Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

EL11 NSB sound file door D_Loc
Vandaag om 14:55:01
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 14:49:33
Fleischmann Anna ombouw. door Karben
Vandaag om 14:32:26
Sfeer op je modelbaan door meino
Vandaag om 14:06:36
DDAR op basis van een Artitec DDM door Gerco van Beelen
Vandaag om 13:54:29
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
Vandaag om 13:47:21
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
Vandaag om 13:46:57
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Benrail
Vandaag om 13:29:50
booster vraag door Klaas Zondervan
Vandaag om 13:24:09
Raadplaatje door HIJ
Vandaag om 13:20:55
Trix BR94 ontspoort door Nico Hoogerwerf
Vandaag om 12:41:52
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door R1954
Vandaag om 12:41:36
Aanpassen baanplan bestaande baan door San-Markos
Vandaag om 12:25:59
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ben
Vandaag om 11:49:58
Stichting 3rail 20 jaar jubileumwagen! door Sascha [St. 3rail]
Vandaag om 11:46:25
Edelweisz in model door sncf231e
Vandaag om 11:45:55
Interieur ideeën voor gebouwen door Martin Domburg
Vandaag om 11:39:52
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Wim Vink
Vandaag om 11:19:01
Hochdraußen van Mischa door MischaCT
Vandaag om 10:44:11
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
Vandaag om 10:32:20
Tams app door Ronaldk
Vandaag om 10:27:33
Mobadaten.info uit de lucht door Hasenwald
Vandaag om 10:17:40
M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan door MOVisser
Vandaag om 09:40:57
Piko 1136 van AC naar DC door Automatic-rock
Vandaag om 09:40:08
Module vliegveld Jan van Mourik door MOVisser
Vandaag om 09:33:17
Modules van Kees Gorter (vervolg) door NS264
Vandaag om 09:23:13
DCCNext, een nieuwe DCC decoder! door NTeering
Vandaag om 09:21:42
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar door ruudns
Vandaag om 09:15:30
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 09:14:38
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 08:58:56

Auteur Topic: "Bahnhofsvorfeld" HO 7,2 m x 6,0 m segmentenbouw M-vorm  (gelezen 92224 keer)

charp

• Peter
  • Offline Offline
  • werken met de aaiket
Re: "Bahnhofsvorfeld" HO 7,2 m x 6,0 m segmentenbouw M-vorm
« Reactie #120 Gepost op: 24 April 2014, 00:45:44 »
Het antwoord van Karst was zo helder, dacht ik, dat ik het cryptische ervan aanvankelijk niet inzag. Het kwartje is nu gevallen. Ik ga mij maar eens verdiepen in de wondere wereld van jitter en nawippen. Nogmaals dank, Karst !

Peter
HO/2-rail =/ECOS II & LokProgrammer/MultiMaus/Rollend mat.: Fleischmann, Roco, Trix, Liliput, Piko, Rivarossi, Brawa, Jouef, ESU, Lima/Tijdperk: periode IIIb-IVa/DB

charp

• Peter
  • Offline Offline
  • werken met de aaiket
« Reactie #121 Gepost op: 01 May 2014, 13:11:03 »
Het verdwijnpunt bevindt zich in het Noordoosten (Brrr..).

De driehoek achter de brug voor wegverkeer zal worden afgedekt door een wegneembare plaat, zodat het daar donker wordt. De bedoeling is dat de bogen achter de brug niet onder de brug door zichtbaar blijven.

Hoewel de bogen achter de brug bereikbaar blijven vanaf de onderkant en de zijkanten, kan het geen kwaad om door middel van de wegneeembare plaat de bereikbaarheid ook van bovenaf te verzekeren. Het wordt er namelijk nogal druk.

Het donkerblauwe paradespoor (+ 300 mm) wordt via de groenblauwe hellingen aangesloten op het schaduwstation.

Dit geldt ook voor het gele paradespoor (+ 100 mm). Het rode nevenspoor (+ 150 mm) wordt daarentegen ook weer via een lange helling op het emplacement aangesloten. Het nevenspoor heeft namelijk een eigen schaduwstation, zoals eerder in dit draadje getoond.

De minimum boogstraal is nu R31 (484 mm) voor de binnenboog van beide dubbelsporige paradesporen. De rest is R41 (543 mm). Ik probeer trouwens om R21 (425 mm) uit het gehele ontwerp te schrappen en te vervangen door bogen met een grotere radius. Dat wordt nog een hele klus.

Peter
« Laatst bewerkt op: 01 May 2014, 13:30:16 door charp »
HO/2-rail =/ECOS II & LokProgrammer/MultiMaus/Rollend mat.: Fleischmann, Roco, Trix, Liliput, Piko, Rivarossi, Brawa, Jouef, ESU, Lima/Tijdperk: periode IIIb-IVa/DB

ex44

• Team forummoderators
  • Offline Offline
« Reactie #122 Gepost op: 01 May 2014, 13:59:23 »
Bij mij ligt het verdwijnpunt zo ongeveer in het westen, daar waar de zon ondergaat en tot de volgende dag nimmer meer zal schijnen.
Maar verder zoek je het "in dezelfde hoek" om het spoor te laten verdwijnen, onderwijl trachtend een illusie van wijde verten en verre bestemmingen op te bouwen.
Zoals reeds eerder opgemerkt: ik ben benieuwd naar een aanschouwbare, 3-dimensionale weergave van deze voornemens  ;) :D

charp

• Peter
  • Offline Offline
  • werken met de aaiket
« Reactie #123 Gepost op: 01 May 2014, 14:42:13 »
Ja, benieuwd ben ik ook  ;D.

Voor wat betreft de 3-dimensionale weergave zal ik het voorlopig hiermee moeten doen:

Het is nog de vorige met Profigleis "getekende" versie. Het gaat er hier evenwel om enigszins een beeld te krijgen van het verdwijnpunt. Voor wat het waard is. Ondertussen stoei ik in WinRail wat af met spanten, om de uitvoerbaarheid van e.e.a. te beoordelen. Want dat is waar het ook mij uiteindelijk om gaat.

Peter

charp

• Peter
  • Offline Offline
  • werken met de aaiket
« Reactie #124 Gepost op: 02 May 2014, 12:23:50 »
Voor wat betreft de kruiswissel; Whalters? Is US, maar wel code 83!

Sebas,

Dat was een goede tip. Hartelijk dank daarvoor. Je bedoelt deze kruiswissel ?

Foto ontleend aan de site van Walthers.

Het is inderdaad een code 83 kruiswissel. Van bedding voorzien en wellicht wat kleine aanpassingen, lijkt het mij dat afwijkingen van een Duitse kruiswissel niet enorm zullen opvallen. Ik ben er nog niet achter wat de hart op hart afstand is, maar het lijkt in ieder geval een forse verbetering. De prijs is trouwens ook niet verkeerd vergeleken met de prijs van vier Tillig Elite wissels en één kruising. Ik wil er in ieder geval een bestellen om uit te proberen. Als dit werkt bestel zal ik weer achter de tekentafel moeten, maar dat is het mij alleszins waard.

Bij welke leverancier (in Nederland) moet ik zijn voor Walther ?  MTE kan dit zo te zien niet leveren.

Peter

Mudhen

• Offline Offline
  • AKA Genx Diorama
« Reactie #125 Gepost op: 02 May 2014, 12:25:32 »
 (y)
-1- Sebas

Beneluxspoor USA shelf layout
Youtube: Genx Diorama

charp

• Peter
  • Offline Offline
  • werken met de aaiket
« Reactie #126 Gepost op: 02 May 2014, 16:37:55 »
Modelspoor is een van de meest veelzijdige hobbys. Je komt met van alles en nog wat in aanraking. Toch had ik nimmer kunnen vermoeden dat dit adagium zich ook uitstrekt tot levende kikkers. Maar volgens Walthers is de # 6 Double Crossover voorzien van het volgende:

"...an access point allows you to convert to a live frog if desired"  ??? ???.

Ik ken wel het sprookje van de kikker die gezoend wordt en dan onverhoopt tot Prins wordt, maar dit is nieuw voor mij. Ik moet er trouwens niet aan denken wat er gebeurt als mijn vrouw mij betrapt op het zoenen van een kruiswissel  ;D.

Enfin, ik ben nog geen steek verder met het bestellen van deze als kikker vermomde Prins. Toch maar rechtstreeks in de US ?

Peter

Esufreak

• Offline Offline
  • Als er maar ESU op staat
« Reactie #127 Gepost op: 02 May 2014, 21:05:47 »

Toch maar rechtstreeks in de US ?

Peter

[/quote]

Waarschijnlijk het beste
HO 3rail, verder alleen maar ESU en Pullman.

Mudhen

• Offline Offline
  • AKA Genx Diorama
« Reactie #128 Gepost op: 03 May 2014, 15:52:36 »
Ja joh, gewoon doen. Bij Walthers zelf of anders Model Train Stuff is geen probleem (ervaring). Wel cc vereist natuurlijk ;-)
-1- Sebas

Beneluxspoor USA shelf layout
Youtube: Genx Diorama

charp

• Peter
  • Offline Offline
  • werken met de aaiket
« Reactie #129 Gepost op: 05 May 2014, 15:27:17 »
Het kan raar lopen. Tot twee jaar geleden moest ik met enige regelmaat in Milwaukee zijn, waar Walthers is gevestigd aan de mij welbekende Florist Avenue. Maar toen wist ik niet dat daar een #6 Double Crossover, code 83, op mij lag te wachten  :'(.

Veel Amerikaanse bedrijven zijn niet gewend aan - wat zij noemen - overseas shipping. Als dat maar goed komt.

Peter

Esufreak

• Offline Offline
« Reactie #130 Gepost op: 05 May 2014, 16:17:01 »
Geduld is een schone zaak

spoorzeven

• Offline Offline
« Reactie #131 Gepost op: 05 May 2014, 16:47:14 »
@charp "...an access point allows you to convert to a live frog if desired" betekent dat de hartstukken van stroom kunnen worden voorzien als je dat wenst. Een frog is een hartstuk (ook wel puntstuk genaamd) van een wissel. Heb trouwens zelf ervaring met het laten opsturen van een zending bouwdozen van Walthers. Gaat prima, alleen weet de douane je te vinden met invoerrechten.
Groet, Frank

charp

• Peter
  • Offline Offline
  • werken met de aaiket
« Reactie #132 Gepost op: 05 May 2014, 18:11:15 »
@spoorzeven,
 ;D
Van het puntstuk en de kikker wist ik. De term "live frog" was nieuw voor mij. Ik vond het wel grappig. Overigens blij te lezen dat je een positieve ervaring hebt gehad met een zending van Walthers. Wat de douanerechten betreft; in 1569 dwong de Hertog van Alva de Staten-Generaal tot invoering van de honderdste penning (vermogensbelasting), de twintigste penning (overdrachtsbelasting) en tot slot de tiende penning (soort omzetbelasting). Sedertdien heeft de Staten-Generaal geen Spaanse druk meer nodig gehad om dit lijstje zó lang te maken dat het zelfs met het kleinste lettertype niet meer op twee A-viertjes past. Kortom; het is niet anders.

Peter

Esufreak

• Offline Offline
« Reactie #133 Gepost op: 05 May 2014, 21:05:23 »
Wie iets moois wil hebben, zal moeten dokken. Maar ja dan heb je wel wat.

Gr, Arie

charp

• Peter
  • Offline Offline
  • werken met de aaiket
« Reactie #134 Gepost op: 06 May 2014, 01:22:46 »
@Arie,
Dokken voor iets moois vind ik niet zo'n probleem. Het extra vangen van de overheid gaat mij soms wat ver ;) !

In het ontwerp sporenplan van het emplacement bevinden zich drie kruiswissels. Met behulp van de Walthers kruiswissel kan ik op twee locaties de hart op hart afstand verkleinen.

Dat geldt helaas niet voor de derde locatie.

Hier is de kruiswissel gecombineerd met een engelsman.

Wat nu te doen ? De engelsman vervangen door een rechts- en linkswissel is door gebrek aan ruimte geen optie.

Peter