Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Pimpen Rivarossi DD-AR door Roelof R
Vandaag om 09:09:09
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Frank103
Vandaag om 09:07:29
Raadplaatje door Nohome
Vandaag om 08:47:07
NS 1700 transfers door Jeroen Water
Vandaag om 08:45:10
"Kolenbakken" voor achter Railion 6400-en? door ES44C4
Vandaag om 08:34:16
Sfeer op je modelbaan door NS264
Vandaag om 08:22:56
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Dave.......
19 July 2025, 23:56:15
Fleischmania Nostalgia door hervé
19 July 2025, 23:51:29
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door Wim Vink
19 July 2025, 23:49:26
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
19 July 2025, 23:46:32
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Wim Vink
19 July 2025, 23:46:05
Brawa goederenwagen Kassel ( Cassel ) h0 door hervé
19 July 2025, 23:10:30
Defensie wil oude koplopers ombouwen tot hospitaaltrein door Jeroen Vreeken
19 July 2025, 22:52:46
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door 6martinus5
19 July 2025, 22:27:09
ongeremde Sikken/wagens in goederentreinen door Karben
19 July 2025, 22:26:04
Roco 69139 NS Plan V SOUND AC door NL-modelspoor
19 July 2025, 22:25:04
Spoor 1 nem of finescale door Wies
19 July 2025, 21:53:27
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door Prutsert
19 July 2025, 21:01:04
Station Roodeschool door Torikoos
19 July 2025, 20:58:39
Modules van Kees Gorter (vervolg) door ca.gorter
19 July 2025, 20:11:13
De Projecten van RetroJack door NS264
19 July 2025, 18:52:37
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
19 July 2025, 18:25:23
Piko 2025 door Duikeend
19 July 2025, 18:06:39
Yet Another Servo Decoder door AP3737
19 July 2025, 17:35:25
Microstepper motoren voor armseinpalen door AP3737
19 July 2025, 17:30:39
De bouw van 'Ommelanden' (H0) door Jan Pieter
19 July 2025, 17:06:01
Gezocht info en foto's van standaard dwarsliggerwagen door ES44C4
19 July 2025, 16:36:39
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ben
19 July 2025, 16:20:08
Piko 51916 NS 1100 blauw botsneus door Corné81
19 July 2025, 15:28:54
Spoor- en tramweg parafernalia door Eric B
19 July 2025, 15:26:07

Auteur Topic: Treinbotsing te Amsterdam  (gelezen 53994 keer)

Emiel_nl

• Offline Offline
Re:Treinbotsing te Amsterdam
« Reactie #120 Gepost op: 22 April 2012, 23:11:28 »
ik wordt dat korte pikkies gedoe zo zat hiier  :'( :'(
reageer nou eens gewoon inhoudelijk in plaats van dat kleinzerige zielige calimero gedrag
Lees ook gewoon eens een keer, ik doelde niet eens op de veiligheid, maar je staat alweer te klapperen met de heetgebakkerde teentjes dat je je gelijk je  eigen verhaal van maakt , en dat ik doel op de veiligheiod, en alleen maar omdat ik zeg leve het asfalt........  >:(
Daarom ben ik zo voor een verplichte leeftijdsvermelding hier, dan weet ik tenminste of ik tegen een peuter of een leuter ouwehoer hier  ::)
Tja, jij begint over "leve het asfalt". En dat ik je vervolgens op statistische wijze onder de neus wrijf dat het autoverkeer wat meer duistere kanten heeft dan rijden met de trein (in een auto zit ook breekbaar glas, precies hetzelfde glas als in de trein overigens), roep je er zelf mee af. Dat snapt zelfs een kleuter nog.
Groetjes,
Emiel
« Laatst bewerkt op: 22 April 2012, 23:18:12 door Gerard Rozeveld. Reden: Woord verwijderd »

Ivo R.

• Offline Offline
  • niks
« Reactie #121 Gepost op: 22 April 2012, 23:15:01 »
Dat glas is van veel grotere waarde dan je denkt. Als we er allemaal muurtjes van gaan maken zit je minder 'comfortabel' in die trein. (En ja ik ben designer dus ik weet waar ik over praat).

Over het ongeluk, ben heel benieuwd waar het door komt. Ben ook benieuwd naar de technische gegevens van de stellen, als in, waar zijn die krachten heen gegaan en hoe. De tijd zal het ons leren!
Mooie worden van een Hc: "Bij de NS mag je meedenken, maar niet hardop."

Marty

• Offline Offline
  • team Mitropa
    • Team Mitropa
« Reactie #122 Gepost op: 22 April 2012, 23:21:24 »
Ik snap dat die glazen wanden mooier staan dan muurtjes snap ik, daar hoef ik geen designer voor te zijn, maar dat maakt mij nog niet duidelijk waarom die glazen wanden erin moeten.
Ok, het staat mooier, en het dempt het geluid wat, maar weegt dat zwaarder dan veiligheid ?, dat vroeg ik me gewoon af.
simpele vraag dus, waarom zitten er glazen wanden in rijtuigen ??  :)
Dat ik dan vervolgens zeg dat ik voorlopig niet met de trein ga, heb ik nergens ezegd dat dat om de ontbrekende veiligeheid zou zijn, dat 1 + 1 maakt iemand anders ervan, dus ik wil het wle toelichten, ik ga 1 keer met de trein, en ik heb 4 uur vertraging en veel gezeik, en daarom heb ik persoonlijk een hekel aan het openbaar vervoer, omdat het mij mijn vrijheid in reizen beperkt, en asfalt niet.
Al zit ik me nu weer af te vragen waarom ik uberhaupt nog reageer op z'n bijgogum  ::)
Mvg Marty,

Martin Welberg

• FYA !!!
  • Offline Offline
  • OO. Organisatie OntraXS!
    • Martin Welberg Scenic Studios
« Reactie #123 Gepost op: 22 April 2012, 23:25:08 »
Dat vraag ik me ook af  ???                             ;D

Ivo R.

• Offline Offline
  • niks
« Reactie #124 Gepost op: 22 April 2012, 23:27:06 »
Onbewust reageert ieder persoon op zijn omgeving. En algemeen! genomen positiever op glas. Dit o.a. omdat de mens van oorsprong een buiten 'dier' is. Hoe meer ruimte en licht, hoe beter wij ons voelen (nogmaals, algemeen genomen). Daar bij vind met het ook mooier tegenwoordig iid.
Maar ik denk dat een glazen wand net zo veilig kan zijn als elk andere muurtje. Het is maar net hoe je het behandelt. En als ik het goed gelezen heb Marty, weet jij daar meer vanaf dan ik doe.  ;)

Ivo

johnny-VIRM

• Offline Offline
« Reactie #125 Gepost op: 22 April 2012, 23:31:22 »
hoera een designer, als ik eerlijk ben zat ik liever in mat 54 en 64 met hun wandjes, weet je ook waarom, daarin zit staal, en weet je wat staal doet, dat houd ook nog brand tegen, ik hoop dat het nooit gebeurd, maar een SLT is van aluminium en is 1 hele lange pijp, met balkon stangen las ik net, ga pas 32 jaar met de trein , stel brandje in trein, mensen in paniek want door de open heid met glas zie je alles, hier en daar deur open, ik denk dat een brand dan met een bloedvaart aangejaagd word, en als aluminium eenmaal brand berg je dan maar, maar goed ik wijk weer te veel af, tot de orde van de dag...

Ivo R.

• Offline Offline
  • niks
« Reactie #126 Gepost op: 22 April 2012, 23:36:07 »
Nou nou Johnny, je mag ook wat minder op de man spelen hier. Dat is het grootste probleem van dit forum. Dit komt weer erg jammer (zacht uitgedrukt) over. Blijkbaar zijn er mensen die iets er over willen weten, en aangezien ik er iets van weet, leg ik het uit. Nou zijn er wel eens mensen die roepen dat anderen roepen dat ze er geen verstand van hebben (volg je het nog?) dus ik maak mijn 'bron' even duidelijk. Maar blijkbaar wordt het niet op prijs gesteld als iemand met verstand van die zaken iets zegt, dus ik zal het laten de volgende keer. Alstublieft! Had u er nog mayonaise bij gehad?

johnny-VIRM

• Offline Offline
« Reactie #127 Gepost op: 22 April 2012, 23:46:25 »
 ;D was niet de bedoeling op de man te spelen, op het moment spelen er in treinen land veel rare dingen, en design is ook gewoon nodig alleen merk ik dat bij het spoor het design wel eens de overhand heeft t.o.v. techniek, ik zeg wel eens gekscherend als er weer zo'n project als ICMm en DDZ is tegen het management het is een gruwelijk mooi ontwerp, de reiziger zal daarvan lang kunnen genieten in de weilanden als de techniek waar dan op bezuinigd is het niet doet, ofwel stilstaat. Maar ja dan zijn we weer negatief.

Menno

• Offline Offline
    • Mijn van-alles website
« Reactie #128 Gepost op: 22 April 2012, 23:47:48 »
Ik vraag mij af of er ook nog wat gezegd gaat worden over de glazen wanden in de treinen. Deze zijn aangebracht om het doorzicht door de trein te behouden en toch nog compartimentering te hebben.
'Compartimentering' ja. Die wanden kunnen ze er net zo goed uit laten: enorme kieren tussen wand en glas, deur en glas en stoel en glas. Je hebt er helemaal niets aan en ik vind het zeker in SLT echt zo'n design-extraatje.
Wat me nog meer verbaasde was het slappe glas wat er overal in de treinen zat. Ik plak wekelijks hele scholen, kinderopvang en crèches vol met veiligheidsfolie, omdat het glas niet mag versplinteren.
Volgens de regels moet ik het zelfs kitten, zodat het glas aan de sponning blijft zitten (gek genoeg bij overheidsinstanties moet ik dat achterwege laten vanwege de kosten).
[...]
Waarom hoeft dat niet in een rijdend object ?? ik denk dat dat al een hele zwik aan gewonden scheelt.
Van ruiten in het interieur weet ik het niet, behalve dat ik wel weet dat het verplicht veiligheidsglas moet zijn: daar kan je ook gewond van raken, maar de kans dat je enorme japen oploopt door veiligheidsglas is zo goed als nihil.

Ik weet niet beter dan dat ruiten die interieur afscheiden van exterieur wel dubbellaags veiligheidsglas met folielaag zijn. Ik heb ooit op TV gezien hoe moeilijk het is een dergelijke ruit kapot te slaan als je op het midden slaat met een noodhamer: het glas verbrijzelde wel, maar het folie hield alles vast. Ze demonstreerden ook nog dat in de hoeken tikken beter werkt dan in het midden.
Denk dat afgesloten bagage rekken ook scheelt. Dit soort maatregelen voorkomen het ongeluk niet, maar scheelt volgens mij behoorlijk lijkt me zo
In de IRM zijn die dingen zo goed als onbruikbaar en in andere treinen zie ik er nog maar heeeel sporadisch mensen gebruik van maken: het is veel fijner (en een stuk asocialer) je tas een zitplaats te laten bezetten.
Ik snap eigenlijk niet eens waarvoor die wanden erin moeten.
Ik dus ook niet, vanwege de bovenaan dit bericht genoemde redenen.

@ Ivo: veel glas aan de buitenkant kan ik volledig volgen. Maar alle armetierige glazen wandjes in de dubbeldekkers en inmiddels bijna al het andere spul kan ik niet volgen. Ze sluiten niet af en zijn daarom gewoon overbodig en, zo blijkt nu, een risico bij aanrijdingen.

johnny-VIRM

• Offline Offline
« Reactie #129 Gepost op: 22 April 2012, 23:53:38 »
even terug dan op Virm, bij de virm 4 (laatste serie) moesten de glazen wanden snel vervangen worden want die knalden ook om de haverklap uit elkaar, daarbij was de ene in gruis maar inderdaad door de laag ertussen wel een geheel, maar heb er ook een paar gezien die dus versplinterden, gelukkig zijn allen eruitgehaald en vervangen, maar foutjes met glas ik weet het niet.

Maar nog maals ik spreek ook alleen maar uit ervaring.
« Laatst bewerkt op: 22 April 2012, 23:56:19 door johnny-VIRM »

Ivo R.

• Offline Offline
  • niks
« Reactie #130 Gepost op: 22 April 2012, 23:56:07 »
Idd, als je scheidingen kiest van glas om meer ruimte te creëren, dan kun je ze net zo goed weg laten. Misschien dat ze het gedaan hebben om geluid overlast te verminderen? Ik heb die dingen niet ontworpen, dus zou het ook niet weten.

@Johnny, het stukje 'hoera een designer' viel een beetje verkeerd. Ik hoop dat je je dat kan voorstellen, maar laten we hier aub geen discussie van maken hier. Ik vind het prima zo.  ;)
ik zeg wel eens gekscherend als er weer zo'n project als ICMm en DDZ is tegen het management het is een gruwelijk mooi ontwerp, de reiziger zal daarvan lang kunnen genieten in de weilanden als de techniek waar dan op bezuinigd is het niet doet, ofwel stilstaat.
Dit vind ik een mooie!

Meppelspoor

• Offline Offline
« Reactie #131 Gepost op: 23 April 2012, 00:09:32 »
paar berichten terug melde een aantal dat de meeste zwaar gewonden in de SLT zaten, dat is niet juist, die zaten in de VIRM. verder hoorde ik van mensen die er in de buurt wonen dat inderdaad de SLT mogelijk een rode sein heeft gemist.
gr. Petra,  Eric is ziek is nog zieker geworden door corona, is niet meer instaat hier te komen, normaal zitten we samen op de forum.

johnny-VIRM

• Offline Offline
« Reactie #132 Gepost op: 23 April 2012, 00:23:30 »
volgens mij niet het aantal zwaar gewonden, maar in zwaarte, ik begreep dat de SLT ook het laatste leeg was omdat daar de heftigste gewonden waren, en wat zwaar is dat hoor je iedere keer anders en elke is er 1 teveel.

ZwolsBas

• Offline Offline
  • NL/NS vanaf 1945
« Reactie #133 Gepost op: 23 April 2012, 00:57:36 »
Iemand van 67 gaat bij zon vreselijke klap sneller dood dan iemand van jonge leeftijd.
Daarnaast gezondheidtoestand van mensen. Als iemand al zwak is en of ouder is speelt ook een rol.

Al blijft het iets wat vreselijk is.

Leve het asfalt :-X :'( Op de weg kan het je leven kosten als er een petje gevaarlijk rondrijdt. In een trein zal dat niet snel gebeuren.
Treinen Vissen Katten Liefhebber, bouw modelbaan op zolder gestart, nu nog 3 plaatsnamen verzinnen, help je mee?

MR

• Offline Offline
« Reactie #134 Gepost op: 23 April 2012, 07:16:49 »
Mensen van 68 voelen zich tegenwoordig over het algemeen niet oud. Natuurlijk zijn ze kwetsbaarder dan iemand van 27, maar het komt vaak wel heel hard aan.

Nog wat nieuws:
'Machinist sprinter reed door rood'
 en wat ik al eerder heb gepost:
'Moderner veiligheids- systeem ontbrak in Amsterdam'

Dan zijn er wat elementen ingevuld die een rol kunnen hebben gespeeld bij het ongeluk. Het blijft wat raadselachtig hoe het nu kan dat er een rijpad stond ingesteld naar een spoor waar een trein stond. Tenzij er nog ergens een wissel lag, dat moet zijn opengereden.

Overigens is het met het nieuws als het weer: het is sterk wisselvallig. Wat vandaag als nieuws wordt gebracht, blijkt morgen faliekant onjuist te zijn.
« Laatst bewerkt op: 23 April 2012, 07:21:55 door MR »