Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Z21 en het programeren met de Z21App. door bask185
Vandaag om 19:56:37
Bauarbeiten im gange door Ronald69
Vandaag om 19:44:00
Handleiding van de Roco kraan 46901 NS kraan 482 door NL-modelspoor
Vandaag om 19:35:49
Raadplaatje door V200-G2000
Vandaag om 19:27:53
ByPass Junction, een Amerikaanse modelbaan in N door RobVille
Vandaag om 19:24:12
Rookgenerator wil niet werken, van piko 50652 = BR 93 in Rocrail door jack is back
Vandaag om 19:23:44
13 en 14 september Open Monumentendag door Seinhuis
Vandaag om 19:05:45
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Forever Rocofan
Vandaag om 18:55:41
Halling aandrijvingen door skiptram
Vandaag om 18:53:59
Voordelige treinkaartjes door Seinhuis
Vandaag om 18:35:29
Overstap naar HTM door Wim1969
Vandaag om 18:26:01
Layne, Somewhere South. door g-j
Vandaag om 18:25:15
Rheinburg, TP V/VI door william_2
Vandaag om 18:12:22
Kibri station CALW ingekort als NS station door grossraumwagen
Vandaag om 18:04:36
Veevervoer ss/ ns door klusser
Vandaag om 18:03:37
BNLS-Werkspoor - Railhopper SM90 door Joz
Vandaag om 18:01:35
Vandaag bij pon door Stefan88
Vandaag om 17:56:04
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door barry1972
Vandaag om 17:47:05
Stalen D 4 deurs spoor 0 door AB 7216
Vandaag om 17:24:33
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door GerardvV
Vandaag om 17:02:06
Wijzigen functies-functietoetsen PBModels ICRmh rijtuigen door Lex-trein
Vandaag om 17:02:06
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door IJmc
Vandaag om 16:44:52
Da's Daz 2 door Huup
Vandaag om 16:13:16
Portland ID, OR; een 2-turnout Inglenook door Ronald door Ronald Halma
Vandaag om 15:45:20
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
Vandaag om 15:31:59
NRS 107 / HSM 353 / NS 1604 in schaal N door janw
Vandaag om 15:28:19
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 15:23:13
Decoder waarden van trix 22357 nmbs lok 25.5 door Vosptr
Vandaag om 15:20:08
Module vliegveld Jan van Mourik door MOVisser
Vandaag om 13:51:55
Straalcabine, hoe en wat door Duikeend
Vandaag om 13:24:20
  

Auteur Topic: Is het laatste buffetrijtuig te behouden?  (gelezen 30334 keer)

Jamie

  • Offline Offline
  • Berichten: 1448
Re: Is het laatste buffetrijtuig te behouden?
« Reactie #90 Gepost op: 29 April 2024, 14:14:40 »
Ben wel benieuwd hoe het rijtuig er anno 2024 van binnen uit ziet.
Zijn daar foto's van?

Modellbahnwagen

  • Offline Offline
  • Berichten: 3303
Re: Is het laatste buffetrijtuig te behouden?
« Reactie #91 Gepost op: 29 April 2024, 14:40:58 »
Geïnteresseerden zouden de koppen bij elkaar kunnen steken om met een klein percentage uitgekeerd vakantiegeld de eerste reddingskosten te kunnen dekken.


Wie heeft interesse?


Wat een lompe manier om de kopwanddeuren zo af te sluiten...
Groeten,
Richard

Falkenberg

  • Offline Offline
  • Berichten: 4057
Re: Is het laatste buffetrijtuig te behouden?
« Reactie #92 Gepost op: 29 April 2024, 14:44:31 »
tja, die deur is normaalgesproken best makkelijk open te krijgen. Een ketting maakt dat wat lastiger

Wisselwachter

  • Offline Offline
  • Berichten: 206
Re: Is het laatste buffetrijtuig te behouden?
« Reactie #93 Gepost op: 29 April 2024, 16:05:47 »
Ik heb geen foto's van binnen gekregen. Helaas.

Martijn HITV

  • Offline Offline
  • Berichten: 116
Re: Is het laatste buffetrijtuig te behouden?
« Reactie #94 Gepost op: 29 April 2024, 16:17:43 »

Het staat nog een Calau en is eigendom van de brandweer/THW van die plaatst. Staat naast het spoor op twee stukjes rail. De brandweercommandant heeft mij gezegd, dat het rijtuig weer te koop is.
Zij zouden ook wel willen meedenken/meewerken om transport te regelen.

Wie heeft interesse?


hoe duur zal het dan zijn, voor het kopen zelf, het vervoer, de stalling en de reparatie kosten?

hoe hij er nu uitziet is het bijna onmogelijk om hem terug te brengen naar acceptabele staat.
klinkt interresant. maar ik wacht nog wat af totdat er een wat duidelijker plan is.
-Martijn

WesleyMunnik

  • Offline Offline
  • Berichten: 1203
    • Modelspoor Design
Re: Is het laatste buffetrijtuig te behouden?
« Reactie #95 Gepost op: 29 April 2024, 16:35:06 »
Wilde gok, wilt men van het rijtuig af zal de aanschaf relatief goedkoop kunnen zijn. Dit kan eventueel voor een symbolisch bedrag van 1 euro zijn bijvoorbeeld.

Dan transport gezien de staat van het rijtuig en de locatie waar die staat sowieso 2 mobiele kranen. Gaat die per vrachtwagen heb je hier al 2 vrachtwagens nodig ( 1 voor de bak en 1 voor de draaistellen) of via railadventure op de locobuggy. ( ook hier een kraan benodigd) reken voor beide transport opties een kleine 10 a 20 duizend euro.

En dan het technische verhaal, reken voor een complete revisie om hem weer in een rijvaardige en casco technisch goede staat dat hij inzetbaar is om minimaal 300 duizend euro.

Dus hou rekening met een goeie minimale 350 duizend euro om hem in Nederland te krijgen en zowel technisch als casco 100% in orde te krijgen en en inzetbaar. En dan stalling, hiervoor zou ik kijken of er samenwerking met een museumorganisatie mogelijk is. Op Prorail sporen betaal je sowieso de hoofdprijs, en het rijtuig moet ook in het voertuigregister ingeschreven worden en het EC-M verhaal tegenwoordig. Hiervoor moet je echt in samenwerking zijn, zelfstandig is het niet te doen.

Maar mijn conclusie, heb je het geld en de middelen leuk om te proberen. Heb je het niet is sloop misschien een betere optie voor de wagen.
Met vriendelijke groet,

Wesley Munnik

www.modelspoordesign.nl

Wisselwachter

  • Offline Offline
  • Berichten: 206
Re: Is het laatste buffetrijtuig te behouden?
« Reactie #96 Gepost op: 29 April 2024, 17:24:09 »
Even voor alle duidelijkheid: ik ga geen initiatieven ontplooien om het rijtuig naar Nederland te halen. Dat is mij echt een brug te ver (en te duur en omslachtig). Kan bruintje echt niet trekken. Dat zal toch een partij met meer mogelijkheden moeten doen, als er al interesse is. Ik was alleen nieuwsgierig waar-, en zo ja in welke staat het rijtuig zich bevond. Daarop het ik wat gerechercheerd.

De brandweer/Technisch HilfsWerk van Calau heeft wel gezegd dat zij mee willen denken/mee willen werken  om eventueel transport naar Nederland te regelen. Het THW heeft best wel zwaar materieel om zo'n rijtuig te lichten.
Ik heb wel de contactgegevens.
Dus als er een persoon of een organisatie interesse heeft, kan men mij een P.B. sturen.

Ben wel bereid om, als het rijtuig in Nederland terug zou komen, om mee te helpen het rijtuig op te knappen.
Ik ben wel absoluut niet handig.

defender

  • Offline Offline
  • Berichten: 1313
    • Nederland jaren 50 op basis van mijn roots
Re: Is het laatste buffetrijtuig te behouden?
« Reactie #97 Gepost op: 29 April 2024, 20:03:49 »
Om in buffettermen te blijven, deze ziet er helaas aardig 'afgekloven' uit :(

Zou een mooi inititief zijn maar alle goede bedoelingen ten spijt financieel niet de moeite waard lijkt mij, kijk maar naar andere initiatieven, gaat een hoop goed maar ook het nodige wat her en der staat weg te kwijnen omdat goede exploitatie toch niet haalbaar blijkt of herstelkosten hoger uitvallen.


Nijboer

  • Offline Offline
  • Berichten: 659
  • Klein maar fijn N-spoor en een knipoog naar Z.
Re: Is het laatste buffetrijtuig te behouden?
« Reactie #98 Gepost op: 29 April 2024, 21:14:44 »
Leuk draadje!

Ik vind hem in die Krombacher outfit eigenlijk best gaaf!

Misschien is het wel een idee om hem als statisch object te gebruiken.
Dus cosmetisch mooi maken en dan tentoonstellen in/bij een museum oid.
En dan zowel buiten als binnenkant.
Ik heb er geen bal verstand van, maar hij ziet er niet heel best uit.
( en wat heeft zo'n kanteloefening met de constructie gedaan?)

Groet,
Collin



mDDM

  • Offline Offline
  • Berichten: 1046
Re: Is het laatste buffetrijtuig te behouden?
« Reactie #99 Gepost op: 29 April 2024, 22:06:49 »
Belangrijke vraag is of de asbest isolatie er nog in zit.

prutser

  • Offline Offline
  • Berichten: 6736
  • Spaar ze allemaal.
Re: Is het laatste buffetrijtuig te behouden?
« Reactie #100 Gepost op: 29 April 2024, 22:53:17 »
Ik weet het niet maar dit grijze spul ziet er wel verdacht uit.


Pauldg

  • Offline Offline
  • Berichten: 7496
Re: Is het laatste buffetrijtuig te behouden?
« Reactie #101 Gepost op: 29 April 2024, 22:59:46 »
Ik moet mij hier niet mee bemoeien. Ik heb geen emotionele binding met een buffetrijtuig en anderen hebben dat wel. Ik denk alleen maar steeds: misschien is het beter om deze bak oud roest gewoon integraal te begraven
Don't be part of the problem. Be the entire problem!

ingenium

  • TM
  • Offline Offline
  • Berichten: 4350
    • Modeltrein projecten
Re: Is het laatste buffetrijtuig te behouden?
« Reactie #102 Gepost op: 29 April 2024, 23:00:05 »
Is er een modelletje van? Ja? Mooi, naar de hoogovens met dat ding. :P
Ben geitjes voeren en bloemetjes plukken, doei...

Rob Ellerman

  • Offline Offline
  • Berichten: 5418
  • Modelspoor is emotie...
Re: Is het laatste buffetrijtuig te behouden?
« Reactie #103 Gepost op: 29 April 2024, 23:02:40 »
Dit draadje is gestart in 2012 met de zelfde vraag. Tot nu toe is er niets gedaan, behalve dat de lokale brandweer er een mooi oefenobject aan heeft gehad en er graag van af wil omdat ze waarschijnlijk moeten zorgen dat het rijtuig binnen x-tijd van z’n plek moet verdwijnen. Misschien dat er nog eer aan dit idee van redding te behalen was geweest als dit 12 jaar geleden handen en voeten gekregen had, maar nu lijkt het me dat het rijtuig zover heen dat sloop de enige reële optie is.
Gelukkig hebben we de foto’s nog…..

Is er een modelletje van? Ja? Mooi, naar de hoogovens met dat ding. :P

Er zal waarschijnlijk in het Ruhrgebied nog wel een dergelijke instelling voorhanden zijn, dus om dat ding nou omwille van de historie naar IJmuiden te slepen… ;D
« Laatst bewerkt op: 29 April 2024, 23:05:05 door Rob Ellerman »
Tbinnebarretije…

Priegelman

  • Online Online
  • Berichten: 270
Re: Is het laatste buffetrijtuig te behouden?
« Reactie #104 Gepost op: 29 April 2024, 23:09:33 »
Risico's als aanwezigheid van asbest en de huidige staat zijn zeker belangrijk maar het doel ook.
Er is al een aantal keer geschreven over terughalen van het rijtuig maar als het hier is, wat dan? Bruin-crème of blauw-geel, wat voor ritten ermee rijden, met welk materieel erbij, dat soort dingen.
Om de handen op elkaar te krijgen om het rijtuig naar Nederland te halen zal dat soort dingen wel duidelijk moeten zijn, mensen weten dan waaraan ze bijdragen met financiële of fysieke hulp.
Of misschien is het wel beschreven en heb ik het over het hoofd gezien, dat kan natuurlijk ook.