Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Rondom Charlois door Huup
25 November 2025, 23:41:03
Zelfgemaakt BiDiB modules door Dennis1984
25 November 2025, 23:39:44
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
25 November 2025, 23:28:48
Invoering SGNS containerwagens bij NS door Jan Breman
25 November 2025, 23:24:16
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door BrightonBelle
25 November 2025, 22:59:38
NS bestelt 36 Flirt Flex treinstellen door Huup
25 November 2025, 22:56:46
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
25 November 2025, 22:53:11
Liliput kortkoppeling mechaniek defect door 008200
25 November 2025, 22:13:45
BNLS modulebaan: Werkspoor-Kathedraal 3.5 door NS264
25 November 2025, 22:11:46
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door sncf231e
25 November 2025, 22:06:34
Piko Eas-z gebracht als Eaos door Te 2/2
25 November 2025, 21:52:56
Grappige foto's door René 4312
25 November 2025, 21:34:01
Aachenau West door wob
25 November 2025, 21:32:21
Piko 2025 door Rob Ellerman
25 November 2025, 21:13:45
Le Bassin uit logeren bij Bentink door Modellbahnwagen
25 November 2025, 21:12:06
Mijn geweatherde modellen door cor_b
25 November 2025, 21:09:11
Philotrain NS6001-6006 (niet kijken als je blij met jouw philotrain bent) door orientexpress
25 November 2025, 20:36:51
De Projecten van RetroJack door RetroJack
25 November 2025, 20:19:52
Raadplaatje door René 4312
25 November 2025, 20:19:45
Anders dan Rietze, moderne 1:87 Amsterdamse GVB trams of bussen? door virmfan
25 November 2025, 19:52:15
Diorama Oelde Mittelweg Hp door neudalhausenstadbahn
25 November 2025, 19:47:16
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
25 November 2025, 19:46:55
fotowedstrijd 2025 door Dave.......
25 November 2025, 19:35:50
De spoorhaven van Zuidbarge. door Eric B
25 November 2025, 19:09:50
Bf Kibronn door Luit
25 November 2025, 18:15:12
Uhlenbrock Intellibox 3 door ArnodeBruin
25 November 2025, 18:02:38
Treinverkeer in het oostblok, grensoverschrijdend? door Falkenberg
25 November 2025, 17:06:36
BMB 00-Modulebaan, BMB-Rijdagen en BMB-Deelname aan Beurzen & Evenementen door Streamliner
25 November 2025, 16:10:09
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door Mispoes
25 November 2025, 16:01:59
ICR-rijtuigen, voor welk merk ga je? LSmodels, PBmodels, Exact Train of Piko? door Sicco Dierdorp
25 November 2025, 15:21:02
  

Auteur Topic: Treinbotsing te Amsterdam  (gelezen 56467 keer)

johnny-VIRM

  • Offline Offline
  • Berichten: 520
Re:Treinbotsing te Amsterdam
« Reactie #150 Gepost op: 23 April 2012, 10:21:01 »
Ik zeg maar 1 ding over dat glas, jullie zijn allen in schade stellen geweest? (dus wie speculaas) en eigenlijk nog een opmerking er is nergens gezegd dat de glas platen versplinterd waren maar dat mensen ertegenaan vielen.......

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22710
Re:Treinbotsing te Amsterdam
« Reactie #151 Gepost op: 23 April 2012, 10:22:06 »
Die journalist vertelt ook alleen maar wat hij van de machnist heeft gehoord en dan vermeldt de kop niet meer dan dat de machinist 'waarschijnlijk' door een rood sein is gereden. Keurig netjes zou ik haast zeggen.

De journalist heeft het overigens weer wel over rondvliegend glas, maar niet dat dat tot verwondingen heeft geleid. Passagiers hebben het in de pers voortdurend over breuken en kneuzingen.
« Laatst bewerkt op: 23 April 2012, 10:28:10 door henk »
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

MR

  • Offline Offline
  • Berichten: 3185
Re:Treinbotsing te Amsterdam
« Reactie #152 Gepost op: 23 April 2012, 10:24:20 »
Rondvliegend glas is wel ongewenst

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22710
Re:Treinbotsing te Amsterdam
« Reactie #153 Gepost op: 23 April 2012, 10:27:40 »
Tuurlijk, maar als dat volstrekt versplinterd veiligheidsglas is geweest, dan heeft het misschien wel gewerkt zoals bedoeld. Glas dat onder hoge druk meegeeft is misschien wel beter dan een onwrikbare wand. Ik vind dat moeilijk om te beoordelen hoor.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

MR

  • Offline Offline
  • Berichten: 3185
Re:Treinbotsing te Amsterdam
« Reactie #154 Gepost op: 23 April 2012, 10:37:23 »
Het is ook moelijk om te beoordelen, dat komt wel in de verschillende rapporten te staan van al die instanties die nu onderzoek doen. Maar als daarin staat dat het glas versplinterde en dus heeft gewerkt naar behoren, dan ga ik wel fronsen hoor.

Blikken Tinus

  • Offline Offline
  • Berichten: 17
Re:Treinbotsing te Amsterdam
« Reactie #155 Gepost op: 23 April 2012, 10:41:59 »
Had die misschien beter de verkeersleiding kunnen bellen, of kan dat niet? (vraag niet lullig bedoeld)

Sterker nog: dat is het eerste wat een machinist moet doen en doet.

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22710
Re:Treinbotsing te Amsterdam
« Reactie #156 Gepost op: 23 April 2012, 10:44:03 »
We lezen het wel. Ik bedacht alleen waartegen ik liever terecht zou komen als ik door zo'n coupé vloog. Tegen een coupéwand, om een bank gevouwen of tegen een glaswand die een deel van de energie absorbeert en dan versplinterd in ongevaarlijke stukjes.
Hmm, vanmorgen in ieder geval maar gauw gaan zitten en achteruit gaan rijden.  :)
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

MR

  • Offline Offline
  • Berichten: 3185

MR

  • Offline Offline
  • Berichten: 3185
Re:Treinbotsing te Amsterdam
« Reactie #158 Gepost op: 23 April 2012, 11:13:01 »

Eelco Storm

  • Pauze
  • Offline Offline
  • Berichten: 11751
    • Mijn fotoarchief
Re:Treinbotsing te Amsterdam
« Reactie #159 Gepost op: 23 April 2012, 11:15:51 »
We lezen het wel. Ik bedacht alleen waartegen ik liever terecht zou komen als ik door zo'n coupé vloog. Tegen een coupéwand, om een bank gevouwen of tegen een glaswand die een deel van de energie absorbeert en dan versplinterd in ongevaarlijke stukjes.
Hmm, vanmorgen in ieder geval maar gauw gaan zitten en achteruit gaan rijden.  :)

Hierom rijdt mijn schoonvader standaard achteruit als hij de trein neemt... Maar even voor mijn beeld: met welke snelheid moet iemand tegen een dergelijk stuk glas aanvliegen om het te doen versplinteren? Het lijkt me dat daar heel wat kracht voor nodig is.

Edgar

  • Offline Offline
  • Berichten: 4025
Re:Treinbotsing te Amsterdam
« Reactie #160 Gepost op: 23 April 2012, 11:28:05 »
Daar kun je geen algemeen antwoord op geven. Dat ligt ook aan het gewicht en de vorm van het voorwerp of de persoon die er tegenaan komt. Je kunt er wel vanuit gaan dat het zeer doet  :-\
Tegelijkertijd kun je beter is het minder ongunstig tegen een glazen wand te botsen die eerst meebuigt en dan uiteenspat, dan tegen een onbuigbare massieve wand.

Zie ook: http://de.wikipedia.org/wiki/Einscheiben-Sicherheitsglas

De brokken van dergelijk glas zijn niet scherp, waardoor het versplinteren (als het werkt zoals bedoeld) niet leidt tot verdere verwondingen.
« Laatst bewerkt op: 23 April 2012, 11:35:29 door Edgar. Reden: z »
10-11-12-13: 41-62-54-21*
Ondertussen bouwen we aan Granitwerk J. Köppl.
En wordt de trein Amsterdam - Bad Harzburg gepimpt

Remco vM

  • Offline Offline
  • Berichten: 3260
Re:Treinbotsing te Amsterdam
« Reactie #161 Gepost op: 23 April 2012, 11:28:35 »
Een analyse van de Volkskrant
Op de trajecten waar het automatische stopsysteem bij lage snelheden niet ingrijpt wordt de treinloop met seinen geregeld.
Beetje vreemde quote uit bovenstaand stuk.

Eelco Storm

  • Pauze
  • Offline Offline
  • Berichten: 11751
    • Mijn fotoarchief
Re:Treinbotsing te Amsterdam
« Reactie #162 Gepost op: 23 April 2012, 11:29:57 »
Ik ken de werking van veiligheidsglas, ik vroeg me allleen af bij welke krachten het versplintert. Ik ben maar een eenvoudige alfa, maar ik kan me voorstellen dat een mens (afhankelijk van omvang en geweicht) heel wat snelheid moet ontwikkelen om zo'n ruit te breken.

Edgar

  • Offline Offline
  • Berichten: 4025
Re:Treinbotsing te Amsterdam
« Reactie #163 Gepost op: 23 April 2012, 11:34:20 »
Op de trajecten waar het automatische stopsysteem bij lage snelheden niet ingrijpt wordt de treinloop met seinen geregeld.
Beetje vreemde quote uit bovenstaand stuk.

Ik bleef er ook op hangen. Volgens mij wilden ze op een positieve manier zeggen dat afwezigheid van ATB niet betekent dat er geen veiligheid is.
10-11-12-13: 41-62-54-21*
Ondertussen bouwen we aan Granitwerk J. Köppl.
En wordt de trein Amsterdam - Bad Harzburg gepimpt

Remco vM

  • Offline Offline
  • Berichten: 3260
Re:Treinbotsing te Amsterdam
« Reactie #164 Gepost op: 23 April 2012, 11:42:35 »
ATB is sowieso gekoppeld aan seinen, zal dan het ontbreken van ATBvv zijn waar ze op doelen.
In ATB loze gebieden komen in het algemeen geen volle reizigerstreinen.