoor 21 en 22 zijn iets verplaatst en komen nu samen.

@ Allen,

Dank voor het meedenken en voor de opmerkingen, die overigens nog steeds welkom zijn.

Grt, Ronald.
Grt, Ronald.

tijgernootje

  • Offline Offline
  • Berichten: 12278
  • Treinen ontsporen niet,dan ligt de rails verkeerd
    • treinen foto's 1 op 1 zowel modern als museum spul
Re:Groenewoud 2.0/2.1
« Reactie #64 Gepost op: 30 October 2012, 18:00:33 »
Ik blijf bij m'n laatste post  ;)
Met vr gr

Floris

Harzwald Hafen Bahn,de bouw.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=94249.0

jakop

  • Gast
Re:Groenewoud 2.0/2.1
« Reactie #65 Gepost op: 30 October 2012, 21:07:27 »
Michel, Ronald  (y)
Niets meer aan doen...bouwen maar!

Ronald69

  • Offline Offline
  • Berichten: 2904
  • Duitsland TP III/IV
Re:Groenewoud 2.0/2.1
« Reactie #66 Gepost op: 31 October 2012, 01:30:33 »
Heren, dank voor het meedenken en de opmerkingen maar het gaat nog even duren voordat ik ga beginnen. Eerst de oude baan afbreken, materieel/materiaal inpakken, zolder verbouwen tot slaapkamer en werkkamer en dan pas "verhuizen" naar de nieuwe kamer waar de nieuwe baan gebouwd gaat worden en dan is het inmiddels voorjaar.
En voordat jullie nu gaan denken: hebben wij al die moeite voor niks gedaan totdat er iets gebouwd gaat worden, nee! Want ik ga liever goed voorbereid van start met een gedegen railplan dan met een half plan waar ik tijdens de bouw er achter kom dat het niet gaat werken en allerlei aanpassingen moet gaan doen en tussentijds weer afbreken zoals mijn vorige baan.

M.a.w. liever 10 plannen indienen om de fouten eruit te halen dan 1 plan indienen om vervolgens 10 x de boel af te breken en weer opbouwen omdat het niet werkt.

Tot die tijd nog even geduld a.u.b., en nogmaals bedankt voor het meedenken.


Grt, Ronald.
Grt, Ronald.

rjr

  • Offline Offline
  • Berichten: 2051
Re:Groenewoud 2.0/2.1
« Reactie #67 Gepost op: 31 October 2012, 08:33:53 »
Ronald,

Dat is kwestie van prioriteiten stellen, de volgorde zou moeten zijn:
eerste verhuizen en beginnen met de bouw, dan kun je tijdens het afbreken van je oude baan de spullen gelijk overzetten naar de nieuwe baan. En als die weer goed genoeg rijd dan de verbouwing :)

(maar ik snap dat deze volgorde voor andere betrokkenen niet zo goed is )

Op zich goed om goed voorbereid te beginnen. Bij mij is dan altijd het risico dat ik dan gedurende die tijd toch wat er over na blijf denken, en veranderingen ga doorvoeren die niet altijd ten goede komen. En in de praktijk blijft het bij mij altijd nog wel eens iets anders dan op papier bedacht.

Maar het ziet er goed uit zo, dus dan maar snel aan de verbouwing beginnen :)

Roelco

tijgernootje

  • Offline Offline
  • Berichten: 12278
  • Treinen ontsporen niet,dan ligt de rails verkeerd
    • treinen foto's 1 op 1 zowel modern als museum spul
Re:Groenewoud 2.0/2.1
« Reactie #68 Gepost op: 31 October 2012, 12:11:11 »
Ronald,

Dat is kwestie van prioriteiten stellen, de volgorde zou moeten zijn:
eerste verhuizen en beginnen met de bouw, dan kun je tijdens het afbreken van je oude baan de spullen gelijk overzetten naar de nieuwe baan. En als die weer goed genoeg rijd dan de verbouwing :)
Daar ben ik het eigenlijk ook wel mee eens. ;)
Het is ook gelijk een goede reden om snel te beginnen met fotoreportages,dat houd ons dan tenminste weer zoet  ;D
Met vr gr

Floris

Harzwald Hafen Bahn,de bouw.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=94249.0

Ronald69

  • Offline Offline
  • Berichten: 2904
  • Duitsland TP III/IV
Re:Groenewoud 2.0/2.1
« Reactie #69 Gepost op: 31 October 2012, 12:25:18 »
Om alle misverstanden uit de weg te helpen, ik ga niet verhuizen maar ik ga van de zolder naar een slaapkamer op de 1e verdieping dus interne verhuizing.
Betekend voor mij eerst de oude baan afbreken, zolder leegruimen, deze verbouwen in 2 aparte ruimtes en dan kan ik op de vrij gekomen slaapkamer beginnen met de nieuwe baan.
Ben nu aan het inventariseren wat er op dit moment aan modelspoorspullen aanwezig is en waar ik dit zo lang kan opbergen. Ik wist niet dat een mens zoveel zooi had.


Grt, Ronald.
Grt, Ronald.

rjr

  • Offline Offline
  • Berichten: 2051
Re:Groenewoud 2.0/2.1
« Reactie #70 Gepost op: 31 October 2012, 13:48:52 »
Ronald,

Dat snapte ik, je ging verhuizen van de boven verdieping naar een verdieping lager. vandaar ook mijn voorstel dit eerste te doen. Als je verhuist naar een ander huis kun je over het algemeen niet eerst de nieuwe baan opbouwen en daarna de andere afbreken. Als je verhuist van de boven verdieping naar een verdieping lager kan dat wel.

Hoef je ook niet alle modelspoor spullen in een doos te doen, maar kan het gelijk gebruikt worden op de nieuwe kamer. Tegen tijd dat die dan redelijk klaar is heb je de zolder ongeveer leeg, en kun je daar in alle rust en zonder overlast van je spullen, de zolder verbouwen tot 2 ruimtes.

Maar zoals aangegeven kan ik me voorstellen dat de nieuwe bewoner van de zolderkamer ( je dochter als ik het goed heb uit je eerste post ) het niet helemaal met deze volgorde eens is.


Maar als je alles weer af gaat breken en netjes wilt opbergen dan merk je pas echt goed wat een zooi er van z'n baan af kan komen.

Roelco

Rudolfph

  • Offline Offline
  • Berichten: 990
Re:Groenewoud 2.0/2.1
« Reactie #71 Gepost op: 31 October 2012, 17:14:23 »
De door Rudolph aangedragen opmerkingen toegepast in dit baanplan:



Spoor 22 is het verzorgingsspoor waar de loc's hun nieuwe voorraden kunnen halen.
Via ditzelfde spoor en wisselstraat gaan deze loc's via spoor 21 naar de locloods om hun volgende dienst af te wachten.
Spoor 4 is het opstelspoor voor de binnenkomende goederentrein.
Terughalen kan via spoor 22 en vervolgens uitsorteren over spoor 5 en 6.
Spoor 51 is het uithaalspoor/wachtspoor voor de rangeerloc.
Stationsgebouw staat gepland voor de kopsporen 1 en 2.
Dat was niet helemaal wat ik bedoelde. Op de tekening heb ik het nog wat uitgewerkt, hoop dat het nu wel duidelijk is:
Langs spoor 22 dus het aanvullen van de voorraden, via het kopspoortje onderaan naar de schijf en via spoor 21 weer terug naar het station.

EDIT: ik zie net dat je inmiddels nog meer plannen had gemaakt, en eerlijk gezegd zien die nieuwe plannen er prima uit, dus ik zou het lekker bij je huidige plannen laten!
« Laatst bewerkt op: 31 October 2012, 17:16:31 door Rudolfph »
Gezocht: (kopieën van) NS VPM en VRM en DB Zp AR, AU, BR, BU, CR en CU voor mijn website over treinsamenstellingen: http://treinsamenstelling.wordpress.com/
Bijbehorend forumdraadje: https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=56271