Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 14:07:52
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door fleischmann1
Vandaag om 14:05:55
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door Jelmer
Vandaag om 13:59:14
OVP voor wagons van blauw naar wit door Railman
Vandaag om 13:40:42
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Ferdinand Bogman
Vandaag om 13:15:50
GSS Jubileumbaantje (0e / 0n30) door MacArthur
Vandaag om 12:55:30
N spur scenery elementen maken van gips of klei? door Paul552
Vandaag om 12:35:08
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door spoorijzer
Vandaag om 12:33:37
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Sven
Vandaag om 12:28:41
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door RK
Vandaag om 12:25:12
Al mijn goede ideeën... door Karst Drenth
Vandaag om 11:42:58
NTM P1 in Schaal-1 door MaraNCS
Vandaag om 11:39:38
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 11:35:28
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 11:33:00
Rio Grande Southern - Lizard Head Pass door Hans GJ
Vandaag om 11:30:20
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 11:27:15
Bauarbeiten im gange door Dave.......
Vandaag om 10:55:26
Variaties op Station Zetten Andelst in HO door Duikeend
Vandaag om 10:54:40
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 10:42:29
Onze Nederlandse Stoomlocomotieven (nieuwe druk) door R v/d Hoven
Vandaag om 09:24:48
Internationale Spoor 0 en 1 dagen in Gießen, 23 en 24 maart, 2024 door bernhard67
Vandaag om 08:42:53
De Hondsrugbaan door mass am see
Vandaag om 08:15:11
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
Vandaag om 08:00:19
M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan door J. Moors
Vandaag om 01:00:05
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door WimM
Vandaag om 00:42:50
Raadplaatje door Magic
27 maart 2024, 23:27:03
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Ronald Halma
27 maart 2024, 23:17:30
Bouw van materieel 40 treinstellen door Pauldg
27 maart 2024, 22:45:06
Martijn's rariteitenkabinet door Martijn193
27 maart 2024, 22:30:17
Beekdaelen in H0 door Link
27 maart 2024, 22:17:23
  

Auteur Topic: LTM lijn Maastricht-Gulpen Gulpen-Wijlre/Vaals  (gelezen 42410 keer)

NS 1607

  • NS 1607 Vlissingen
  • Offline Offline
  • Berichten: 6382
  • 1982 - 2018
    • Tramlijn Maastricht-Vaals
Re:LTM lijn Maastricht-Gulpen Gulpen-Wijlre/Vaals
« Reactie #30 Gepost op: 04 mei 2012, 15:21:44 »
Graag bij het onderwerp blijven.
Dus alleen de tramlijn Maastricht-Gulpen-Wijlre/Vaals.


Jos.
De Langste Modelreizigerstrein van Europa is een feit

En was 1680 cm Lang

RutgerSHM

  • Offline Offline
  • Berichten: 442
Re:LTM lijn Maastricht-Gulpen Gulpen-Wijlre/Vaals
« Reactie #31 Gepost op: 04 mei 2012, 16:49:26 »
De normaalspoor LTM rijtuigen waren wel wat zwaarder dan de gerestaurteerde tramrijtuigen in Hoorn. Bovendien: de LTM ging al vrij snel ten onder omdat het aantal reizigers nogal tegenviel. Zelfs vier rijtuigen was al heel veel.
De LTM 21-35 waren bovendien gebouwd voor hellingrijke lijnen èn ze moesten ook in het kolenvervoer kunnen invallen, hoewel de LTM daar ook aparte locs voor had.

Dirk



Dirk, zo vaak hangen er geen tramrijtuigen achter de LTM 26 maar de oostenrijkers/zwitsers die toch een redelijk gewicht hebben.

Groeten,
Rutger

guest7823

  • Gast
Re:LTM lijn Maastricht-Gulpen Gulpen-Wijlre/Vaals
« Reactie #32 Gepost op: 04 mei 2012, 19:01:00 »
De normaalspoor LTM rijtuigen waren wel wat zwaarder dan de gerestaurteerde tramrijtuigen in Hoorn. Bovendien: de LTM ging al vrij snel ten onder omdat het aantal reizigers nogal tegenviel. Zelfs vier rijtuigen was al heel veel.
De LTM 21-35 waren bovendien gebouwd voor hellingrijke lijnen èn ze moesten ook in het kolenvervoer kunnen invallen, hoewel de LTM daar ook aparte locs voor had.

D'r zijn nog twee LTM bakken bewaard gebleven en in bezit van de SHM. De hoop is dat voordat Rutger de pensioengerechtigde leeftijd als stoker (of mcn) bereikt heeft deze bakken rijvaardig achter de LTM 26 hangen.

http://www.nmld.nl/nl/object/1158
http://www.nmld.nl/nl/object/1159

PS als we willen kunnen we zelfs een rebuild van de LTM 27 maken. De koppelstangen hebben we  ::). De LTM 51 zal wat lastiger worden, maar wie weet wat er in de "hobbykelder" verborgen zit  8)

NS 1607

  • NS 1607 Vlissingen
  • Offline Offline
  • Berichten: 6382
  • 1982 - 2018
    • Tramlijn Maastricht-Vaals
Re:LTM lijn Maastricht-Gulpen Gulpen-Wijlre/Vaals
« Reactie #33 Gepost op: 20 mei 2012, 11:56:07 »
We vervolgen met de 2e fotoserie.

En deze keer gaan we naar Cartils.
Het nog zichtbare stuk bevind zich tussen de Geul en een landweg tussen Cartils (Wittem) en Kapolder (Wijlre)


De rode lijn geeft het deel aan wat nog zichtbaar is, het gele gedeelte van de lijn bestaat niet meer.

We beginnen natuurlijk bij de Geul, achter het voetbalveld van Gulpen.
Hier zijn nog de landhoofden zichtbaar van de dubbele Geulbrug.


een van restanten van de Geulbrug, het zichtbare betonnen Landhoofd bevind zich aan de Gulpense zijde van de Geul.
Het andere is helaas niet te fotograferen om dat het onbereikbaar is aan de ander zijde.


Hier zien we een stuk vcan de voormalige spoordijk tussen de provinciale weg (Wittem - Valkenburg) en de Geul.
Deze dijk is aanzienlijk breder dan de ander tot nu toe gevonden stukken.
Hier heeft dan ook het wissel gelegen waar de lijn zich vanuit Wijlre splitste richting Gulpen of Vaals.


Hier zien we de verhoging van de spoordijk duidelijk, dwars over de spoordijk bevind zich nu een wandelpad (getuige het trappetje)
Een plaatselijke boer heeft dan ook dankbaar gebruik gemaakt van de voormalige spoordijk, en kan hierdoor toegang tot zn weiland vinden.


Hier kijken we recht over de spoordijk heen.
Als we tussen de de 2 bomen door kijken zien we een struweel.
Onder dit struweel bevind zich het landhoofd van de voormalige Geulbrug.


Een klein tunneltje waardoor de Eijserbeek stroomt.
Of dit tunneltje. origineel is weet ik niet.
Maar ook hier heeft een plaatslijke boer dankbaar gebruik gemaakt van de bestaande infrastructuur, en verschaft zich ook hier weer toegang tot zn weiland.


Hier zien we de doorgang vanuit de richting Cartils, we kijken nu dus richting Gulpen.


Deze foto is op de zelfde plek genomen, alleen nu kijkend richting Cartils.
In het weiland zien we duidelijk de contouren van de spoordijk.


Hier zien we die zelfde spoordijk, alleen genomen van een smal verhard weggetje wat toegang verschaft tot het gehucht Cartils.


Hier zien we het gedeelte van de spoordijk wat achter kasteel Cartils doorloopt.
In deze spoordijk bevind zich pal achter het kasteel een Vee-onderdoorgang.
Deze vee-onderdoorgang wordt nu gebruikt als schuurtje van een van de kasteelbewoneners (boer)


Hier bevinden we ons precies tussen de gehuchten Cartils en Kapolder.
Hier eindigd ook het laatste zichtbare deel van de spoordijk naar Wijlre.
Recht naar voren in de bosjes zien we iets van en hekwerk liggen.
Daar bevind zich de voornoemde vee-onderdoorgang.
Deze is helaas niet meer als zodanig te herkennen.
Aan de kasteelzijde is er een stuk aangemetseld om het schuurtje langer te maken.
Aan de achterzijde is hij dichtgemaakt.

Ik zal kijken of ik misschien eens foto's ervan kan maken, maar hiervoor moet ik particuliere grond betreden.
En dat doe ik liever met toestemming van de eigenaar, dus mischien zien we later in dit draadje er iets van terug.


Wordt vervolgd...............



Jos.
« Laatst bewerkt op: 20 mei 2012, 18:14:41 door NS 1607. Reden: Verhaal afgemaakt. »
De Langste Modelreizigerstrein van Europa is een feit

En was 1680 cm Lang

Petertrein81

  • Offline Offline
  • Berichten: 2408
  • Taurus en Vectron fan!!
Re:LTM lijn Maastricht-Gulpen Gulpen-Wijlre/Vaals
« Reactie #34 Gepost op: 20 mei 2012, 12:08:16 »
De LTM 51 zal wat lastiger worden, maar wie weet wat er in de "hobbykelder" verborgen zit  8)

Is denk ik alleen een kwestie van geld, ik heb een boek over tramlokomotieven met hele goede tekeningen van de de LTM 51. Ik denk dat je de lok daarmee een heel eind kunt nabouwen als je wil en de financiën laten het toe.

Groet Peter,

RutgerSHM

  • Offline Offline
  • Berichten: 442
Re:LTM lijn Maastricht-Gulpen Gulpen-Wijlre/Vaals
« Reactie #35 Gepost op: 20 mei 2012, 12:59:59 »
D'r zijn nog twee LTM bakken bewaard gebleven en in bezit van de SHM. De hoop is dat voordat Rutger de pensioengerechtigde leeftijd als stoker (of mcn) bereikt heeft deze bakken rijvaardig achter de LTM 26 hangen.

Dat hoop ik ook Paul, en dan natuurlijk ook de bergense bakken ;)

Groeten,
Rutger

zofman

  • stationchef van de S.a.A.-bahn
  • Offline Offline
  • Berichten: 206
  • Stationchef van de S.a.A.-bahn
    • Bouw van de S.a.A.-bahn
Re:LTM lijn Maastricht-Gulpen Gulpen-Wijlre/Vaals
« Reactie #36 Gepost op: 20 mei 2012, 15:37:29 »
ff tussendoor....
Ik was verleden week in Gulpen en trof dit bordje aan tussen Gulpen en Crapoel ( naast Mosaqua )



De Brug.......Geen Duitse piloot, maar gewoon afgebroken.......

Jan
Link naar mijn joeptjoepkanaal over de bouw van de S.a.A.-bahn
https://www.youtube.com/channel/UC7-t1dWsfnRNfJBdde_hbCA

Lambert1921

  • Offline Offline
  • Berichten: 679
Re:LTM lijn Maastricht-Gulpen Gulpen-Wijlre/Vaals
« Reactie #37 Gepost op: 20 mei 2012, 17:57:42 »
Nou het verhaal gaat toen de lijn werd opgeheven de sloop werd gedaan door Dotremont uit Maastricht. Aangezien het materieel betrekkelijk nieuw was heeft hij er blijkbaar genoeg geld aan over gehouden. Hij was toendertijd de enige Limburger met Rolls Royce.
Zonde als je de foto's ziet van de sloop van het Gulpdal viaduct.

Gr. Bert Senden.
 

NS 1607

  • NS 1607 Vlissingen
  • Offline Offline
  • Berichten: 6382
  • 1982 - 2018
    • Tramlijn Maastricht-Vaals
Re:LTM lijn Maastricht-Gulpen Gulpen-Wijlre/Vaals
« Reactie #38 Gepost op: 20 mei 2012, 18:21:38 »
@ Zofman.

het bord dat je laat zien dat ken ik.
Het verhaal op het bord betreft uitsluitend het Gulpdalviaduct dat tussen Euverem en Pesaken lag.
Dit viaduct is inderdaad afgebroken, hoewel er op het bordje iets niet klopt. (de lijn is namelijk in 1938 gesloten, en niet in 1939)

De brug in het 1e deel van de fotoserie was de brug van de provinciale weg tussen Margraten en het gehucht de Hut.
Deze betonnen brug ging over de ingraving van de trambaan heen.
En deze is niet afgebroken, mar wel degelijk geraakt door een duitse vliegtuigbom aan het einde van de WOII.

De laatste foto post is aangevuld.
We vervolgen met de 2e fotoserie.

En deze keer gaan we naar Cartils.
Het nog zichtbare stuk bevind zich tussen de Geul en een landweg tussen Cartils (Wittem) en Kapolder (Wijlre)



Jos.
De Langste Modelreizigerstrein van Europa is een feit

En was 1680 cm Lang

zofman

  • stationchef van de S.a.A.-bahn
  • Offline Offline
  • Berichten: 206
  • Stationchef van de S.a.A.-bahn
    • Bouw van de S.a.A.-bahn
Re:LTM lijn Maastricht-Gulpen Gulpen-Wijlre/Vaals
« Reactie #39 Gepost op: 20 mei 2012, 21:20:00 »
Heb ik weer eens niet zo goed gelezen.
Was erg boeiend om met jullie forum topic in het achterhoofd door het landschap te lopen!
Ik blijf jullie volgen !
Jan
Link naar mijn joeptjoepkanaal over de bouw van de S.a.A.-bahn
https://www.youtube.com/channel/UC7-t1dWsfnRNfJBdde_hbCA

Marc Riswick

  • Offline Offline
  • Berichten: 1029
    • Stuyteweg
Re:LTM lijn Maastricht-Gulpen Gulpen-Wijlre/Vaals
« Reactie #40 Gepost op: 20 mei 2012, 22:38:57 »
@Petertrein81  Zijn die tekeningen van de 51 in te scannen of zo, ik ben al enige tijd op zoek naar deze tekeningen om hem in model na te maken.

groet Marc

(Of de titel van het boek, dan kan ik het misschien zelf aanschaffen als het nog in de handel is)
H0, 2-rail DCC, NL en grensverkeer, IB en Koploper

Gert Arkema

  • Online Online
  • Berichten: 4102
  • Rhenopa / Bruggen-IG:
    • Team Mitropa
Re:LTM lijn Maastricht-Gulpen Gulpen-Wijlre/Vaals
« Reactie #41 Gepost op: 20 mei 2012, 23:36:46 »
Deze?

Johan Blok, Cor Campagne, Sjef Janssen:
Trams in Midden- en Zuid-Limburg; 1888-1950. Schuyt, Haarlem, 1998. ISBN 90-6097-434-4
groet Gert
 
Behandel een ander zoals jezelf behandeld zou willen worden.

Piet R Buren

  • Offline Offline
  • Berichten: 349
Re:LTM lijn Maastricht-Gulpen Gulpen-Wijlre/Vaals
« Reactie #42 Gepost op: 21 mei 2012, 07:09:24 »
Dirk, zo vaak hangen er geen tramrijtuigen achter de LTM 26 maar de oostenrijkers/zwitsers die toch een redelijk gewicht hebben.

Groeten,
Rutger

kon nou niet echt merken dat ie moeite had met een trein vol japanners, zou bovendien niet eens erg zijn.

gr

RutgerSHM

  • Offline Offline
  • Berichten: 442
Re:LTM lijn Maastricht-Gulpen Gulpen-Wijlre/Vaals
« Reactie #43 Gepost op: 21 mei 2012, 07:43:54 »
Dat is waar. Zaterdag reed de 26 nog met 15 rijtuigen. Pas als het regenachtig wordt, komt er een probleem.

Groeten,
Rutger

Petertrein81

  • Offline Offline
  • Berichten: 2408
  • Taurus en Vectron fan!!
Re:LTM lijn Maastricht-Gulpen Gulpen-Wijlre/Vaals
« Reactie #44 Gepost op: 21 mei 2012, 08:56:07 »
@Petertrein81  Zijn die tekeningen van de 51 in te scannen of zo, ik ben al enige tijd op zoek naar deze tekeningen om hem in model na te maken.
Scannen is voor mij niet makkelijk, de tekeningen staan op de achterkant van de kaft.
Ik zal in ieder geval de titel en het ISBN nummer even voor je opzoeken.
Ik stuur het wel even per PB.

Groet Peter,