Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

De (3d) knutsels van Ronald. door MOVisser
Vandaag om 13:53:30
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door sncf231e
Vandaag om 13:45:43
Piko NS 2015 stroomafname probleem door Rick
Vandaag om 13:24:51
Punt- en hartstukken door 1200blauw
Vandaag om 13:12:58
welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit door Bahn-AG
Vandaag om 12:42:50
US diorama in H0 door moonlicht
Vandaag om 12:40:54
Doornvliet door raymond erdtsieck
Vandaag om 12:23:03
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door eitreb
Vandaag om 12:06:06
Leids spoor (voorheen Blauwpoortsbrug) door gdh
Vandaag om 11:55:50
7 april De Karel on tour door NL-modelspoor
Vandaag om 11:51:04
NS Tals wagons (kalktrein) door Arjan6511
Vandaag om 11:41:59
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 11:19:47
Beekdaelen in H0 door VulcanRaven
Vandaag om 11:00:45
Stroomdetectie bij goederenwagens door henk
Vandaag om 10:32:03
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door NTeering
Vandaag om 10:23:47
nieuw te leggen sporen passend maken door Jelmer
Vandaag om 10:05:07
MSV Post B, even voorstellen... door Rsd1000
Vandaag om 10:01:44
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door Jelmer
Vandaag om 09:52:49
FFA koelwagen door martijnhaman
Vandaag om 09:46:10
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door DJV
Vandaag om 09:42:59
Zoekfunctie ? door henk
Vandaag om 09:18:44
Bouw van materieel 40 treinstellen door Pauldg
Vandaag om 07:52:09
NS 8400 van Werps door MathynK
Vandaag om 07:05:15
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door GerardvV
28 maart 2024, 23:37:18
Al mijn goede ideeën... door bask185
28 maart 2024, 23:12:12
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door bask185
28 maart 2024, 22:51:58
21 april Het stoomgenootschap door bloemenvelden door Seinhuis
28 maart 2024, 22:46:29
Raadplaatje door Magic
28 maart 2024, 22:23:21
LokSound 4 decoders, files verbeteren (voor Roco b.v. TEE RAm, NS2400, etc) door Biesje
28 maart 2024, 22:06:44
Geluid NS Mat'46 vs NS Mat'54 door Rob Bennis
28 maart 2024, 21:54:12
  

Auteur Topic: LTM lijn Maastricht-Gulpen Gulpen-Wijlre/Vaals  (gelezen 42418 keer)

NS 1607

  • NS 1607 Vlissingen
  • Offline Offline
  • Berichten: 6382
  • 1982 - 2018
    • Tramlijn Maastricht-Vaals
Re:LTM lijn Maastricht-Gulpen Gulpen-Wijlre/Vaals
« Reactie #30 Gepost op: 04 mei 2012, 15:21:44 »
Graag bij het onderwerp blijven.
Dus alleen de tramlijn Maastricht-Gulpen-Wijlre/Vaals.


Jos.
De Langste Modelreizigerstrein van Europa is een feit

En was 1680 cm Lang

RutgerSHM

  • Offline Offline
  • Berichten: 442
Re:LTM lijn Maastricht-Gulpen Gulpen-Wijlre/Vaals
« Reactie #31 Gepost op: 04 mei 2012, 16:49:26 »
De normaalspoor LTM rijtuigen waren wel wat zwaarder dan de gerestaurteerde tramrijtuigen in Hoorn. Bovendien: de LTM ging al vrij snel ten onder omdat het aantal reizigers nogal tegenviel. Zelfs vier rijtuigen was al heel veel.
De LTM 21-35 waren bovendien gebouwd voor hellingrijke lijnen èn ze moesten ook in het kolenvervoer kunnen invallen, hoewel de LTM daar ook aparte locs voor had.

Dirk



Dirk, zo vaak hangen er geen tramrijtuigen achter de LTM 26 maar de oostenrijkers/zwitsers die toch een redelijk gewicht hebben.

Groeten,
Rutger

guest7823

  • Gast
Re:LTM lijn Maastricht-Gulpen Gulpen-Wijlre/Vaals
« Reactie #32 Gepost op: 04 mei 2012, 19:01:00 »
De normaalspoor LTM rijtuigen waren wel wat zwaarder dan de gerestaurteerde tramrijtuigen in Hoorn. Bovendien: de LTM ging al vrij snel ten onder omdat het aantal reizigers nogal tegenviel. Zelfs vier rijtuigen was al heel veel.
De LTM 21-35 waren bovendien gebouwd voor hellingrijke lijnen èn ze moesten ook in het kolenvervoer kunnen invallen, hoewel de LTM daar ook aparte locs voor had.

D'r zijn nog twee LTM bakken bewaard gebleven en in bezit van de SHM. De hoop is dat voordat Rutger de pensioengerechtigde leeftijd als stoker (of mcn) bereikt heeft deze bakken rijvaardig achter de LTM 26 hangen.

http://www.nmld.nl/nl/object/1158
http://www.nmld.nl/nl/object/1159

PS als we willen kunnen we zelfs een rebuild van de LTM 27 maken. De koppelstangen hebben we  ::). De LTM 51 zal wat lastiger worden, maar wie weet wat er in de "hobbykelder" verborgen zit  8)

NS 1607

  • NS 1607 Vlissingen
  • Offline Offline
  • Berichten: 6382
  • 1982 - 2018
    • Tramlijn Maastricht-Vaals
Re:LTM lijn Maastricht-Gulpen Gulpen-Wijlre/Vaals
« Reactie #33 Gepost op: 20 mei 2012, 11:56:07 »
We vervolgen met de 2e fotoserie.

En deze keer gaan we naar Cartils.
Het nog zichtbare stuk bevind zich tussen de Geul en een landweg tussen Cartils (Wittem) en Kapolder (Wijlre)


De rode lijn geeft het deel aan wat nog zichtbaar is, het gele gedeelte van de lijn bestaat niet meer.

We beginnen natuurlijk bij de Geul, achter het voetbalveld van Gulpen.
Hier zijn nog de landhoofden zichtbaar van de dubbele Geulbrug.


een van restanten van de Geulbrug, het zichtbare betonnen Landhoofd bevind zich aan de Gulpense zijde van de Geul.
Het andere is helaas niet te fotograferen om dat het onbereikbaar is aan de ander zijde.


Hier zien we een stuk vcan de voormalige spoordijk tussen de provinciale weg (Wittem - Valkenburg) en de Geul.
Deze dijk is aanzienlijk breder dan de ander tot nu toe gevonden stukken.
Hier heeft dan ook het wissel gelegen waar de lijn zich vanuit Wijlre splitste richting Gulpen of Vaals.


Hier zien we de verhoging van de spoordijk duidelijk, dwars over de spoordijk bevind zich nu een wandelpad (getuige het trappetje)
Een plaatselijke boer heeft dan ook dankbaar gebruik gemaakt van de voormalige spoordijk, en kan hierdoor toegang tot zn weiland vinden.


Hier kijken we recht over de spoordijk heen.
Als we tussen de de 2 bomen door kijken zien we een struweel.
Onder dit struweel bevind zich het landhoofd van de voormalige Geulbrug.


Een klein tunneltje waardoor de Eijserbeek stroomt.
Of dit tunneltje. origineel is weet ik niet.
Maar ook hier heeft een plaatslijke boer dankbaar gebruik gemaakt van de bestaande infrastructuur, en verschaft zich ook hier weer toegang tot zn weiland.


Hier zien we de doorgang vanuit de richting Cartils, we kijken nu dus richting Gulpen.


Deze foto is op de zelfde plek genomen, alleen nu kijkend richting Cartils.
In het weiland zien we duidelijk de contouren van de spoordijk.


Hier zien we die zelfde spoordijk, alleen genomen van een smal verhard weggetje wat toegang verschaft tot het gehucht Cartils.


Hier zien we het gedeelte van de spoordijk wat achter kasteel Cartils doorloopt.
In deze spoordijk bevind zich pal achter het kasteel een Vee-onderdoorgang.
Deze vee-onderdoorgang wordt nu gebruikt als schuurtje van een van de kasteelbewoneners (boer)


Hier bevinden we ons precies tussen de gehuchten Cartils en Kapolder.
Hier eindigd ook het laatste zichtbare deel van de spoordijk naar Wijlre.
Recht naar voren in de bosjes zien we iets van en hekwerk liggen.
Daar bevind zich de voornoemde vee-onderdoorgang.
Deze is helaas niet meer als zodanig te herkennen.
Aan de kasteelzijde is er een stuk aangemetseld om het schuurtje langer te maken.
Aan de achterzijde is hij dichtgemaakt.

Ik zal kijken of ik misschien eens foto's ervan kan maken, maar hiervoor moet ik particuliere grond betreden.
En dat doe ik liever met toestemming van de eigenaar, dus mischien zien we later in dit draadje er iets van terug.


Wordt vervolgd...............



Jos.
« Laatst bewerkt op: 20 mei 2012, 18:14:41 door NS 1607. Reden: Verhaal afgemaakt. »
De Langste Modelreizigerstrein van Europa is een feit

En was 1680 cm Lang

Petertrein81

  • Offline Offline
  • Berichten: 2408
  • Taurus en Vectron fan!!
Re:LTM lijn Maastricht-Gulpen Gulpen-Wijlre/Vaals
« Reactie #34 Gepost op: 20 mei 2012, 12:08:16 »
De LTM 51 zal wat lastiger worden, maar wie weet wat er in de "hobbykelder" verborgen zit  8)

Is denk ik alleen een kwestie van geld, ik heb een boek over tramlokomotieven met hele goede tekeningen van de de LTM 51. Ik denk dat je de lok daarmee een heel eind kunt nabouwen als je wil en de financiën laten het toe.

Groet Peter,

RutgerSHM

  • Offline Offline
  • Berichten: 442
Re:LTM lijn Maastricht-Gulpen Gulpen-Wijlre/Vaals
« Reactie #35 Gepost op: 20 mei 2012, 12:59:59 »
D'r zijn nog twee LTM bakken bewaard gebleven en in bezit van de SHM. De hoop is dat voordat Rutger de pensioengerechtigde leeftijd als stoker (of mcn) bereikt heeft deze bakken rijvaardig achter de LTM 26 hangen.

Dat hoop ik ook Paul, en dan natuurlijk ook de bergense bakken ;)

Groeten,
Rutger

zofman

  • stationchef van de S.a.A.-bahn
  • Offline Offline
  • Berichten: 206
  • Stationchef van de S.a.A.-bahn
    • Bouw van de S.a.A.-bahn
Re:LTM lijn Maastricht-Gulpen Gulpen-Wijlre/Vaals
« Reactie #36 Gepost op: 20 mei 2012, 15:37:29 »
ff tussendoor....
Ik was verleden week in Gulpen en trof dit bordje aan tussen Gulpen en Crapoel ( naast Mosaqua )



De Brug.......Geen Duitse piloot, maar gewoon afgebroken.......

Jan
Link naar mijn joeptjoepkanaal over de bouw van de S.a.A.-bahn
https://www.youtube.com/channel/UC7-t1dWsfnRNfJBdde_hbCA

Lambert1921

  • Offline Offline
  • Berichten: 679
Re:LTM lijn Maastricht-Gulpen Gulpen-Wijlre/Vaals
« Reactie #37 Gepost op: 20 mei 2012, 17:57:42 »
Nou het verhaal gaat toen de lijn werd opgeheven de sloop werd gedaan door Dotremont uit Maastricht. Aangezien het materieel betrekkelijk nieuw was heeft hij er blijkbaar genoeg geld aan over gehouden. Hij was toendertijd de enige Limburger met Rolls Royce.
Zonde als je de foto's ziet van de sloop van het Gulpdal viaduct.

Gr. Bert Senden.
 

NS 1607

  • NS 1607 Vlissingen
  • Offline Offline
  • Berichten: 6382
  • 1982 - 2018
    • Tramlijn Maastricht-Vaals
Re:LTM lijn Maastricht-Gulpen Gulpen-Wijlre/Vaals
« Reactie #38 Gepost op: 20 mei 2012, 18:21:38 »
@ Zofman.

het bord dat je laat zien dat ken ik.
Het verhaal op het bord betreft uitsluitend het Gulpdalviaduct dat tussen Euverem en Pesaken lag.
Dit viaduct is inderdaad afgebroken, hoewel er op het bordje iets niet klopt. (de lijn is namelijk in 1938 gesloten, en niet in 1939)

De brug in het 1e deel van de fotoserie was de brug van de provinciale weg tussen Margraten en het gehucht de Hut.
Deze betonnen brug ging over de ingraving van de trambaan heen.
En deze is niet afgebroken, mar wel degelijk geraakt door een duitse vliegtuigbom aan het einde van de WOII.

De laatste foto post is aangevuld.
We vervolgen met de 2e fotoserie.

En deze keer gaan we naar Cartils.
Het nog zichtbare stuk bevind zich tussen de Geul en een landweg tussen Cartils (Wittem) en Kapolder (Wijlre)



Jos.
De Langste Modelreizigerstrein van Europa is een feit

En was 1680 cm Lang

zofman

  • stationchef van de S.a.A.-bahn
  • Offline Offline
  • Berichten: 206
  • Stationchef van de S.a.A.-bahn
    • Bouw van de S.a.A.-bahn
Re:LTM lijn Maastricht-Gulpen Gulpen-Wijlre/Vaals
« Reactie #39 Gepost op: 20 mei 2012, 21:20:00 »
Heb ik weer eens niet zo goed gelezen.
Was erg boeiend om met jullie forum topic in het achterhoofd door het landschap te lopen!
Ik blijf jullie volgen !
Jan
Link naar mijn joeptjoepkanaal over de bouw van de S.a.A.-bahn
https://www.youtube.com/channel/UC7-t1dWsfnRNfJBdde_hbCA

Marc Riswick

  • Offline Offline
  • Berichten: 1029
    • Stuyteweg
Re:LTM lijn Maastricht-Gulpen Gulpen-Wijlre/Vaals
« Reactie #40 Gepost op: 20 mei 2012, 22:38:57 »
@Petertrein81  Zijn die tekeningen van de 51 in te scannen of zo, ik ben al enige tijd op zoek naar deze tekeningen om hem in model na te maken.

groet Marc

(Of de titel van het boek, dan kan ik het misschien zelf aanschaffen als het nog in de handel is)
H0, 2-rail DCC, NL en grensverkeer, IB en Koploper

Gert Arkema

  • Offline Offline
  • Berichten: 4102
  • Rhenopa / Bruggen-IG:
    • Team Mitropa
Re:LTM lijn Maastricht-Gulpen Gulpen-Wijlre/Vaals
« Reactie #41 Gepost op: 20 mei 2012, 23:36:46 »
Deze?

Johan Blok, Cor Campagne, Sjef Janssen:
Trams in Midden- en Zuid-Limburg; 1888-1950. Schuyt, Haarlem, 1998. ISBN 90-6097-434-4
groet Gert
 
Behandel een ander zoals jezelf behandeld zou willen worden.

Piet R Buren

  • Offline Offline
  • Berichten: 349
Re:LTM lijn Maastricht-Gulpen Gulpen-Wijlre/Vaals
« Reactie #42 Gepost op: 21 mei 2012, 07:09:24 »
Dirk, zo vaak hangen er geen tramrijtuigen achter de LTM 26 maar de oostenrijkers/zwitsers die toch een redelijk gewicht hebben.

Groeten,
Rutger

kon nou niet echt merken dat ie moeite had met een trein vol japanners, zou bovendien niet eens erg zijn.

gr

RutgerSHM

  • Offline Offline
  • Berichten: 442
Re:LTM lijn Maastricht-Gulpen Gulpen-Wijlre/Vaals
« Reactie #43 Gepost op: 21 mei 2012, 07:43:54 »
Dat is waar. Zaterdag reed de 26 nog met 15 rijtuigen. Pas als het regenachtig wordt, komt er een probleem.

Groeten,
Rutger

Petertrein81

  • Offline Offline
  • Berichten: 2408
  • Taurus en Vectron fan!!
Re:LTM lijn Maastricht-Gulpen Gulpen-Wijlre/Vaals
« Reactie #44 Gepost op: 21 mei 2012, 08:56:07 »
@Petertrein81  Zijn die tekeningen van de 51 in te scannen of zo, ik ben al enige tijd op zoek naar deze tekeningen om hem in model na te maken.
Scannen is voor mij niet makkelijk, de tekeningen staan op de achterkant van de kaft.
Ik zal in ieder geval de titel en het ISBN nummer even voor je opzoeken.
Ik stuur het wel even per PB.

Groet Peter,