Doel:€250.00
Donaties:€0.00

Per saldo:€-250.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-12-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Wat zit er in deze tender? door henk
Vandaag om 21:38:18
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door 1200blauw
Vandaag om 21:37:43
3 januari NVBS oliebollenrit door Forever Rocofan
Vandaag om 20:52:27
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wies
Vandaag om 20:30:04
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
Vandaag om 20:23:53
Rondom Charlois door Alewijn
Vandaag om 20:22:46
Servo's voor de deuren van de Volmer E-lokloods. door ruudns
Vandaag om 20:07:57
Yamorc 8116 en MP1 MTB door FredD
Vandaag om 19:48:00
Problemen met digikeijs drc1100 lichtset inbouw door Peter J K
Vandaag om 19:24:01
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 18:32:21
Testbaantje wordt Kerstbaantje (N-spoor, 0,31 M²) door Ronald69
Vandaag om 18:31:23
De (3d) knutsels van Ronald. door Ronald Halma
Vandaag om 18:08:54
Reparaties aan je materieel: tips & tricks door Carl
Vandaag om 17:49:33
Staion Odijk Rangeer terrein - Marklin C - H0 door Eric B
Vandaag om 17:10:29
Stub switches door Hans1963
Vandaag om 16:35:00
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door mass am see
Vandaag om 16:27:34
US diorama in H0 door Ronald Halma
Vandaag om 15:45:06
Bouwverslag BlueBrixx BR 01 No.108054 (plusminus 1:18) door 741230
Vandaag om 15:30:27
Korneschans. Een fictief Duits Nederlands grensstation. door 741230
Vandaag om 15:24:42
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door ES44C4
Vandaag om 15:22:13
Camp 3 door Ronald Halma
Vandaag om 15:08:01
Zee. Land. door Huup
Vandaag om 15:05:54
🎅 20 december 2025 | Roosendaal in het donker 🎄 door Modelbouwerke
Vandaag om 15:00:39
Museumdepot Beekbergen in H0 door Wim Vink
Vandaag om 14:41:54
Rivarossi br 56 HR2891S door Nico Hoogerwerf
Vandaag om 14:31:19
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door Frits C
Vandaag om 13:56:19
HTM PCC tram en wat gefrutsel er bij door Jan Bennink
Vandaag om 12:57:58
Roco traxx 'Eurocity': suggestie 2e nummer doorgeven door the_gold
Vandaag om 10:37:34
Nieuw huis, nieuwe baan door Krazy Dre
Vandaag om 10:04:48
bouwtekening amsterdamse tram door Huup
Vandaag om 09:17:30
  

Auteur Topic: "Bahnhofsvorfeld" HO 7,2 m x 6,0 m segmentenbouw M-vorm  (gelezen 96825 keer)

charp

  • Peter
  • Offline Offline
  • Berichten: 1896
  • werken met de aaiket
Re:"Bahnhofsvorfeld" HO 7,2 m x 6,0 m segmentenbouw U-vorm
« Reactie #75 Gepost op: 04 November 2012, 22:37:49 »
Zou een van de door mij zeer gewaardeerde Heren Moderatoren in het onderwerp van dit door mij gestarte Topic "U-vorm" kunnen veranderen in "M-vorm" ?

Mijn dank is op voorhand groot !

Peter
HO/2-rail =/ECOS II & LokProgrammer/MultiMaus/Rollend mat.: Fleischmann, Roco, Trix, Liliput, Piko, Rivarossi, Brawa, Jouef, ESU, Lima/Tijdperk: periode IIIb-IVa/DB

charp

  • Peter
  • Offline Offline
  • Berichten: 1896
  • werken met de aaiket
Re:"Bahnhofsvorfeld" HO 7,2 m x 6,0 m segmentenbouw U-vorm
« Reactie #76 Gepost op: 05 November 2012, 22:38:39 »
@Tijgernootje

Hoezo te veel rails met een onduidelijk doel ?







Allemaal Bahnhofsvorfeld !

Peter
HO/2-rail =/ECOS II & LokProgrammer/MultiMaus/Rollend mat.: Fleischmann, Roco, Trix, Liliput, Piko, Rivarossi, Brawa, Jouef, ESU, Lima/Tijdperk: periode IIIb-IVa/DB

charp

  • Peter
  • Offline Offline
  • Berichten: 1896
  • werken met de aaiket
Re:"Bahnhofsvorfeld" HO 7,2 m x 6,0 m segmentenbouw U-vorm
« Reactie #77 Gepost op: 05 November 2012, 22:46:41 »
Dit wordt mij inderdaad te gortig in mijn keldertje  :):



Hoewel: op de middenpoot kan ik nog wel iets kwijt.

Peter
HO/2-rail =/ECOS II & LokProgrammer/MultiMaus/Rollend mat.: Fleischmann, Roco, Trix, Liliput, Piko, Rivarossi, Brawa, Jouef, ESU, Lima/Tijdperk: periode IIIb-IVa/DB

santerdam

  • Offline Offline
  • Berichten: 3865
Re:"Bahnhofsvorfeld" HO 7,2 m x 6,0 m segmentenbouw U-vorm
« Reactie #78 Gepost op: 05 November 2012, 22:49:40 »
Wellicht heb je hier nog plaats voor ......  ;D



Sander

charp

  • Peter
  • Offline Offline
  • Berichten: 1896
  • werken met de aaiket
Re:"Bahnhofsvorfeld" HO 7,2 m x 6,0 m segmentenbouw U-vorm
« Reactie #79 Gepost op: 05 November 2012, 23:03:05 »
Kijk, dat bedoel ik. Allemaal Bahnhofsvorfeld !

Wat zit ik toch te tobben met die paar wisseltjes en een enkel spoortje in mijn ontwerp  ;D.

Wie heeft het nog over "Weniger ist mehr" ?

Peter
HO/2-rail =/ECOS II & LokProgrammer/MultiMaus/Rollend mat.: Fleischmann, Roco, Trix, Liliput, Piko, Rivarossi, Brawa, Jouef, ESU, Lima/Tijdperk: periode IIIb-IVa/DB

charp

  • Peter
  • Offline Offline
  • Berichten: 1896
  • werken met de aaiket
Re:"Bahnhofsvorfeld" HO 7,2 m x 6,0 m segmentenbouw U-vorm
« Reactie #80 Gepost op: 05 November 2012, 23:14:27 »
@Sander
Naar aanleiding van je laatste tip heb ik nog even goed naar het plaatje gekeken. Het is bij nader inzien toch niets voor mij.Ik vind de opstelsporen veel te kort !  ;D

Waar is dit trouwens ?

Peter
HO/2-rail =/ECOS II & LokProgrammer/MultiMaus/Rollend mat.: Fleischmann, Roco, Trix, Liliput, Piko, Rivarossi, Brawa, Jouef, ESU, Lima/Tijdperk: periode IIIb-IVa/DB

santerdam

  • Offline Offline
  • Berichten: 3865
Re:"Bahnhofsvorfeld" HO 7,2 m x 6,0 m segmentenbouw U-vorm
« Reactie #81 Gepost op: 05 November 2012, 23:24:46 »
Peter,

Ooit vond ik het plaatje op internet. Inmiddels kom je het op veel sites tegen, dus ik kan niet zien waar de oorspronkelijke is geplaatst. Omdat alle foto's de naam 'frankfurt ice jpg38927' hebben, zal het waarschijnlijk Frankfurt zijn.

Wel jammer dat de opstelsporen te kort zijn, anders had je er een aardig ontwerp mee gehad  :D

Sander

santerdam

  • Offline Offline
  • Berichten: 3865
Re:"Bahnhofsvorfeld" HO 7,2 m x 6,0 m segmentenbouw U-vorm
« Reactie #82 Gepost op: 05 November 2012, 23:33:05 »
Als je even via Google Earth kijkt, kun je de fotoplek snel vinden. Het is vlak voor het hoofdstation in Frankfurt - hooguit 1 treinlengte voor de perrons beginnen. Overigens is daar in de buurt nog wel wat meer spoor te vinden !

Sander

charp

  • Peter
  • Offline Offline
  • Berichten: 1896
  • werken met de aaiket
Re:"Bahnhofsvorfeld" HO 7,2 m x 6,0 m segmentenbouw U-vorm
« Reactie #83 Gepost op: 06 November 2012, 10:42:40 »
Sander,
Via Google Earth heb ik inderdaad de locatie van de sporenbundel bij Frankfurt gevonden. Wat een indrukwekkende hoeveelheid rails ! Vooralsnog houd ik toch maar vast aan mijn eigen ontwerp  :). Het is al ambitieus genoeg. Wat vind je trouwens van de laatste wijziging met de middenpoot ?

Fred,
Inmiddels heb ik het Novembernummer van het Eisenbahn Journaal aangeschaft. Hoewel ik al - mede op basis van jouw suggestie - had besloten om af te zien van het gebruik van "Mein Gleis" van Weinert, heb ik met veel belangstelling het artikel over dit nieuwe product gelezen. Vooral de foto's laten zien hoe indrukwekkend de detaillering is. Zonder twijfel is dit de mooiste "productierails" die op dit moment op de markt is. Over de bedrijfszekerheid valt nog niet veel te zeggen.
Wat betreft Tillig Elite ben ik mij nog verder aan het verdiepen. Ik had daar al eens naar gekeken, maar om een of andere reden heb ik het toen daarbij gelaten. Ik ben er nog niet aan toe gekomen om m.b.v. WinRail te bekijken hoe e.e.a. uitpakt voor mijn ontwerp.

Tot zover.


Peter
HO/2-rail =/ECOS II & LokProgrammer/MultiMaus/Rollend mat.: Fleischmann, Roco, Trix, Liliput, Piko, Rivarossi, Brawa, Jouef, ESU, Lima/Tijdperk: periode IIIb-IVa/DB

tijgernootje

  • Offline Offline
  • Berichten: 12263
  • Treinen ontsporen niet,dan ligt de rails verkeerd
    • treinen foto's 1 op 1 zowel modern als museum spul
Re:"Bahnhofsvorfeld" HO 7,2 m x 6,0 m segmentenbouw U-vorm
« Reactie #84 Gepost op: 08 November 2012, 18:43:38 »
Valt weinig meer aan te wijzigen geloof ik als ik het zo "vluchtig" bekijk en doorlees  ;)
Dat wordt bouwen dus  ;D
Met vr gr

Floris

Harzwald Hafen Bahn,de bouw.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=94249.0

frederik19630

  • Offline Offline
  • Berichten: 776
Re:"Bahnhofsvorfeld" HO 7,2 m x 6,0 m segmentenbouw M-vorm
« Reactie #85 Gepost op: 08 November 2012, 21:54:46 »
Peter,

inderdaad, Weinert's mein-gleis is indrukwekkend spul, als ik ooit nog eens een diorama/module ga bouwen
ga ik het gebruiken.

Zelf ben ik dik tevreden over Tillig, tov van de smalspoorvariant
die ik 8 jaar terug aangeschaft hebben ze een stevige kwaliteitsslag gemaakt.

fred
bezig met de aansluiting van het smalspoor aan de grote wereld te bouwen

http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,38643.msg646458.html

charp

  • Peter
  • Offline Offline
  • Berichten: 1896
  • werken met de aaiket
Re:"Bahnhofsvorfeld" HO 7,2 m x 6,0 m segmentenbouw M-vorm
« Reactie #86 Gepost op: 09 November 2012, 13:54:19 »
Fred,

Het kost de nodige tijd om in WinRail het sporenplan in het zichtbare bereik om te zetten naar Tillig Elite. Ik haal hiermee heel wat overhoop, maar dat vind ik niet erg zolang er zicht is op verbeteringen van mijn ontwerp.

Op dit moment kom ik enigszins in de knoop met de benodigde ruimte voor de aandrijvingen onder de Tillig wissels. Ik moet daar bovendien van onderen bij kunnen komen. Hoe heb jij dat opgelost ?

Floris,

Niets ligt definitief vast. Als het moet begin ik geheel opnieuw vanaf "scratch". Het enige dat werkelijk vast staat zijn de segmenten van 1,6 m x 2,0 m en de beschikbaar komende ruimte. Waar ik verder ook niet aan wil tornen is mijn vooraf opgestelde "programma van eisen". Hierin zitten voor mij minimaal drie "overriding principles". Het betreft kwesties die mij aan mijn vorige baan in toenemende mate begonnen te storen. Zo wil ik in het zichtbare bereik absoluut geen bogen meer met een radius van minder dan 900 mm, maar liever nog ruimer. Verder is voor mij van belang dat er "vrije" baanvakken komen die minimaal 2,5 a 3 x de lengte hebben van de langste trein (bij mij circa 2,5 m). Tot slot houd ik vast aan het uitbeelden van een middelgroot Bw. Alleen al met deze randvoorwaarden in het achterhoofd blijkt bijvoorbeeld een doorgangsstation, inclusief de benodigde wisselstraten geen optie meer. Ik houd dan geen ruimte meer over voor vrije baanvakken van voldoende lengte en het Bw. Vandaar het thema "Bahnhofsvorfeld". Dat neemt niet weg dat ik open blijf staan voor suggesties.


Peter
« Laatst bewerkt op: 09 November 2012, 14:02:40 door charp »
HO/2-rail =/ECOS II & LokProgrammer/MultiMaus/Rollend mat.: Fleischmann, Roco, Trix, Liliput, Piko, Rivarossi, Brawa, Jouef, ESU, Lima/Tijdperk: periode IIIb-IVa/DB

frederik19630

  • Offline Offline
  • Berichten: 776
Re:"Bahnhofsvorfeld" HO 7,2 m x 6,0 m segmentenbouw M-vorm
« Reactie #87 Gepost op: 09 November 2012, 16:45:44 »
peter,

ik heb zelf conrad aandrijvingen, nemen niet de meeste ruimte, maar eentje is nu wat aan het haperen.
Inmiddels zou ik denk ik servos gebruiken, die kun je ook over grotere afstand plaatsen om bereikbaarheid te
garanderen.

fred
bezig met de aansluiting van het smalspoor aan de grote wereld te bouwen

http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,38643.msg646458.html

charp

  • Peter
  • Offline Offline
  • Berichten: 1896
  • werken met de aaiket
Re:"Bahnhofsvorfeld" HO 7,2 m x 6,0 m segmentenbouw M-vorm
« Reactie #88 Gepost op: 18 November 2012, 14:20:02 »
Met de wisselaandrijvingen van Fleischmann had ik in het ontwerp rekening gehouden voor wat betreft bereikbaarheid i.v.m. onderhoud/vervanging. Bij het omzetten naar Tillig Elite moet dit aspect geheel opnieuw worden doordacht. Er moet nogal wat geschoven worden met al het pas- en meetwerk van dien. Dat duurt dus wat langer.

Ondertussen heb ik aan het Industriespoor wat verder zitten sleutelen.



Het grote rechthoekige vlak op de rechterpoot is de plaats waar artikelnr. 17042 van Joswood (Hochofen, Ofenhalle Doppelausführung) over de sporen geplaatst zal worden, althans dat is de bedoeling (met wat aanpassingen aan het gebouw).
Onder dit magnifieke stukje industriële architectuur is plaats voor 6 doorgangssporen. Om de suggestie te wekken dat de sporen ook inderdaad doorlopen, heb ik wat loze stukjes rails gepland (links onderin). De bedoeling is uiteraard dat de aansluitsporen (lichtblauw en blauwgrijs) aan het zicht worden onttrokken. De rest van deze aansluitingen zullen verborgen worden door fabrieksgebouwen, die hoog genoeg moeten zijn om het vrije profiel te waarborgen.
Het punt is nu dat ik geen ervaring heb met de producten van Joswood. De afbeeldingen op de website van Joswood beloven wel veel goeds.

Kan iemand hier iets over zeggen ? Gelet op de forse prijs van bovengenoemd artikel, durf ik nog niet zonder meer tot bestelling over te gaan

Peter

P.S. De twee kleine vierkantjes rechts onderin zijn twee koeltorens van Trix (artikelnr. 66116), ook al weer uit productie maar dit keer was ik nog juist op tijd.
« Laatst bewerkt op: 18 November 2012, 18:14:09 door charp »
HO/2-rail =/ECOS II & LokProgrammer/MultiMaus/Rollend mat.: Fleischmann, Roco, Trix, Liliput, Piko, Rivarossi, Brawa, Jouef, ESU, Lima/Tijdperk: periode IIIb-IVa/DB

charp

  • Peter
  • Offline Offline
  • Berichten: 1896
  • werken met de aaiket
Re:"Bahnhofsvorfeld" HO 7,2 m x 6,0 m segmentenbouw M-vorm
« Reactie #89 Gepost op: 18 November 2012, 18:00:45 »
Met het onderstaande bouwwerk van Joswood wil ik de sporen, die dienen ter ontsluiting van het Industriespoor, aan het zicht onttrekken (zie hierboven).



L 750 mm x B 880 mm x H 850 mm. Volgens Joswood het grootste HO bouwpakket ooit en dat geloof ik.

Ik vind het zo mooi dat ik bereid ben om Sinterklaas, Kerst en een paar verjaardagen hieraan op te offeren door al die feestdagen op een hoop te gooien. Ook het spaarvarken moet maar sneuvelen.

Iemand ervaring met Joswood ?

Peter
« Laatst bewerkt op: 18 November 2012, 18:06:21 door charp »
HO/2-rail =/ECOS II & LokProgrammer/MultiMaus/Rollend mat.: Fleischmann, Roco, Trix, Liliput, Piko, Rivarossi, Brawa, Jouef, ESU, Lima/Tijdperk: periode IIIb-IVa/DB