Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Kibri station CALW ingekort als NS station door Ronald Halma
Vandaag om 02:26:20
Portland ID, OR; een 2-turnout Inglenook door Ronald door Ronald Halma
Vandaag om 02:23:12
Rangeerbaan Molenhoek door Ronald Halma
11 September 2025, 23:47:27
Exact-Train 2025 door Falkenberg
11 September 2025, 22:51:05
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
11 September 2025, 22:49:22
13 september 25 jaar Huider, Huider Express stoomtrein door Seinhuis
11 September 2025, 22:11:53
PWM regelaar Kato 22018 sx standaard controller door Pollux
11 September 2025, 21:21:08
Overstap naar HTM door Jan Bennink
11 September 2025, 21:19:33
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
11 September 2025, 21:12:07
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Frank 123
11 September 2025, 21:06:37
Vandaag bij pon door Jean-Pierre
11 September 2025, 21:04:48
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
11 September 2025, 20:56:29
Layne, Somewhere South. door Ronald Halma
11 September 2025, 20:54:52
Halling aandrijvingen door Jan Bennink
11 September 2025, 20:53:20
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ronald Halma
11 September 2025, 20:52:20
Bauarbeiten im gange door 741230
11 September 2025, 20:33:17
Z21 en het programeren met de Z21App. door bask185
11 September 2025, 19:56:37
Handleiding van de Roco kraan 46901 NS kraan 482 door NL-modelspoor
11 September 2025, 19:35:49
Raadplaatje door V200-G2000
11 September 2025, 19:27:53
ByPass Junction, een Amerikaanse modelbaan in N door RobVille
11 September 2025, 19:24:12
Rookgenerator wil niet werken, van piko 50652 = BR 93 in Rocrail door jack is back
11 September 2025, 19:23:44
13 en 14 september Open Monumentendag door Seinhuis
11 September 2025, 19:05:45
Voordelige treinkaartjes door Seinhuis
11 September 2025, 18:35:29
Rheinburg, TP V/VI door william_2
11 September 2025, 18:12:22
Veevervoer ss/ ns door klusser
11 September 2025, 18:03:37
BNLS-Werkspoor - Railhopper SM90 door Joz
11 September 2025, 18:01:35
Stalen D 4 deurs spoor 0 door AB 7216
11 September 2025, 17:24:33
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door GerardvV
11 September 2025, 17:02:06
Wijzigen functies-functietoetsen PBModels ICRmh rijtuigen door Lex-trein
11 September 2025, 17:02:06
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door IJmc
11 September 2025, 16:44:52
  

Auteur Topic: Is het laatste buffetrijtuig te behouden?  (gelezen 30340 keer)

Chris2412

  • Offline Offline
  • Berichten: 1533
  • Machinist internationaal Lineas Nl
Re: Is het laatste buffetrijtuig te behouden?
« Reactie #75 Gepost op: 24 December 2018, 13:12:52 »
Via Google Maps  is hij goed te zien op station van Calau.

Idd naast het spoor.
Zou niet weten wie nu de eigenaar is van het ding.
De beste manier om een trein te halen is om de vorige net te missen

spoorzeven

  • Offline Offline
  • Berichten: 5588
Re: Is het laatste buffetrijtuig te behouden?
« Reactie #76 Gepost op: 24 December 2018, 14:59:36 »
En als je op Calau, Bahnhof klikt: een foto van het apparaat.
Groet, Frank

Duikeend

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 2589
Re: Is het laatste buffetrijtuig te behouden?
« Reactie #77 Gepost op: 24 December 2018, 15:18:58 »
als ik dan dit dan zo zie dan denk ik: hoe gaan we die terug halen en opknappen:)) hij lijkt er inderdaad nog best aardig uit te zien. ik vind het wel een leuke uitdaging, nog iemand :) hij mag bij mij wel in de tuin staan als het moet  ;D

@spoorzeven, dank je voor de link! was redelijk laat vannacht toen ik die post plaatste :)
« Laatst bewerkt op: 24 December 2018, 15:22:09 door duikeend »
Groetjes, Ferenc

mijn knutsels, 1500 in parts en een
hondekop

Tedo

  • Offline Offline
  • Berichten: 2189
  • Wacht tot het rode licht gedoofd is
Re: Is het laatste buffetrijtuig te behouden?
« Reactie #78 Gepost op: 24 December 2018, 17:10:25 »
Check foto’s hier en voor bewegend beeld: hier. Een jaar later is er een oefening mee gedaan.
« Laatst bewerkt op: 24 December 2018, 17:18:44 door Tedo »
Grtz!
Tedo

timtrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 2087
Re: Is het laatste buffetrijtuig te behouden?
« Reactie #79 Gepost op: 01 January 2019, 14:49:17 »
Nou fijn, zo'n ding lekker op de zijkant leggen... de wagen ziet er voor zijn leeftijd inderdaad niet slecht uit, maar ik pas maar even.

Rob Ellerman

  • Offline Offline
  • Berichten: 5418
  • Modelspoor is emotie...
Re: Is het laatste buffetrijtuig te behouden?
« Reactie #80 Gepost op: 01 January 2019, 15:40:58 »
Huppetee, snijbrander d'r in en koeken die handel.... ;D
Tbinnebarretije…

Wisselwachter

  • Offline Offline
  • Berichten: 206
Re: Is het laatste buffetrijtuig te behouden?
« Reactie #81 Gepost op: 05 June 2019, 10:04:27 »
Ik zag zojuist op een andere site van het THW dat de "örtliche Feuerwehr" het buffetrijtuig als oefenobject gaat gebruiken.

Ik ben bang dat er op korte termijn niet veel meer van over is, waar Koek nog zijn graantje van zou mee kunnen plukken.

"Sehr schade" dat zo'n mooi en speciaal rijtuig niet behouden kan worden !!   

Wisselwachter

  • Offline Offline
  • Berichten: 206
Re: Is het laatste buffetrijtuig te behouden?
« Reactie #82 Gepost op: 06 November 2020, 10:14:33 »
Even nog een oud draadje afstoffen.

Het laatste buffetrijtuig houdt het nog goed vol, gezien deze reactie op Bahnnbilder.de:

Dieser Wagen, der am Bahnhof Calau (Niederl) steht, hat eine lange Geschichte. Ursprünglich war er in den Niederlanden als Buffetwagen im Turnusverkehr unterwegs und dort als 51 84 88-40 007-9 buffet-007 registriert. Er kam danach nach Deutschland und wurde in Sonderzügen mit der Nummer 51 80 09-70 111-2 "Krombacher Party-Express" eingesetzt. Bei der DB war er zuvor als 51 80 53-40 057-9 Bcm im Einsatz. Zum Aufnahmezeitpunkt war weder Nummer noch Halter angeschrieben. Fotografiert habe ich den Wagen, der wohl schon längere Zeit im Bahnhof steht und Besucher willkommen heißt, am 28.08.2020. An der Stelle auch ein Dankeschön an Ad Vijge, der mir auf FB mit den Daten geholfen hat. 
Frank Paukstat

Op 28 augustus 2020 zijn er nog foto's gemaakt van het rijtuig. Ik heb de foto niet bijgevoegd i.v.m., copyrights. Wie Ad Vijge is, weet ik niet. tcoch een kenner blijkbaar.

Rick

  • Lid Houtense Koekenclub
  • Offline Offline
  • Berichten: 8534
  • Spoor N
Re: Is het laatste buffetrijtuig te behouden?
« Reactie #83 Gepost op: 06 November 2020, 10:39:53 »
Maar een link naar de foto is natuurlijk wel toegestaan.
N spoor, IV-V, Nederlands (met Duits en Zwitsers materieel).

Waarschuwing: overmatig gebruik van dit forum kan leiden tot klinknageltellerij, tijdperkfixatie en dwangmatig nummergebruik.

mDDM

  • Offline Offline
  • Berichten: 1046
Re: Is het laatste buffetrijtuig te behouden?
« Reactie #84 Gepost op: 06 November 2020, 21:15:06 »
Het rijtuig zit waarschijnlijk nog vol met asbest....

Thom

  • Offline Offline
  • Berichten: 4066
Re: Is het laatste buffetrijtuig te behouden?
« Reactie #85 Gepost op: 08 November 2020, 19:56:31 »
Dat is opzich niets bijzonders aan materieel wat gebouwd is voor de jaren '90 eigenlijk.

Rick

  • Lid Houtense Koekenclub
  • Offline Offline
  • Berichten: 8534
  • Spoor N
Re:Is het laatste buffetrijtuig te behouden?
« Reactie #86 Gepost op: 08 November 2020, 20:30:22 »
Het asbestverhaal is op de eerste pagina's al behandeld:  :P
Het ligt eraan waar, en wat voor asbest erinzit. Heb je over asbest vonkkappen voor schakelaars, of antidreunpasta op de wanden? Dat laatste is bijna niet weg te krijgen, een paar vonkkappen kun je opnieuw laten maken.

Veel museum objecten zijn ook niet ontasbest, maar asbest veilig gemaakt zodat asbest niet van zijn plaats komt. Veilig voor de reiziger, echter oppassen met het onderhoud, je kunt niet zo ergens een slecht stuk staal in de bak uitslijpen als er roestgaten in vallen. Je zult dan dat deel toch moeten laten ontasbesten eerst voor je er wat mee kunt,

D'r zitten heel wat haken en ogen aan vast nog.
N spoor, IV-V, Nederlands (met Duits en Zwitsers materieel).

Waarschuwing: overmatig gebruik van dit forum kan leiden tot klinknageltellerij, tijdperkfixatie en dwangmatig nummergebruik.

Jamie

  • Offline Offline
  • Berichten: 1448
Re: Is het laatste buffetrijtuig te behouden?
« Reactie #87 Gepost op: 05 January 2021, 20:22:54 »
Hier nog wat foto's van het rijtuig van binnen.
Het rijtuig ziet er nog origineel uit van binnen.
Alleen de wand achter bar is aangepast,daar zat een groot metalen rek waar wijn,mars,twix enz werden gepresenteerd.
Het verlaagde stuk met de spotjes boven de bar en het verlichtingsornament in het midden was in de NS tijd ook bruin.
Verder zijn de wanden,vloer,koelhok en de dienstruimte nog origineel zo te zien.

https://www.ice-treff.de/index.php?mode=thread&id=290602&fbclid=IwAR0qJW4yGTDq0jHnfxmXp8bVGWJQxJmzqf3rrFhaW8_vzC1CheAAtZmVf0E

Mvg Jamie Diks

Wisselwachter

  • Offline Offline
  • Berichten: 206
Re: Is het laatste buffetrijtuig te behouden?
« Reactie #88 Gepost op: 29 April 2024, 12:49:10 »
Via de brandweer(-commandant) in Calau ben ik aan foto's gekomen van het laatste buffetrijtuig, welk nog bestaat.

Het staat nog een Calau en is eigendom van de brandweer/THW van die plaatst. Staat naast het spoor op twee stukjes rail. De brandweercommandant heeft mij gezegd, dat het rijtuig weer te koop is.
Zij zouden ook wel willen meedenken/meewerken om transport te regelen.

Wie heeft interesse?













Railpassie

  • Offline Offline
  • Berichten: 456
  • De laatste Trein stopt niet aan het perron......
Re: Is het laatste buffetrijtuig te behouden?
« Reactie #89 Gepost op: 29 April 2024, 13:37:40 »
Inderdaad een leuk initiatief ,wie weet wil er iemand je helpen ;)
« Laatst bewerkt op: 29 April 2024, 13:41:17 door Railpassie »