Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Raadplaatje door Keska
Vandaag om 18:52:10
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door Bor de Wolf
Vandaag om 18:52:08
Plaat met klinkerpatroon voor straatspoor door MOVisser
Vandaag om 18:49:17
Br 41 Weinert, loop of sloop ? door puntenglijder
Vandaag om 18:43:51
Verschil leveranciers DCC decoders? door Chrisjantje
Vandaag om 18:32:51
Rijnstraat door Rob Ellerman
Vandaag om 18:31:45
Een nieuw begin door dreezy
Vandaag om 17:44:25
Voor een beginner welk spoor is handing bij bepaalde oude treinen door David Hoogvorst
Vandaag om 17:38:25
NZH A 1001 - 1004 door Rob Ellerman
Vandaag om 17:32:39
keerlusproblemen door astrantia
Vandaag om 16:48:22
Klein baantje 1200x1200mm door Prutsert
Vandaag om 16:43:07
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Arjan6511
Vandaag om 16:42:15
20 jaar BNLS door Bor de Wolf
Vandaag om 16:40:25
Br 38 Piko Superen. door Wim Vink
Vandaag om 16:37:22
Reactiveren van de 0N30 Mumby Lumber baan (ex-JD) by Ronald door Wim Vink
Vandaag om 16:36:14
Vraag iz ballast door Voske
Vandaag om 16:23:59
US diorama in H0 door puntenglijder
Vandaag om 16:17:07
PB models: Wadlopers model 2022, voorbeschouwing + bespreking door PBModels
Vandaag om 15:54:54
lais dcc decoder aan sluiten door Martijn193
Vandaag om 15:51:09
ÖBB smalspoor in het Waldviertel. door Hollandserhbfan
Vandaag om 15:22:46
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 13:42:04
Onlangs gespot - gefotografeerd, de links door Jeroen Water
Vandaag om 13:39:38
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door VulcanRaven
Vandaag om 12:16:09
Reizigersmaterieel Twentelijn in de jaren '70 door 1200blauw
Vandaag om 11:04:56
Depot + vervolg Vlieringen-2 door Hans Reints
Vandaag om 10:20:22
Welke 4-polige stroomvoerende koppeling is dit? door AlbertG
Vandaag om 10:12:43
Stations in Nederland door R v/d Hoven
Vandaag om 10:09:58
Mitteldorf, baan in H0, DR tp III door Peter.D
Vandaag om 09:26:15
Plan E - 2023 oplage door DV modelspoor
Vandaag om 08:50:19
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door spoorijzer
Vandaag om 08:44:25

Auteur Topic: "Bahnhofsvorfeld" HO 7,2 m x 6,0 m segmentenbouw M-vorm  (gelezen 91447 keer)

charp

• Peter
  • Offline Offline
  • werken met de aaiket
Re: "Bahnhofsvorfeld" HO 7,2 m x 6,0 m segmentenbouw M-vorm
« Reactie #105 Gepost op: 13 April 2014, 14:30:31 »
Ja, Peco is ook een optie. Geruime tijd geleden al eens naar gekeken. Weet niet goed meer waarom ik daar toen niet mee verder ben gegaan. Het beste is eigenlijk om wissels van verschillende merken naast elkaar te leggen en dan bekijken wat het meeste aanspreekt. Natuurlijk spelen er ook andere overwegingen mee, naast het aanzien. Maar je moet ergens beginnen.

Peter
HO/2-rail =/ECOS II & LokProgrammer/MultiMaus/Rollend mat.: Fleischmann, Roco, Trix, Liliput, Piko, Rivarossi, Brawa, Jouef, ESU, Lima/Tijdperk: periode IIIb-IVa/DB

charp

• Peter
  • Offline Offline
  • werken met de aaiket
« Reactie #106 Gepost op: 14 April 2014, 14:30:55 »
In het productoverzicht van Tillig Elite kom ik geen ontkoppelrail tegen. Zoeken op het Forum levert vooralsnog ook niets op. Mijn vraag is dus welke oplossing hiervoor bestaat bij Tillig Elite ?

Peter
HO/2-rail =/ECOS II & LokProgrammer/MultiMaus/Rollend mat.: Fleischmann, Roco, Trix, Liliput, Piko, Rivarossi, Brawa, Jouef, ESU, Lima/Tijdperk: periode IIIb-IVa/DB

Mudhen

• Offline Offline
  • AKA Genx Diorama
« Reactie #107 Gepost op: 14 April 2014, 14:55:36 »
Voor wat betreft de kruiswissel; Whalters? Is US, maar wel code 83!
« Laatst bewerkt op: 14 April 2014, 19:00:26 door Mudhen »
-1- Sebas

Beneluxspoor USA shelf layout
Youtube: Genx Diorama

gruspoor

• Offline Offline
« Reactie #108 Gepost op: 14 April 2014, 18:58:39 »
Gebruik de REPA ontkoppelaars. Kun je overal inbouwen en werken perfect.
http://www.nproject.org/nl/modelspoor-scenery/repa-ontkoppelaar-inbouwen.html
Gr. Gert

charp

• Peter
  • Offline Offline
  • werken met de aaiket
« Reactie #109 Gepost op: 14 April 2014, 22:02:21 »
Heren, dank voor de tips. Voor mij is denk ik de REPA-ontkoppelaar het meest aantrekkelijk. Ik heb op vrijwel al mijn materieel Fleischmann Profikoppelingen gemonteerd. Tenzij iemand hiermee in combinatie met de REPA-ontkoppelaar al goede ervaringen heeft en mij dat hier laat weten, zal ik maar eens zo'n ding gaan bestellen om uit te proberen.

Peter

charp

• Peter
  • Offline Offline
  • werken met de aaiket
« Reactie #110 Gepost op: 14 April 2014, 22:06:22 »
@ Mudhen,
Oeps, ik zie nu pas dat jouw tip niet op de ontkoppelaar sloeg maar op de kruiswissel. Dank daarvoor. Ik ga bij Walthers mijn licht opsteken.

Peter

charp

• Peter
  • Offline Offline
  • werken met de aaiket
« Reactie #111 Gepost op: 15 April 2014, 12:16:47 »
Inmiddels ben ik er zeker van dat ik er goed aan gedaan heb om de suggestie op te volgen om met de slankere en beter ogende wissels van van Tillig Elite te gaan werken. Aanvankelijk was ik van plan om dat alleen in het zichtbare bereik te doen, maar omdat ik toch weer achter de "tekentafel" bezig ben, heb ik ook maar meteen het schaduwstation omgezet in Tillig Elite. Het resultaat is voor mij tamelijk paradoxaal.

Schaduwstation met FleischmannProfigleis:

Schaduwstation met Tillig Elite:

In plaats van 18 opstelsporen is er nu plaats voor 20, die bovendien aanzienlijk langer zijn. Wat ik mij niet had gerealiseerd is dat in het programma van Tillig ook een EW 2 is opgenomen. Met een lengte van 178 mm, een hartstukhoek van 15 graden en aftakking met een radius (boogstraal) van 484 mm, is deze wissel aanzienlijk compacter dan de Profigleiswissel. Die meet 200 mm lang met als aftakkende radius 647 mm. De thans gebruikte  bogen die de ovaal vormen hebben een radius van 602 mm, inplaats van 647 mm, die ik had toegepast met Profigleis.

De hamvaag voor mij is nu hoe bedrijfszeker is een schaduwstation met louter EW 2's. Kan het überhaupt wel wat ik heb getekend ? De hart op hart gemeten afstand bedraagt volgens WinRail 11.0 maar 40 mm. Kom ik niet in de knel met het vrije profiel ?

Voor de duidelijkheid hieronder een detailplaatje:

Met de railgeometrie van Fleischmann Profi kan een blind paard nog geen kwaad. Zou ik nu - zelfs met leesbril - de ezel zijn die met Tillig Elite een catastrofale blunder begaat ?

Peter
« Laatst bewerkt op: 15 April 2014, 12:54:57 door charp »

Karst Drenth

• Offline Offline
  • NS blauw, groen, rood, bruin, grijs en standgroen
    • Plan U op Sleutelspoor
« Reactie #112 Gepost op: 15 April 2014, 18:30:31 »
Hoi Peter,

Modellen zijn in het algemeen ca. 32mm breed. Dan zou je dus 8mm tussen de treinen overhouden. Problemen kunnen uitstekende treeplanken etc. opleveren. Uiteraard is het voor bogen te weinig.

Je zou het nog eens met Piko A-Gleis kunnen proberen. Dat is betrouwbaar, goedkoop en heeft een, vind ik, prettige railgeometrie. De HoH is 62mm

Grtzz,

Karst

charp

• Peter
  • Offline Offline
  • werken met de aaiket
« Reactie #113 Gepost op: 16 April 2014, 02:07:23 »
@ Karst,

Dus jiij voorziet ook problemen met uitstekende delen ?  ;).

Peter

P.S. Uiteraard ga ik over je suggestie nadenken, maar eerst; "Snaveltjes toe....naar bedje toe...!

tinus

• Offline Offline
« Reactie #114 Gepost op: 16 April 2014, 08:53:10 »
Ook het weer op de rail zetten van een ontspoorde trein kan mi lastig worden.
In een schaduw station wil je makkelijk bij de treinen kunnen komen.
Je hebt niet altijd goed zicht op de sporen, en dan is het wel eens makkelijk als je met de
vingers goed bij het spoor kunt om te voelen of een trein weer goed staat.

Tinus.

charp

• Peter
  • Offline Offline
  • werken met de aaiket
« Reactie #115 Gepost op: 16 April 2014, 14:07:42 »
Tinus,
Je hebt helemaal gelijk. Ga een nieuw ontwerp maken met de EW1 van Tillig Elite, ook al om wat Karst opmerkte.

Peter

charp

• Peter
  • Offline Offline
  • werken met de aaiket
« Reactie #116 Gepost op: 16 April 2014, 17:23:13 »
Het schaduwstation met gebruik van wissels van het type EW1 van Tillig Elite:

EW1 is een 15 graden wissel met een lengte van 228 mm en een aftakking met een radius van 866 mm. Dat is langer en slanker dan de Profi-wissel, zodat ik wat inlever op de lengte van de opstelsporen. De hart op hart afstand is nu 59 mm. Ik ga er van uit dat Tillig Elite met deze standaardafstand rekening heeft gehouden voor wat betreft het vrije profiel met rijtuigen van 303 mm lang.

Tillig Elite is goedkoper dan Profigleis, dus dat levert al een besparing op. Karst suggereerde het gebruik van Piko A-Gleis. Dat is nog weer goedkoper. Hoewel ik Tillig Elite mooier vind, maakt dat voor het schaduwstation natuurlijk niet uit. Daar geldt slechts de betrouwbaarheid. De railstaafhoogte van Piko A-Gleis is 2,5 mm net als Profigleis, terwijl Tillig Elite 2,07 mm is. Dat is met overgangstukjes wel op te lossen. Ik zal het ontwerp nog omzetten in Piko A-Gleis. Even zien hoe dat eruit ziet.

Nog even over het hoe en waarom van dit ontwerp. Het schaduwstation kent slechts één rijrichting, namelijk tegen de klok in. Het buitenste verticale spoor rechts is het inrijspoor en het binnenste is het uitrijspoor. Links is dat uiteraard andersom. Het schaduwstation is zodoende voorzien van twee inrij- en uitrijsporen West en Oost. Door de opgenomen ovaal kan elke trein zijn eigen tegentrein vormen. Bovendien biedt het ontwerp de mogelijkheid om in voorkomende gevallen een trein rond te laten rijden zonder te "keren". Dat is voor mij belangrijk, omdat ik bijvoorbeeld een lege kolentrein alleen van Oost naar West op het paradespoor wil laten rijden en de beladen tegentrein van West naar Oost.

Het ontwerp is zodanig dat er geen keerlusproblemen opgelost hoeven worden. Elders in het ontwep komen deze problemen wel voor, maar de oplossing is al voorhanden.

De twee langste opstelsporen zijn 4,35 meter lang. Deze lengte neemt met stapjes van 40 cm af tot uiteindelijk de twee kortste opstelsporen van 1,85 meter. Het ontwerp voorziet in twintig opstelsporen. Met behulp van TrainController Bronze heb ik al uitgeprobeerd hoe ik automatisch de kortere treinen naar de kortere opstelsporen kan dirigeren. Dat werkt uitstekend, althans de simulatie dan  ;).

Door de open raamconstructie van de onderbouw kan ik van onderen overal goed bij. Voor het grootste gedeelte is de afstand tot het bovenliggende niveau 30 cm minus 8 mm triplex voor het tracé van het hoge paradespoor. Slechts voor een klein gedeelte is deze afstand beperkt tot 10 cm minus 8 mm en wel daar waar het lage paradespoor loopt.

Peter
« Laatst bewerkt op: 16 April 2014, 20:32:05 door charp »

charp

• Peter
  • Offline Offline
  • werken met de aaiket
« Reactie #117 Gepost op: 23 April 2014, 09:53:16 »
Het gehele ontwerp is nu met Tillig Elite "getekend". Dat was nog een heel "geschuif" met rails. Hier en daar moesten er andere oplossingen worden gezocht vanwege de afwijkende railgeometrie. Verder heb ik van de gelegenheid gebruik gemaakt om hier en daar wat te schrappen en daarmee te versimpelen. Per saldo ligt er wat minder rails.

Detail wisselstraat emplacement middenpoot met Profirail:

Zelfde detail met Tillig Elite:

Mijn eerdere opmerking dat Tillig Elite goedkoper is, behoeft een correctie. Dat geldt namelijk niet voor de wissels. In de vergelijking moet natuurlijk ook betrokken worden dat Profigleis is voorzien van een railbedding en Tillig Elite niet. Voor een deel kan hiermee het prijsverschil worden verklaard. Ik weet dat de meningen verdeeld zijn over het uiterlijk van de bedding van Profigleis. Persoonlijk vind ik deze bedding helemaal niet verkeerd, zeker in vergelijking tot de beddingen van de overige fabrikanten. Met name de kritiek op de grofheid van de stenen zie ik niet zo. Het afgelopen paasweekend heb ik " à peine d'un proces-verbal" mij in Frankrijk op de railbedding begeven, waarbij mij is opgevallen hoe groot (grof) die stenen in werkelijkheid zijn. Ik meen ergens gelezen te hebben dat dat ook periodeafhankelijk is in de zin dat vroeger fijner spul werd gebruikt. Waar ik wél enigszins mee zit is de geringe hoogte en breedte van de bedding en de te korte lengte van de bielzen. Wat de bedding betreft kan dit worden opgelost door met zelfbouw voor verhoging en verbreding te zorgen. Hier en daar heb ik op dit forum voorbeelden gezien waaruit blijkt dat daarmee fraaie resultaten kunnen worden bereikt. En dáár zit hem voor mij nou net de crux. Als ik dan toch aan de slag moet met zelfbouwbedding kan ik net zo goed de gehele bedding in zelfbouw doen. Kortom; het wordt Tillig Elite, hoezeer dat mij als Fleischmann fan ook aan het hart gaat.

Dit besluit brengt dan de volgende vraag met zich. Wat te doen met de aandrijving van de wissels ? Ga ik gebruik maken van de (nieuwe ?) "Unterflur-Motor-Weichenantrieb" van Tillig of kan ik beter voor een andere servoaandrijving kiezen ? Want dat het in de huidige tijd en met de huidige techniek met servo's moet gebeuren staat voor mij wel vast.

Heeft iemand ervaring met de wisselaandrijving van Tillig ?

Peter

Karst Drenth

• Offline Offline
  • NS blauw, groen, rood, bruin, grijs en standgroen
    • Plan U op Sleutelspoor
« Reactie #118 Gepost op: 23 April 2014, 13:04:22 »
Citaat
Heeft iemand ervaring met de wisselaandrijving van Tillig ?

Robuust, groot, lawaaierig en duur :) Dat laatste zowel voor de aandrijving als de aansturing

charp

• Peter
  • Offline Offline
  • werken met de aaiket
« Reactie #119 Gepost op: 23 April 2014, 23:33:32 »
@Karst,

Zeer veel dank. Dat is een kort, krachtig en zeer helder antwoord. Ik ga dus op zoek naar andere servo's. Ik heb al veel gelezen over Conrad. ESU wellicht, maar zal ook wel duur zijn. Ik heb nog geen enkele ervaring met servo-aandrijving van wissels. Eerst is even neuzen in de encyclopedie.

Peter