Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Zoeken
Encyclopedie
Help
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€88.00
Per saldo:
€-162.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)...
door
puntenglijder
Vandaag
om 19:30:56
Welke 4-polige stroomvoerende koppeling is dit?
door
Dave.......
Vandaag
om 19:30:36
20 jaar BNLS
door
Marco1044
Vandaag
om 19:29:17
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen.
door
puntenglijder
Vandaag
om 19:27:27
Vraag: Roco loc rijdt heel traag, tips?
door
Jasperr
Vandaag
om 19:23:59
"Kolenbakken" voor achter Railion 6400-en?
door
ES44C4
Vandaag
om 19:00:00
Ventilatie (?) pukkels op dak ICM
door
lrrw
Vandaag
om 18:55:29
Handregelaar aan IB Basic
door
laurent
Vandaag
om 18:51:08
Klein baantje 1200x1200mm
door
Prutsert
Vandaag
om 18:37:44
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots
door
defender
Vandaag
om 17:59:07
Raadplaatje
door
Nohome
Vandaag
om 17:50:55
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen
door
bollen neus
Vandaag
om 17:19:09
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc).
door
KNed
Vandaag
om 16:41:47
YD7010 en Roco WLAN Maus koppelen
door
AlbertG
Vandaag
om 16:33:28
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw
door
Wim Vink
Vandaag
om 14:22:52
Spoorhumor
door
Eric B
Vandaag
om 12:21:56
? Aanleg Zuidwestboog bij Meteren
door
Arjan6511
Vandaag
om 11:43:27
EifelBurgenBahn
door
Jelmer
Vandaag
om 11:35:34
TEE treinstel krijgt nieuwe plaats na vertrek uit NTM
door
damngrazy
Vandaag
om 11:11:14
Stichting 3rail 20 jaar jubileumwagen!
door
Sascha [St. 3rail]
Vandaag
om 11:01:15
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
door
Vislijn
Vandaag
om 10:39:45
Spoorwegmuseum krimpt collectie in
door
Rick
Vandaag
om 10:12:45
VERPLAATST: Link trainer (was:: TEE treinstel)
door
Reinout van Rees
Vandaag
om 09:47:12
De projecten van Ruben (NL H0)
door
Frank 123
Vandaag
om 07:02:43
19 Toen
door
Vroeger
Vandaag
om 05:58:47
LS Models 2025
door
spoorzeven
19 June 2025, 23:18:38
Cherteau, fictieve Waals industriedorp
door
Paulus
19 June 2025, 21:45:01
The Southern Pacific & California Northern
door
Ronald Halma
19 June 2025, 21:43:01
Dubbelom, een boekenplankspoorbaan in H0
door
Peter Kleton
19 June 2025, 21:32:13
Station Roodeschool
door
Torikoos
19 June 2025, 21:14:12
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Wat zijn we aan het bouwen?
|
Baanplannen
|
"Bahnhofsvorfeld" HO 7,2 m x 6,0 m segmentenbouw M-vorm
« vorige
volgende »
Print
Pagina's:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
Vorige
-
Volgende
-
1
...
3
4
[
5
]
6
7
...
25
Omlaag
Auteur
Topic: "Bahnhofsvorfeld" HO 7,2 m x 6,0 m segmentenbouw M-vorm (gelezen 91344 keer)
NS264
En maar rijden over het asfalt, kilometers.Sinds kort ook met langer materieel.
Re:"Bahnhofsvorfeld" HO 7,2 m x 6,0 m segmentenbouw U-vorm
«
Reactie #60 Gepost op:
03 November 2012, 17:42:58 »
Hoi,
Vraagje; in de derde afbeelding vanaf de onderste afbeelding als ik vanaf hier naar boven scroll.
Die rechtse poot. Daar zie ik wat kronkelende sporen die volgens mij niet in het zicht liggen(groen). Zijn ze niet zichtbaar, is het dan niet handiger om met spiralen te werken om die hoogtes te overwinnen. Ik heb wel makkelijk praten want ik ben zelf niet zo'n timmerman.
Zo te zien onstaan er op elke poot thema's?
Succes verder, groeten Koen.
Voor meer interactie (komt ten einde)voor topic Voorbereiding bouw Swalbenburg: volg Instagram@swalbenburg_moba_n#
Eagles
charp
Peter
werken met de aaiket
«
Reactie #61 Gepost op:
03 November 2012, 17:52:29 »
@ Fred
Het Emplacement (Auquamarijn) is inderdaad bedoelt als voorstation op de route naar het in het Noordoosten - buiten het zicht - gelegen knooppunt (het grote imaginaire station).
@Floris en Fred
Ik heb dit Emplacement nodig om tot een meer zinvolle bedrijfsafwikkeling te komen, dan alleen maar het heen en weer rijden over de paradesporen. Het heeft een viertal functies. Ten eerste het overgaveverkeer tussen het Nevenspoor en de beide Hoofdsporen. Ten tweede het overgaveverkeer tussen de Hoofdsporen en het Industriespoor. Ten derde het personenverkeer, waarvoor vier kopsporen zijn ingericht voorzien van twee perrons. Tot slot het verladen van stukgoed, waarvoor de twee meest Westelijk gelegen sporen zijn bedoeld.
Het zichtbare gedeelte:
Van West naar Oost (van links naar rechts) geteld zijn de eerste twee sporen bedoeld voor het verladen van stukgoed. Ik beschik reeds over 4 x Vollmer 5715 goederenloodsen (bekend van o.m. de baan van RuudK), die aan elkaar gekoppeld hier een plaats moeten vinden.
Links onderin de aansluiting op de oprit/afrit van en naar het Nevenspoor:
Het derde spoor is bestemd voor het personen (pendel)verkeer van en naar het Nevenspoor. Vandaar hier geen voorzieningen voor het omrijden en kop maken van Lokomotieven. Verder zie je dat via de wisselstraat de drie Oostelijke sporen (rechts) kunnen worden bereikt, alwaar de overgave van overig goederenverkeer vanaf het Nevenspoor naar het Hoofdspoor (en vice versa) moet worden afgewikkeld.
Vervolgens het in- en uitrijspoor via op- en afrit naar het schaduwstation:
Het vierde en vijfde spoor zijn bedoeld voor personentreinen die via het schaduwstation van en naar beide paradesporen kunnen rijden. Voorzieningen voor omrijden en kopmaken zijn aanwezig. Het zesde spoor is bedoeld voor treinstellen. Het zevende, achtste en negende spoor lijken ogenschijnlijk door te lopen in Noordoostelijke richting naar het imaginaire knooppunt. Zij hebben tevens de functie om het overgaveverkeer tussen het Emplacement en het Industriespoor af te wikkelen.
Hieronder de aansluiting op het Industriespoor:
Het Industriespoor (Grijs) kent nog een andere aansluiting, maar daarover later meer.
Eerst even samen met de vrouw in de keuken
Peter
HO/2-rail =/ECOS II & LokProgrammer/MultiMaus/Rollend mat.: Fleischmann, Roco, Trix, Liliput, Piko, Rivarossi, Brawa, Jouef, ESU, Lima/Tijdperk: periode IIIb-IVa/DB
charp
Peter
werken met de aaiket
«
Reactie #62 Gepost op:
03 November 2012, 18:15:32 »
@KoenF
Die kronkelende sporen (Blauwgrijs) betreffen inderdaad op- en afritten. Het klinkt paradoxaal, maar ik heb geen plaats voor klimspiralen. Ik wil absoluut beneden een stijgingspercentage blijven van 2,4 % en geen kleinere radius dan R3. De omtrek van de spiraal wordt dan te groot. En inderdaad, elke poot van de M heeft zijn eigen subthema.
@Fred
Ik heb geen toegangsgat nodig. Zie hier de onderkant van mijn baanontwerp:
Bovendien kan ik van alle zijkanten de baan bereiken. Tussen de poten van de M beschik ik over 1,20 meter en tussen de muren en de baan zit ook nog eens aan alle kanten 0,5 meter.
Het ontwerp is getekend met Fleischmann Profi-Gleis. De definitieve keuze moet ik overigens nog maken.
Peter
«
Laatst bewerkt op: 03 November 2012, 18:21:40 door charp
»
HO/2-rail =/ECOS II & LokProgrammer/MultiMaus/Rollend mat.: Fleischmann, Roco, Trix, Liliput, Piko, Rivarossi, Brawa, Jouef, ESU, Lima/Tijdperk: periode IIIb-IVa/DB
charp
Peter
werken met de aaiket
«
Reactie #63 Gepost op:
03 November 2012, 19:13:45 »
@Floris
Het zichtbare bereik hieronder:
Zoals je kunt zien is de Oostelijke (rechter) poot van de M niet leeg gebleven, maar geeft deze plaats aan het Industriespoor. Wat de ruimte betreft (circa 8,2 m x 7 m), een M geeft een efficienter gebruik van de beschikbaar komende ruimte dan een L of een U.
Dat neemt niet weg dat ik je zorgen deel. Ik vind het echter in dit stadium niet gemakkelijk om nog verder te schrappen. Ik verwijs naar "De filosofie achter de baan" zoals ik dat gepost heb in het betreffende draadje. Ik zou kunnen afzien van de middelste- en rechterpoot van de M. Ik hou dan de paradesporen en het Bw over. Kortom; weer voldoende stof om over na te denken.
Ik zou het op prijs stellen indien je - met inachtneming van mijn toelichting - nogmaals kritisch wilt kijken naar mijn ontwerp.
Dat geldt overigens voor alle forumgebruikers. Beter ten hele gekeerd dat ten halve gedwaald, of zoiets.
Peter
tijgernootje
Treinen ontsporen niet,dan ligt de rails verkeerd
«
Reactie #64 Gepost op:
04 November 2012, 11:31:52 »
Goedemorgen,
Door je uitleg is het duidelijk geworden wat waar ligt en waarom.
Ik heb de 1ste keren dat grijze deel helemaal niet gezien op die andere poot,nu dat industriespul zichtbaar is is het idd (nog) niet overbodig om die weg tehalen.
Dat je sporen functies hebben en dat deze weldoordacht zijn is wel opgevallen nu,wat ik me echter afvroeg(voor dat het antwoord werd gegeven) is waarom je geen klimspiralen gebruikt(het zou denk ik een hoop ruimte besparen en rails)
Dat is echter een keus die je blijkbaar doelbewust hebt gemaakt voor je zelf,dus niks meer aan doen dan
Ondanks dat je nu een langdurig ontwerp proces hebt gehad blijft mijn gevoel me zeggen dat als ik kijk naar de lay out boven dat het op een "rare" manier is vorm gegeven,er zit geen logica in qua volgorde en plaatsing.
(is mijn idee en gevoel,kan dus evenwel net zo goed aan mij liggen
)
Je hebt nu (om wat voorbeelden te noemen)een ringloods met zat ruimte die in de werkelijk heid in de omgeving van het station aanwezig was,en dus vanuit het station zo was op te zoeken voor locs die bevoorraad moesten worden.Nu moeten deze via pruis polen ri onderhouds plek/ringloods, niet geheel handig miss.
Als een loc van het Bw een trein opmoet halen van je blauwe sporen telt exact het zelfde als voor het vorige voorbeeld,een losse loc moet via pruis polen rijden om daar te komen(tegen de tijd dat die daar is dan zijn de kolen op en kan hij weer terug)
Als je dus zo kijkt naar het plan dan is de volgorde waarin dingen vroeger gebeurde of geplaatst waren in vergelijkiing met je plan een beetje vreemde eend in de bijt om het zomaar te zeggen.
Nogmaals dit is mijn kijk erop en dus absoluut niet
de manier
om iets te doen,ik ben echter wel wijzer geworden voor wat betreft deze zaken aangezien ik mezelf nu erg aan het verdiepen ben in de stoomwereld van vroeger omdat ik hier ook wil trachten ooit een baan te maken
Dan nog 1 kleine vraag,als je dit plan wilt gaan uitvoeren zoals het er nu bij ligt komt dat dan wel af voor je 85ste ?
Tot zover mijn (on)zinnige bijdrage,hopelijk heb je er wat aan
Met vr gr
Floris
Harzwald Hafen Bahn,de bouw.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=94249.0
frederik19630
«
Reactie #65 Gepost op:
04 November 2012, 12:31:08 »
floris:
met die plaatsings-kritiek ben ik het niet echt eens, je moet je wel het grote station
rechtsboven voorstellen.
peter:
met zoveel ruimte zo ik toch voor *echt* slanke wissels kiezen, daar krijg je volgens mij nooit spijt van.
De nieuwste Weinert produktie is misschien wat heel extreem, maar EW3 of slanker van Tillig zou ik toch
als basis nemen
fred
bezig met de aansluiting van het smalspoor aan de grote wereld te bouwen
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,38643.msg646458.html
charp
Peter
werken met de aaiket
«
Reactie #66 Gepost op:
04 November 2012, 14:49:54 »
@Fred
Met je opmerking over slankere wissels raak je een gevoelige snaar. Dit is nu precies de reden dat ik nog niet definitief voor ProfiGleis heb gekozen. De enige beslissing ter zake is dat ik mijn oude ModellGleis zeker niet meer zal gebruiken. Mein Gleis van Weinert is als ik het goed zie nog niet zo lang op de markt. Ervaringen met deze rails kom ik niet of nauwelijks tegen. Tillig en dan met name de wissels, lijkt mij inderdaad een goede optie. In ieder geval vind ik het de moeite waard om je suggestie verder uit te zoeken. Voor het schaduwstation wil ik vooralsnog vast houden aan de minder slanke wissels i.v.m.de noodzakelijke lengte van de opstelsporen. Is het railprofiel van Fleischmann trouwens te combineren met dat van Tillig ?
@Floris
Je opmerkingen over de ligging van het Bw begrijp ik niet helemaal. Waarom zou ik bijv. Loks vanaf het Blauwe paradespoor naar het Bw willen dirigeren ? Bovendien; hemelsbreed ligt het Bw in de nabijheid van het (imaginaire)station achter de boogbrug in het Noordoosten, waar alle sporen ogenschijnlijk naar toe lopen. In de literatuur over Bw's kom ik voorbeelden tegen die verder van een station liggen dan hier het geval is. Ook bij het grote voorbeeld speelt plaatsgebrek een rol al of niet veroorzaakt door natuurlijke (geografische) omstandigheden. Het concept van het niet zichtbare station in het Noordoosten had ik o.m. nodig om de omvang van het Bw te verklaren. Het emplacement op de middenpoot is veel te klein om zelfs maar de aanwezigheid van een middelgroot Bw te rechtvaardigen. Tot slot: de toegangsporen tot het Bw zijn vrijwel even lang als het Bw zelf. Mijns inziens is dit niet buiten proporties, integendeel. Zie hieronder:
Wat betreft de aansluiting van het Bw op het Emplacement op de middenpoot moet ik hand in eigen boezem steken. Hier kan inderdaad nog enige onduidelijkheid over bestaan. Dus hieronder:
Duidelijk is (hoop ik) te zien de driehoek in het sporenplan. Waarom heb ik dit nodig ? Stel dat er zojuist een D-trein bespannen met bijv. een Br 01.10 op spoor 4 (van links naar rechts geteld) is binnengelopen. De Br 01.10 behoeft verzorging (en moet worden gedraaid) in het Bw en rijdt daarom vervolgens via de wissels aan het einde van dit spoor achteruit over spoor 5 terug naar de wisselstraat aan de Zuidzijde van het station om vervolgens weer vooruit via spoor 9 in Noordoostelijke richting te "verdwijnen" onder de Boogbrug naar het daarachterliggende maar niet zichtbare grote emplacement. De suggestie die ik wil wekken is dat daar vervolgens van spoor gewisseld wordt, zodat de Br 01.10 weer achteruit rijdende onder de Boogbrug vandaan komt maar nu op het voor het Bw bestemde inrijspoor. Zonder de driehoek zou de Br 01.10 om onverklaarbare redenen plotseling gedraaid zijn op het toegangspoor van het Bw, hetgeen geen realistisch beeld zou geven van de rangeerbewegingen op weg naar het Bw. Ben ik nog te volgen ? In mijn opvatting zijn hier de rangeerbewegingen die noodzakelijk zijn om in het Bw te geraken niet overdreven gecompliceerd en is ook de af te leggen afstand niet buiten proporties. Ik verwijs naar Bw Hamburg-Altona of Bw Hagen-Eck waar in voorkomende gevallen veel meer rangeerbewegingen nodig waren en soms enkele kilometers moesten worden afgelegd om in het Bw te geraken.
Op de overige functies van het Blauwe rangeerspoor op de rechterpoot kom ik nog terug. Het dient in ieder geval niet als doorgaand spoor richting Industriespoor.
Tot zover.
Peter
tijgernootje
Treinen ontsporen niet,dan ligt de rails verkeerd
«
Reactie #67 Gepost op:
04 November 2012, 15:07:32 »
Ik denk dat hier een beetje sprake is van een misverstandje ?
Ik was in de veronderstelling dat die lichtblauwe sporen bundel een verzameling sporen was om treinen te stallen/samen te stellen.
Vandaar mijn opmerking over de loc die van het Bw naar die sporen gaat om een trein te halen,en dan gek gezegd zonder kolen staat eer die er is aangekomen
Je voorbeeld over de 01 verklaart idd(erg slim gevonden) de reden van je boogbrug en de verdwijn mogelijkheid aldaar,heb dus even niks gezegd als het je het grote geheel zo bekijkt met het station in de buurt van die boogbrug
*zwijgt even over iets slankere wissels gebruiken hier en daar*
Wanneer gaat de bouw van start ?
Kan op het moment even weinig hulp/tips verzinnen verder,dus op naar een volgende update alhier dan maar ?
Met vr gr
Floris
Harzwald Hafen Bahn,de bouw.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=94249.0
frederik19630
«
Reactie #68 Gepost op:
04 November 2012, 15:37:40 »
Peter,
fleischmann profi is 2.5mm (gok ik even), dan zijn er raillassen die het naar de 2.1 van tillig/roco elite over laten gaan.
Heb ik zelf ook voor tillig naar piko-A
Weinert is er inderdaad pas net, in het Eisenbahn Journahl van november staat er een gebruiksverslag,
op
http://www.mein-gleis.de/
staat ook het een en ander. Is erg fraai, maar ook bewerkelijk,
en die 1:6 wissels nemen natuurlijk wel bijna een halve meter per stuk.
Heb zelf Tillig elite, punt van aandacht is daar de ondergrond. Heb het op de bekende blauwe G***platen,
en dan heb je makkelijk een wat (licht) golvende ligging.
Fred
«
Laatst bewerkt op: 04 November 2012, 15:52:35 door frederik19630. Reden: aanvulling
»
charp
Peter
werken met de aaiket
«
Reactie #69 Gepost op:
04 November 2012, 16:24:19 »
Fred,
Dank voor de informatie. Heb jij het over het Eisenbahn Journahl van deze maand ?
Peter
frederik19630
«
Reactie #70 Gepost op:
04 November 2012, 16:27:42 »
peter,
ja, die ligt net een week in de winkel. Ik denk zelf dat mein-gleis voor jouw formaat baan
overkill is gezien het detail. Dat gaat verloren in de ruimte denk ik.
Prijstechnisch vind ik het meevallen, de hoek van de wissels kun je bij roco/tillig ook krijgen.
fred
charp
Peter
werken met de aaiket
«
Reactie #71 Gepost op:
04 November 2012, 16:49:39 »
Floris,
Als ik niet met wat vergunningsperikelen had gezeten, was de noodzakelijke vergroting van mijn kelder al een feit geweest en was ik begonnen met twee segmenten van ieder 2,0 m x 1,6 m waarop het Bw is gepland. Zelfs voordat ik met de bouw kan starten loop ik dus al vertraging op
. Uitgaande van een jaar per segment (kan korter) kan ik de komende tien jaar vooruit. Ik ben tegen die tijd geen 82 maar 62
.
Nog even over die klimspiralen; met het maximale stijgingspercentage en radius, waar ik terwille van de bedrijfszekerheid nu eenmaal aan wil voldoen, kom ik met een diepte van 1,6 m v.d. onderbouw niet uit. Bovendien leveren de lange op- en afritten mijns inziens een groot voordeel op bij de verkeersafhandeling. In het topic "Testen Baanplan" kun je lezen dat ik mijn ontwerp sporenplan heb uitgeprobeerd met TC Bronze. Het blijkt dat de lange hellingen - onderverdeeld in soms wel 4 blokken per op- of afrit - als een soort buffer fungeren tussen het schaduwstation en de paradesporen/emplacement. De hellingen werken als het ware als een soort "druppelaar" en hebben tot gevolg dat er keurig twee treinen tegelijk in en uit het schaduwstation kunnen rijden, zonder op elkaar te hoeven wachten. Kortom; de files ontstaan op de hellingen, waar ze geen kwaad kunnen.
Peter
«
Laatst bewerkt op: 04 November 2012, 17:11:33 door charp
»
charp
Peter
werken met de aaiket
«
Reactie #72 Gepost op:
04 November 2012, 17:04:11 »
Fred,
Ik zie je punt. Weinert valt af. Op zich had ik graag in het toeganspoor naar het Bw die ene rechte linkswissel (voor de beide driewegwissels) vervangen door een licht gebogen Weinert wissel. Dat had een vloeiender verloop opgeleverd. Maar als ik het zo op jouw baan zie, kan Tillig Elite ook wonderen verrichten
. Ik ga eerst eens kijken hoe e.e.a. uitpakt met WinRail. De wisselstraat in het Zuidelijke deel van het Emplacement op de middenpoot zal veel meer ruimte in beslag gaan nemen, waardoor ik waarschijnlijk in de knoei kom met de bogen richting het Noordoosten.
Peter
charp
Peter
werken met de aaiket
«
Reactie #73 Gepost op:
04 November 2012, 17:41:43 »
Ter aanvulling een afbeelding van het sporenplan dat een antwoord gaf op mijn "problemen" en als inspiratie heeft gediend voor mijn eigen ontwerp.
Zie MIBA-Klassiker 1; Klassiker der Bundesbahn; Legendaere Loks und Zuge aus der Glanzzeit der DB; Bestell.-Nr 15088119.
Ook aanbevelenswaardig voor geinteresseerden in treinsamenstellingen in periode IIIa en IIIb.
Peter
charp
Peter
werken met de aaiket
«
Reactie #74 Gepost op:
04 November 2012, 21:42:21 »
Zoals aangekondigd nog even een verdere toelichting op de verschillende functies van het rangeerspoor op de rechterpoot. Uiteraard ligt dit spoor buiten het zicht. Het plan is om dit spoor te verbergen door middel van fabrieksgebouwen (bijv. het Baukastensysteem van Auhagen).
Hierboven heb ik reeds aangegeven dat dit spoor (en met name de driehoek) dient voor het in de juiste richting dirigeren van Loks van en naar het Bw. Als tweede functie geldt dat het als uithaalspoor moet dienen voor de wat langere goederentreinen die op spoor 9 binnenlopen. Spoor 9 van het Emplacement moet namelijk de suggestie wekken dat het - samen met spoor 8 en 7 - als toegangspoor dient voor het (goederengedeelte van het) imaginaire station achter de boogbrug in het Noordoosten.
Voor een toelichting op de derde functie moge het volgende plaatje dienen:
In Grijs is het zichtbare gedeelte van het Industriespoor aangegeven.
Vanaf het Industriespoor kan ik op het rangeerspoor twee treinen laten "verdwijnen". Vandaar de aftakking in het rangeerspoor met een extra opstelspoor van Zuid naar Noord. Dit is de derde functie. In zoverre benoem ik het rangeerspoor hier maar even tot "verdwijnspoor". Waarom heb ik dit nodig ? Elders in dit draadje heb ik eerder het probleem besproken van de geladen/ongeladen treinen. Voorbeeld. Een onbeladen trein bestaande uit "Schwerlastwagen" van het type SSym46 en SSy45 wordt het Industriespoor op gerangeerd vanaf het betreffende overgavespoor op het Emplacement, teneinde geladen te worden met halffabrikaten, laten we zeggen "Stahlbrammen". De met de "Stahlbrammen" geladen versie van deze trein staat reeds te wachten op een van de twee "verdwijnsporen". De ongeladen versie wordt langzaam opgeduwd de Walserij in die over het betreffende spoor is gebouwd. Vervolgens "verdwijnt" deze ongeladen versie op een nog onbezet gedeelte van het rangeerspoor. Na verloop van tijd komt vervolgens de geladen trein uit de Walserij tevoorschijn, gereed om naar het overgavespoor op het Emplacement gerangeerd te worden. Dezelfde truc kan ik uithalen met de Ertstreinen en de Kolentreinen, maar dan andersom. Vol heen, leeg terug. Om deze reden heb ik van dit soort treinen twee versies aangeschaft; een lege en een volle. Ik vind het namelijk ondoenlijk om even met de hand een trein met een lengte van circa 2,35 m te laden of te lossen. Ik hoop dat iemand hier begrijpt wat ik bedoel.
De oplettende lezertjes zullen zich nu afvragen hoe ik bijvoord de lege staaltrein "wegsmokkel" van het Industrieterrein. Welnu, daar heb ik het volgende op gevonden:
Zoals te zien valt bestaat er via twee wissels een verbinding tussen het verdwijnspoor en de Oostelijke afrit van het hoge paradespoor naar het schaduwstation. Het betreffende gedeelte van deze afrit waarin de wissel is opgenomen, ligt uiteraard vlak. Ondanks dit vlakke gedeelte in de afrit, heb ik het dalingspercentge van de totale afrit beneden de 2,1 % kunnen houden.
Op deze wijze kan ik treinen vanaf het verdwijnspoor wegsmokkelen rechtstreeks naar het schaduwstation zonder het Emplacement nog te hoeven aandoen.
Voor sommigen gaat dit alles ongetwijfeld veel te ver, maar ik heb er nu eenmaal veel plezier van om een sporenplan te ontwerpen, waarmee ik een min of meer "zinvolle" bedrijfsafwikkeling kan realiseren.
Peter
Print
Pagina's:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10