Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Jelmer
Vandaag om 06:52:23
Ronald doet de Fork Challenge! door Lobomotion69
Vandaag om 06:42:55
Mooi weer om buiten te spelen door hervé
Vandaag om 00:31:59
Wie heeft er ervaring met een baan in een inpandige garage in een app. gebouw? door R1954
26 July 2025, 23:52:32
LED / Lampjes (Viessmann) seinpalen aansturen. Vraagje aan electronica experts door bask185
26 July 2025, 23:45:17
Welke kleur is Roco oud bruin? door MadhouseNL
26 July 2025, 23:37:42
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
26 July 2025, 23:18:40
reserve onderdeel gezocht voor Minitrix 12593 BR132 door joespoor
26 July 2025, 22:54:27
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Karben
26 July 2025, 22:44:59
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Hans van de Burgt
26 July 2025, 21:56:59
BR-18.6 Schaal-0. door Benelux795
26 July 2025, 21:42:38
RhB 1:87, terug naar 25 jaar geleden door Sylvester
26 July 2025, 20:24:27
Modules van Kees Gorter (vervolg) door ca.gorter
26 July 2025, 20:00:50
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door guus43
26 July 2025, 19:18:35
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Bert55
26 July 2025, 19:04:24
Raadplaatje door Klaas Zondervan
26 July 2025, 18:48:57
0n30 diorama: Sedona Verde River Canyon door Ronald Halma
26 July 2025, 17:44:09
Rheinburg, TP V/VI door rail4marcel
26 July 2025, 17:42:27
Lokpilot 4 defect door bellejt
26 July 2025, 17:40:40
Seuthe gaat stoppen door Eric B
26 July 2025, 17:04:15
BMB 00-Modulebaan, BMB-Rijdagen en BMB-Deelname aan Beurzen & Evenementen door Hans van de Burgt
26 July 2025, 17:02:03
Da's Daz 2 door BartvD
26 July 2025, 16:55:33
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
26 July 2025, 16:45:15
Aachenau West door Arjan6511
26 July 2025, 16:41:30
Roco 63432 loksound 2 vraag door bellejt
26 July 2025, 14:12:27
Mijn geweatherde modellen door hervé
26 July 2025, 13:48:44
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
26 July 2025, 13:29:17
schok bij vertrek door Bahn-AG
26 July 2025, 12:13:30
Bauarbeiten im gange door 741230
26 July 2025, 12:08:04
Toon hier je (model)TRAM foto's. door R1954
26 July 2025, 12:02:09
  

Auteur Topic: Is het laatste buffetrijtuig te behouden?  (gelezen 29817 keer)

metpetergaathetbeter

  • Offline Offline
  • Berichten: 1108
  • http://www.amsac.be/
Re: Is het laatste buffetrijtuig te behouden?
« Reactie #105 Gepost op: 30 April 2024, 01:30:15 »
wij hebben onze club in 2 personenrijtuigen K1 en K3 en heb al enige ervaring van iets dat slecht staat iets toonbaar te maken .........deze is toch al heel ver gevorderd maar dan in negatieve richting. Aan deze zou ik niet durven beginnen en inderdaad er zal asbest inzitten, daar steekt echt veel oplap- en schuurwerk in.

Ik wens degene die eraan beginnen hoe nobel ook de opzet ook is, veel geluk !  ::)


Onze rijtuigen staan buiten in weer en wind en eens die in orde staat ....... dan staat de andere alweer  opnieuw klaar om alles weer van vooraf te beginnen

Groeten Peter ;)
« Laatst bewerkt op: 30 April 2024, 01:38:50 door metpetergaathetbeter »

Kees-Jan

  • Offline Offline
  • Berichten: 282
  • BarbapapaSpoor
Re: Is het laatste buffetrijtuig te behouden?
« Reactie #106 Gepost op: 30 April 2024, 09:23:51 »
Das best veel werk……

Een vrachtrijtuig zoals de SSN heeft lijkt me wel wat. Daar kun je namelijk ook wel wat leuks van maken (tentoonstellingsruimte met o.a. modelbaan).

Er staan er nog een paar in Roosendaal (ex one rijtuigen ws ook met asbest)

Gert Arkema

  • Offline Offline
  • Berichten: 4215
  • Rhenopa / Bruggen-IG:
    • Team Mitropa
Re: Is het laatste buffetrijtuig te behouden?
« Reactie #107 Gepost op: 30 April 2024, 10:33:36 »
Is er een modelletje van? Ja? Mooi, naar de hoogovens met dat ding. :P

Precies. Ooit faillisementsmeevallertje voor de NS, Duits spul, kapotverbouwd en maar 12 jaar dienstgedaan. Gevalletje nostalgie en allesbehalve cultuurgoed.
Steek liever je energie in materieel wat oorspronkelijk Nederlands is, karakteristiek en tientallen jaren hier heeft dienstgedaan.
Maar wie geld heeft en dertig meter spoor in de achtertuin houd ik niet tegen hoor...
groet Gert
 
Behandel een ander zoals jezelf behandeld zou willen worden.

Pauldg

  • Offline Offline
  • Berichten: 7476
Re: Is het laatste buffetrijtuig te behouden?
« Reactie #108 Gepost op: 30 April 2024, 10:35:55 »
Hear hear
Don't be part of the problem. Be the entire problem!

spoorijzer

  • Offline Offline
  • Berichten: 2678
    • Website over Spoorijzer Railtractoren
Re: Is het laatste buffetrijtuig te behouden?
« Reactie #109 Gepost op: 30 April 2024, 10:54:17 »
Precies. Ooit faillisementsmeevallertje voor de NS, Duits spul, kapotverbouwd en maar 12 jaar dienstgedaan. Gevalletje nostalgie en allesbehalve cultuurgoed.
Steek liever je energie in materieel wat oorspronkelijk Nederlands is, karakteristiek en tientallen jaren hier heeft dienstgedaan.
Maar wie geld heeft en dertig meter spoor in de achtertuin houd ik niet tegen hoor...

Dat zijn goede punten. Tel daarbij op de afweging of het nu nog een praktisch object kan zijn in bv een historische samenstelling, bv voor 1 van de railmusea. Dan zijn er volgens mij andere rijtuigen die prioriteit mogen krijgen (denk bv aan Plan D (VSM) of Plan E (SHD) restauratierijtuig).

Groeten,
Rogier

metpetergaathetbeter

  • Offline Offline
  • Berichten: 1108
  • http://www.amsac.be/
Re: Is het laatste buffetrijtuig te behouden?
« Reactie #110 Gepost op: 30 April 2024, 12:56:46 »
zo krijg je ten minste een input van wel goed investeren zou kunnen zijn  in iets Nederlands.......

metpetergaathetbeter

  • Offline Offline
  • Berichten: 1108
  • http://www.amsac.be/
Re: Is het laatste buffetrijtuig te behouden?
« Reactie #111 Gepost op: 30 April 2024, 13:38:06 »
Das best veel werk……
 (tentoonstellingsruimte met o.a. modelbaan).
nog eens een reactie van ervarings.......... Als hij buitenstaat voor die modelbanen moet die minstens iets of wat vele tijd van het jaar verwarmd worden ook al is dat vaak om de vochtigheid buiten te houden!

's Winters hoevens onze dranken niet in de ijskast te staan om echt en echt ijskoud te staan (de bagage van onze wagon is niet verwarmd! 's Zomers lopen de temp. die al naar gelang waar die opgesteld staat hoog op. Ik durf er geen temperaturen opzetten maar 't is er dan 's avonds bij aankomen is het er dan ook een echte oven (vgl met een afgesloten wagen) ! Vochtigheid is ook weer iets om in het oog te houden !

Het eerste bij ons is dan bij aankomen alle deuren en venster openen. Uitzetten en vervormen rails  is vaak ongelooflijk ! 

Wil je dat vermijden dan lijkt overdekt opstellen de zaken net iets dragelijker te maken maar niet uit te sluiten.

Bij ons hebben wij een centrale verwarming op mazout geplaatst.Die nagenoeg op een zekere temperatuur aanslaat. Is dan geprogrammeerd om op clubavond/ activiteit op tijd aan te slaan zodat het er aangenaam vertoeven is .....
« Laatst bewerkt op: 30 April 2024, 13:48:50 door metpetergaathetbeter »

Pauldg

  • Offline Offline
  • Berichten: 7476
Re: Is het laatste buffetrijtuig te behouden?
« Reactie #112 Gepost op: 30 April 2024, 13:44:07 »
Mazout. Das toch stookolie? Of bier met cola?  :D
Don't be part of the problem. Be the entire problem!

metpetergaathetbeter

  • Offline Offline
  • Berichten: 1108
  • http://www.amsac.be/
Re: Is het laatste buffetrijtuig te behouden?
« Reactie #113 Gepost op: 30 April 2024, 13:46:25 »
hier is het in de volksmond Mazout alhoewel stookolie ook gebruikt wordt .....

spoorijzer

  • Offline Offline
  • Berichten: 2678
    • Website over Spoorijzer Railtractoren
Re: Is het laatste buffetrijtuig te behouden?
« Reactie #114 Gepost op: 30 April 2024, 14:17:28 »
"wij" hebben onze archiefruimte verwarmd met infraroodpanelen. Is een energiezuinige en veilige oplossing, welke onze archiefruimte boven nul houdt. Het enige is echter wel dat je stroom moet hebben. Maar ik verwacht dat jullie sowieso een stroomaansluiting hebben voor jullie modelbaan?

Groeten,
Rogier

metpetergaathetbeter

  • Offline Offline
  • Berichten: 1108
  • http://www.amsac.be/
Re: Is het laatste buffetrijtuig te behouden?
« Reactie #115 Gepost op: 30 April 2024, 17:08:11 »
inderdaad, ten minste als je voor 100%zekerheid steeds stroom hebt
« Laatst bewerkt op: 30 April 2024, 17:10:26 door metpetergaathetbeter »

mDDM

  • Offline Offline
  • Berichten: 1046
Re: Is het laatste buffetrijtuig te behouden?
« Reactie #116 Gepost op: 30 April 2024, 21:13:26 »
Het zou toch mooi zijn als we eens wat vaker materieel gingen bewaren wanneer het nog in redelijk goede staat is. Helaas is de praktijk vaak dat materieel eerst volledig verwaarloosd weg staat te roesten ergens op een vergeten plek.
Als bijvoorbeeld veel eerder bedacht was om een Beneluxtreinstel te bewaren, dan was het nu een stuk minder werk geweest om er weer iets moois van te maken. En bewaren van een RAm motorwagen was ook geen slecht idee geweest. Had bijvoorbeeld in de verkoopovereenkomst met de Canadezen kunnen staan.

Rick

  • Lid Houtense Koekenclub
  • Offline Offline
  • Berichten: 8487
  • Spoor N
Re: Is het laatste buffetrijtuig te behouden?
« Reactie #117 Gepost op: 30 April 2024, 21:40:43 »
Dat is geen garantie, het Benelux-stel is direct bewaard en je weet in welke staat dat nu verkeerd.

Dat zijn goede punten. Tel daarbij op de afweging of het nu nog een praktisch object kan zijn in bv een historische samenstelling, bv voor 1 van de railmusea. Dan zijn er volgens mij andere rijtuigen die prioriteit mogen krijgen (denk bv aan Plan D (VSM) of Plan E (SHD) restauratierijtuig).
Bij de SSN in plaats van het Mitropa-restauratierijtuig, dan rijdt het met enkele andere UIC-X rijtuigen mee.

Hear hear
Inderdaad, het leek me een goed idee om het rijtuig te bewaren maar ik ben nu overtuigd van het tegendeel. Kan de focus mooi op een stam ICR.  :)
N spoor, IV-V, Nederlands (met Duits en Zwitsers materieel).

Waarschuwing: overmatig gebruik van dit forum kan leiden tot klinknageltellerij, tijdperkfixatie en dwangmatig nummergebruik.

Ferdinand Bogman

  • Derde generatie Fleisch-mann
  • Offline Offline
  • Berichten: 1239
  • Klaar voor vertrek
Re: Is het laatste buffetrijtuig te behouden?
« Reactie #118 Gepost op: 30 April 2024, 21:52:51 »
Het zou toch mooi zijn als we eens wat vaker materieel gingen bewaren wanneer het nog in redelijk goede staat is.

Dat komt goed uit: Koploper 4011 is vanaf zaterdag te redden!
« Laatst bewerkt op: 30 April 2024, 21:54:43 door Ferdinand Bogman »
Parketrijder met voornamelijk jaren 60/70-Fleischmann-spul. Van plan ooit weer een vaste baan te bouwen. Tot die tijd: Wohnzimmer Rbf

Rick

  • Lid Houtense Koekenclub
  • Offline Offline
  • Berichten: 8487
  • Spoor N
Re: Is het laatste buffetrijtuig te behouden?
« Reactie #119 Gepost op: 30 April 2024, 21:55:08 »
Ik weet niet of de NS daar zo blij mee is.
N spoor, IV-V, Nederlands (met Duits en Zwitsers materieel).

Waarschuwing: overmatig gebruik van dit forum kan leiden tot klinknageltellerij, tijdperkfixatie en dwangmatig nummergebruik.