Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door BartvD
Vandaag om 09:32:19
Onze Nederlandse Stoomlocomotieven (nieuwe druk) door R v/d Hoven
Vandaag om 09:24:48
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 09:16:55
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door Jeroen Water
Vandaag om 08:53:16
Internationale Spoor 0 en 1 dagen in Gießen, 23 en 24 maart, 2024 door bernhard67
Vandaag om 08:42:53
Variaties op Station Zetten Andelst in HO door tothebeach
Vandaag om 08:21:31
US diorama in H0 door Jelmer
Vandaag om 08:19:18
De Hondsrugbaan door mass am see
Vandaag om 08:15:11
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
Vandaag om 08:00:19
M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan door J. Moors
Vandaag om 01:00:05
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door WimM
Vandaag om 00:42:50
Raadplaatje door Magic
27 maart 2024, 23:27:03
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Ronald Halma
27 maart 2024, 23:17:30
Rio Grande Southern - Lizard Head Pass door Rody v. G.
27 maart 2024, 23:03:46
Al mijn goede ideeën... door MartinRT
27 maart 2024, 22:57:39
Bouw van materieel 40 treinstellen door Pauldg
27 maart 2024, 22:45:06
Martijn's rariteitenkabinet door Martijn193
27 maart 2024, 22:30:17
Beekdaelen in H0 door Link
27 maart 2024, 22:17:23
Les Billards du Vivarais door Hans1963
27 maart 2024, 22:08:52
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door BrightonBelle
27 maart 2024, 21:57:24
Bauarbeiten im gange door puntenglijder
27 maart 2024, 21:57:02
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
27 maart 2024, 21:47:16
Lima Koploper ombouwen door Menno 1846
27 maart 2024, 21:31:51
Piko NS 2015 stroomafname probleem door brutus
27 maart 2024, 21:16:45
Zwederbaan door nighttrain1
27 maart 2024, 20:44:09
opbouw treinbaan weer opgepakt door teun van drunen
27 maart 2024, 19:21:25
NTM P1 in Schaal-1 door FritsT
27 maart 2024, 18:59:12
PB models: koplopers (voorbespreking) door Marnit
27 maart 2024, 18:58:04
Aachenau West door 741230
27 maart 2024, 18:55:45
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door bask185
27 maart 2024, 18:22:53
  

Auteur Topic: LTM lijn Maastricht-Gulpen Gulpen-Wijlre/Vaals  (gelezen 42407 keer)

NS 1607

  • NS 1607 Vlissingen
  • Offline Offline
  • Berichten: 6382
  • 1982 - 2018
    • Tramlijn Maastricht-Vaals
LTM lijn Maastricht-Gulpen Gulpen-Wijlre/Vaals
« Gepost op: 02 mei 2012, 17:49:54 »
In 1922-1925 werd tussen Vaals en Maastricht, via Gulpen, een stoomtramlijn aangelegd.
Als gevolg van de geografische ligging van de lijn, midden in het heuvelland, en het geringe aantal passagiers dat van de tram gebruik maakte, besloot de LTM deze lijn in 1938 op te heffen.

Deze lijn begon in Maastricht aan de Heerderweg (later werd deze doorgetrokken tot voor het station)
De lijn liep vanuit de Heerderweg in een boog (over het huidige verkeersknooppunt Europaplein) naar Heer (destijds nog een eigen gemeente onafhankelijk van Maastricht)
Vanuit heer ging deze lijn langs de huidige rijksweg oostwaards richting Cadier & Keer.
De laatste halte in heer was de halte Bogman (nu hotel In den Hoof).
Tussen Het NS station van Maastricht en In den Hoof is niks meer terug te vinden.
Vanaf In den Hoof zijn over 2/3e van het gehele traject nog restanten te vinden.
Tegenover het hotel ligt achter het fietspad nog een klein stukje spoordijk.
Hier boog ook de tramlijn af van de rijksweg, dat was omdat de helling naar Cadier & keer te stijl was voor de tram.
Hiervoor werd een boog gelegd om Cadier & Keer heen, deze boog bestaat nog steeds en is inmiddels deels een geasfalteerde weg, deze weg is voornamelijk in gebruik voor het Mergeltransport tussen de groeve T' Rooth en Ankersmit in Maastricht.
Deze weg heet de Zwarte weg, en loopt tussen Cadier & Keer en Bemelen.
Ter hoogte van Sint Antoniusbank (bemelen) lag ook een halte.
Vanaf de halte Sint Antoniusbank ging het verder richting Keunestraat (Cadier & Keer)
Daar lag de halte Cadier & Keer, Vanaf hier ging lijn nog steeds in een boog door tot aan het bruggetje onder de Rijksweg door, dat bruggetje bestaat nog steeds.
Na het bruggetje lag een scherpe boog naar links om terug te buigen naar de Rijksweg.
Waar deze boog lag staat nu een landbouwbedrijf.
Hierna lag ter hoogte van het kappelletje de halte Blankenberg.
Een paar honderd meter oostelijker lag de halte Honthem.
Van hieruit ging het langs de Rijksweg door naar Margraten.
In Margraten lag ook de aansluiting van de Fruitveiling, het laadgebouw van de veiling bestaat nog steeds.
Van hier ging het door richting Gulpen.
ter hoogte van de Ingberweg boog de lijn weer af van de rijksweg.
Vanaf hier begon de ingraving richting Reijmerstok.
Deze ingraving bestaat nog steeds.
Ter hoogte van de kruising Rijksweg/Provinciale weg lag een viaduct.
Over dit viaduct liep de weg Margraten-De Plank (België)
Dit viaduct ligt er nog steeds, maar helaas in meer dat duizend stukken.
Met dank aan een haastige Duitse Piloot, die had hier een bom op laten vallen.
Her en der liggen nog brokken puin van het viaduct bovengronds.
Het overgrote deel ligt ondergronds, en is aangevuld met grond.
Hier over ligt nu de Provinciale weg.
Vanaf hier gaat de uitgraving verder richting Reijmerstok.
Ter hoogte van de Reijmerstokker dorpsstraat ligt een tunneltje war de tram overheen liep.
Na dit tunneltje lag Raccordement Rijmerstok, met een halte en een kolen-overslag.
Van hieruit begon de spoordijk richting Euverem, deze spoordik is nog steeds in het landschap te herkennen.
In Euverem hield deze dijk op, en ging over in het Gulpdal viaduct.
Dit 612 meter lange viaduct overspande het gulpdal, en kwam bij hetr Gehucht Pesaken weer aan de grond.
Hier begint weer een spoordijk die langzaam afloopt richting het huidige Zwembad van gulpen.
Hier waar de spoordijk aan de grond kwam ligt nu de bezoekersparkeerplaats van het zwembad.
Op de plek waar de huidige weg ligt ging het spoor richting de remise.
Deze Remise heeft een paar jaar geleden plaats gemaakt voor een seniorenflat.
Links van de Remise ligt de Tramweg, hier lmaakte het spoor een boog richting de Prinses Ireneweg, ten tijde van de tram stonden hier geen huizen, maar lagen hier opsstelsporen.
Vanaf de Prinses Irene weg ging het spoor langs het huidige busstation naar de rijksweg.
Hier volgde het spoor de rijkseg tot aan de bocht, achter deze bcht liggen nu sportvelden.
Hier lag een spoordriehoek.
Bij de bcht links afbuigent ging het richting het gehucht CartilsHier kwam ook da aftaking vanuit Vaals erbij.
Vanaf Cartils blift het spoor naar Links afbugen om zo in het verlengde van de Spoorlijn Maastricht-Aken te komen.
Vanaf hier ging het nog een stukje door naar het Station van wijlre.
Vanuit gulpen met de bocht mee ging het richting Vaals.
Vanaf Gulpen ging het langs de Rijksweg naar Wahlwiller. (kom ik later nog op terug)
Hiere volgde de tramlijn de rijksweg naar Lemiers, na Lemiers ging de lijn voor de laatste keer van de Rijksweg, en ging naar beneden het Selzerbeekdal in.
Door het Selzerbeekdal ging het nog een kleine 2 kilometer naar het eindpunt Tramstation Vaals.
Dit station lag aan het huidige Prins Bernhardplein.
Het stationsgebouw van Vaals bestaat nog steeds, hier ligt nu een bouwmaterialenhandel in.
Om terug te komen op de situatie in Wahlwiller.
Tussen wahlwiller en Nijswiller ging de tram in de 1e instantie over de heuvel heen.
Later werd de baan om de heuvel heen geleid over een eigen baan.
Hiervoor is een kleine spoordik aangelegt.
Deze spoordijk bestaat nog steeds, en er ligt nu een vrijliggend fietspad op.
Hier door liep de tram in Wahlwiller dwars door het dorp.

Het is de bedoeling om hier de komende weken de overblijfselen van de lijn te laten zien.
Denk hierbij aan gebouwen, bruggen, ingravingen en spoordijken.
Ook kunnen hier stukken puin in voorkomen.


Jos.
De Langste Modelreizigerstrein van Europa is een feit

En was 1680 cm Lang

euregio

  • Offline Offline
  • Berichten: 144
  • Kolentransport
Re:LTM lijn Maastricht-Gulpen Gulpen-Wijlre/Vaals
« Reactie #1 Gepost op: 02 mei 2012, 17:56:26 »
Super idee!

Ik zelf loop al weken met de gedachten om de spoorlijn Brunssum ( staatsmijn Hendrik ) via Hoensbroek ( Stm Emma ) Nuth ( overgave, Geleen ( stm Maurits ) naar Stein ( haven ) en de spoorlijn tussen de Oranje Nassau mijn 1, 3 en 4 in kaart te brengen. Wellicht kunnen we elkaar nog eens helpen!

Groetjes,

Bart
Met vriendelijke groet,

Bart

NS 1607

  • NS 1607 Vlissingen
  • Offline Offline
  • Berichten: 6382
  • 1982 - 2018
    • Tramlijn Maastricht-Vaals
Re:LTM lijn Maastricht-Gulpen Gulpen-Wijlre/Vaals
« Reactie #2 Gepost op: 02 mei 2012, 19:41:17 »
In het 1e deel gaan we naar Margraten - De Hut.
Hier komt de provinciale weg vanuit Belgie uit op de rijksweg Maastricht -Vaals.


Het gaat in het bijzonder om de plek in de rode vierkant, hier hing de brug.


Zo was het tot in de 2e wereldoorlog.

En op onderstaande foto's gaan we zien hoe het nu is.


Dit is de ingraving aan de Margratense kant van de provinciale weg
Als je goed kijkt is hier en daar nog een gedeelte van de ophoging te zien wat eerst de bedding was.
Waar het wandelpad loopt lag de rails.


Hier zien we diezelfde ingraving precies op de zelfde plek gefotografeert, maar dan aan de brugzijde.
boven op de berg ligt de provinciale weg.
Deze berg bevat hetn puin van de brug en grond dat diende ter opvulling.
Als je naar mijn fiets kijkt en je kijkt dan naar de hoogte van de ingraving, dan besef je echt hoe diep die was (ruim 13 meter)



Dit stuk beton is warschijnlijk een van de hoekdragers geweest van de brug.
Gezien de gestorte inkeping hierin kan ik er niks anders van maken.

Op onderstaande foto's zien we nog wat puinstukken, deze liggen beide aan de Margratense kant



Nu gaan we kijken an de hander kant van de provinciale weg.
Hier vond ik ook de meeste stukken puin.


Hier sta ik in de diepe uitgraving aan de oostkant van de provinciale weg.
We kijken hier richting het westen (margraten) boven op de berg ligt de provinciale weg.
Rechts (niet zo goed zichtbaar) de berg grond en puin.
Links het wandelpaadje.


Deze foto is op dezelfde plek genomen maar dan kijkend naar het oosten (Reijmerstok)
Hier zien we duidelijk hoe diep de ingraving op deze plek was.
Op de plek waar het wandelpad is lag dus het spoor.

Op de onderstaande foto's zullen we nog stukken puin zien wat nog bovengronds liggen.
Aan deze kant van de provinciale weg ligt dan ook veruit het meeste puin.









Dit was het grootste blok puin wat er lag.


Een onbekende metalen plaat.
Als iemand weet wat het is, dan hoor ik dat graag.
Mij lijkt het er op dat het hier is terechtgekomen ten tijde van het digtgooien van het gat, de plaat ligt namelijk deels in de grond.


Een stuk aan elkaar gelaste metalen buis.
Wat het is weet ik niet, en of het ook wel wat van de brug was.



Deze foto's zijn genomen van boven op de berg puin.
Van hieruit is niks meer te zien wat er op kan duiden dat hier ooit een tram gelopen heeft, wel is de rechter flank van de ingraving te zien.


Jos.

« Laatst bewerkt op: 02 mei 2012, 20:11:25 door NS 1607. Reden: Nog wat aangevuld. »
De Langste Modelreizigerstrein van Europa is een feit

En was 1680 cm Lang

zofman

  • stationchef van de S.a.A.-bahn
  • Offline Offline
  • Berichten: 206
  • Stationchef van de S.a.A.-bahn
    • Bouw van de S.a.A.-bahn
Re:LTM lijn Maastricht-Gulpen Gulpen-Wijlre/Vaals
« Reactie #3 Gepost op: 02 mei 2012, 19:59:58 »
Ik ga volgende week ff kijken ( weekje vakantie te Gulpen )

Jan
Link naar mijn joeptjoepkanaal over de bouw van de S.a.A.-bahn
https://www.youtube.com/channel/UC7-t1dWsfnRNfJBdde_hbCA

NS 1607

  • NS 1607 Vlissingen
  • Offline Offline
  • Berichten: 6382
  • 1982 - 2018
    • Tramlijn Maastricht-Vaals
Re:LTM lijn Maastricht-Gulpen Gulpen-Wijlre/Vaals
« Reactie #4 Gepost op: 02 mei 2012, 20:13:15 »
Mischien leuk om bij te kletsen, of om te gidsen.  ;D ;D


Jos.
« Laatst bewerkt op: 03 mei 2012, 08:40:30 door Peter Korsten. Reden: Citaat van vorig bericht verwijderd. Klik op ANTWOORD in plaats van citaat. »
De Langste Modelreizigerstrein van Europa is een feit

En was 1680 cm Lang

Lambert1921

  • Offline Offline
  • Berichten: 679
Re:LTM lijn Maastricht-Gulpen Gulpen-Wijlre/Vaals
« Reactie #5 Gepost op: 02 mei 2012, 20:25:25 »
Ha die Jos.

Jaren geleden heb ik van die lijn een diaserie gemaakt. Wel heb ik nog kopieën van de topografische kaarten uit 1930.
Vanaf deze kaarten ben ik toen de lijn (in gedeeltes) nagelopen. Jammer dat hij weg is. Dit was echt een toeristische attractie. Zeker met het viaduct in Gulpen.
Voor Bart die op zoek is naar gegevens van de lijn Brunssum - Hoensbroek - Nuth - Geleen het volgende. In mijn archief moet ik nog de lijn tekeningen hebben van Hoensbroek tot Geleen. Wel is op de tekeningen het tweede spoor al opgebroken.
Ook heb ik nog een emplacementstekening van de Emma. Ook bezit ik tekeningen van de plattegrond van de Emma met emplacement en alle gebouwen. Ook een kort filmpje waarop een cabinerit te zien is vanuit Spaubeek richting Geleen langs de huidige A76 is in mijn bezit.

Gr. Bert Senden.

euregio

  • Offline Offline
  • Berichten: 144
  • Kolentransport
Re:LTM lijn Maastricht-Gulpen Gulpen-Wijlre/Vaals
« Reactie #6 Gepost op: 02 mei 2012, 20:28:54 »
Hey Bert,
Hoe is het ermee? Alles wel?

Ik heb er zeker interesse in! Dus als je me kunt helpen, graag!

Groetjes,

Bart E
Met vriendelijke groet,

Bart

NS 1607

  • NS 1607 Vlissingen
  • Offline Offline
  • Berichten: 6382
  • 1982 - 2018
    • Tramlijn Maastricht-Vaals
Re:LTM lijn Maastricht-Gulpen Gulpen-Wijlre/Vaals
« Reactie #7 Gepost op: 02 mei 2012, 20:30:53 »
Jaren geleden heb ik van die lijn een diaserie gemaakt. Wel heb ik nog kopieën van de topografische kaarten uit 1930.

In deze kaarten heb ik wel intresse.


Jos.
De Langste Modelreizigerstrein van Europa is een feit

En was 1680 cm Lang

ptrh

  • Offline Offline
  • Berichten: 29
Re:LTM lijn Maastricht-Gulpen Gulpen-Wijlre/Vaals
« Reactie #8 Gepost op: 02 mei 2012, 21:44:27 »
Mooi wandelpad, ga ik eens lopen als het weer beter wordt.
Grappig, nooit geweten dat daar een spoorlijn liep.

NS 1607

  • NS 1607 Vlissingen
  • Offline Offline
  • Berichten: 6382
  • 1982 - 2018
    • Tramlijn Maastricht-Vaals
Re:LTM lijn Maastricht-Gulpen Gulpen-Wijlre/Vaals
« Reactie #9 Gepost op: 02 mei 2012, 21:47:04 »
Tja Peter, een mens is nooit te oud om te leren.  ;)
Als je het hele pad na loopt kom je vanzelf aan het tunneltje in Reijmerstok uit.


Jos.
De Langste Modelreizigerstrein van Europa is een feit

En was 1680 cm Lang

Lambert1921

  • Offline Offline
  • Berichten: 679
Re:LTM lijn Maastricht-Gulpen Gulpen-Wijlre/Vaals
« Reactie #10 Gepost op: 03 mei 2012, 06:27:13 »
Goeden morgen Bart en Jos.

In het weekend zal ik eens zoeken wat ik nog allemaal kan vinden. Dan laat ik wel iets weten.

Gr. Bert.

euregio

  • Offline Offline
  • Berichten: 144
  • Kolentransport
Re:LTM lijn Maastricht-Gulpen Gulpen-Wijlre/Vaals
« Reactie #11 Gepost op: 03 mei 2012, 11:01:07 »
en een foto van het viaduct over het Gulpdal bij Euverem... Overigens geen misselijke! ( zeker niet voor een trammetje...)

Met vriendelijke groet,

Bart

RutgerSHM

  • Offline Offline
  • Berichten: 442
Re:LTM lijn Maastricht-Gulpen Gulpen-Wijlre/Vaals
« Reactie #12 Gepost op: 03 mei 2012, 11:09:22 »
Ik vind het toch altijd apart om te zien dat er meestal 4 wagens achter hangen op oude foto's, en dat ik nu wel eens 12 wagens voor m'n kiezen krijg met de LTM 26.

Erg leuk initiatief! Ik blijf dit volgen want ik vind dat wel interessant.

Groeten,
Rutger

euregio

  • Offline Offline
  • Berichten: 144
  • Kolentransport
Re:LTM lijn Maastricht-Gulpen Gulpen-Wijlre/Vaals
« Reactie #13 Gepost op: 03 mei 2012, 11:14:55 »
Rutger,

er moest hier wel geklommen worden, zeker het laatste stuk naar Vaals, we zitten in de bergen hier ;-)
Met vriendelijke groet,

Bart

NS 1607

  • NS 1607 Vlissingen
  • Offline Offline
  • Berichten: 6382
  • 1982 - 2018
    • Tramlijn Maastricht-Vaals
Re:LTM lijn Maastricht-Gulpen Gulpen-Wijlre/Vaals
« Reactie #14 Gepost op: 03 mei 2012, 11:45:09 »
Er moest inderdaad flink geklommen worden hier en daar.
Deze klimmetjes komen ook uitgebreid onder de aandacht.
Ook de klim vanuit Reijmerstok naar Margraten is ook geen misselijke.
Hier moest op een lengte van 4 kilometer bijna 30 meter aan hoogte gewonnen worden.
De kloof aan de westkant van de provinciale weg is 13 meter diep.
En aan de oostkant, amper 150 meter verder is die 18 meter diep.


Jos.
De Langste Modelreizigerstrein van Europa is een feit

En was 1680 cm Lang