Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Rondom Charlois door Huup
25 November 2025, 23:41:03
Zelfgemaakt BiDiB modules door Dennis1984
25 November 2025, 23:39:44
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
25 November 2025, 23:28:48
Invoering SGNS containerwagens bij NS door Jan Breman
25 November 2025, 23:24:16
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door BrightonBelle
25 November 2025, 22:59:38
NS bestelt 36 Flirt Flex treinstellen door Huup
25 November 2025, 22:56:46
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
25 November 2025, 22:53:11
Liliput kortkoppeling mechaniek defect door 008200
25 November 2025, 22:13:45
BNLS modulebaan: Werkspoor-Kathedraal 3.5 door NS264
25 November 2025, 22:11:46
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door sncf231e
25 November 2025, 22:06:34
Piko Eas-z gebracht als Eaos door Te 2/2
25 November 2025, 21:52:56
Grappige foto's door René 4312
25 November 2025, 21:34:01
Aachenau West door wob
25 November 2025, 21:32:21
Piko 2025 door Rob Ellerman
25 November 2025, 21:13:45
Le Bassin uit logeren bij Bentink door Modellbahnwagen
25 November 2025, 21:12:06
Mijn geweatherde modellen door cor_b
25 November 2025, 21:09:11
Philotrain NS6001-6006 (niet kijken als je blij met jouw philotrain bent) door orientexpress
25 November 2025, 20:36:51
De Projecten van RetroJack door RetroJack
25 November 2025, 20:19:52
Raadplaatje door René 4312
25 November 2025, 20:19:45
Anders dan Rietze, moderne 1:87 Amsterdamse GVB trams of bussen? door virmfan
25 November 2025, 19:52:15
Diorama Oelde Mittelweg Hp door neudalhausenstadbahn
25 November 2025, 19:47:16
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
25 November 2025, 19:46:55
fotowedstrijd 2025 door Dave.......
25 November 2025, 19:35:50
De spoorhaven van Zuidbarge. door Eric B
25 November 2025, 19:09:50
Bf Kibronn door Luit
25 November 2025, 18:15:12
Uhlenbrock Intellibox 3 door ArnodeBruin
25 November 2025, 18:02:38
Treinverkeer in het oostblok, grensoverschrijdend? door Falkenberg
25 November 2025, 17:06:36
BMB 00-Modulebaan, BMB-Rijdagen en BMB-Deelname aan Beurzen & Evenementen door Streamliner
25 November 2025, 16:10:09
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door Mispoes
25 November 2025, 16:01:59
ICR-rijtuigen, voor welk merk ga je? LSmodels, PBmodels, Exact Train of Piko? door Sicco Dierdorp
25 November 2025, 15:21:02
  

Auteur Topic: Treinbotsing te Amsterdam  (gelezen 56478 keer)

Emiel_nl

  • Offline Offline
  • Berichten: 586
Re:Treinbotsing te Amsterdam
« Reactie #105 Gepost op: 22 April 2012, 21:05:20 »
Ik ben benieuwd naar de oorzaak. Naar hoe dit kon gebeuren. Dit kan toch niet alleen te maken hebben met door rood sein gereden? D'r moet toch ook een rijweg verkeerd ingesteld zijn? Hoe kan dat? D'r is toch altijd ook een beveliging als je een rijweg vekeerd insteld, werkte deze niet? Vragen die ik mij stel en zeker speculaas in zich hebben.

Sterkte aan de nabestaanden van het slachtoffer en beterschap gewenst voor de gewonden.
Een verkeerd ingestelde rijweg zou niet tot zo'n botsing moeten leiden. Want een rijweg is een rijweg, ongeacht waarheen. Als een rijweg in het systeem aanvraagt, controleert de beveiliging het vrij zijn van de rijweg en er geen kruisende rijwegen zijn en het in de juiste stand staan van de wissels. Als aan al deze voorwaarde is voldaan komt het sein veilig, ook al zou je bijvoorbeeld vanaf Hilversum naar Amersfoort vertrekken terwijl je richting Utrecht moet.

Kortom: ook een verkeerd ingestelde rijweg (je gaat de verkeerde kant op bij een splitsing bijvoorbeeld) is een veilige rijweg. Er zijn twee zaken die per definitie door de beveiliging geweigerd worden:
- kruisende rijwegen;
- een rijweg instellen naar een spoor waar een tegengestelde rijweg al ingesteld staat.

Het enige wat beveiligingstechnisch kan is een rijweg instellen naar een spoor waar een trein stilstaat en vanwaar geen rijweg is ingesteld. De gevraagde rijweg zal dan met geel-knipper worden vrijgegeven.
Groetjes,
Emiel

Rick 91

  • Machinist NS Reizigers
  • Offline Offline
  • Berichten: 1073
Re:Treinbotsing te Amsterdam
« Reactie #106 Gepost op: 22 April 2012, 21:26:27 »
Zo te zien is de VIRM er erger aan toe dan de SLT. VIRM is op verschillende plaatsen geknikt (kreukelzone), SLT is buiten de neus toch vrijwel intact.

Verder mijn medeleven aan de slachtoffers van dit tragisch ongeluk en vooral ook de machinisten.

Gr. Rick
« Laatst bewerkt op: 22 April 2012, 21:44:51 door Rick Olislagers »

Ronald Halma

  • Organisator US Convention Nederland
  • Offline Offline
  • Berichten: 18464
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
Re:Treinbotsing te Amsterdam
« Reactie #107 Gepost op: 22 April 2012, 21:27:47 »
Edit; weggehaald. Ik vind 't wel best hier..... >:( :-X
« Laatst bewerkt op: 22 April 2012, 21:31:13 door Ronald Halma »
Greetz, Ronald

Mijn US Convention Aalten

Mijn modules!:

Micromodule

Marty

  • Offline Offline
  • Berichten: 3436
  • Het Achtergrondmannetje.nl
    • Het Achtergrondmannetje
Re:Treinbotsing te Amsterdam
« Reactie #108 Gepost op: 22 April 2012, 22:01:11 »
Ik heb verder geen verstand van het ongeluk, en neem maar voor lief dat waar gereisd wordt met mensenhanden, kunnen ongelukken gebeuren, liever niet, maar het gebeurt.
Vorige maand ging ik voor het eerst weer nadat de stoomlocomotief was afgeschaft met de trein naar Parijs ( was ook gelijk de laatste keer).
Ik zat me in de intercity te verbazen hoeveel losse pullen er in een trein zijn, rekken die open zijn, met zware tassen.
Wat me nog meer verbaasde was het slappe glas wat er overal in de treinen zat.ik plak  wekelijks hele scholen, kinderopvang en en crèches vol met veiligheidsfolie, omdat het glas nit mag versplinteren,
Volgens de regels moet ik het zelfs kitten , zodat het glas aan de sponning blijft zitten ( gek genoeg bij overheiodsinstanties moet ik dat achterwege laten vanwege de kosten  ::) ) .
Dit alles omdat er bij breuk geen splinter glas mag loskomen van de ruit zodra het breekt.
Waarom hoeft dat niet in een rijdend object ?? ik denk dat dat al een hele zwik aan gewonde scheelt.
Denk dat afgesloten bagage rekken ook scheelt. Dit soort maatregelen voorkomen het ongeluk niet, maar scheelt volgens mij behoorlijk lijkt me zo
Mvg Marty, aka het Achtergrondmannetje

johnny-VIRM

  • Offline Offline
  • Berichten: 520
Re:Treinbotsing te Amsterdam
« Reactie #109 Gepost op: 22 April 2012, 22:03:09 »
Stel je staat op het middenpad van de SLT, dat ding botst, volgens mij kan je dan in het ergste geval door dat hele stel naar voren glijden/lopen, ik denk dat als je dan een smakkert tegen iets maakt dat dat nog wel eens heel gevoelig kan zijn.
Bij een virm in een afdeling is dat niet meer dan een meter of 5 zes. Ik denk dat daardoor in de SLT de meest zwaar gewonden lagen zoals ik dat zag, hoewel ik die man met de nek brace ook niet vrolijk vond kijken.

Ik hoop gewoon dat de meeste gewonden er niet langdurig wat aan overhouden.

Ik weet wel dat de glazen wanden in de V-IRM dubbel laags zijn.
« Laatst bewerkt op: 22 April 2012, 22:04:47 door johnny-VIRM »

timtrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 2096
Re:Treinbotsing te Amsterdam
« Reactie #110 Gepost op: 22 April 2012, 22:04:01 »
Virm en slt worden gewoon hersteld
Zo dat heb je snel onderzocht!

johnny-VIRM

  • Offline Offline
  • Berichten: 520
Re:Treinbotsing te Amsterdam
« Reactie #111 Gepost op: 22 April 2012, 22:05:41 »
Als je zelf in de schade werkt weet je wat.....
« Laatst bewerkt op: 22 April 2012, 23:30:01 door Peter Korsten. Reden: Citaat van vorig bericht verwijderd; gebruik de ANTWOORD-link. »

Marc tramt

  • Offline Offline
  • Berichten: 10774
Re:Treinbotsing te Amsterdam
« Reactie #112 Gepost op: 22 April 2012, 22:12:00 »
Bij een virm in een afdeling is dat niet meer dan een meter of 5 zes. Ik denk dat daardoor in de SLT de meest zwaar gewonden lagen zoals ik dat zag,
Volgens mij zijn de trappetjes in een VIRM ook een groot risico. Ik zie daar altijd een hoop mensen op en rond hangen en als je daar vanaf gelanceerd wordt bij een botsing...
No dress rehearsel, this is our life.

Marty

  • Offline Offline
  • Berichten: 3436
  • Het Achtergrondmannetje.nl
    • Het Achtergrondmannetje
Re:Treinbotsing te Amsterdam
« Reactie #113 Gepost op: 22 April 2012, 22:12:55 »
Ik snap eigenlijk niet eens waarvoor die wanden erin moeten.
En volgens mij is dubbellaags glas wat anders dan veiligheidsglas.
Nu weet ik niet wat er gebruikt wordt in welke trein, ik zat in zo'n rood en geel geval naar Brussel toe, en daar zat butglas in,
voor de rest weet ik niet, ik heb voor de komende 20 jaar weer genoeg in een trein gezeten, leve het asfalt  ;D
Mvg Marty, aka het Achtergrondmannetje

Emiel_nl

  • Offline Offline
  • Berichten: 586
Re:Treinbotsing te Amsterdam
« Reactie #114 Gepost op: 22 April 2012, 22:25:12 »
Stel je staat op het middenpad van de SLT, dat ding botst, volgens mij kan je dan in het ergste geval door dat hele stel naar voren glijden/lopen, ik denk dat als je dan een smakkert tegen iets maakt dat dat nog wel eens heel gevoelig kan zijn.
Bij een virm in een afdeling is dat niet meer dan een meter of 5 zes. Ik denk dat daardoor in de SLT de meest zwaar gewonden lagen zoals ik dat zag, hoewel ik die man met de nek brace ook niet vrolijk vond kijken.
Bij een SLT helemaal door het stel glijden kan niet. Bij de meeste balkons zitten stangen (waar je je aan vast kan houden) in het midden. Je komt dus nooit verder dan het eerste balkon.

Ik heb zelf nog een ander idee waarom er in de STL de meeste slachtoffers zaten. Bij de botsing had de VIRM de meeste massa, maar ook de meeste kreukelzone. Bij de botsing werd de SLT naar mijn idee zelfs een stukje teruggeduwd, terwijl er aan het stel zelf nauwelijks iets is vervorm, op de neus na. Hoe kan het anders dat de SLT op een meter of twee afstand van de VIRM stond na de botsing. Daar waar de VIRM welliswaar met een ruwe schok tot stilstand kwam, mede door een snelremming (de magneetrem was naar beneden gekomen), is de SLT door de klap domweg meteen van rijrichting veranderd en een stukje achteruit gegaan.
Groetjes,
Emiel

Emiel_nl

  • Offline Offline
  • Berichten: 586
Re:Treinbotsing te Amsterdam
« Reactie #115 Gepost op: 22 April 2012, 22:36:17 »
Ik snap eigenlijk niet eens waarvoor die wanden erin moeten.
En volgens mij is dubbellaags glas wat anders dan veiligheidsglas.
Nu weet ik niet wat er gebruikt wordt in welke trein, ik zat in zo'n rood en geel geval naar Brussel toe, en daar zat butglas in,
voor de rest weet ik niet, ik heb voor de komende 20 jaar weer genoeg in een trein gezeten, leve het asfalt  ;D
Alsof het wegverkeer met z'n ruim 700 dodelijke schachtoffers per jaar zo lekker veilig is... Dit doet me denken aan 11 september 2001. In het jaar dat volgde gingen er veel meer mensen met de auto op vakantie, want het vliegverkeer was zo onveilig... Gevolgd: 2500 dodelijke verkeersslachtoffers meer dan normaal. Dat is in één jaar 15 keer meer dan het gemiddelde aantal slachtoffers per jaar door vliegrampen in de jaren 2001 t/m 2010.
Groetjes,
Emiel

MR

  • Offline Offline
  • Berichten: 3185
Re:Treinbotsing te Amsterdam
« Reactie #116 Gepost op: 22 April 2012, 22:41:39 »

Marty

  • Offline Offline
  • Berichten: 3436
  • Het Achtergrondmannetje.nl
    • Het Achtergrondmannetje
Re:Treinbotsing te Amsterdam
« Reactie #117 Gepost op: 22 April 2012, 22:56:46 »
ik wordt dat korte pikkies gedoe zo zat hiier  :'( :'(
reageer nou eens gewoon inhoudelijk in plaats van dat kleinzerige zielige calimero gedrag
Lees ook gewoon eens een keer, ik doelde niet eens op de veiligheid, maar je staat alweer te klapperen met de heetgebakkerde teentjes dat je je gelijk je  eigen verhaal van maakt , en dat ik doel op de veiligheiod, en alleen maar omdat ik zeg leve het asfalt........  >:(
Daarom ben ik zo voor een verplichte leeftijdsvermelding hier, dan weet ik tenminste of ik tegen een peuter of een leuter ouwehoer hier  ::)
« Laatst bewerkt op: 22 April 2012, 23:16:16 door Gerard Rozeveld. Reden: Woord verwijderd »
Mvg Marty, aka het Achtergrondmannetje

MR

  • Offline Offline
  • Berichten: 3185
Re:Treinbotsing te Amsterdam
« Reactie #118 Gepost op: 22 April 2012, 23:03:05 »
Komt goed, Marty. Neem een vers kopje thee of zoiets.  :-*

johnny-VIRM

  • Offline Offline
  • Berichten: 520
Re:Treinbotsing te Amsterdam
« Reactie #119 Gepost op: 22 April 2012, 23:09:51 »
nou, als ik eerlijk ben ben ik ook nooit zo kapot geweest van al dat glas, als je al ziet wat er in de DDZ geschoven word, en dat alles onder de noemer design met het bijhorende prijskaartje.

Maar investeren in techniek is er niet bij...........