Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

tandwiel lux modellbau door Olav
Vandaag om 19:38:02
BNLS-Werkspoor - Railhopper SM90 door Hans van de Burgt
Vandaag om 19:34:04
Tandwiel 13 tands tbv aandrijfasje door Hasenwald
Vandaag om 19:28:42
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door VAM65
Vandaag om 19:18:35
Raadplaatje door Dave.......
Vandaag om 19:14:19
Koppelingsmechanisme klemt? door Robert vh Prutsert
Vandaag om 19:12:10
Scandinavië-IG: Skandinavisk bangården. Voor op Scandinavië gerichte spoorzaken door Loki
Vandaag om 19:06:47
Conrat door Overet
Vandaag om 19:04:10
Z21 en het programeren met de Z21App. door Frank 123
Vandaag om 19:03:41
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Ben
Vandaag om 18:49:03
Mijnbouw Indonesië door NS264
Vandaag om 18:42:05
Da's Daz 2 door NS264
Vandaag om 18:37:27
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 18:32:58
Rookgenerator wil niet werken, van piko 50652 = BR 93 in Rocrail door jack is back
Vandaag om 18:30:41
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 18:29:04
Liliput Onderdeel NS 7851 stoomlok door Bas, Dordrecht
Vandaag om 18:25:26
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door borotof
Vandaag om 17:47:49
19 Toen door ES44C4
Vandaag om 17:20:58
Veevervoer ss/ ns door klusser
Vandaag om 17:15:12
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ben
Vandaag om 17:03:11
Ovaalramer in messing. Schaal 0 door FritsT
Vandaag om 16:57:23
De bouw van 'Ommelanden' (H0) door phdirk
Vandaag om 15:57:32
Module vliegveld Jan van Mourik door MOVisser
Vandaag om 15:23:37
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door MOVisser
Vandaag om 15:03:22
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
Vandaag om 14:26:11
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 14:15:56
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
Vandaag om 12:07:16
Rondje door Lissabon met Lijn 28 door Ronald Halma
Vandaag om 11:13:03
USA-sampler met Amtrak, april/mei 2008 door Jelmer
Vandaag om 10:03:46
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 08:57:01
  

Auteur Topic: Is het laatste buffetrijtuig te behouden?  (gelezen 30248 keer)

metpetergaathetbeter

  • Offline Offline
  • Berichten: 1109
  • http://www.amsac.be/
Re: Is het laatste buffetrijtuig te behouden?
« Reactie #105 Gepost op: 30 April 2024, 01:30:15 »
wij hebben onze club in 2 personenrijtuigen K1 en K3 en heb al enige ervaring van iets dat slecht staat iets toonbaar te maken .........deze is toch al heel ver gevorderd maar dan in negatieve richting. Aan deze zou ik niet durven beginnen en inderdaad er zal asbest inzitten, daar steekt echt veel oplap- en schuurwerk in.

Ik wens degene die eraan beginnen hoe nobel ook de opzet ook is, veel geluk !  ::)


Onze rijtuigen staan buiten in weer en wind en eens die in orde staat ....... dan staat de andere alweer  opnieuw klaar om alles weer van vooraf te beginnen

Groeten Peter ;)
« Laatst bewerkt op: 30 April 2024, 01:38:50 door metpetergaathetbeter »

Kees-Jan

  • Offline Offline
  • Berichten: 304
  • BarbapapaSpoor
Re: Is het laatste buffetrijtuig te behouden?
« Reactie #106 Gepost op: 30 April 2024, 09:23:51 »
Das best veel werk……

Een vrachtrijtuig zoals de SSN heeft lijkt me wel wat. Daar kun je namelijk ook wel wat leuks van maken (tentoonstellingsruimte met o.a. modelbaan).

Er staan er nog een paar in Roosendaal (ex one rijtuigen ws ook met asbest)
Ik wist niet dat je modeltreinen had?

Heb ik ook niet.

Gert Arkema

  • Offline Offline
  • Berichten: 4227
  • Rhenopa / Bruggen-IG:
    • Team Mitropa
Re: Is het laatste buffetrijtuig te behouden?
« Reactie #107 Gepost op: 30 April 2024, 10:33:36 »
Is er een modelletje van? Ja? Mooi, naar de hoogovens met dat ding. :P

Precies. Ooit faillisementsmeevallertje voor de NS, Duits spul, kapotverbouwd en maar 12 jaar dienstgedaan. Gevalletje nostalgie en allesbehalve cultuurgoed.
Steek liever je energie in materieel wat oorspronkelijk Nederlands is, karakteristiek en tientallen jaren hier heeft dienstgedaan.
Maar wie geld heeft en dertig meter spoor in de achtertuin houd ik niet tegen hoor...
groet Gert
 
Behandel een ander zoals jezelf behandeld zou willen worden.

Pauldg

  • Offline Offline
  • Berichten: 7498
Re: Is het laatste buffetrijtuig te behouden?
« Reactie #108 Gepost op: 30 April 2024, 10:35:55 »
Hear hear
Don't be part of the problem. Be the entire problem!

spoorijzer

  • Offline Offline
  • Berichten: 2793
    • Website over Spoorijzer Railtractoren
Re: Is het laatste buffetrijtuig te behouden?
« Reactie #109 Gepost op: 30 April 2024, 10:54:17 »
Precies. Ooit faillisementsmeevallertje voor de NS, Duits spul, kapotverbouwd en maar 12 jaar dienstgedaan. Gevalletje nostalgie en allesbehalve cultuurgoed.
Steek liever je energie in materieel wat oorspronkelijk Nederlands is, karakteristiek en tientallen jaren hier heeft dienstgedaan.
Maar wie geld heeft en dertig meter spoor in de achtertuin houd ik niet tegen hoor...

Dat zijn goede punten. Tel daarbij op de afweging of het nu nog een praktisch object kan zijn in bv een historische samenstelling, bv voor 1 van de railmusea. Dan zijn er volgens mij andere rijtuigen die prioriteit mogen krijgen (denk bv aan Plan D (VSM) of Plan E (SHD) restauratierijtuig).

Groeten,
Rogier

metpetergaathetbeter

  • Offline Offline
  • Berichten: 1109
  • http://www.amsac.be/
Re: Is het laatste buffetrijtuig te behouden?
« Reactie #110 Gepost op: 30 April 2024, 12:56:46 »
zo krijg je ten minste een input van wel goed investeren zou kunnen zijn  in iets Nederlands.......

metpetergaathetbeter

  • Offline Offline
  • Berichten: 1109
  • http://www.amsac.be/
Re: Is het laatste buffetrijtuig te behouden?
« Reactie #111 Gepost op: 30 April 2024, 13:38:06 »
Das best veel werk……
 (tentoonstellingsruimte met o.a. modelbaan).
nog eens een reactie van ervarings.......... Als hij buitenstaat voor die modelbanen moet die minstens iets of wat vele tijd van het jaar verwarmd worden ook al is dat vaak om de vochtigheid buiten te houden!

's Winters hoevens onze dranken niet in de ijskast te staan om echt en echt ijskoud te staan (de bagage van onze wagon is niet verwarmd! 's Zomers lopen de temp. die al naar gelang waar die opgesteld staat hoog op. Ik durf er geen temperaturen opzetten maar 't is er dan 's avonds bij aankomen is het er dan ook een echte oven (vgl met een afgesloten wagen) ! Vochtigheid is ook weer iets om in het oog te houden !

Het eerste bij ons is dan bij aankomen alle deuren en venster openen. Uitzetten en vervormen rails  is vaak ongelooflijk ! 

Wil je dat vermijden dan lijkt overdekt opstellen de zaken net iets dragelijker te maken maar niet uit te sluiten.

Bij ons hebben wij een centrale verwarming op mazout geplaatst.Die nagenoeg op een zekere temperatuur aanslaat. Is dan geprogrammeerd om op clubavond/ activiteit op tijd aan te slaan zodat het er aangenaam vertoeven is .....
« Laatst bewerkt op: 30 April 2024, 13:48:50 door metpetergaathetbeter »

Pauldg

  • Offline Offline
  • Berichten: 7498
Re: Is het laatste buffetrijtuig te behouden?
« Reactie #112 Gepost op: 30 April 2024, 13:44:07 »
Mazout. Das toch stookolie? Of bier met cola?  :D
Don't be part of the problem. Be the entire problem!

metpetergaathetbeter

  • Offline Offline
  • Berichten: 1109
  • http://www.amsac.be/
Re: Is het laatste buffetrijtuig te behouden?
« Reactie #113 Gepost op: 30 April 2024, 13:46:25 »
hier is het in de volksmond Mazout alhoewel stookolie ook gebruikt wordt .....

spoorijzer

  • Offline Offline
  • Berichten: 2793
    • Website over Spoorijzer Railtractoren
Re: Is het laatste buffetrijtuig te behouden?
« Reactie #114 Gepost op: 30 April 2024, 14:17:28 »
"wij" hebben onze archiefruimte verwarmd met infraroodpanelen. Is een energiezuinige en veilige oplossing, welke onze archiefruimte boven nul houdt. Het enige is echter wel dat je stroom moet hebben. Maar ik verwacht dat jullie sowieso een stroomaansluiting hebben voor jullie modelbaan?

Groeten,
Rogier

metpetergaathetbeter

  • Offline Offline
  • Berichten: 1109
  • http://www.amsac.be/
Re: Is het laatste buffetrijtuig te behouden?
« Reactie #115 Gepost op: 30 April 2024, 17:08:11 »
inderdaad, ten minste als je voor 100%zekerheid steeds stroom hebt
« Laatst bewerkt op: 30 April 2024, 17:10:26 door metpetergaathetbeter »

mDDM

  • Offline Offline
  • Berichten: 1046
Re: Is het laatste buffetrijtuig te behouden?
« Reactie #116 Gepost op: 30 April 2024, 21:13:26 »
Het zou toch mooi zijn als we eens wat vaker materieel gingen bewaren wanneer het nog in redelijk goede staat is. Helaas is de praktijk vaak dat materieel eerst volledig verwaarloosd weg staat te roesten ergens op een vergeten plek.
Als bijvoorbeeld veel eerder bedacht was om een Beneluxtreinstel te bewaren, dan was het nu een stuk minder werk geweest om er weer iets moois van te maken. En bewaren van een RAm motorwagen was ook geen slecht idee geweest. Had bijvoorbeeld in de verkoopovereenkomst met de Canadezen kunnen staan.

Rick

  • Lid Houtense Koekenclub
  • Offline Offline
  • Berichten: 8534
  • Spoor N
Re: Is het laatste buffetrijtuig te behouden?
« Reactie #117 Gepost op: 30 April 2024, 21:40:43 »
Dat is geen garantie, het Benelux-stel is direct bewaard en je weet in welke staat dat nu verkeerd.

Dat zijn goede punten. Tel daarbij op de afweging of het nu nog een praktisch object kan zijn in bv een historische samenstelling, bv voor 1 van de railmusea. Dan zijn er volgens mij andere rijtuigen die prioriteit mogen krijgen (denk bv aan Plan D (VSM) of Plan E (SHD) restauratierijtuig).
Bij de SSN in plaats van het Mitropa-restauratierijtuig, dan rijdt het met enkele andere UIC-X rijtuigen mee.

Hear hear
Inderdaad, het leek me een goed idee om het rijtuig te bewaren maar ik ben nu overtuigd van het tegendeel. Kan de focus mooi op een stam ICR.  :)
N spoor, IV-V, Nederlands (met Duits en Zwitsers materieel).

Waarschuwing: overmatig gebruik van dit forum kan leiden tot klinknageltellerij, tijdperkfixatie en dwangmatig nummergebruik.

Ferdinand Bogman

  • Derde generatie Fleisch-mann
  • Offline Offline
  • Berichten: 1311
  • Klaar voor vertrek
Re: Is het laatste buffetrijtuig te behouden?
« Reactie #118 Gepost op: 30 April 2024, 21:52:51 »
Het zou toch mooi zijn als we eens wat vaker materieel gingen bewaren wanneer het nog in redelijk goede staat is.

Dat komt goed uit: Koploper 4011 is vanaf zaterdag te redden!
« Laatst bewerkt op: 30 April 2024, 21:54:43 door Ferdinand Bogman »
Parketrijder met voornamelijk jaren 60/70-Fleischmann-spul. Van plan ooit weer een vaste baan te bouwen. Tot die tijd: Wohnzimmer Rbf

Rick

  • Lid Houtense Koekenclub
  • Offline Offline
  • Berichten: 8534
  • Spoor N
Re: Is het laatste buffetrijtuig te behouden?
« Reactie #119 Gepost op: 30 April 2024, 21:55:08 »
Ik weet niet of de NS daar zo blij mee is.
N spoor, IV-V, Nederlands (met Duits en Zwitsers materieel).

Waarschuwing: overmatig gebruik van dit forum kan leiden tot klinknageltellerij, tijdperkfixatie en dwangmatig nummergebruik.