Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Vroeger
Vandaag om 14:48:54
Raadplaatje door Bob11
Vandaag om 14:29:45
Spoorwegmuseum krimpt collectie in door Bob11
Vandaag om 14:25:38
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door Railpassie
Vandaag om 14:25:29
Aachenau West door Wim Vink
Vandaag om 14:21:07
Toon hier je (model)TRAM foto's. door spoorzeven
Vandaag om 13:59:34
Piko 2025 door spoorzeven
Vandaag om 13:56:28
ongeremde Sikken/wagens in goederentreinen door Blausee-Mitholz
Vandaag om 13:51:12
Sikje 225 door Eric B
Vandaag om 13:49:47
Lima plan E bankjes door grossraumwagen
Vandaag om 13:46:28
Locatie van foto gezocht door Ferdinand Bogman
Vandaag om 13:21:13
Modules van Kees Gorter (vervolg) door ca.gorter
Vandaag om 12:51:41
Railpro 607 door henk
Vandaag om 12:47:11
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door martijnhaman
Vandaag om 12:42:29
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door puntenglijder
Vandaag om 12:34:49
Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100 door Erwin 054
Vandaag om 12:17:39
365 "Het is weekend foto's" door MOVisser
Vandaag om 12:15:59
Locverlichting dmv micro-LEDS door shay59
Vandaag om 12:07:14
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 11:52:37
Defensie wil oude koplopers ombouwen tot hospitaaltrein door Hans Reints
Vandaag om 11:52:14
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Jelmer
Vandaag om 11:44:03
Onlangs gespot - gefotografeerd, de links door Jeroen Water
Vandaag om 11:16:52
Lima IRM pimpen door Railpassie
Vandaag om 11:13:09
Fleischmania Nostalgia door Noordernet
Vandaag om 10:47:08
digitaal veranderd in 15 jaar door HeRo
Vandaag om 09:05:42
Station Roodeschool door spoorijzer
Vandaag om 08:58:50
Mooi weer om buiten te spelen door puntenglijder
Vandaag om 08:33:53
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Erik Mijd
Vandaag om 07:43:21
Bouw spoor nul modulebaan, Bahnhof Königshofen, tijdperk III door HJ
Vandaag om 06:03:37
Ronald doet de Fork Challenge! door Lobomotion69
Vandaag om 04:30:00

Auteur Topic: DRG/DRB H0; Reithsburg 3.0  (gelezen 104969 keer)

Ivo vS

• H0 modelbaan Reithsburg, 1930-1940
  • Offline Offline
  • More is less....ik doe graag van veel een beetje.
    • Reithsburg 3.0
Re: DRG/DRB H0; Reithsburg 3.0
« Reactie #240 Gepost op: 07 December 2014, 23:25:43 »
---Rails schilderen en ballast 5---

Het begint op een raadsel te lijken, 2 woorden, 9 letters. Maar daar zijn dan weer meerdere antwoorden mogelijk. ;)
"Duurt even" voordat alle rails geschilderd is. Ben nu aan de laatste stukjes achter in de hoek bezig. Rot klus, weinig licht en moeilijk bereikbaar. De minst zichtbare kant van de railstaven zijn nu voorzien van een kleurtje. Als het mee zit kan komend weekend de meer zichtbare kant.
Voor de afwisseling af en toe ook maar even ballast strooien op makkelijker bereikbare plekken:

en
groet,

Ivo vS

Ivo vS

• Offline Offline
    • Reithsburg 3.0
« Reactie #241 Gepost op: 04 January 2015, 23:24:25 »
---Rails schilderen, ballast, storingen en versleten banden---

Door enkele dagen correctiewerk aan het begin van de vakantie voor de kerstdagen niks gedaan aan deze hobby. Maar in de laatste dagen gelukkig wel.
Vooral eerst afstoffen en daarna de laatste stukken rails schilderen. Alleen het achterste spoor moet nog geschilderd worden maar daar moeten eerst nog enkele isolatielassen aangelegd worden.
Tijdens het rijden kwamen er enkele storingen naar boven, haperend de brug over en een keerlusschakeling die ineens niet meer werkt.  ???  Heeft in al die tijd nooit problemen gehad, en wil nu ineens niet ompolen. Na lang zoeken, een reedcontact los gehaald en nu werkt de keerlus prima. Een verder onderzoek volgt nog.

Bij het aanbrengen van ballast wil het nu ook aardig vlotten:

Het zichtbare deel van de onderbaan is bijna klaar. Alleen bij aanbrengen van ballast bij het wissel twijfel ik over de aanpak.
Het betreft een wissel van fleischmann, modelrails "slanke wissel", met originele aandrijving. Daarin is de aandrijving van de wisseltongen zichtbaar tussen de voorste vier bielzen. Zou ik daar ballast strooien en met verdunde houtlijm plakken dan zit natuurlijk het hele aandrijfmechaniekje vast.
>>Heeft iemand hier een goede tip?

In de tussentijd ook wat banden vervangen:

Slechts 2 pennetjes verwijderen en de drijfstang is los.

Ben de vorige poging een van die twee pennetjes even kwijt geweest, nu maar een extra magneet op tafel waar ik ze aan vast hang.
De 94 had twee nieuwe nodig. Deze "even" gehaald in de winkel. Er werd me verteld dat ze niet op voorraad waren (volgens de computer) maar ze lagen wel in de vitrinekast.... ;).....ik blij. Kan een van m'n favoriete modellen weer de baan op.
« Laatst bewerkt op: 04 January 2015, 23:35:32 door Ivo vS »
groet,

Ivo vS

Ivo vS

• Offline Offline
    • Reithsburg 3.0
« Reactie #242 Gepost op: 05 January 2015, 23:14:38 »
---Br 58's met probleempjes---

Inmiddels heb ik al weer enige tijd twee stuks Br58 in bezit. Bij de ene waren de asb's versleten en de andere reed de verkeerde kant op. Bij een analoge lok niet zo'n  moeilijk probleem, ergens is de motor verkeerd om aangesloten. Maar waar?
Gelukkig had ik wat vergelijkingsmateriaal dus maar even open maken en het spelletje zoek de verschillen kon beginnen.

Hier leek op wat "kleine" verschillen (ander type motor) geen verschil in aansluiting.
Misschien de stroomafname in de lok verkeerd om aangesloten. Bij aankoop wilde de lok ook niet aan de tender koppelen. Volgens de handelaar was alles nagekeken en hier en daar een nieuw draadje gesoldeerd. Zou die hebben zitten slapen en de boel verwisseld hebben?

Niks te vinden....
Toen viel mijn oog op de printplaat waar de motor aan vast zit. Die zit alleen geklemd en die pennetjes zitten precies gespiegeld, dus motor los getrokken en omgekeerd er weer tussen gefriemeld. Was dat alles ;D

Loopt als een zonnetje, meteen even voorzien van een drupje verse olie.

De ander met twee versleten bandjes:

Echt op, niks ronds meer aan:

en weer samen op de baan:

groet,

Ivo vS

Ivo vS

• Offline Offline
    • Reithsburg 3.0
« Reactie #243 Gepost op: 11 January 2015, 11:13:51 »
---Slank wissel ballasten ???---

Het ballasten als zodanig gaat niet onaardig maar nu zit ik met een probleem:

>>>Hoe breng je ballast aan bij een slank wissel, Fleischmann modellgleis?

Het eerste stukje is gelukt:

In het midden van het wissel loopt een hefboom welke zorgt dat de wisseltongen in de juiste stand gezet worden. Stort ik hier ballast bij en lijm ik deze met verdunde houtlijm vast dan lijm ik de hefboom ook vast.
Op een deel kan er geen ballast liggen omdat dan de hefboom onvoldoende ruimte krijgt om te bewegen.
Fabriek af is de hefboom mooi helder wit en dus zeer opvallend. Deze heb ik samen met een stukje van de ondergrond (onder de hefboom) roestbruin geschilderd. Na het schilderen om de paar minuten het wissel omgezet om te voorkomen dat deze vast zou komen te zitten door de verf.

Maar nu het laatste stukje van het wissel:

Het zwarte staafje midden tussen de bielzen (bij het laatste stukje van de wisseltongen) werkt wederom als hefboom en heeft dus ruimte nodig om heen en weer te kunnen bewegen.
Om het hele stuk tussen de bielzen te schilderen en ballast achterwege te laten vind ik niet mooi. 
Hoe plaats ik hier ballast en verlijm ik deze zonder dat het wissel vast komt te zitten?
groet,

Ivo vS

Ivo vS

• Offline Offline
    • Reithsburg 3.0
« Reactie #244 Gepost op: 19 January 2015, 23:41:27 »
---Oplossingen----

Drie keer de encyclopedie door gespit en daarna nog eens en nog eens. Waarom ik nu steeds over het artikel over ballasten heen gelezen heb weet ik niet..... :-[
Uiteindelijk toch gevonden en uitgeprobeerd, een stukje dubbelzijdig tape tussen de bielzen geplakt en daar wat ballast op vast gedrukt. Vooral de kleine korreltjes uitgezocht zodat de aandrijving de steentjes niet zou raken.
Dit werkt prima bij twee van de drie nog op te vullen tussenruimtes maar bij de laatste waren ook de kleinste steentjes te hoog en werd de aandrijving van het wissel geblokkeerd.
Dus maar zoeken naar een andere oplossing, een "kabelgoot" onder het spoor:

Een nuttige functie voor deze goot zoek ik nog of ik moet het baanwachtershuisje verplaatsen zodat de trekdraden voor de bediening van het wissel onder het spoor door kunnen.
De goten waar de trekdraden voor wissel en seinbediening doorheen gaan wil ik op het stationsemplacement ook gebruiken:

Deze kabelgootjes maak ik van omsnoeringsband. Deze knip ik kleine stukjes en plak ik op een strookje karton van gelijke breedte. Daarna zwart schilderen met het volgende resultaat:

Dit deel eerst maar eens afwerken om te kijken hoe dat er uit komt te zien.

De nieuwe ASB's geven de lok's van de BR58 voldoende trekkracht om ook bij lage snelheden de maximale sleep van 1,6m naar boven te trekken.
Vanaf hier in een 180 graden boog naar boven:

Daarmee kan er eindelijk met regelmaat gereden worden:

Natuurlijk net wel een flinke misser gehad. Een verloren wagon in het schaduwstation waar m'n ongelukslokomotief, de BR03, natuurlijk door ontspoorde op het moeilijkst bereikbare deel van het schaduwstation. :(
Gelukkig weinig schade, wat ballast opnieuw vastlijmen en er is niks meer van te zien.
groet,

Ivo vS

Ruud K

• Offline Offline
  • Schwarzburg-Neuffen-Bahn
« Reactie #245 Gepost op: 20 January 2015, 14:43:10 »
Je bouwerij is interessant om te bekijken. Het ballasten van Flm wissels is vaak een probleem; bij mij hebben er al heel wat vast gezeten. Heel spaarzaam ballast en heel voorzichtig inlijmen is het parool. Ontsporingen? Ja, altijd op het moeilijkst bereikbare plekje. Vrijwel iedere modelspoorder kent dat fenomeen. Succes met het vervolg!

Groet,
Ruud
DB-tijdperk 3, Fleischmann-Roco-Trix, digitaal Multimaus

Ivo vS

• Offline Offline
    • Reithsburg 3.0
« Reactie #246 Gepost op: 21 January 2015, 22:25:42 »
Hoi Ruud, dank voor 't compliment. Altijd leuk om zo'n compliment te krijgen van een van de bouwers waar ik zelf van probeer te leren/de kunst van af kijk.
In de tussentijd blijf ik gewoon lekker prutsen en rommelen. Met dat gerommel en gepruts probeer ik een zo mooi/realistisch mogelijke baan maken. De grenzen aan mijn eigen kunnen zijn de grenzen van het bouwen.

Ondertussen ben ik bij een van de andere slanke wissels al tegen het probleem aangelopen dat de korreltjes van de ballast te groot zijn. Ze passen niet onder de hefboom, dat is weer zoeken naar een passende oplossing.

Eerst een ander probleempje oplossen. Bij het wegrijden stond het spersignal altijd op "voorbij rijden toegestaan". Het metalen staafje om het sein te bedienen staat dan dichter tegen de mast aan.
Nu kwam de 03 over het spoor binnen en moest natuurlijk achter het staafje blijven hangen omdat het sein nog op halt stond.
In de stand voorbij rijden past het net:

Oplossing, halve lucifer tussen de kurkbedding en de voet van het sein plaatsen:

Daarmee staat het sein net iets verder om en kan de 03 in beide seinstanden passeren zonder met de windleiplaat achter het aandrijf mechanisme te blijven hangen.
« Laatst bewerkt op: 21 January 2015, 23:06:12 door Ivo vS »
groet,

Ivo vS

Ivo vS

• Offline Offline
    • Reithsburg 3.0
« Reactie #247 Gepost op: 09 February 2015, 22:53:58 »
---Tweedehandse schoorsteen---

Enkele maanden staan er nu twee schoorstenen, bij elke de lokloods eentje. Tweedehandsjes, afkomstig van JaJo's Nieuw Preiserland.
Maar naast de loods vond ik het niet niet passen, 17cm hoog:

Dus maar weer een stukje er onder freubelen. De benodigde artikelen, restjes muurplaat en stripjes uit een zak restmateriaal welke ik ooit eens op de kop getikt heb.

En met wat knip en plakwerk en een portie geduld is het schoorsteentje ineens gegroeid:

De binnenzijde kent wat verstevigingsstripjes, muurplaten alleen bieden onvoldoende stevigheid en een bijkomstig voordeel eventuele naadjes zijn ook beter weg gewerkt:

Onderaan de muurplaat nog een grijze sierstrip geplakt, die heeft de lokloods ook dus waarom de schoorsteen niet?
En maar meteen het gerommel onder de ver gekliederd, dan valt een wat wit uitgevallen snijrandje ook niet meer op.

Naast de loods ziet de schoorsteen er nu zo uit, bijna 24cm hoog:

En verder, ach het nodige schoonmaak werk, de Br98 was toe aan een schoonmaak en poetsbeurt.
Dus lekker opschroeven, reinigen, poetsen en oliën.
groet,

Ivo vS

Ivo vS

• Offline Offline
    • Reithsburg 3.0
« Reactie #248 Gepost op: 10 February 2015, 23:26:05 »
---Poetsmobiel---

Heb wat nieuws, "poetsdoekjes" die je aan de as van een wagon klikt:

Nu "scheurt" de Br98 met een poetswagon over de baan:

Dan heeft het reinigen van loks ook zin.  ;)
groet,

Ivo vS

Ivo vS

• Offline Offline
    • Reithsburg 3.0
« Reactie #249 Gepost op: 11 February 2015, 23:23:04 »
---Bakkerij afmaken bouwen---

De bakkerij stond al enige tijd half afgebouwd op de verschillende modelbanen uit de afgelopen jaren. Op de een of andere manier is het er in de afgelopen jaren niet van gekomen om de bakkerij te voorzien van inrichting en afwerking.
Hier inmiddels voorzien van een zonnescherm:

Naast zonneschermen ook de nodige inrichting geplaatst en verlichting aangelegd:

De zonneschermpjes moesten volgens bouwtekening maar gewoon in de lucht hangen... ???
Even twee armpjes zoeken in de doos met rest materiaal. Daar kwam ik een oude bovenleidingmast tegen met een metalen staafje:

Dit metalen staafje in twee gelijke stukken geknipt. Die dienen nu als arm om het zonnescherm te ondersteunen. Helaas een ander bouwfoutje niet meer kunnen verhelpen. Normaal heeft een zonnescherm aan beide kanten een arm, die tweede arm zou dan alleen op de winkeldeur gemonteerd moeten worden. :(
Met een armpje:

En de laatste om het af te leren, met bestelauto maar nog zonder winkelpersoneel/publiek:

Maar eens naar de eerst volgende beurs om het eea te scoren.
Tot die tijd, regenafvoer monteren en het gebouw voorzien van een likje verf.
groet,

Ivo vS

Ivo vS

• Offline Offline
    • Reithsburg 3.0
« Reactie #250 Gepost op: 22 February 2015, 00:12:40 »
---nieuwe tweede handsjes---

Het ontbreken van "Sperrsignale" in op het emplacement leidt tot onhandige situaties. Ik heb al wel stroomloze secties aangelegd maar zonder de bijbehorende seinen zijn deze niet te schakelen.
Nu kwam ik onlangs twee Märklin sperrsignale tegen voor een aardig prijsje, die bleven dus aan mijn vingers plakken. Van die oude waarvoor je een heel groot gat in de bodemplaat moet zagen om ze netjes in het landschap te kunnen laten opgaan.

Dus maar eens ingebouwd, gat geboord, stukje gezaagd en met de Dremel even de randjes afgewerkt.  Nog geen probleem.

Zonder verpakking en informatie, even puzzelen dus. Gelukkig heb ik ergens een oude regelbare voedingskast in de hoek staan om dit soort problemen te tackelen terwijl ik normaal op een stoel zit in plaats van onder de baan lig. Dus gepuzzeld en al snel achter de logische betekenis van de verschillende kleuren draadjes gekomen. Daarbij de twee blauwe maar meteen voorzien van een rood en een groen stekkertje zodat ik die niet door elkaar kan halen. Het lampje brand dus tijd om onder de baan de boel aan te sluiten.

Het past en die grote kast valt niet meer op maar zoals het hoort bij tweede handsjes die lang niet in gebruik zijn geweest, werkt niet alles meteen naar behoren.
Het Sperrsignal schakelt netjes maar de schakeling om de baan van spanning te voorzien werkt niet. De Br 89 komt niet in beweging.

Uitbouwen dan maar weer en maar eens naar het binnenwerk kijken want bij het doormeten onder de baan bleken er wel spanning te staan op de aanvoerdraad.
Natuurlijk wil je dan te snel, zonder alles los te maken even herstellen. Dus niet alle draadjes los, trafo aan laten staan en beschermkapje eraf.
Even prutsen met een wattenstaafje gedrenkt in wat contactpsray. Natuurlijk gevolg ineens contact en ineens een Br89 die in met een gezellig gangetje over de baan heen rijdt.
Voordat je dan onder de baan vandaan bent is er al een aardige ravage ontstaan:

Er zat wat vuil op de contactpunten.  ;) Die zijn toch echt niet groot maar waren wel heel vies. Meteen maar bij het andere Sperrsignal ook de contactpunten gereinigd.

Dus spanning van de baan af, ravage opgeruimd en weer ingebouwd.
« Laatst bewerkt op: 22 February 2015, 00:47:08 door Ivo vS »
groet,

Ivo vS

Ivo vS

• Offline Offline
    • Reithsburg 3.0
« Reactie #251 Gepost op: 27 February 2015, 09:18:27 »
---Ravage opruimen---

Na het opruimen van de ravage op de baan werd het tijd om mijn werkplek maar eens op te ruimen. Deze lag vol met rommel en nog te gebruiken onderdelen. Koffers met vakjes vind ik niet handig en bij de bouwmarkt zijn die magazijnkastjes lekker aan de prijs.
Dus maar eens naar zo'n handige zeer goedkope winkel waar ze de meest uiteenlopende spullen verkopen, op zoek naar ladekastjes om spullen in te kunnen sorteren.

Er is weer een beetje werkruimte voor een volgend project. :)

groet,

Ivo vS

Ivo vS

• Offline Offline
    • Reithsburg 3.0
« Reactie #252 Gepost op: 28 February 2015, 23:36:46 »
---Oplossing ballasten van wissels---

Enkele berichten geleden gaf ik aan dat het ballasten van een Fleischmann modellgleis slank wissel lastig is. Een eerste succesvolle oplossing was het aanbrengen van geschilderd papier. Het effect was aardig maar niet voldoende.
Een volgende oplossing was het aanbrengen van dubbelzijdig plakband. Daarop heb ik Märklin ballast voor C-gleis van Busch gestrooid, alleen op de delen waar de hefboom heen en weer beweegt.

Daar waar de hefboom niet komt heb ik normale ballast gestrooid die op de resterende delen ook gebruikt wordt. Een eerste aanblik in de nog natte lijm. De C-gleis ballast is zo fijn dat deze tussen de hefboom en het dubbelzijdig plakband past.

Morgen maar eens onderzoek of het wissel dan nog steeds werkt. Zo ja, dan verder afwerken en dan een definitief plaatje schieten.
groet,

Ivo vS

Ivo vS

• Offline Offline
    • Reithsburg 3.0
« Reactie #253 Gepost op: 08 March 2015, 23:28:34 »
----Karton en omsnoeringsband---

In een ver vaag verleden ooit eens achterover gedrukt:

En nu nog in grote hoeveelheid op voorraad, omsnoeringsband. Op een rol bewaren heeft helaas wat nadelen, het materiaal blijft krom staan. Ik ben dus genoodzaakt om het in kleine stukjes te knippen.

Het spul is echter te breed, dus knip ik de kleine stukjes ook in de lengte in meerdere stukjes. Deze smalle strookjes zijn prima te plakken. Vaak plak ik de stukjes op strookje karton en plaats dit geheel langs het spoor.

Met kleine vierkantjes kan een putdeksel worden gemaakt waaronder een op meerdere kabels van richting veranderen.

Na het nodige knip en plak werk had ik even genoeg van dit gepruts. Ook zonder de juiste kleur het ziet er best aardig uit maar was het even tijd voor wat anders: ballast strooien en wat ontwikkeling van het landschap.
groet,

Ivo vS

Ivo vS

• Offline Offline
    • Reithsburg 3.0
« Reactie #254 Gepost op: 10 March 2015, 20:38:55 »
---Bergen karton---

Vanuit onze laatste verhuizing had ik nog enkele sinaasappelen dozen over. Deze stonden deels gevuld met elektriciteitskabel op zolder. Nu er meer kabel in/onder de baan terecht komt raken de dozen steeds verder leeg. Een van de dozen heb ik compleet geleegd en dient nu als bouwmateriaal voor een deel van het landschap.

In stroken van verschillende breedte stapel ik de openingen tussen de verschillende niveaus op de baan dicht. Lekker dik houtlijm er tussen, dan plakt het prima. Daar waar lijm niet voldoende heb ik er maar een schroef in gedraaid. Straks maar eens het tunnelportaal verder inbouwen.
groet,

Ivo vS