Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Roco wagon openen door AP3737
Vandaag om 23:29:40
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Sven
Vandaag om 23:29:12
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Sven
Vandaag om 23:16:36
Raadplaatje door V200-G2000
Vandaag om 23:04:33
uitbouw / hokje op veel oudere stations, waar diende dat voor? door R1954
Vandaag om 23:00:30
Piko 2025 door Modellbahnwagen
Vandaag om 22:56:07
rode multimaus defect door Sikko
Vandaag om 22:40:54
Die Sauerlandbahn - Tijdperk III door wob
Vandaag om 22:35:19
Roco traxx 'Eurocity' door Rob Ellerman
Vandaag om 22:05:11
Acme nieuwe ICNG door Huup
Vandaag om 21:41:26
NS-1000 in spoor-1 door FritsT
Vandaag om 21:08:51
Modelspoorbaan van Einte door einte
Vandaag om 21:06:11
Bouwbeschrijving mat' 36 ElD-4 van MK-Modelbouwstudio's door Rob Bennis
Vandaag om 19:57:19
WD 73755 Longmoor in 00 door Eelco Storm
Vandaag om 19:26:20
US diorama in H0 door cor_b
Vandaag om 19:08:50
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 17:37:30
Cherteau, fictieve Waals industriedorp door g-j
Vandaag om 17:25:32
MB-module: "Charleroi Route de Mons" door Marc tramt
Vandaag om 17:16:31
Minibaan Visserskaai H0 door hervé
Vandaag om 16:50:20
De Hasseberg (spoor nul op 9mm) door Scratchbuilt
Vandaag om 16:47:06
Toon hier je (model)TRAM foto's. door schipcas
Vandaag om 14:52:36
Arlbergbahn.. ? door Benelux795
Vandaag om 14:25:40
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 12:48:33
Brandstofportaal in Spoor 0 (B. Semblat) door peterha
Vandaag om 12:30:20
Big Scale Trains - NS SLT in H0 door Teoalessandro
Vandaag om 11:36:20
Raar Motor geluid Piko NS 1100 spoor N door Ronald Halma
Vandaag om 11:31:24
Roco 290 digtaliseren door Henk Veenstra
Vandaag om 10:18:14
La Fabrique des petits réseaux (1:87) door Gerard van de Weijer
Vandaag om 09:26:11
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 09:19:55
Big Scale Trains - NS 1200 in Spoor G (1:27) door Bert Senden
Vandaag om 08:46:50
  

Auteur Topic: Treinbotsing te Amsterdam  (gelezen 55459 keer)

Emiel_nl

  • Offline Offline
  • Berichten: 586
Re:Treinbotsing te Amsterdam
« Reactie #105 Gepost op: 22 April 2012, 21:05:20 »
Ik ben benieuwd naar de oorzaak. Naar hoe dit kon gebeuren. Dit kan toch niet alleen te maken hebben met door rood sein gereden? D'r moet toch ook een rijweg verkeerd ingesteld zijn? Hoe kan dat? D'r is toch altijd ook een beveliging als je een rijweg vekeerd insteld, werkte deze niet? Vragen die ik mij stel en zeker speculaas in zich hebben.

Sterkte aan de nabestaanden van het slachtoffer en beterschap gewenst voor de gewonden.
Een verkeerd ingestelde rijweg zou niet tot zo'n botsing moeten leiden. Want een rijweg is een rijweg, ongeacht waarheen. Als een rijweg in het systeem aanvraagt, controleert de beveiliging het vrij zijn van de rijweg en er geen kruisende rijwegen zijn en het in de juiste stand staan van de wissels. Als aan al deze voorwaarde is voldaan komt het sein veilig, ook al zou je bijvoorbeeld vanaf Hilversum naar Amersfoort vertrekken terwijl je richting Utrecht moet.

Kortom: ook een verkeerd ingestelde rijweg (je gaat de verkeerde kant op bij een splitsing bijvoorbeeld) is een veilige rijweg. Er zijn twee zaken die per definitie door de beveiliging geweigerd worden:
- kruisende rijwegen;
- een rijweg instellen naar een spoor waar een tegengestelde rijweg al ingesteld staat.

Het enige wat beveiligingstechnisch kan is een rijweg instellen naar een spoor waar een trein stilstaat en vanwaar geen rijweg is ingesteld. De gevraagde rijweg zal dan met geel-knipper worden vrijgegeven.
Groetjes,
Emiel

Rick 91

  • Machinist NS Reizigers
  • Offline Offline
  • Berichten: 1073
Re:Treinbotsing te Amsterdam
« Reactie #106 Gepost op: 22 April 2012, 21:26:27 »
Zo te zien is de VIRM er erger aan toe dan de SLT. VIRM is op verschillende plaatsen geknikt (kreukelzone), SLT is buiten de neus toch vrijwel intact.

Verder mijn medeleven aan de slachtoffers van dit tragisch ongeluk en vooral ook de machinisten.

Gr. Rick
« Laatst bewerkt op: 22 April 2012, 21:44:51 door Rick Olislagers »

Ronald Halma

  • Organisator US Convention Nederland
  • Offline Offline
  • Berichten: 18124
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
Re:Treinbotsing te Amsterdam
« Reactie #107 Gepost op: 22 April 2012, 21:27:47 »
Edit; weggehaald. Ik vind 't wel best hier..... >:( :-X
« Laatst bewerkt op: 22 April 2012, 21:31:13 door Ronald Halma »
Greetz, Ronald

Mijn US Convention Aalten

Mijn modules!:

Micromodule

Marty

  • Offline Offline
  • Berichten: 3434
  • Het Achtergrondmannetje.nl
    • Het Achtergrondmannetje
Re:Treinbotsing te Amsterdam
« Reactie #108 Gepost op: 22 April 2012, 22:01:11 »
Ik heb verder geen verstand van het ongeluk, en neem maar voor lief dat waar gereisd wordt met mensenhanden, kunnen ongelukken gebeuren, liever niet, maar het gebeurt.
Vorige maand ging ik voor het eerst weer nadat de stoomlocomotief was afgeschaft met de trein naar Parijs ( was ook gelijk de laatste keer).
Ik zat me in de intercity te verbazen hoeveel losse pullen er in een trein zijn, rekken die open zijn, met zware tassen.
Wat me nog meer verbaasde was het slappe glas wat er overal in de treinen zat.ik plak  wekelijks hele scholen, kinderopvang en en crèches vol met veiligheidsfolie, omdat het glas nit mag versplinteren,
Volgens de regels moet ik het zelfs kitten , zodat het glas aan de sponning blijft zitten ( gek genoeg bij overheiodsinstanties moet ik dat achterwege laten vanwege de kosten  ::) ) .
Dit alles omdat er bij breuk geen splinter glas mag loskomen van de ruit zodra het breekt.
Waarom hoeft dat niet in een rijdend object ?? ik denk dat dat al een hele zwik aan gewonde scheelt.
Denk dat afgesloten bagage rekken ook scheelt. Dit soort maatregelen voorkomen het ongeluk niet, maar scheelt volgens mij behoorlijk lijkt me zo
Mvg Marty, aka het Achtergrondmannetje

johnny-VIRM

  • Offline Offline
  • Berichten: 520
Re:Treinbotsing te Amsterdam
« Reactie #109 Gepost op: 22 April 2012, 22:03:09 »
Stel je staat op het middenpad van de SLT, dat ding botst, volgens mij kan je dan in het ergste geval door dat hele stel naar voren glijden/lopen, ik denk dat als je dan een smakkert tegen iets maakt dat dat nog wel eens heel gevoelig kan zijn.
Bij een virm in een afdeling is dat niet meer dan een meter of 5 zes. Ik denk dat daardoor in de SLT de meest zwaar gewonden lagen zoals ik dat zag, hoewel ik die man met de nek brace ook niet vrolijk vond kijken.

Ik hoop gewoon dat de meeste gewonden er niet langdurig wat aan overhouden.

Ik weet wel dat de glazen wanden in de V-IRM dubbel laags zijn.
« Laatst bewerkt op: 22 April 2012, 22:04:47 door johnny-VIRM »

timtrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 2089
Re:Treinbotsing te Amsterdam
« Reactie #110 Gepost op: 22 April 2012, 22:04:01 »
Virm en slt worden gewoon hersteld
Zo dat heb je snel onderzocht!

johnny-VIRM

  • Offline Offline
  • Berichten: 520
Re:Treinbotsing te Amsterdam
« Reactie #111 Gepost op: 22 April 2012, 22:05:41 »
Als je zelf in de schade werkt weet je wat.....
« Laatst bewerkt op: 22 April 2012, 23:30:01 door Peter Korsten. Reden: Citaat van vorig bericht verwijderd; gebruik de ANTWOORD-link. »

Marc tramt

  • Offline Offline
  • Berichten: 10749
Re:Treinbotsing te Amsterdam
« Reactie #112 Gepost op: 22 April 2012, 22:12:00 »
Bij een virm in een afdeling is dat niet meer dan een meter of 5 zes. Ik denk dat daardoor in de SLT de meest zwaar gewonden lagen zoals ik dat zag,
Volgens mij zijn de trappetjes in een VIRM ook een groot risico. Ik zie daar altijd een hoop mensen op en rond hangen en als je daar vanaf gelanceerd wordt bij een botsing...
No dress rehearsel, this is our life.

Marty

  • Offline Offline
  • Berichten: 3434
  • Het Achtergrondmannetje.nl
    • Het Achtergrondmannetje
Re:Treinbotsing te Amsterdam
« Reactie #113 Gepost op: 22 April 2012, 22:12:55 »
Ik snap eigenlijk niet eens waarvoor die wanden erin moeten.
En volgens mij is dubbellaags glas wat anders dan veiligheidsglas.
Nu weet ik niet wat er gebruikt wordt in welke trein, ik zat in zo'n rood en geel geval naar Brussel toe, en daar zat butglas in,
voor de rest weet ik niet, ik heb voor de komende 20 jaar weer genoeg in een trein gezeten, leve het asfalt  ;D
Mvg Marty, aka het Achtergrondmannetje

Emiel_nl

  • Offline Offline
  • Berichten: 586
Re:Treinbotsing te Amsterdam
« Reactie #114 Gepost op: 22 April 2012, 22:25:12 »
Stel je staat op het middenpad van de SLT, dat ding botst, volgens mij kan je dan in het ergste geval door dat hele stel naar voren glijden/lopen, ik denk dat als je dan een smakkert tegen iets maakt dat dat nog wel eens heel gevoelig kan zijn.
Bij een virm in een afdeling is dat niet meer dan een meter of 5 zes. Ik denk dat daardoor in de SLT de meest zwaar gewonden lagen zoals ik dat zag, hoewel ik die man met de nek brace ook niet vrolijk vond kijken.
Bij een SLT helemaal door het stel glijden kan niet. Bij de meeste balkons zitten stangen (waar je je aan vast kan houden) in het midden. Je komt dus nooit verder dan het eerste balkon.

Ik heb zelf nog een ander idee waarom er in de STL de meeste slachtoffers zaten. Bij de botsing had de VIRM de meeste massa, maar ook de meeste kreukelzone. Bij de botsing werd de SLT naar mijn idee zelfs een stukje teruggeduwd, terwijl er aan het stel zelf nauwelijks iets is vervorm, op de neus na. Hoe kan het anders dat de SLT op een meter of twee afstand van de VIRM stond na de botsing. Daar waar de VIRM welliswaar met een ruwe schok tot stilstand kwam, mede door een snelremming (de magneetrem was naar beneden gekomen), is de SLT door de klap domweg meteen van rijrichting veranderd en een stukje achteruit gegaan.
Groetjes,
Emiel

Emiel_nl

  • Offline Offline
  • Berichten: 586
Re:Treinbotsing te Amsterdam
« Reactie #115 Gepost op: 22 April 2012, 22:36:17 »
Ik snap eigenlijk niet eens waarvoor die wanden erin moeten.
En volgens mij is dubbellaags glas wat anders dan veiligheidsglas.
Nu weet ik niet wat er gebruikt wordt in welke trein, ik zat in zo'n rood en geel geval naar Brussel toe, en daar zat butglas in,
voor de rest weet ik niet, ik heb voor de komende 20 jaar weer genoeg in een trein gezeten, leve het asfalt  ;D
Alsof het wegverkeer met z'n ruim 700 dodelijke schachtoffers per jaar zo lekker veilig is... Dit doet me denken aan 11 september 2001. In het jaar dat volgde gingen er veel meer mensen met de auto op vakantie, want het vliegverkeer was zo onveilig... Gevolgd: 2500 dodelijke verkeersslachtoffers meer dan normaal. Dat is in één jaar 15 keer meer dan het gemiddelde aantal slachtoffers per jaar door vliegrampen in de jaren 2001 t/m 2010.
Groetjes,
Emiel

MR

  • Offline Offline
  • Berichten: 3185
Re:Treinbotsing te Amsterdam
« Reactie #116 Gepost op: 22 April 2012, 22:41:39 »

Marty

  • Offline Offline
  • Berichten: 3434
  • Het Achtergrondmannetje.nl
    • Het Achtergrondmannetje
Re:Treinbotsing te Amsterdam
« Reactie #117 Gepost op: 22 April 2012, 22:56:46 »
ik wordt dat korte pikkies gedoe zo zat hiier  :'( :'(
reageer nou eens gewoon inhoudelijk in plaats van dat kleinzerige zielige calimero gedrag
Lees ook gewoon eens een keer, ik doelde niet eens op de veiligheid, maar je staat alweer te klapperen met de heetgebakkerde teentjes dat je je gelijk je  eigen verhaal van maakt , en dat ik doel op de veiligheiod, en alleen maar omdat ik zeg leve het asfalt........  >:(
Daarom ben ik zo voor een verplichte leeftijdsvermelding hier, dan weet ik tenminste of ik tegen een peuter of een leuter ouwehoer hier  ::)
« Laatst bewerkt op: 22 April 2012, 23:16:16 door Gerard Rozeveld. Reden: Woord verwijderd »
Mvg Marty, aka het Achtergrondmannetje

MR

  • Offline Offline
  • Berichten: 3185
Re:Treinbotsing te Amsterdam
« Reactie #118 Gepost op: 22 April 2012, 23:03:05 »
Komt goed, Marty. Neem een vers kopje thee of zoiets.  :-*

johnny-VIRM

  • Offline Offline
  • Berichten: 520
Re:Treinbotsing te Amsterdam
« Reactie #119 Gepost op: 22 April 2012, 23:09:51 »
nou, als ik eerlijk ben ben ik ook nooit zo kapot geweest van al dat glas, als je al ziet wat er in de DDZ geschoven word, en dat alles onder de noemer design met het bijhorende prijskaartje.

Maar investeren in techniek is er niet bij...........