Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door spoorijzer
Vandaag om 15:08:30
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 15:06:14
Al mijn goede ideeën... door Monobrachius
Vandaag om 15:01:17
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 14:58:23
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door Jelmer
Vandaag om 14:58:04
Onlangs gespot - gefotografeerd, de links door Jeroen Water
Vandaag om 14:33:00
N spur scenery elementen maken van gips of klei? door Dave.......
Vandaag om 14:30:06
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door RK
Vandaag om 14:28:54
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door mass am see
Vandaag om 14:18:46
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door bask185
Vandaag om 14:12:48
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 14:07:52
OVP voor wagons van blauw naar wit door Railman
Vandaag om 13:40:42
GSS Jubileumbaantje (0e / 0n30) door MacArthur
Vandaag om 12:55:30
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Sven
Vandaag om 12:28:41
NTM P1 in Schaal-1 door MaraNCS
Vandaag om 11:39:38
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 11:33:00
Rio Grande Southern - Lizard Head Pass door Hans GJ
Vandaag om 11:30:20
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 11:27:15
Bauarbeiten im gange door Dave.......
Vandaag om 10:55:26
Variaties op Station Zetten Andelst in HO door Duikeend
Vandaag om 10:54:40
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 10:42:29
Onze Nederlandse Stoomlocomotieven (nieuwe druk) door R v/d Hoven
Vandaag om 09:24:48
Internationale Spoor 0 en 1 dagen in Gießen, 23 en 24 maart, 2024 door bernhard67
Vandaag om 08:42:53
De Hondsrugbaan door mass am see
Vandaag om 08:15:11
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
Vandaag om 08:00:19
M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan door J. Moors
Vandaag om 01:00:05
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door WimM
Vandaag om 00:42:50
Raadplaatje door Magic
27 maart 2024, 23:27:03
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Ronald Halma
27 maart 2024, 23:17:30
Bouw van materieel 40 treinstellen door Pauldg
27 maart 2024, 22:45:06
  

Auteur Topic: BNLS Werkspoor - Mesu models NS 2000  (gelezen 366973 keer)

arnout

  • Offline Offline
  • Berichten: 1678
Re: BNLS Werkspoor - Mesu models NS 2000
« Reactie #885 Gepost op: 08 augustus 2021, 18:10:39 »
Ziet er goed uit

Rob Ellerman

  • Offline Offline
  • Berichten: 4834
  • Modelspoor is emotie...
Re: BNLS Werkspoor - Mesu models NS 2000
« Reactie #886 Gepost op: 08 augustus 2021, 20:30:36 »
Ik zeg: houwe zo, niks meer aan doen!  (y)
Op weg naar Culemborg.... in 1:87 (tp. 3)

peterha

  • Offline Offline
  • Berichten: 1100
Re: BNLS Werkspoor - Mesu models NS 2000
« Reactie #887 Gepost op: 08 augustus 2021, 20:32:32 »
@Arnout, dank je.

De snelheid gemeten in iTrain, zoals de loc nu is: geen (zware) draaistelzijkanten, geen opbouw, geen brandstoftank met extra gewicht erin en aan de decoder is ook niets gedaan.
Snelheid vooruit: 1,1 km/u en achteruit 85,5 km/u.

@Rob, maar toch wel de rest van de loc?  ;D
Met vriendelijke groet,
Peter

WimM

  • Moderator
  • Offline Offline
  • Berichten: 711
Re: BNLS Werkspoor - Mesu models NS 2000
« Reactie #888 Gepost op: 18 augustus 2021, 15:25:31 »
Hallo,
Mijn computer was vastgelopen op een update van Windows i.c.m. mijn tekenprogramma. Vandaar de lange stilte van mijn kant. Maar ik ben weer terug, hoewel nog niet alles weer op zijn plaats terug is.

Wat ik heb gelezen over een boor van 7 door de gaten voor de lagers halen, is niet helemaal goed. Dan worden de gaten 9 van de 10 keer te groot. Of je moet een ondermaatse boor gebruiken.
Het is de bedoeling dat de kogellagers in hun gaten klemmen. Een goede ruimer gebruiken of een boor of staafje van 6,5mm rond met er rond één laagje 600 waterproof schuur papier werkt ook goed.
Lagers (en wormen) kun je ook met Loctite 603 vastzetten.

Mooi wat Peter liet zien. Hartelijk dank voor het plaatsen.

Dat ik niet verder kon wil niet zeggen dat ik niks gedaan heb. Ik ben me nog verder gaan verdiepen in het hoofdstuk van "verlichting", de seinen, die gevoerd werd op de loc in de loop der tijd.
D.w.z. ik ben te rade gegaan bij deskundigen. Daar is het volgende uit gekomen met hartelijk dank daarvoor:

Voor de 600 / 2000 zijn de seinbeelden eigenlijk heel duidelijk.
De frontseinen bestonden uit gloeilampen die slecht zichtbaar waren, zie diverse foto's, waarop ze maar nauwelijks zichtbaar zijn.

Voor de stoomlocomotieven gelden in het seinregelement 1934, dat overdag de frontseinen niet branden, en alleen bij nacht werden ontstoken.
Dit zou de reden kunnen zijn dat je bij de 600’en eigenlijk geen brandende frontseinen ziet overdag.
Voor de sluitseinen geld hetzelfde, overdag werden sluitborden gebruikt, en bij nacht rode sluitlampen op het laatste voertuig.

Vanaf 1952 ziet men dit veranderen, alhoewel hier geen schriftelijke bevestiging van gevonden is. (het nieuwe seinregelment dateert van 1954)
Dan zie je aan de voorzijde twee witte lampen, en aan de achterzijde twee rode. De sluitborden vervallen, mits er sluitlampen aanwezig zijn. (bij goederenwagens zie je dan nog steeds overdag sluitborden, en bij nacht rode sluitlampen)
Het L sein werd pas in 1963 ingevoerd, dus dat hebben deze lokken nooit gekend.

Voor het rangeren geld, dat er aan beide zijden van het voertuig een lamp moet branden. Op de tekeningen in het seinregelement staat de lamp boven de rechterbuffer getekend (van voren gezien de linker dus)

Dus samenvattend;
Bij een trein, aan de voorzijde twee witte lampen.
Losse lok, voorzijde witte lampen, achterzijde rode sluitlampen ( zou voor de periode voor 1952 losse borden meeleveren die je in de sluitseinhouders kunt steken)
Rangeren, aan beide zijden een witte lamp, voorkeur voor de rechter lamp.  Einde citaat.

Ik had tot nu een print waar de frontseinen en de sluitseinen gewoon schakelden met de rijrichting, als je de F0 knop aanzet.
Maar op de gebruikte Lopi 5 decoder is meer mogelijk. Ook eventueel de gewenste rangeerseinen, of sluitseinen uit. Er is ook nog schakelruimte over voor de cabine lamp.

Volgend keer ga ik dat verder uitwerken. Het kan namelijk op verschillende manieren geschakeld worden.
Met vriendelijke groeten,
Wim 
 

JaJo

  • Offline Offline
  • Berichten: 11147
  • Spoor-0 & Spoor-1
    • Modeltreinbaan.nl
Re: BNLS Werkspoor - Mesu models NS 2000
« Reactie #889 Gepost op: 22 augustus 2021, 11:52:41 »
HELP:

Ik probeer de instellingen van de ESU decoder te veranderen omdat de loc bij de start vreemde geluiden maakt en zeer hikkerig op gang komt. CV 51-54 gewijzigd maar dat helpt niets of een klein beetje.
Welke CV moet ik hebben om hier wat aan te doen. Na een halve dag instellingen wijzigen heb ik het even gehad met die 604....! :(

Een paar uur verder en de lok rijdt schokkerig.

Ik ga mij morgen hier maar eens in verdiepen: http://www.kelderspoor.nl/lokdec/inst.php
« Laatst bewerkt op: 22 augustus 2021, 17:58:51 door JaJo »
Groet Jaap
Duits/NL, Spoor-0 en Spoor-1.Tijdperk II en III.
http://www.modeltreinbaan.nl

WimM

  • Moderator
  • Offline Offline
  • Berichten: 711
Re: BNLS Werkspoor - Mesu models NS 2000
« Reactie #890 Gepost op: 23 augustus 2021, 04:07:24 »
Ho ho, die arme 604 zelf kan er ook niks aan doen.
Het is de man die erbij zit.  :P
Ik had het in begin ook (behalve het rare lawaai, wat je hebt, want dat had ik niet; verderop daarover meer.)
Toen geleerden 8) 8) uitgesproken waren, ben ik er zelf maar in gedoken, in het ESU boekje. Kwam er toen wel uit.
Het is een heel gezoek, dat wel, maar misschien kan ik je wat verder helpen.

By the way: je hebt de motoren, als je die digitaal wil besturen, toch wel parallel gekoppeld? (en niet in serie) Stomme vraag natuurlijk. ???

Het begint er mee, dat de motoren die jij gebruikt (Canon) niet in de lijst op pagina 55 van het ESU boekje voorkomen.
Dan moet je kiezen welke motortype er het dichts bij komt. Ik moet eerlijk zeggen dat ik het ook niet weet.
Dus zou je kunnen proberen alle combinaties in de lijst uit te proberen. Maar dat is een heel karwei met de mogelijkheid dat het nog geen bevredigend resultaat geeft is aanwezig.

Wat er in het boekje op pagina 54 onder punt 11.1 staat is natuurlijk ook belangrijk. Daar heeft men het over "ruckelt": schokkerig rijgedrag. Daar staat dus: Let op dat geen mechanische problemen de oorzaak zijn. Als je CV 56 op 0 zet zou je er zo achter kunnen komen.

Wat er op de volgende pagina in punt 11.1.2. op volgt in 2e alinea is ook belangrijk; het regelen van CV 51 en 52.
Maar de échte oplossing voor mij (met 2 Faulh. motoren) heb ik echter aangetroffen in het volgende kapitel 11.1.2.1.:
Toen ik de CV 54 verder naar beneden had afgesteld, waren de problemen bij mij opgelost.
De decoder was bij waarde van 25 veel te overijverig aan het bijregelen, van de langzame fahrt, zodat de  loc schokkerig reed. Ik rij nu met CV 54 op 15 en weg is het schokkerig rijgedrag.

In het boekje van ESU op pagina 56 onder punt 11.1.2.6 Regelungs einfluss bei Langsamfahrt heeft men het weer over dat "ruckeligen Fahren". CV 56 moet dan "verringert werden".
Zo heb ik deze bij mijn loc op 250 staan i.p.v. 255. Alle beetjes helpen.

Maarrr.... het kan zijn dat dit bij jou nog niks helpt.
Dan staat daar op pagina 57 van het ESU boekje onder punt  11.1.4. de ultieme oplossing van je probleem. :o Het verbaasd me dat zo weinigen dit weten.

Je zet je loc (zonder mechanische problemen) op een lang, recht en vlak stuk rails, op de vloer zodat hij niet van tafel kan vallen. (Op een rollenbank of met de voetjes van vloer zou het ook moeten kunnen)
De rails moet zo lang zijn dat de loc daarop 2 seconden volgas kan rijden. Kies de loc op de Multimaus. Knop F1 uitschakelen, de motor is uit, stel de goede rijrichting in. CV 54 moet vooraf op waarden 0 worden ingesteld. Jetzt geht er los.
Druk nu op de F1 knop en de loc wordt als een projectiel afgeschoten en gaat op zijn maximale snelheid rijden en is 1.5 seconde niet regelbaar.
De loc zal daarna automatisch tot stilstand komen en de vastgestelde lastregelparameter worden in de CV's 51 t.&m 55 opgeslagen.
Dan staat er in het boekje : uitgaande van deze waarden kunnen nu verdere optimalisering van de Lastregelparameterers uitgevoerd worden. (Ik denk CV 56 en CV54)
Ik hoop dat ik het goed vertaald heb, anders moet iemand anders het maar verbeteren.

Vreemde geluiden??????
Dat is volgens mij toch een teken dat er iets niet goed draait. Waar moet dat lawaai anders vandaan komen?
Ik kan er niet bij hoe dat kan. Wat maakt er lawaai dan?
Is de smering van de wormoverbrenging o.k.? Zit daar vrijloop in? Ik bedoel; kun je de assen een heel klein beetje heen er weer draaien als je de motoras met worm vasthoudt?
Anders een papiertje onder de motor(en).
Dit waren enige fröbels van mij op dit gebied. Ik ga nu naar bed, morgen verder. Succes.
Groeten, Wim
« Laatst bewerkt op: 23 augustus 2021, 04:09:36 door WimM. Reden: verbeterd »

Eric B

  • Offline Offline
  • Berichten: 6810
  • NS tijdperk III (a)b/c
    • Obdam in h0
Re: BNLS Werkspoor - Mesu models NS 2000
« Reactie #891 Gepost op: 23 augustus 2021, 06:55:34 »
(Op een rollenbank of met de voetjes van vloer zou het ook moeten kunnen)

Mijn gevoel zegt dat dat niet tot bevredigende resultaten gaat leiden Wim, aangezien je daarmee de massatraagheid van de loc buitenspel zet.
De enige juiste manier lijkt mij het door ESU omschreven vlakke stuk spoor van voldoende lengte.
Fotodijkje en fotodiorama
Obdam
Als alles meeloopt hebben we morgen een optocht.

JaJo

  • Offline Offline
  • Berichten: 11147
  • Spoor-0 & Spoor-1
    • Modeltreinbaan.nl
Re: BNLS Werkspoor - Mesu models NS 2000
« Reactie #892 Gepost op: 24 augustus 2021, 21:24:02 »
Dank voor de hulp/adviezen Wim.
Inmiddels heb ik de 604 goed rijdend, alleen het starten en stoppen is het nog net niet helemaal. Ik 'CV' net zolang door tot ook dat verholpen is.
Als hij/zij over mijn baan rijdt is het om te zien een prachtige aanwinst! Door omstandigheden heeft de bouw wat langer geduurd, maar het was heerlijk om er aan te werken. Wel heb ik enkele dingen anders gebouwd dan dat jij beschreef zoals de montage van de huif op de voetplaat.
Zondag laat ik enkele foto's langskomen van het eindresultaat.
Groet Jaap
Duits/NL, Spoor-0 en Spoor-1.Tijdperk II en III.
http://www.modeltreinbaan.nl

WimM

  • Moderator
  • Offline Offline
  • Berichten: 711
Re: BNLS Werkspoor - Mesu models NS 2000
« Reactie #893 Gepost op: 25 augustus 2021, 01:40:42 »
Hai Jaap,
Ik ben blij te lezen dat het met Canon motoren ook de goede kant op gaat. Ik was eerlijk gezegd een beetje bang, dat 't met die motoren minder goed zou gaan. Maar die vrees is niet terecht.   (y) (y)

Verder met waar ik mee bezig was: het schakelen van de seinen van de loc, zie mijn bericht van 18 Aug. j.l..

Ik heb een schakeling, afgekeken van de Benelux Encyclopedie, Elektronica, Loc- en treinverlichting..... en dan met name Afbeelding 9.
De schakeling doet wat in het bericht van 18 Augustus als wenselijk wordt aangegeven. (het kan nog eenvoudiger, met vóór en nadelen, maar daar later meer over.)
Gegevens hier gekopieerd:

Schakelbare sluitseinen en rangeerseinen
                                         


Afbeelding: 09 
Frontseinen schakelbaar t.b.v. rangeerseinen
Schema gemaakt door: Fred Eikelboom

Onderdelenlijst
R1, R5   4k7
R2, R4   8k2
R3, R6   390R
Tabel: 03
Tabel gemaakt door: Fred Eikelboom
In afbeelding 09 wordt een verdere uitbreiding van de voorgaande schakeling getoond. Wanneer de andere functieaansluiting op de getoonde wijze op de frontseinen wordt aangesloten, zijn de sluitseinen uit te schakelen (rijrichtingafhankelijk door op toets F1 te drukken.

Door op toets F2 te drukken komen de knooppunten kathode/anode van de gele leds aan massa leggen, waardoor aan weerszijden maar één witte led blijft branden (rijrichtingafhankelijk). Door de diode tussen functieaansluiting F1 en F2 worden, bij het drukken op toets F2, de knooppunten van de rode leds/weerstand via de diodes aan de massa (min) gelegd. Daardoor gaan ook de sluitseinen uit. Op deze wijze zijn er door het drukken op toets F2 aan weerszijden rangeerseinen.

Schakelmogelijkheden:

F0 = frontseinen en sluitseinen aan (rijrichtingafhankelijk).
F0 + F1 = frontseinen aan en sluitseinen uit (rijrichtingafhankelijk).
F0 + F2 = 1 led van frontseinen aan weerszijden aan en sluitseinen uit (rangeerseinen).
bij op F2 drukken maakt de stand van F1 niets uit.
wanneer F0 niet actief is, dan werkt verlichting d.m.v. F1 en F2 ook niet.
De weerstanden tussen de leds en de diodes zijn om het verschil in verlichtingsterkte van de gele leds te compenseren. Het maakt namelijk uit of de stroom door de onderste gele led via de andere gele led loopt of via de diode. De vijf diodes zijn van het type 1N4148
Einde citaat.

Ik heb hierop al een proef-printplaatje gemaakt, onderdelen al in huis, om het één en ander uit te proberen. Nog ff in elkaar zetten.
Als het goed werkt, laat ik nog meer printplaatjes maken en stuur ik iedere bouwer alle elektronicadelen toe. (tenzij iemand laat weten dat hij ze niet meer nodig heeft)
Wordt vervolgd.
Wim Mesu
« Laatst bewerkt op: 25 augustus 2021, 01:51:01 door WimM »

JaJo

  • Offline Offline
  • Berichten: 11147
  • Spoor-0 & Spoor-1
    • Modeltreinbaan.nl
Re: BNLS Werkspoor - Mesu models NS 2000
« Reactie #894 Gepost op: 25 augustus 2021, 06:42:57 »
Ik rijd met wisselende voor-en achterverlichting Wim en wil het zo laten. Dus geen verdere elektronica voor mij.
Groet Jaap
Duits/NL, Spoor-0 en Spoor-1.Tijdperk II en III.
http://www.modeltreinbaan.nl

roadster36

  • Offline Offline
  • Berichten: 5541
  • Team Mitropa
Re: BNLS Werkspoor - Mesu models NS 2000
« Reactie #895 Gepost op: 26 augustus 2021, 19:13:15 »
ik ga er nog een keer mee aan de gang , kijken waarom het bij mij dan toch niet soepel loopt

JaJo

  • Offline Offline
  • Berichten: 11147
  • Spoor-0 & Spoor-1
    • Modeltreinbaan.nl
Re: BNLS Werkspoor - Mesu models NS 2000
« Reactie #896 Gepost op: 26 augustus 2021, 19:25:47 »
Ik ben er ook nog niet helemaal Jan. Ik heb de loc even op een zijspoor gezet en op een lange winterdag ga ik er wel weer mee verder.
Groet Jaap
Duits/NL, Spoor-0 en Spoor-1.Tijdperk II en III.
http://www.modeltreinbaan.nl

JaJo

  • Offline Offline
  • Berichten: 11147
  • Spoor-0 & Spoor-1
    • Modeltreinbaan.nl
Re: BNLS Werkspoor - Mesu models NS 2000
« Reactie #897 Gepost op: 29 augustus 2021, 09:40:52 »

Onder de cabine en half in de dieseltank komen alle aansluitingen voor verlichting, speakers e.d.


Testritten maken om de juiste instellingen (CV’s) te vinden was nog wel even een langdurig werkje.


Alles zit er nu op en aan en de NS 604 is rijklaar voor op mijn 0-baan.

Nog meer plaatjes


Groet Jaap
Duits/NL, Spoor-0 en Spoor-1.Tijdperk II en III.
http://www.modeltreinbaan.nl

JaJo

  • Offline Offline
  • Berichten: 11147
  • Spoor-0 & Spoor-1
    • Modeltreinbaan.nl
Re: BNLS Werkspoor - Mesu models NS 2000
« Reactie #898 Gepost op: 30 augustus 2021, 17:34:39 »
Vandaag nog een poos bezig geweest met het "CV-en". Omdat hij na een paar uur nog niet lekker liep heb ik de loopstellen gedemonteerd. Het bleek da één motor sneller ging draaien dan nummer twee (paralel).
Na het verwijderen van de wormwielen van nummer twee en het opnieuw instellen van CV 54 > W 0 > terug naar lok > F1 en dat een aantal keer is het schokkerig rijden verdwenen.
De trekkracht met één aangedreven loopstel is ruim voldoende. Dus ik laat het zo.
Poeh, dat heeft wat tijd gekost, maar ben blij met de aanpassing! :)
« Laatst bewerkt op: 30 augustus 2021, 20:08:34 door JaJo »
Groet Jaap
Duits/NL, Spoor-0 en Spoor-1.Tijdperk II en III.
http://www.modeltreinbaan.nl

JaJo

  • Offline Offline
  • Berichten: 11147
  • Spoor-0 & Spoor-1
    • Modeltreinbaan.nl
Re: BNLS Werkspoor - Mesu models NS 2000
« Reactie #899 Gepost op: 21 november 2021, 10:11:46 »
Mijn NS604 voorzien van 2 “Ali-motoren” (0)

Omdat mijn NS 604 werkloos stond vanwege de slechte aandrijving heb ik mijn blik naar het oosten gericht en nieuwe motoren besteld. Onder het motto niet geprobeerd is altijd mis, werd het slopen en weer opbouwen met een prima resultaat!




Het tandwiel zit nu vast met een drupje (je!!! Ervaring) secondelijm. Let op dat de kleine busjes op de goede plek komen en de as aan beide zijden even lang is! Alles steeds testen voor je verder gaat. De uitgeboorde staafjes weer vastsolderen.


En laat het nou precies passen! Ikke helemaal happy. Met secondelijm fixeer ik de motor op het frame. Dan testen en….oooh… wat loopt dat mooi en geruisloos. Stroomverbruik slechts 0,03 Amp.! Als ik straks nog zo’n aandrijving heb gemaakt en de zware olietank en kap erop komen  is de trekkracht ruim voldoende met 2 assen.


Om de weten wat de prestaties zijn even op de analoge toer met duimstok en stopwatch.


Minimale snelheid ^                                                           Maximale snelheid ^

Deze metingen zijn inclusief mijn reactiesnelheid en de foutieve schaal (1:48), maar ik ben heel blij dat mijn NS604 weer mee mag doen op mijn 0-baan.


Meer plaatjes en info over de inbouw.
« Laatst bewerkt op: 21 november 2021, 10:25:13 door JaJo »
Groet Jaap
Duits/NL, Spoor-0 en Spoor-1.Tijdperk II en III.
http://www.modeltreinbaan.nl