Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Toon hier je (model)TRAM foto's. door Pauldg
Vandaag om 00:33:18
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door saskia
Vandaag om 00:17:42
Rails roestig verven door Ronald Halma
21 June 2025, 23:21:13
Piko 1136 van AC naar DC door Blausee-Mitholz
21 June 2025, 22:51:54
Railcom zender bouwen door bask185
21 June 2025, 22:35:24
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Dave.......
21 June 2025, 22:21:46
Stalen D 4 deurs spoor 0 door FritsT
21 June 2025, 22:08:53
Minibaan Visserskaai H0 door Sikko
21 June 2025, 22:05:28
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
21 June 2025, 21:50:58
CIWL type P door sncf231e
21 June 2025, 21:48:31
Gekke/vreemde/rare filmpjes en video's met treinen erin. door ES44C4
21 June 2025, 21:19:32
Hoe TrainController met Z21 start te runnen op laptop die alleen wifi heeft? door Ronaldk
21 June 2025, 19:50:20
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
21 June 2025, 19:47:23
Een nieuw begin door dreezy
21 June 2025, 19:31:32
Raadplaatje door grossraumwagen
21 June 2025, 18:24:53
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
21 June 2025, 16:17:50
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door Wim Vink
21 June 2025, 16:17:01
Reizigersmaterieel Twentelijn in de jaren '70 door 1200blauw
21 June 2025, 15:56:45
US diorama in H0 door Wim Vink
21 June 2025, 15:48:33
Heeft de nieuwe oplage reeks 55 van B-models verbeterde aandrijving ? door Tedo
21 June 2025, 15:44:35
Polderbaan(tje) 0,3m2 door defender
21 June 2025, 15:40:19
BR-18.6 Schaal-0. door Frits C
21 June 2025, 15:36:20
Station Roodeschool door Torikoos
21 June 2025, 15:34:14
Roco DB Interfrigo Isothermal Wagon. Epoche IV. door jandcargo
21 June 2025, 14:45:36
Ruimte van 8.15m x 2.8m + zolder. door olaf99
21 June 2025, 14:45:31
Bentheimer Eisenbahn AG- dochterbedrijven. door Hans Reints
21 June 2025, 13:42:56
Reactiveren van de 0N30 Mumby Lumber baan (ex-JD) by Ronald door Ronald Halma
21 June 2025, 13:04:26
Vraag: Roco loc rijdt heel traag, tips? door Jasperr
21 June 2025, 12:49:13
Draaischijf digitaal aansturen. door Eenerspoor
21 June 2025, 12:11:59
20 jaar BNLS door Hans Reints
21 June 2025, 11:42:29

Auteur Topic: "Bahnhofsvorfeld" HO 7,2 m x 6,0 m segmentenbouw M-vorm  (gelezen 91400 keer)

MaVe

• Offline Offline
Re:"Bahnhofsvorfeld" HO 7,2 m x 6,0 m segmentenbouw M-vorm
« Reactie #90 Gepost op: 18 November 2012, 18:24:32 »
Kijk even op de site van het groterdam project van Chris. Hij heeft daar het een en ander
Geplaatst van Joswood incl. Ik geloof iets van 60 foto's.

santerdam

• Offline Offline
« Reactie #91 Gepost op: 18 November 2012, 18:28:04 »
Peter,

Zie de beschrijving van Chris

Sander

edit : MaVe was me al voor.

charp

• Peter
  • Offline Offline
  • werken met de aaiket
« Reactie #92 Gepost op: 18 November 2012, 18:29:00 »
@ MaVe,

Dank voor de tip. Ga ik meteen doen.

Peter
HO/2-rail =/ECOS II & LokProgrammer/MultiMaus/Rollend mat.: Fleischmann, Roco, Trix, Liliput, Piko, Rivarossi, Brawa, Jouef, ESU, Lima/Tijdperk: periode IIIb-IVa/DB

charp

• Peter
  • Offline Offline
  • werken met de aaiket
« Reactie #93 Gepost op: 18 November 2012, 18:29:56 »
Ook Sander; mijn dank.

Peter
HO/2-rail =/ECOS II & LokProgrammer/MultiMaus/Rollend mat.: Fleischmann, Roco, Trix, Liliput, Piko, Rivarossi, Brawa, Jouef, ESU, Lima/Tijdperk: periode IIIb-IVa/DB

santerdam

• Offline Offline
« Reactie #94 Gepost op: 18 November 2012, 18:43:16 »
Peter,

Als je overweegt om met karton te gaan bouwen, lijkt het me zinvol ook de ervaring van Karst even te bekijken. Zie wat hem overkwam door optrekkend vocht bij zijn karton-experiment.

Sander

charp

• Peter
  • Offline Offline
  • werken met de aaiket
« Reactie #95 Gepost op: 18 November 2012, 19:13:36 »
Met veel interesse en plezier het bouwverslag van Chris gelezen. Zeer overtuigend !

Sander, ik ben opgegroeid in een van de laagst gelegen polders van Nederland. Als ik nu nog niet weet hoe met optrekkend vocht om te gaan.....! Maar dank dat je mij op dit probleem van kartonbouw hebt gewezen. Een gewaarschuwd man telt voor twee. Ik zal het grondwaterpijl nauwlettend volgen.

Om niet tot en met Kerst op water en brood te hoeven leven, eerst maar een minder megalomaan bouwpakket bij Joswood besteld. Het is voorlopig dit geworden:

Hiermee hoop ik een deel van de aansluitsporen aan het zicht te onttrekken. Voldoende hoogte voor het vrije profiel en weinig ramen. Ik kan natuurlijk niet hebben dat bijv. de ertstrein via ramen zichtbaar door het gebouw dendert.  Eerst eens kijken hoe dit afloopt. Ben benieuwd !

Peter

P.S. Het is een afbeelding van de achterkant. Gek genoeg vind ik dit ook de mooiste gevel van het gebouw.

P.P.S. De rails waar de roldeuren aan hangen zit inderdaad scheef. Dat zal mij niet gebeuren !
« Laatst bewerkt op: 18 November 2012, 20:16:11 door charp »

charp

• Peter
  • Offline Offline
  • werken met de aaiket
Re: "Bahnhofsvorfeld" HO 7,2 m x 6,0 m segmentenbouw M-vorm
« Reactie #96 Gepost op: 07 April 2014, 12:04:08 »
Mede naar aanleiding van eerder genoemde tips en suggesties ben ik het ontwerp aan het omzetten van Profigleis naar Tillig Elite.

Detail Bw met Profigleis:

Zelfde detail Bw met Tillig Elite:

Bw inclusief inrij-/uitrijspoor met Profigleis:

Bw inclusief inrij-/uitrijspoor met Tillig Elite:

Ik ben nog niet helemaal tevreden. Er zal nog verder aan geschaafd moeten worden. Niettemin vind ik het verschil overtuigend genoeg om hiermee verder te gaan. Het is in WinRail wel een beetje een monnikenwerk, omdat Tillig Elite veel meer gepiel met Flexrails vergt. Zo zijn er bijvoorbeeld in het programma van Tillig geen tegenbogen voor wissels. Ook de railgeometrie van Fleischmann werkt veel gemakkelijker.

Overigens is de draaischijf nog steeds van Fleischmann, simpelweg omdat ik die al heb. Dat brengt mij op de volgende vraag. Is het nodig/wenslijk om de spoorstaven op de brug van de draaischijf te vervangen door code 83 van Elite en zo ja, is het ook op eenvoudige wijze te doen ? Mijn draaischijf zit op dit moment in een doos ergens in de opslag, anders zou ik zelf wel even gaan kijken.

Nog twee details.

Profigleis:

Tillig Elite:

Peter

P.S. Niet alle afbeeldingen zijn op exact dezelfde schaal weergegeven. Niettemin komen de verschillen naar mijn mening duidelijk tot uitdrukking
« Laatst bewerkt op: 07 April 2014, 12:06:53 door charp »

Karst Drenth

• Offline Offline
  • NS blauw, groen, rood, bruin, grijs en standgroen
    • Plan U op Sleutelspoor
« Reactie #97 Gepost op: 07 April 2014, 14:27:14 »
Citaat van: charp
Overigens is de draaischijf nog steeds van Fleischmann, simpelweg omdat ik die al heb. Dat brengt mij op de volgende vraag. Is het nodig/wenslijk om de spoorstaven op de brug van de draaischijf te vervangen door code 83 van Elite en zo ja, is het ook op eenvoudige wijze te doen ?

Is makkelijk te doen om de draaischijfopritten aan te passen. Klik op het plaatje voor een beschrijving ;)

Grtzz & suc6,

Karst

Esufreak

• Offline Offline
  • Als er maar ESU op staat
« Reactie #98 Gepost op: 07 April 2014, 15:21:48 »
Peter,

Ik ben zeer onder de indruk van deze baan. Man,man,man wat zal je daar een werk aan hebben. Overigens lijkt het mij zeer interessant om zoiets te maken.
Ook je ruimte die je er voor uittrekt, daar zal menigeen jaloers op zijn.
Ik blijf je volgen, en suc6 met de bouw.

Gr, Arie
HO 3rail, verder alleen maar ESU en Pullman.

charp

• Peter
  • Offline Offline
  • werken met de aaiket
« Reactie #99 Gepost op: 07 April 2014, 15:57:03 »
@ Karst,
Dank voor de duidelijke foto en de heldere omschrijving. Jij hebt er voor gekozen om de draaischijfopritten aan te passen aan code 83 kennelijk om reden dat de spoorstaven van de brug niet vervangen kunnen worden. Enfin, er is in ieder geval een oplossing voor het probleem. Dat wordt nog een aardig werkje !

@ Arie,
Ja,...veel werk, maar het mag ook wel wat jaartjes duren. Ik wil per twee segmenten (van 2 x 1,6 m ieder) tegelijk gaan bouwen. Het is de bedoeling dat ik hulp krijg van mijn broer. Voorlopig ben ik nog zoet met het procederen tegen de gemeente om een vergunning te krijgen voor een vergroting van de kelder. De huidige kelder is te klein. Zo zie je maar weer, als modelspoorder moet je van vele markten thuis zijn  ;).

Ondertussen neem ik de (verloren) tijd om zoveel mogelijk aan planning en voorbereiding te doen. Er valt gelukkig nog veel uit te zoeken (en aan te schaffen, ha, ha,.....).

Peter
« Laatst bewerkt op: 07 April 2014, 16:37:10 door charp »

charp

• Peter
  • Offline Offline
  • werken met de aaiket
« Reactie #100 Gepost op: 10 April 2014, 01:50:52 »
Voorlopig zit ik noodgedwongen nog wel even vast in de rubriek "Baanplannen" en kan ik geen draadje openen in "Baanbouw en Scenery", of "Wat zijn we aan het (ver)bouwen ?", althans zo lang de vergroting van de kelder nog geen feit is. Om geen tijd verloren te laten gaan en ik bovendien kan genieten van de voorpret, hou ik mij dus maar bezig met "Planning en Voorbereiding". Dit laatste wordt in voorkomende gevallen ook wel aangeduid als "theorie die - als het zo door gaat - nog wel effe kan duren"  ;D. Zelf hou ik het liever op "Planning en Voorbereiding"  ;).

Een mooi voorbeeld van wat nog effe gaat duren is het omzetten in WinRail van  Profigleis naar Tillig Elite. Elders op dit Forum en met name de Encyclopedie, zijn de voor- en nadelen van beide railssystemen al uitvoerig aan de orde geweest, zodat ik geen behoefte voel om dat hier te herhalen. Natuurlijk zijn de wissels van Tillig slanker en in zoverre fraaier dan die van Fleischmann en natuurlijk kost dat meer ruimte, waardoor het een hele toer wordt om voldoende lengte voor opstelsporen e.d. over te houden.

Toch is het niet altijd een grote sprong voorwaarts. Men neme de kruiswissel, niet te verwarren met de Engelsmannen. Het volgende plaatje moet duidelijk maken wat ik bedoel.

De onderste afgebeelde kruiswissel is Tillig Elite en is inderdaad slanker, maar:

voor wat betreft de hart op hart gemeten afstand tussen de sporen schiet ik er slechts luttele millimeters mee op.

Er zijn mij overigens geen fabrikanten bekend die wel een acceptabele kruiswissel in het programma hebben. Ik heb gezien op dit Forum dat er Helden bestaan die zo'n ding dan maar zelf bouwen, of bestaand spul geheel verzagen om er uiteindelijk iets moois van te maken. Dat ga ik mij niet op de hals halen, want ik heb nog genoeg te doen. Bovendien wil ik niet het risico lopen dat ik met zelfbouw uiteindelijk geen kruiswissel heb, maar een ingewikkelde derailleur. Die heb ik al op mijn fiets en daar wil ik het bij laten.  Zodoende neem ik genoegen met wat de fabrikanten te bieden hebben, uiteraard in ruil voor het nodige geld.

Niettemin - en geheel tegen beter weter in - doe ik bij deze een oproep aan "de industrie" om iets innovatiefs te doen door een mooie kruiswissel in productie te nemen. Wellicht iets voor Rolf Weinert ?

Peter

Esufreak

• Offline Offline
  • Als er maar ESU op staat
« Reactie #101 Gepost op: 10 April 2014, 15:12:25 »
Voorlopig zit ik noodgedwongen nog wel even vast in de rubriek "Baanplannen" en kan ik geen draadje openen in "Baanbouw en Scenery", of "Wat zijn we aan het (ver)bouwen ?", althans zo lang de vergroting van de kelder nog geen feit is. Om geen tijd verloren te laten gaan en ik bovendien kan genieten van de voorpret, hou ik mij dus maar bezig met "Planning en Voorbereiding". Dit laatste wordt in voorkomende gevallen ook wel aangeduid als "theorie die - als het zo door gaat - nog wel effe kan duren"  ;D. Zelf hou ik het liever op "Planning en Voorbereiding"  ;).

Peter

Als ik het goed heb begrepen, wacht je op de vergunning om je kelder uit te breiden.
Mijns inziens zou je dan de ruimte die je hebt, toch alvast kunnen gaan benutten om iets te bouwen, of uit te proberen.
Is maar een gedachtengang van mij hoor.

Gr, Arie
HO 3rail, verder alleen maar ESU en Pullman.

ex44

• Team forummoderators
  • Offline Offline
« Reactie #102 Gepost op: 10 April 2014, 22:15:44 »
Als je moet kiezen tussen Tillig en GFN, kies dan dat wat je het qua uiterlijk het meest aanspreekt. Dat je dan misschien iets anders uitkomt wat betreft ruimte is altijd wel weer op te lossen.
Compromissen sluiten ontkom je niet aan, en als ik moet kiezen laat ik altijd het optische beeld prevaleren boven meer wissels/sporen. Zo is bij mij een stoomlok zonder gemonteerde Zuigerstangbeschembuizen )Kolbenstangenschutzrohre) geen optie. Dus geen bogen die daarvoor te krap zijn, ook al zou dat een extra spoor in het SS opleveren.

Mijn mening. Denk erover na of sla het in de wind, haal je schouders erover op, steek je middelvinger omhoog, 't is mij allemaal goed.  ;)

charp

• Peter
  • Offline Offline
  • werken met de aaiket
« Reactie #103 Gepost op: 11 April 2014, 09:35:10 »
@ Arie,
De reeds aanwezige kelder is in gebruik als washok/bijkeuken/spoelkeukentje. Plus een bescheiden wijnvoorraadje, een werkbank en gereedschap/materiaalopslag, maken het dat er geen ruimte is om alvast te beginnen.

@ Jan,
In grote lijnen heb ik denk ik dezelfde benadering. Eigenlijk heb ik al min of meer besloten om voor Tillig Elite te gaan, juist omdat het mij meer aanspreekt qua uiterlijk. Enige twijfel heb ik nog over de degelijkheid. Inmiddels heb ik een E3 wissel en wat flexrails besteld voor mijn testbaantje. Toch al een beetje praktijk  :D.

Peter

Hendrik Jan

• Offline Offline
  • 46%, unchillfiltered, natural colour
« Reactie #104 Gepost op: 11 April 2014, 09:39:35 »
Al peco's overwogen?
Smoelt ook heel goed.

Hendrik Jan
Never trust a man who, when left alone with a tea cozy, doesn't try it on
-Billy Connolly