Doel:€250.00
Donaties:€85.00

Per saldo:€-165.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 31-07-2021
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Nieuws over oud spul in Colombia door Joost O
Vandaag om 03:21:25
Mehano G2000 frontverlichting door Chris
Vandaag om 02:36:25
LS Models / Models World 2021 door Marcel112
Vandaag om 02:34:44
Reparatie Fleischmann stoom locomotieven door AndrevdG
Vandaag om 02:03:40
Nieuwe generatie spoorseinen NL door Zaandam-Zuid
Vandaag om 00:35:32
Toon hier je (model)TRAM foto's. door Dwergsein
Vandaag om 00:18:10
N-Spoor: DMV-modules met industrie en draai-rolbrug (en andere knutsels). door Jerome
Vandaag om 00:01:53
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door clickmaniac
01 augustus 2021, 23:40:51
Wat is de vereiste minimum boogstraal bij spoorwegen oor 160km/h ? door Klaas Zondervan
01 augustus 2021, 23:28:58
Driemaster in ‘t veen - NS 2900 in h0 door Beached
01 augustus 2021, 23:13:08
Een secundair lijntje in de Puy de Dome en de (Haute) Loire anno 1968 door Frans Peeters
01 augustus 2021, 23:00:55
DJH NS 5000, de grote verbouwing door MathynK
01 augustus 2021, 22:49:48
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door NS264
01 augustus 2021, 22:31:10
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door HuubvG
01 augustus 2021, 22:19:31
Nu te koop: pantograaf type BBC en type Metropolitan Vickers (schaal H0) door EFM
01 augustus 2021, 22:06:19
Asse-Bad - Assche-les-Bains door AndrevdG
01 augustus 2021, 21:59:19
Oude tijden, nieuwe tijden, Duitsland 2e wereldoorlog door GORILLUS
01 augustus 2021, 21:50:25
Uit en Thuis, de bouw door Huup
01 augustus 2021, 21:42:40
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
01 augustus 2021, 21:35:35
Harzwald Hafen Bahn door NS264
01 augustus 2021, 21:32:50
Bouw van mijn messing NS 604 Spoor-0 door Hendrik Jan
01 augustus 2021, 21:20:46
Spoorballast grind NS tijdperk 3 door Klaas Zondervan
01 augustus 2021, 21:13:42
Koperdieven slopen in Niederau (DE) gestalde elektrische locomotieven! door mDDM
01 augustus 2021, 21:07:23
Baan in Los Angeles door AndrevdG
01 augustus 2021, 20:53:54
Zelf bouwen. door wpinkhof
01 augustus 2021, 20:23:07
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Floris
01 augustus 2021, 19:30:20
"Bij nader omzien", een Nederlands spoorwegfotoarchief door Christoph
01 augustus 2021, 18:39:25
The revival of "The Shop"! door Ronald Halma
01 augustus 2021, 18:39:04
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
01 augustus 2021, 18:32:52
Vragen over de rolbrug bij werkplaats Neustrelitz door basjuh1981
01 augustus 2021, 18:28:31
  

Auteur Topic: BNLS Werkspoor - Mesu models NS 2000  (gelezen 294069 keer)

JaJo

  • Offline Offline
  • Berichten: 10895
  • Spoor-0 & Spoor-1
    • Modeltreinbaan.nl
Re: BNLS Werkspoor - Mesu models NS 2000
« Reactie #870 Gepost op: 28 juni 2021, 19:36:32 »
Al enig idee wanneer de aandrijving geleverd gaat worden Wim?
Groet Jaap
Duits/NL, Spoor-0 en Spoor-1.Tijdperk II en III.
http://www.modeltreinbaan.nl

WimM

  • Moderator
  • Offline Offline
  • Berichten: 623
Re: BNLS Werkspoor - Mesu models NS 2000
« Reactie #871 Gepost op: 30 juni 2021, 00:45:02 »
Hallo,
Een verlate reactie,want ik heb ook mijn familiële verplichtingen. Verjaardagen enz....
Zoals ik in mijn vorig bericht al aangaf ben ik bezig geweest een oplossing te zoeken om bestaande aandrijvingsblokken van de draaistellen voor de 1 op 30 wormoverbrenging aanpasbaar te maken voor 1 op 40 en 1 op 45 overbrengingen.
Dat kostte de nodige hoofdbrekens, maar ik ben er denk ik wel uit.
Ik heb afgelopen Maandag het gereedschap besteld, waar ik in dit kader al lang naar op zoek was. Ik kwam het per ongeluk tegen, terwijl ik op zoek was naar iets anders..
Ik ben ook begonnen met de aanmaak van de delen. Ik ga dus geen nieuwe aandrijvingen leveren. 

Ik ben van plan iedereen die 1 op 30 aandrijf-onderblokken heeft, een tekening toe te sturen (in pdf uiteraard), met er op aangegeven wat de aanpassingen voor 1 op 40 en 1 op 45 overbrenging precies inhoud.
Grotere overbrengingen houden ook grotere wormwielen in, met het gevolg dat de motoren omhoog zullen moeten.
Dit kan bereikt worden met vulblokjes onder de motoren en onder de motoropsluitbeugels, waarop zich ook het draaistel-draaipunt bevind.
Dat gaat dus ook naar boven.
Dat kan door de draaistel bussen in te korten en bij 1 op 45 de plaatjes "9" op de onderluiken aan de andere kant te monteren.
Nadeel?
De speelruimte boven motoropsluitkap wordt wel kleiner, wat de bewegelijkheid van het draaistel verkleind. (Ligt je baan goed of..........?)
Op de tekening kun je dus zien wat de aanpassingen inhouden en kun je een keuze maken.
Als je deze keuze aan mij doorgeeft stuur ik je de passende delen naar je toe. Wanneer dat is kan ik nu nog niet zeggen, maar ik werk er aan.
Ook aan het electro gedeelte, worstelen met smd ledjes...grr >:(

Met vriendelijke groeten,
Wim
   
« Laatst bewerkt op: 30 juni 2021, 17:13:20 door WimM. Reden: verbeterd »

JaJo

  • Offline Offline
  • Berichten: 10895
  • Spoor-0 & Spoor-1
    • Modeltreinbaan.nl
Re: BNLS Werkspoor - Mesu models NS 2000
« Reactie #872 Gepost op: 30 juni 2021, 19:56:05 »
 ;D Ja dat is zeker grrrrr.....

Ik wacht af. Bedankt voor de info.
Groet Jaap
Duits/NL, Spoor-0 en Spoor-1.Tijdperk II en III.
http://www.modeltreinbaan.nl

WimM

  • Moderator
  • Offline Offline
  • Berichten: 623
Re: BNLS Werkspoor - Mesu models NS 2000
« Reactie #873 Gepost op: 15 juli 2021, 18:46:52 »
Hallo,
Eindelijk is het zover:
Afgelopen weekend zijn we met een digitaal aangestuurde NS2000 loc in spoor 0, met 2 Faulhaber motoren in het oorspronkelijke concept, gaan proefrijden op een grote baan van een bekende bouwer.
Dus met de oorspronkelijke 1 op 30 wormoverbrengingen.

En het was een succes, ook met een lange sleep wagens een helling op en ook langzaam lopend.
Echter wel met de nodige hobbels.
Omstanders, geleerden zeiden dat de loc het prima deed, met de 1 op 30 overbrenging, niet te snel. Maar dat er een aanloper in de loc zat, dat hij ergens zwaar liep.
Dus weer thuis ben ik de afgelopen dagen als een gek, keihard aan het zoeken geweest. Van alles geprobeerd, alles gesloopt om maar uit te vogelen wat er aan de hand was. Een puinhoop. Maar niks bracht een verbetering.
De hele aanrijving liep soepel, geen aanlopers, maar hij bleef maar hikken bij lage snelheden. Om gek van te worden.
Tot vannacht om half 5, toen was ik er uit: een luid hoera!! (buren: wat is die nou weer aan het uitfreeten)
 
De gebruikte decoder is een (1) Lopi-5, 8pins (59620), met de instellingen van de CV's zoals Esu die voorschrijft voor de LokPilot decoder in combinatie met Faulhaber motoren (blz.55 handleiding).
Echter een nadere aanpassing daarop bleek noodzakelijk. Dat was uiteindelijk de oorzaak van het gehik...
CV 54 parameter "K" moest verder naar beneden worden bijgesteld. De decoder was, bij de waarde die Esu voorsteld voor Faulhaber, nog steeds teveel bezig de motoren proberen bij te regelen. Vandaar de schokjes.
De CV waarden staat nu op 15 i.p.v. 25. Nu loopt hij zonder schokjes bij lage snelheid.



Op de foto de print tegen de achterste cabinewand en de decoder tegen het bovendeel van de motorhuif geplakt. In de krimpkous de frontsein lakdraden.
Ik heb, om de motorstekkers onder de cabinevloer door te voeren, tussen deze en de strook van de voetplaat gaten gemaakt waar de stekkers door heen kunnen.

Al het gezoek naar problemen in aandrijvingsdelen was niet geheel voor niets. Daarover in een volgend bericht meer.
Wordt vervolgd,

Wim

JaJo

  • Offline Offline
  • Berichten: 10895
  • Spoor-0 & Spoor-1
    • Modeltreinbaan.nl
Re: BNLS Werkspoor - Mesu models NS 2000
« Reactie #874 Gepost op: 15 juli 2021, 19:38:43 »
Prima Wim! (y) (y)
Ik heb inmiddels dezelfde lokpilot aangeschaft en weet nu wat ik moet doen om het hikken tegen te gaan.
In tegenstelling tot mijn mail wil ik nu liever ook de 1:30 overbrenging, zodat ik niets hoef te slopen.
Ik neem aan dat jij de motoren en overbrengingen levert, dan kan ik weer verder.

Groet Jaap

 PS De binnenzijde van mijn lok blijft goudkleurig.
Groet Jaap
Duits/NL, Spoor-0 en Spoor-1.Tijdperk II en III.
http://www.modeltreinbaan.nl

arnout

  • Offline Offline
  • Berichten: 1452
Re: BNLS Werkspoor - Mesu models NS 2000
« Reactie #875 Gepost op: 15 juli 2021, 21:39:35 »
Goed bezig.

Als dat de juiste aandrijving is wil ik die ook wel.

Zijn er nog beelden van de rijdende lok?

Gr Arnout

Gerke

  • Mcn NSR
  • Offline Offline
  • Berichten: 2033
  • NS 4503!
    • Modelspoorvereniging Midden Limburg
Re: BNLS Werkspoor - Mesu models NS 2000
« Reactie #876 Gepost op: 15 juli 2021, 21:54:14 »
Ow Wim...  Een overijverige lopi 5... Dat is niets nieuws. Zonde dat je dat niet wist.

Tip: gebruik de automatische inregelfunctie. Dat scheelt enorm.
Met groet,

Ger.

WimM

  • Moderator
  • Offline Offline
  • Berichten: 623
Re: BNLS Werkspoor - Mesu models NS 2000
« Reactie #877 Gepost op: 15 juli 2021, 22:42:45 »
Hallo,

Bij al het vruchteloze gezoek, zie mijn vorig bericht, ontdekte ik wel dat de wielen, door de werking van de wormen, de stroomafnemers tegen de flenzen van de kogellagers kunnen duwen.
Dat is ongewenst. Het chasis is stroomloos voor zekerheid.
Daarom heb ik de stroomafnemers 1.5mm afgeknipt, zodat ze bij indrukken vrij blijven van de genoemde flenzen.



De stroomafnemers zijn lang gemaakt om ze zo dicht mogelijk tegen de hartlijn aan op de wielassen te laten lopen. Dan geven ze bij stevige aandruk weinig weerstand.
Ik was bang voor ondermatig presteren van de aandrijving. Vandaar de lange stroomafnemers, maar het één en ander valt reuze mee.
Dus korter maken van de stroomafnemers is geen probleem.



Alleen nog wat afronden.

De stroomafnemers zijn nog al stiefmoederlijk bedeeld met ruimte. Bij het oorsponkelijk ontwerp waren ze gemoon vlak gedacht.gingsverhouding
Maar door een fout bij het ontwerp betreffende spoorbreedte, moesten de wielen naar binnen om genoeg speling op het spoor te houden.
De lagerstrippen zijn daarom afgefreesd. En in de stroomafnemers moeten direct na de isolatieplaat een knik gemaakt worden om vrijloop van de wielflenzen te houden.
Excusses voor al het ongemak. Het is allemaal wel te doen, maar niet makkelijk.

Nog even over de discussie met degenen bij het inregelen over de overbrengingsverhouding. Men was er tevreden over.
Dit gaat dus puur over de digitaal gestuurde loc.
Toen ik opperde dat iemand met een kleiner baantje toch wel beter uit de voeten zou kunnen met een grotere overbrengings verhouding bijv. 1 op 40, was men het er niet mee eens.
Dan zou men beter de CV voor de maximum snelheid wat naar beneden kunnen bijstellen, was de tegenwerping.
Ik vind het wel goed, want het scheelt mij veel werk, maar ik geef het maar door aan de geachte heren bouwers, om er open over te zijn.
Een grotere overbrengings verhouding is dus niet verkeerd. De loc kan nog langzamer kruipen.
Maar het is allemaal goed na te regelen, ook met een R. Multimaus. Gewoon er voor gaan zitten en uitproberen.
Hoe het gaat als je analoog wil rijden, weet ik nog niet. Moet ik nog uitproberen. Is er nog iemand die dat wil gaan doen. Laat mij het weten (per pb) a.u.b.

Gerke:
Niet iedereen wist of weet dat. Ik ben er uiteindelijk ten einde raad zelf maar ingedoken met trial and error.
Die automatische inregelfrequentie: Is dat de digitale loc op een 5 tal meters spoor zetten en dan "afschieten", waarop hij dan wordt afgeregeld?

Arnout:
Ik heb nog wel wat filmpjes gemaakt, maar moet ze nog bijwerken. Ik heb wel eens een filmpje via Youtube geplaatst. Maar dat koste me een heleboel tijd en die heb ik niet.

Jaap:
Op blad 5, van de leveringsomvang van het bouwset, staat welke delen je zelf aan moet schaffen, als je ze zelf al niet in voorraad heb, zoals vele van de 0-spoorders. Ik neem contact met je op.

Wim
« Laatst bewerkt op: 15 juli 2021, 22:57:29 door WimM. Reden: plaatjes en tekst »

Gerke

  • Mcn NSR
  • Offline Offline
  • Berichten: 2033
  • NS 4503!
    • Modelspoorvereniging Midden Limburg
Re: BNLS Werkspoor - Mesu models NS 2000
« Reactie #878 Gepost op: 15 juli 2021, 23:50:07 »
Hoi Wim,

Ja, klopt. De loc gaat er dan op volle kracht vandoor. (Rollenbank!) Of simpelweg de "voetjes van de vloer" en dan dezelfde procedure. In 9 van de 10 gevallen is het dan ok.

Grt,

Ger
Met groet,

Ger.

WimM

  • Moderator
  • Offline Offline
  • Berichten: 623
Re: BNLS Werkspoor - Mesu models NS 2000
« Reactie #879 Gepost op: 16 juli 2021, 22:09:32 »
Hallo,

Op het 0-spoorforum heeft de gastheer van het afgelopen weekend een verslagje van zijn bevinden over het testrijden geschreven.
Je kunt het vinden in de onderstaande link:
https://www.spoornul.nl/forum/viewtopic.php?p=8113086#p8113086
Mijn hartelijke dank daarvoor.
Met vriendelijke groeten,

Wim Mesu

WimM

  • Moderator
  • Offline Offline
  • Berichten: 623
Re: BNLS Werkspoor - Mesu models NS 2000
« Reactie #880 Gepost op: 23 juli 2021, 01:41:09 »
Hallo,
Even wat reacties tussendoor. Waar ben ik nu mee bezig.
In de zon ben ik ben bezig prototype 2 een thinnerbad te geven.
Ik had 'm in een primer gespoten. Maar dat was niet helemaal goed gegaan; nogal erg korrelig. Het was nogal warm die dag. Dus overnieuw...

Verder ben ik nog bezig met experimenteren met de weerstanden voor de kop- en sluitseinen. Was begonnen met 2.7kO, toen met 3.3kO, maar ik vind ze nog te fel.
Eén weerstand per led. Dus heb ik nog maar zwaardere besteld.

Ik heb ook nog een tip voor degenen die de remmen nog in elkaar moeten zetten: Ik heb een extra gaatje in de onderste stang geboord, zie de zie pijl op foto.



Dat geeft meer ruimte tussen remschoenen en de wielen. Is gedaan voor meer zekerheid. En het is zo goed als onzichtbaar.

Nog iets anders.
Op het 0-spoorforum schrijft Jan Bosman dat zijn loc nogal lawaai maak.
Ik denk dat dat komt omdat hij een (grote) middenmotor gebruikt, die hij in de cabine heeft gemonteerd. Dat kan het geluid wat die motor maakt, versterken als klankkast.
En wat voor motor is het?
Ik gebruik 2 kleinere Faulhabers die in de draaistellen opgesloten zitten. Als het goed is, met afgeschermde overbrengingen.
Daarnaast gebruikt hij ook een andere overbrenging met cardans.
Dus volgens mijn bescheiden mening is de loc qua aandrijving niet vergelijkbaar met de uitvoering van de loc, zoals ik die voorsta.

Dat mijn loc bij het proefrijden nog iets geluid maakte kwam, omdat de loc totaal niet was ingelopen.
En omdat men dacht dat er iets aanliep, was de de loc erg uitgekleed, om er aan te sleutelen. (Wat naderhand alleen maar aan CV 54 bleek te liggen, zie mijn bericht van 15 Juni.)
Als je de schermkapjes op de aandrijvingen zet en alle andere delen die op de draaistellen moeten zitten, dan geeft dat ook nog wat extra geluidsdemping.

Ik ga daarom, als de loc weer helemaal netjes in elkaar zit zoals het moet, en gespoten is, de loc lang in laten lopen.
En daarna opnieuw een filmpje schieten bij het proefrijden. Zowel snel als langzaam rijdend.

Wat een feest weer om tot doel te geraken.....  Wim.

roadster36

  • Offline Offline
  • Berichten: 5294
  • Team Mitropa
Re: BNLS Werkspoor - Mesu models NS 2000
« Reactie #881 Gepost op: 23 juli 2021, 02:13:21 »
Hallo Wim,
Nee het lawaai waar ik het over heb is tijdens een proefrit met de Faulhaber motor en de 1:30 overbrenging.
En dat maar in een draaistel en analoog.
De afdekkapjes zitten er nog niet op.
Ik heb die filmpjes nog en zal ze even naar je doormailen.
Maar het was voor mij wel het moment om naar de middenmotor over te stappen.
Gr Jan

« Laatst bewerkt op: 23 juli 2021, 02:15:14 door roadster36 »