Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door RobVille
Vandaag om 22:27:32
Bouw NTM Stationsgebouw Lemmer door wob
Vandaag om 22:21:34
Bahnstrecke 5867 door wob
Vandaag om 22:18:24
Raadplaatje door Charles_
Vandaag om 22:15:08
Aachenau West door wob
Vandaag om 22:13:33
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Arjan6511
Vandaag om 22:06:59
Zee. Land. door Huup
Vandaag om 22:02:23
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door gdh
Vandaag om 21:38:19
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 21:33:04
KADEE Digitale koppeling door Mark D.
Vandaag om 21:29:51
Led schakeling ed. door Klaas Zondervan
Vandaag om 21:20:41
Vragen over een railplan uit de RRAILHOBBY van sept. 1988 door Mark D.
Vandaag om 21:18:31
Toon hier je pas gereed gekomen (model-)spoorbouwsels ... door MathynK
Vandaag om 21:02:03
Wat is dit voor stellage met camera's en/of scanners naast het spoor? door kar
Vandaag om 20:58:48
De Projecten van RetroJack door RetroJack
Vandaag om 20:55:58
20 jaar BNLS jubileum door barry1972
Vandaag om 20:44:47
Spoor- en tramweg parafernalia door barry1972
Vandaag om 20:31:45
Sluitseinen REEtitec 1300 door Blausee-Mitholz
Vandaag om 20:22:52
Line-up foto's van modellen door defender
Vandaag om 20:07:39
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door defender
Vandaag om 20:06:17
Piko NS 5/600 Hippel 2025 door barry1972
Vandaag om 20:05:34
De modeltreinen van Spoorijzer door defender
Vandaag om 20:02:56
US diorama in H0 door defender
Vandaag om 19:59:25
Mijn Ned. N. Spoorbaan ''Echthoven'' door Mispoes
Vandaag om 19:53:47
Noordelijke Spoor en Modelbouwdagen in VEENDAM door Ronald69
Vandaag om 19:15:54
worm en wormwiel - worm en tandwiel? door VictorPM
Vandaag om 18:41:41
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 18:23:00
ICR-rijtuigen, voor welk merk ga je? LSmodels, PBmodels, Exact Train of Piko? door Edwin2121992
Vandaag om 17:52:07
Au bord de la Cèze door Benelux795
Vandaag om 17:29:36
Cranicher Altbahn door Arjen52
Vandaag om 17:19:29
  

Auteur Topic: "Bahnhofsvorfeld" HO 7,2 m x 6,0 m segmentenbouw M-vorm  (gelezen 95525 keer)

charp

  • Peter
  • Offline Offline
  • Berichten: 1896
  • werken met de aaiket
Re: "Bahnhofsvorfeld" HO 7,2 m x 6,0 m segmentenbouw M-vorm
« Reactie #120 Gepost op: 24 April 2014, 00:45:44 »
Het antwoord van Karst was zo helder, dacht ik, dat ik het cryptische ervan aanvankelijk niet inzag. Het kwartje is nu gevallen. Ik ga mij maar eens verdiepen in de wondere wereld van jitter en nawippen. Nogmaals dank, Karst !

Peter
HO/2-rail =/ECOS II & LokProgrammer/MultiMaus/Rollend mat.: Fleischmann, Roco, Trix, Liliput, Piko, Rivarossi, Brawa, Jouef, ESU, Lima/Tijdperk: periode IIIb-IVa/DB

charp

  • Peter
  • Offline Offline
  • Berichten: 1896
  • werken met de aaiket
Re: "Bahnhofsvorfeld" HO 7,2 m x 6,0 m segmentenbouw M-vorm
« Reactie #121 Gepost op: 01 May 2014, 13:11:03 »
Het verdwijnpunt bevindt zich in het Noordoosten (Brrr..).





De driehoek achter de brug voor wegverkeer zal worden afgedekt door een wegneembare plaat, zodat het daar donker wordt. De bedoeling is dat de bogen achter de brug niet onder de brug door zichtbaar blijven.

Hoewel de bogen achter de brug bereikbaar blijven vanaf de onderkant en de zijkanten, kan het geen kwaad om door middel van de wegneeembare plaat de bereikbaarheid ook van bovenaf te verzekeren. Het wordt er namelijk nogal druk.





Het donkerblauwe paradespoor (+ 300 mm) wordt via de groenblauwe hellingen aangesloten op het schaduwstation.





Dit geldt ook voor het gele paradespoor (+ 100 mm). Het rode nevenspoor (+ 150 mm) wordt daarentegen ook weer via een lange helling op het emplacement aangesloten. Het nevenspoor heeft namelijk een eigen schaduwstation, zoals eerder in dit draadje getoond.

De minimum boogstraal is nu R31 (484 mm) voor de binnenboog van beide dubbelsporige paradesporen. De rest is R41 (543 mm). Ik probeer trouwens om R21 (425 mm) uit het gehele ontwerp te schrappen en te vervangen door bogen met een grotere radius. Dat wordt nog een hele klus.


Peter
« Laatst bewerkt op: 01 May 2014, 13:30:16 door charp »
HO/2-rail =/ECOS II & LokProgrammer/MultiMaus/Rollend mat.: Fleischmann, Roco, Trix, Liliput, Piko, Rivarossi, Brawa, Jouef, ESU, Lima/Tijdperk: periode IIIb-IVa/DB

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15441
Re: "Bahnhofsvorfeld" HO 7,2 m x 6,0 m segmentenbouw M-vorm
« Reactie #122 Gepost op: 01 May 2014, 13:59:23 »
Bij mij ligt het verdwijnpunt zo ongeveer in het westen, daar waar de zon ondergaat en tot de volgende dag nimmer meer zal schijnen.
Maar verder zoek je het "in dezelfde hoek" om het spoor te laten verdwijnen, onderwijl trachtend een illusie van wijde verten en verre bestemmingen op te bouwen.
Zoals reeds eerder opgemerkt: ik ben benieuwd naar een aanschouwbare, 3-dimensionale weergave van deze voornemens  ;) :D

charp

  • Peter
  • Offline Offline
  • Berichten: 1896
  • werken met de aaiket
Re: "Bahnhofsvorfeld" HO 7,2 m x 6,0 m segmentenbouw M-vorm
« Reactie #123 Gepost op: 01 May 2014, 14:42:13 »
Ja, benieuwd ben ik ook  ;D.

Voor wat betreft de 3-dimensionale weergave zal ik het voorlopig hiermee moeten doen:




Het is nog de vorige met Profigleis "getekende" versie. Het gaat er hier evenwel om enigszins een beeld te krijgen van het verdwijnpunt. Voor wat het waard is. Ondertussen stoei ik in WinRail wat af met spanten, om de uitvoerbaarheid van e.e.a. te beoordelen. Want dat is waar het ook mij uiteindelijk om gaat.


Peter


HO/2-rail =/ECOS II & LokProgrammer/MultiMaus/Rollend mat.: Fleischmann, Roco, Trix, Liliput, Piko, Rivarossi, Brawa, Jouef, ESU, Lima/Tijdperk: periode IIIb-IVa/DB

charp

  • Peter
  • Offline Offline
  • Berichten: 1896
  • werken met de aaiket
Re: "Bahnhofsvorfeld" HO 7,2 m x 6,0 m segmentenbouw M-vorm
« Reactie #124 Gepost op: 02 May 2014, 12:23:50 »
Voor wat betreft de kruiswissel; Whalters? Is US, maar wel code 83!

Sebas,

Dat was een goede tip. Hartelijk dank daarvoor. Je bedoelt deze kruiswissel ?


Foto ontleend aan de site van Walthers.

Het is inderdaad een code 83 kruiswissel. Van bedding voorzien en wellicht wat kleine aanpassingen, lijkt het mij dat afwijkingen van een Duitse kruiswissel niet enorm zullen opvallen. Ik ben er nog niet achter wat de hart op hart afstand is, maar het lijkt in ieder geval een forse verbetering. De prijs is trouwens ook niet verkeerd vergeleken met de prijs van vier Tillig Elite wissels en één kruising. Ik wil er in ieder geval een bestellen om uit te proberen. Als dit werkt bestel zal ik weer achter de tekentafel moeten, maar dat is het mij alleszins waard.

Bij welke leverancier (in Nederland) moet ik zijn voor Walther ?  MTE kan dit zo te zien niet leveren.

Peter
HO/2-rail =/ECOS II & LokProgrammer/MultiMaus/Rollend mat.: Fleischmann, Roco, Trix, Liliput, Piko, Rivarossi, Brawa, Jouef, ESU, Lima/Tijdperk: periode IIIb-IVa/DB

Mudhen

  • Offline Offline
  • Berichten: 968
  • AKA Genx Diorama
Re: "Bahnhofsvorfeld" HO 7,2 m x 6,0 m segmentenbouw M-vorm
« Reactie #125 Gepost op: 02 May 2014, 12:25:32 »
 (y)
-1- Sebas

Beneluxspoor USA shelf layout
Youtube: Genx Diorama

charp

  • Peter
  • Offline Offline
  • Berichten: 1896
  • werken met de aaiket
Re: "Bahnhofsvorfeld" HO 7,2 m x 6,0 m segmentenbouw M-vorm
« Reactie #126 Gepost op: 02 May 2014, 16:37:55 »
Modelspoor is een van de meest veelzijdige hobbys. Je komt met van alles en nog wat in aanraking. Toch had ik nimmer kunnen vermoeden dat dit adagium zich ook uitstrekt tot levende kikkers. Maar volgens Walthers is de # 6 Double Crossover voorzien van het volgende:

"...an access point allows you to convert to a live frog if desired"  ??? ???.

Ik ken wel het sprookje van de kikker die gezoend wordt en dan onverhoopt tot Prins wordt, maar dit is nieuw voor mij. Ik moet er trouwens niet aan denken wat er gebeurt als mijn vrouw mij betrapt op het zoenen van een kruiswissel  ;D.

Enfin, ik ben nog geen steek verder met het bestellen van deze als kikker vermomde Prins. Toch maar rechtstreeks in de US ?

Peter

 

HO/2-rail =/ECOS II & LokProgrammer/MultiMaus/Rollend mat.: Fleischmann, Roco, Trix, Liliput, Piko, Rivarossi, Brawa, Jouef, ESU, Lima/Tijdperk: periode IIIb-IVa/DB

Esufreak

  • Offline Offline
  • Berichten: 1247
  • Als er maar ESU op staat
Re: "Bahnhofsvorfeld" HO 7,2 m x 6,0 m segmentenbouw M-vorm
« Reactie #127 Gepost op: 02 May 2014, 21:05:47 »





 Toch maar rechtstreeks in de US ?

Peter



[/quote]


Waarschijnlijk het beste
HO 3rail, verder alleen maar ESU en Pullman.

Mudhen

  • Offline Offline
  • Berichten: 968
  • AKA Genx Diorama
Re: "Bahnhofsvorfeld" HO 7,2 m x 6,0 m segmentenbouw M-vorm
« Reactie #128 Gepost op: 03 May 2014, 15:52:36 »
Ja joh, gewoon doen. Bij Walthers zelf of anders Model Train Stuff is geen probleem (ervaring). Wel cc vereist natuurlijk ;-)
-1- Sebas

Beneluxspoor USA shelf layout
Youtube: Genx Diorama

charp

  • Peter
  • Offline Offline
  • Berichten: 1896
  • werken met de aaiket
Re: "Bahnhofsvorfeld" HO 7,2 m x 6,0 m segmentenbouw M-vorm
« Reactie #129 Gepost op: 05 May 2014, 15:27:17 »
Het kan raar lopen. Tot twee jaar geleden moest ik met enige regelmaat in Milwaukee zijn, waar Walthers is gevestigd aan de mij welbekende Florist Avenue. Maar toen wist ik niet dat daar een #6 Double Crossover, code 83, op mij lag te wachten  :'(.

Veel Amerikaanse bedrijven zijn niet gewend aan - wat zij noemen - overseas shipping. Als dat maar goed komt.


Peter
HO/2-rail =/ECOS II & LokProgrammer/MultiMaus/Rollend mat.: Fleischmann, Roco, Trix, Liliput, Piko, Rivarossi, Brawa, Jouef, ESU, Lima/Tijdperk: periode IIIb-IVa/DB

Esufreak

  • Offline Offline
  • Berichten: 1247
  • Als er maar ESU op staat
Re: "Bahnhofsvorfeld" HO 7,2 m x 6,0 m segmentenbouw M-vorm
« Reactie #130 Gepost op: 05 May 2014, 16:17:01 »
Geduld is een schone zaak
HO 3rail, verder alleen maar ESU en Pullman.

spoorzeven

  • Offline Offline
  • Berichten: 5651
Re: "Bahnhofsvorfeld" HO 7,2 m x 6,0 m segmentenbouw M-vorm
« Reactie #131 Gepost op: 05 May 2014, 16:47:14 »
@charp "...an access point allows you to convert to a live frog if desired" betekent dat de hartstukken van stroom kunnen worden voorzien als je dat wenst. Een frog is een hartstuk (ook wel puntstuk genaamd) van een wissel. Heb trouwens zelf ervaring met het laten opsturen van een zending bouwdozen van Walthers. Gaat prima, alleen weet de douane je te vinden met invoerrechten.
Groet, Frank

charp

  • Peter
  • Offline Offline
  • Berichten: 1896
  • werken met de aaiket
Re: "Bahnhofsvorfeld" HO 7,2 m x 6,0 m segmentenbouw M-vorm
« Reactie #132 Gepost op: 05 May 2014, 18:11:15 »
@spoorzeven,
 ;D
Van het puntstuk en de kikker wist ik. De term "live frog" was nieuw voor mij. Ik vond het wel grappig. Overigens blij te lezen dat je een positieve ervaring hebt gehad met een zending van Walthers. Wat de douanerechten betreft; in 1569 dwong de Hertog van Alva de Staten-Generaal tot invoering van de honderdste penning (vermogensbelasting), de twintigste penning (overdrachtsbelasting) en tot slot de tiende penning (soort omzetbelasting). Sedertdien heeft de Staten-Generaal geen Spaanse druk meer nodig gehad om dit lijstje zó lang te maken dat het zelfs met het kleinste lettertype niet meer op twee A-viertjes past. Kortom; het is niet anders.

Peter
HO/2-rail =/ECOS II & LokProgrammer/MultiMaus/Rollend mat.: Fleischmann, Roco, Trix, Liliput, Piko, Rivarossi, Brawa, Jouef, ESU, Lima/Tijdperk: periode IIIb-IVa/DB

Esufreak

  • Offline Offline
  • Berichten: 1247
  • Als er maar ESU op staat
Re: "Bahnhofsvorfeld" HO 7,2 m x 6,0 m segmentenbouw M-vorm
« Reactie #133 Gepost op: 05 May 2014, 21:05:23 »
Wie iets moois wil hebben, zal moeten dokken. Maar ja dan heb je wel wat.

Gr, Arie
HO 3rail, verder alleen maar ESU en Pullman.

charp

  • Peter
  • Offline Offline
  • Berichten: 1896
  • werken met de aaiket
Re: "Bahnhofsvorfeld" HO 7,2 m x 6,0 m segmentenbouw M-vorm
« Reactie #134 Gepost op: 06 May 2014, 01:22:46 »
@Arie,
Dokken voor iets moois vind ik niet zo'n probleem. Het extra vangen van de overheid gaat mij soms wat ver ;) !


In het ontwerp sporenplan van het emplacement bevinden zich drie kruiswissels. Met behulp van de Walthers kruiswissel kan ik op twee locaties de hart op hart afstand verkleinen.





Dat geldt helaas niet voor de derde locatie.





Hier is de kruiswissel gecombineerd met een engelsman.





Wat nu te doen ? De engelsman vervangen door een rechts- en linkswissel is door gebrek aan ruimte geen optie.


Peter

HO/2-rail =/ECOS II & LokProgrammer/MultiMaus/Rollend mat.: Fleischmann, Roco, Trix, Liliput, Piko, Rivarossi, Brawa, Jouef, ESU, Lima/Tijdperk: periode IIIb-IVa/DB