Doel:€250.00
Donaties:€130.00

Per saldo:€-120.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 24-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Schrootplaats door ruudns
25 april 2024, 23:48:05
Bouw NS C 8605, BC 6012 en C 6820 door prutser
25 april 2024, 23:33:55
EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
25 april 2024, 23:09:03
NS 6000 (in schaal 0) door FritsT
25 april 2024, 23:04:33
diorama, voor lange treinen. door Wim Vink
25 april 2024, 23:01:07
Toon hier je pas gereed gekomen (model-)spoorbouwsels ... door Bob R.
25 april 2024, 22:40:14
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
25 april 2024, 22:31:45
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
25 april 2024, 22:23:03
hoe diep is de kuil van een 23 meter draaischijf door peterha
25 april 2024, 22:20:53
Ijzeren Rijn: militair transport door ijzeren rijn
25 april 2024, 22:10:05
Baan 'begroenen', hoe, wat en waarmee? door Frank 123
25 april 2024, 21:56:33
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
25 april 2024, 21:39:10
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door DavidNS400 Grote sik
25 april 2024, 21:38:25
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Schachbrett
25 april 2024, 21:09:44
Pfarrerwinkel bahn door Schachbrett
25 april 2024, 21:08:37
Bahnbetriebswerk "Altendorf" door basjuh1981
25 april 2024, 20:53:29
Station Roodeschool door Torikoos
25 april 2024, 20:52:40
US diorama in H0 door basjuh1981
25 april 2024, 20:51:10
Bouw van tijdperk 1 HSM en SS rijtuigen door MathynK
25 april 2024, 20:11:23
Les Billards du Vivarais door Frank 123
25 april 2024, 20:07:55
Piko lok digitaal rijdt direct weg door Ronaldk
25 april 2024, 19:59:22
Gewoon wat busfoto's door Keska
25 april 2024, 19:20:28
Aachenau West door wob
25 april 2024, 19:10:24
Modelbaan schaal H0 niet geheel sluiten in pc prog door MartinRT
25 april 2024, 19:04:37
19 Toen door defender
25 april 2024, 19:01:10
20 en 21 april MobExpo door class 37
25 april 2024, 18:16:26
Bouw van postrijtuig P 7911-7920 (plan C) van FRIE door Rob Bennis
25 april 2024, 17:45:39
Al mijn goede ideeën... door maartenvdb
25 april 2024, 17:22:59
Raadplaatje door Benelux795
25 april 2024, 17:18:39
18 t/m 21 april Intermodellbau '24 Dortmund door Ronald Halma
25 april 2024, 15:58:27
  

Auteur Topic: Is het laatste buffetrijtuig te behouden?  (gelezen 24387 keer)

Mispoes

  • Huiskat van Benelux en vriend van de Biljettencentrale.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8830
  • Hengelooo 1:160
Is het laatste buffetrijtuig te behouden?
« Gepost op: 24 juli 2012, 10:07:01 »
@ Mispoes: Ik heb zelf geen foto's, maar redelijk recente kiekjes staan op de site van Martijn Haman op deze plek (link rechtstreeks naar subpagina zonder frame, dat krijg ik er niet op). Foto's dateren van 2011 en het valt me best mee hoe dit rijtuig er uit ziet. Wel heeft het nogal een achterstand qua revisies (hoe verwonderlijk), dus dat zou een eerste zorg zijn als men er in slaagt om het rijtuig aan te schaffen. Komend weekeinde zit ik in Keulen, misschien dan ik er een uitstapje aan waag. Voor jou is Múnster wel aan te rijden vanuit het oosten.
Ik vraag me af of er nog iets aan het interieur van het rijtuig is verspijkerd in de periode na NS. Zo niet, dan is het rijtuig mijns inziens alleen vanwege het interieur al het bewaren meer dan waard. Zo jaren '70 krijg je ze niet meer, en toch een mooi voorbeeld waar NS Materieel & Werkplaatsen in die dagen toe in staat was. Feit is dat er relatief veel van het design van NS uit de jaren '70 en '80 verloren dreigt te gaan, mede door de midlife-revisies van de afgelopen jaren.
Ik ben uiteraard een leek op dit gebied, maar zou de aanschaf en revisie van dit rijtuig te financieren zijn? Ik heb geen idee hoeveel zoiets moet kosten. Maar ik probeer graag in haalbare projecten te denken, en ik ben benieuwd hoe haalbaar dit zou zijn.
@ Gert: En wat dacht je van de cateringmogelijkheden bij rondritten zoals Heimwee-expres e.d.? Bovendien zou zo'n krokettenkar in crème en bruin een mooie blikvanger zijn in zo'n trein. Natuurlijk zou geel/blauw ook mogen.  ;)

Ik ga binnenkort toch maar eens kijken in Münster. Ex-DB ligrijtuigen zijn destijds door Janssen te Bgz verbouwd tot buffetrijtuigen, of ze in de Veltins/Krombacherperiode nog weer verder zijn verbouwd weet ik niet. Eigenaar was de Biljettencentrale (dochteronderneming van NS) misschien dat daardoor in het begin geen NS-vignetten op de rijtuigen waren aangebracht. Ik heb evenmin enig benul van haalbaarheid maar wellicht iets voor de SHD/VSM/SSN zo’n rijtuig als het NSM geen belangstelling heeft… Het zou wel mooi staan zijn zo’n fraaie bruin/beige krokettenkar…  
Ergens in Midden-Duitsland (de Eifel?) stond ook nog bij een klein station de geel/blauwe 006 in een aanmerkelijk slechtere staat, misschien staat die er ook nog wel.
« Laatst bewerkt op: 24 juli 2012, 12:09:06 door Gert van den Heuvel. Reden: Afgesplitst topic, vandaar een nieuwe titel »
Das Pausenbrot schmiert Westfalen mir.

Eelco Storm

  • Slechts een kniesoor die hier op let...
  • Offline Offline
  • Berichten: 11415
    • Mijn fotoarchief
Re:Wat is er 'mis' met de aanwezigheid van de 1000 serie bij het NSM?
« Reactie #1 Gepost op: 24 juli 2012, 10:14:11 »
Ik ga over een week naar de Eifel, als die bak daar ergens staat en iemand kent de locatie dan wil ik best kijken of ik een foto kan maken.

Yuri v L

  • Offline Offline
  • Berichten: 319
Re:Wat is er 'mis' met de aanwezigheid van de 1000 serie bij het NSM?
« Reactie #2 Gepost op: 24 juli 2012, 10:28:51 »
Volgens de site van Martijn Haman heeft de 006 in Kalenborn gestaan en is deze in 2004 gesloopt.

Groeten!
***** ***** ***** ***

Mispoes

  • Huiskat van Benelux en vriend van de Biljettencentrale.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8830
  • Hengelooo 1:160
Re:Wat is er 'mis' met de aanwezigheid van de 1000 serie bij het NSM?
« Reactie #3 Gepost op: 24 juli 2012, 10:39:41 »
De Railhobby maakte in 2006 nog melding van de aanwezigheid van het rijtuig in Kalenborn (Rijnland-Palts).

Ik weet dat er veel aan te merken is op de Railhobby maar zo de-actueel zullen hun artikelen nu ook weer niet zijn... ;D
Das Pausenbrot schmiert Westfalen mir.

Chris2412

  • Offline Offline
  • Berichten: 1523
  • Machinist internationaal Lineas Nl
Re:Wat is er 'mis' met de aanwezigheid van de 1000 serie bij het NSM?
« Reactie #4 Gepost op: 24 juli 2012, 10:45:13 »
De Buffetwagen 006 is gesloopt.
Ik heb hier al een keer navraag over gedaan.Zelfs een aaantal keren telefonisch contact over gehad

de wagen had lange tijd nog te koop gestaan maar had nooitienmand echt serieus op gereageerd.
vanwege de slechte staat van de ak kon deze niet meer over het spoor worden vervoerd en is ter plaatse gesloopt.

Ik had deze wagen als projectje opgenomen in navolging van de 2412 die dankzij mij en meerdere andere personen een veilige hollandse thuishaven heeft gekregen.
Als het goed is staat in Munster wel nog de witte restauratie wagen voormalig NS.

groetjes Chris (y)
De beste manier om een trein te halen is om de vorige net te missen

Mispoes

  • Huiskat van Benelux en vriend van de Biljettencentrale.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8830
  • Hengelooo 1:160
Re:Wat is er 'mis' met de aanwezigheid van de 1000 serie bij het NSM?
« Reactie #5 Gepost op: 24 juli 2012, 10:57:12 »
Staat dat ding er nog steeds?  Ik kom vaak zat in Münster, alleen nooit op het station... Heb je er foto's van?  ;D
Das Pausenbrot schmiert Westfalen mir.

en_voyage

  • Offline Offline
  • Berichten: 954
  • ***** *
Re:Wat is er 'mis' met de aanwezigheid van de 1000 serie bij het NSM?
« Reactie #6 Gepost op: 24 juli 2012, 11:13:50 »
@ Mispoes: ik heb via diverse bronnen vernomen dat de 006 inmiddels is gesloopt. Waarom de foto's van het rijtuig pas zo laat in Railhobby zijn verschenen, is mij niet bekend. Misschien eens contact opnemen met de auteur om te vragen wanneer hij het artikel heeft geschreven? Mogelijk heeft het een poos op de plank gelegen, waardoor het artikel door de werkelijkheid werd achterhaald.

Overigens was die 006 niet meer in zo'n beste staat. Sinds halverwege jaren '90 stond de 006 zonder onderhoud in Duitsland. Het zou mogelijk de redding voor de 007 kunnen betekenen dat dit rijtuig tenminste nog een aantal jaren als 'bierkar' heeft rondgereden. Ik ben erg benieuwd hoe de staat van het interieur is op dit moment. Het is best mogelijk dat de wagen door de particuliere eigenaar op een gegeven moment is verbouwd om een sponsorend biermerk een plezier te doen. Überhaupt maar eens achterhalen wie de eigenaar van dit rijtuig is.

@ Chris: wat met de 006 niet meer lukte, kan nog wel met de 007. Wel denk ik dat de kans van slagen het grootst is als je de support van een Nederlandse museumorganisatie hebt, evenals een plan waar de wagen nog nuttig voor kan zijn. Ik denk vooral dat de factor 'nut' in tijden van krappe museale budgetten belangrijk is. De wagen kan mogelijk door inzet als cateringrijtuig (verkoop van drank en snacks) in museale treinen of charterritten zorgen voor inkomsten en zo een stuk van de restauratiekosten kunnen terugverdienen. Natuurlijk is de 007 geen echt restauratierijtuig en mist het een hoop daglicht, maar de ruimte in het rijtuig kan ook worden gebruikt als conferentieruimte in een chartertrein. Kortom: meer mogelijkheden tot inkomsten dan een rijtuig dat cosmetisch wordt opgeknapt en weggezet op een zijspoortje.

@ iedereen: Het moge duidelijk zijn: ik ben erg enthousiast over een project om de 007 te behouden. Natuurlijk weet ik niet hoe het rijtuig er werkelijk aan toe is. Misschien vallen er nog de nodige lijken uit de kast in de vorm van flinke corrosie aan het onderstel of lekken in het dak. Voordeel is echter dat de basis van de 007 stamt uit een uitgebreide Duitse rijtuigfamilie, zodat het niet al te lastig moet zijn om aan reserve-onderdelen te komen voor de basis van het rijtuig (draaistellen, remwerk, vensters, etc.), waardoor we niet dezelfde toeren hoeven uit te halen zoals bij de restauratie van Nederlandse rijtuigen, waarvan de onderdelen niet meer alom verkrijgbaar zijn.

Ik ben benieuwd wat de toekomst voor het rijtuig gaat brengen. Hopelijk is er een museale toekomst voor de 007 weggelegd en kunnen we een mooi stukje van de jaren '70 voor het Nederlandse publiek behouden.

Poeh, wat een pleidooi op deze warme dinsdagochtend.  ;)

Groeten, Geoffrey

en_voyage

  • Offline Offline
  • Berichten: 954
  • ***** *
Is het laatste buffetrijtuig te behouden?
« Reactie #7 Gepost op: 24 juli 2012, 11:20:03 »
@ Mispoes: volgens mijn kun je het rijtuig zelfs zien staan op Google Maps. Ga naar Münster en kijk eens rond bij de sporen waar de paarse rijtuigen van Euro-Express staan opgesteld, grofweg ter hoogte van de Alfred-Krupp-Weg. Ik kan er een rijtuigje naast zitten, maar de 007 zou er in elk geval tussen moeten staan.

Groeten, Geoffrey
« Laatst bewerkt op: 24 juli 2012, 12:05:31 door Gert van den Heuvel. Reden: Afgesplitst topic, vandaar een nieuwe titel »

Mispoes

  • Huiskat van Benelux en vriend van de Biljettencentrale.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8830
  • Hengelooo 1:160
Re:Wat is er 'mis' met de aanwezigheid van de 1000 serie bij het NSM?
« Reactie #8 Gepost op: 24 juli 2012, 11:29:24 »
Geoffrey, ik kreeg dezelfde enthousiaste gevoelens over de 006 toen ik het RH-artikel een half jaar geleden onder ogen kreeg maar de staat van het rijtuig was te slecht, dat zag ik ook wel. Nu blijkt ie dus al gesloopt te zijn...

Toen je gisteren over de 007 begon kreeg ik hetzelfde gevoel weer... Je zou er haast een buffetrijtuigenactie voor beginnen... ;D

Ik heb de mods maar even om een afsplitsing gevraagd van het topic want ik denk dat we voorlopig nog niet uitgepraat zijn...
« Laatst bewerkt op: 24 juli 2012, 11:31:25 door Mispoes »
Das Pausenbrot schmiert Westfalen mir.

en_voyage

  • Offline Offline
  • Berichten: 954
  • ***** *
Re:Wat is er 'mis' met de aanwezigheid van de 1000 serie bij het NSM?
« Reactie #9 Gepost op: 24 juli 2012, 11:43:22 »
Mispoes, bedoel je een buffetrijtuigenactie in 1:87 of 1:1?  ;D Mocht je weer in 1:87 beginnen, dan heb je alvast één klant. Maar dat even terzijde.

Nogmaals, mijn positieve gevoel over de 007 is gebaseerd op de staat van het rijtuig op de foto's van Martijn Haman uit 2011. Daarnaast zie ik wel mogelijkheden om ná de restauratie inkomsten te genereren. Overigens schiet me nu te binnen dat dit rijtuig misschien nog asbest bevat. In dat geval wordt het pas knutselen na sanering. Het zou me niets verbazen dat dat de reden is waarom de 007 in Münster staat te verpieteren: de eigenaar heeft geen geld om het asbest weg te laten halen voordat het rijtuig gesloopt mag worden.

Anyway, er zijn behoorlijk wat factoren die bekeken moeten worden voordat we überhaupt aan aankoop van het rijtuig kunnen denken. Maar soms kan wat roeptoeteren een keertje geen kwaad...  ;) Mocht het ooit nodig zijn, dan wil ik best een presentatietje in elkaar knutselen om geïnteresseerde partijen over de streep te trekken.

Groeten, Geoffrey

Mispoes

  • Huiskat van Benelux en vriend van de Biljettencentrale.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8830
  • Hengelooo 1:160
Re:Wat is er 'mis' met de aanwezigheid van de 1000 serie bij het NSM?
« Reactie #10 Gepost op: 24 juli 2012, 11:47:28 »
Overigens schiet me nu te binnen dat dit rijtuig misschien nog asbest bevat.

Ik bedacht mij een minuut of vijf geleden hetzelfde...

Das Pausenbrot schmiert Westfalen mir.

en_voyage

  • Offline Offline
  • Berichten: 954
  • ***** *
Re:Wat is er 'mis' met de aanwezigheid van de 1000 serie bij het NSM?
« Reactie #11 Gepost op: 24 juli 2012, 11:58:44 »
De basis van de buffetrijtuigen zijn toch oude ligrijtuigen uit begin jaren '50? Dat is volgens mij wel de periode dat er asbest is gebruikt. Ik weet niet of dat bij de ombouw eind jaren '70 is verwijderd (ik ken de toenmalige regelgeving niet) of op z'n minst is behandeld (verpakt) zodat het geen kwaad meer kon.

Het rijtuig zou sowieso eerst een revisie moeten krijgen voordat het de baan weer op mag. Ik weet niet in welke mate asbest daarbij een probleem vormt. Ben geen technicus, maar ik zou het asbest als isolatiemateriaal vooral verwachten in het dak en in de zijwanden van het rijtuig. Het zou dan pas een gevaar vormen zodra je beplating moet vervangen of het interieur gaat verwijderen.

Hm... tijd voor een apart draadje of aparte werkgroep? Ik vind 'Werkgroep 007' niet eens zo slecht klinken.  ;D

Groeten, Geoffrey

Edsko Hekman

  • Team Beurzen & PR / BNLS Forumbaan
  • BNLS trambaan-deelnemer
  • Offline Offline
  • Berichten: 8406
  • Nooit uitgeklust....
Re:Is het laatste buffetrijtuig te behouden?
« Reactie #12 Gepost op: 24 juli 2012, 12:15:55 »
Krokettenwerkgroep....  ;D

Dit zou wel erg leuk zijn idd, zo'n kar weer naar NL halen en in te zetten. Zijn er foto's beschikbaar van hoe de kar er nu van binnen uitziet?
Dat asbest wordt idd een leuke uitdaging. Dat heb je niet zomaar even snel verwijdert. Zijn er niet ergens gegevens beschikbaar ten tijde van de bouw of er idd asbest in zit? Fabrikant van de kar?

Groeten,

Edsko

Mispoes

  • Huiskat van Benelux en vriend van de Biljettencentrale.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8830
  • Hengelooo 1:160
Re:Is het laatste buffetrijtuig te behouden?
« Reactie #13 Gepost op: 24 juli 2012, 12:16:54 »
Ga binnenkort wel een keer langs in Münster...

Ik verwacht het asbest eerlijk gezegd niet meer in dak en zijwanden: een paar jaar geleden heb ik nog foto's gezien van de werkzh te Bgz bij Janssen: de hele beplating aan de binnenkant is er afgegaan, het zal daar wel verwijderd zijn (of in elk geval verlijmd) eerder denk ik aan de verwarmingskoffers.

Werkgroep 007... dan stellen we Mr. Moore aan als de enige echte 007 aan en vragen we hem een paar ton donatie voor "zijn" rijtuig. Ik weet waar zijn huis woont dus...
Das Pausenbrot schmiert Westfalen mir.

Gert1

  • Gast
Re:Is het laatste buffetrijtuig te behouden?
« Reactie #14 Gepost op: 24 juli 2012, 12:22:08 »
Hopelijk zit het met het comfort aan boord van die wagen een beetje goed, want om nou 'shaken, not stirred" te moeten gaan roepen als je uitstapt...    ;D

mvg,
Gert