Doel:€250.00
Donaties:€0.00

Per saldo:€-250.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 06-12-2023

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Wekenlang geen sneltreinen tussen Heerlen en Maastricht. door Bahn-AG
Vandaag om 02:11:53
Ervaringen met bezorgdiensten (PostNL, DHL, etc) door NS 1607
06 december 2023, 23:46:06
241P SNCF, messing schaal-0, Benoit Semblat door FritsT
06 december 2023, 23:44:23
Minder treinen over Zeeuwse Lijn door verzakkingen door Bahn-AG
06 december 2023, 23:41:08
Verlichting ROCO BR 132 door Bert54
06 december 2023, 23:19:02
Bouw van materieel 40 treinstellen door Rob Ellerman
06 december 2023, 23:10:47
US diorama in H0 door Wim Vink
06 december 2023, 23:05:38
Korneschans. Een fictief Duits Nederlands grensstation. door Wim Vink
06 december 2023, 23:00:03
Raadplaatje door GerardvV
06 december 2023, 22:54:32
chinese preisers door MOVisser
06 december 2023, 22:46:45
9 december Modelspoorbeurs Houten door Bahn-AG
06 december 2023, 22:45:34
Overbrenging 50 0073 van VSM naar ZLSM 3 december door Benelux795
06 december 2023, 22:23:46
RhB modelbaan in Aanbouw die Scalettabahn Davos-Dürrboden door Rody v. G.
06 december 2023, 22:07:26
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Frans v H
06 december 2023, 22:05:39
16 en 17 december Modelspoorbeurs Zutphen door Wim Vink
06 december 2023, 21:59:15
D236 Nord-West-Expres door 1200blauw
06 december 2023, 21:28:52
3D volledig operationele railgemonteerde portaalkraan (RMG) in schaal HO door Freo
06 december 2023, 21:12:47
Modelbaan Beltheim. door Modelbaan BeltHeim
06 december 2023, 20:36:46
Welke decoder is dit? door henk
06 december 2023, 20:32:16
Rondom Charlois door Noordernet
06 december 2023, 20:11:47
reparatie NS MP3000 motorpost Märklin hamo gelijkstroom door Andries
06 december 2023, 20:10:37
Havenspoor Dordrecht door Hans Reints
06 december 2023, 19:36:28
Roco NS plan V door henk
06 december 2023, 18:43:36
Ton bouwt goederenwagens door TonM
06 december 2023, 17:27:51
NS-200 Sik. Bouwproject in Spoor- 0 en Spoor-1. door FritsT
06 december 2023, 17:14:16
SECR River Class (K Class) door Biessendorf
06 december 2023, 16:14:20
Toon hier je (model)TRAM foto's. door hrp
06 december 2023, 15:53:55
PB models: koplopers (voorbespreking) door PBModels
06 december 2023, 15:45:02
DE1 loksound v4 AC programeren met 6021 door Klaas Zondervan
06 december 2023, 12:49:07
VERPLAATST: zwaailicht voor NS2400 door Reinout van Rees
06 december 2023, 12:13:03
  

Auteur Topic: BNLS Werkspoor - Mesu models NS 2000  (gelezen 361868 keer)

WimM

  • Moderator
  • Offline Offline
  • Berichten: 705
Re: BNLS Werkspoor - Mesu models NS 2000
« Reactie #960 Gepost op: 09 mei 2023, 16:52:57 »
Nog een aanvulling op het bovenstaande.

De flenzen aan de kogellagers moeten, werktuigbouwkundig gezien, aan de buitenkant van de draaistelstrippen zitten!
Ga maar na: zijdelinkse krachten op de wielflenzen werken maar één kant op. Naar het midden van de loc toe. Dus via het wiel naar het lager toe.
Het wiel drukt dus tegen het lager. Het lager kan niet weg door de flens en geeft zodoende de kracht door aan het draaistel / de loc.

Als de flens van het kogellager aan de andere zit, kan hij dus theoretisch uit zijn passing in het draaistel worden gedrukt bij zijdelingse belasting.
Het wiel kan dan tegen het draaistel gaan aanlopen. Wil je dat? >:(  Doe dat dan ook niet.
Wim

WimM

  • Moderator
  • Offline Offline
  • Berichten: 705
Re: BNLS Werkspoor - Mesu models NS 2000
« Reactie #961 Gepost op: 10 mei 2023, 00:32:08 »
Ik ga nog effe door met samenbouw beschrijving.

Betreffende de wormaandrijving afstelling in een vorige episode, nog het volgende:
Drukken worm en wormwiel tegen elkaar, dan kan een opvullinkje in de klemming onder de elektromotor d.m.v. een papiertje, een tape of een latoenplaatje een remedie zijn.

Verder met de beschrijving.
Op sommige foto's uit de vorige episode zijn bij het proefdraaigedeelte van de draaistellen in de ongespoten toestand, reeds aangebrachte stroomafnemers te zien.
Het is echter beter de stroomafnemers pas na het spuiten van de draaisteldelen aan te brengen. Proefdraaien doe ik gewoon via een paar draadjes aan de motoren.
Het gaat immers om het goed draaien van de aandrijving, de motoren op de wielassen. De stroomafnemers komen later wel aan de orde. Ook de wielen laat ik er af.

Schoonmaken en spuiten.
Om de draaistellen te kunnen spuiten moeten eerst de delen schoongemaakt worden. Daartoe worden wielassen, motoren en kogellagers verwijderd.
Kogellagers mag je niet verpersen door tegen de middenbus te drukken. Dan verpest je gegarandeerd je lagers. Dus alleen tegen de buitenbus aan drukken bij in- en uitdrukken.

Het schoonmaken van de te spuiten delen doe ik in diverse stappen.

Maar eerst maak ik allerlei  hulpmiddelen van hout, spijkers, schroeven, sateprikkers, balsahout en dubbelzijdig dik plakband, om daarop de delen te kunnen plaatsen vóór het spuiten.
Om ze niet meer met de handen aan te hoeven raken na het stralen en vóór het benzinespuiten. Zie foto's hieronder in het kader van: alle dele spuitklaar.





Het lijkt wel een beetje een kermis van kachelhout, maar het werkt wel.
Als alles o.k. is en werkt, haal ik alles los voor het sop en schoonmaken.
 
Eerst in een afwassopje om restanten soldeerwater te verwijderen. Daarna afspoelen met lauw water en laten drogen.
Ik ben in het bezit van een straalcabine, waarin ik de delen kan stralen met aluminium oxide.
Ik werk bij zeer gematigde persdruk om bolling van de messingplaten door het hamereffect te voorkomen.  Ook straal ik waar mogelijk nooit haaks op het te stralen vlak.

De cabine raamstijlen bescherm ik door aan de binnenzijde in de cabine 2 á 3 mm dikke plaatjes hout achter de raamstijlen te plakken met dun dubbelzijdig plakband.
De fijne ingeëtste jaloezieën in de motorhuiven bescherm ik door stukjes afplaktape te snijden die precies over de jaloezieën te plakken.
Ze worden dan niet gestraald, maar ik heb er nog nooit een nadeel van meegemaakt. De grote jaloezieën, tegen de cabine aan, bescherm ik niet.
Daarna zet ik de delen, na het stof en alu.oxide vrij blazen met perslucht, de delen weer op de spuitstandaards en hulpmiddelen om ze daarna met de benzinespuit vetvrij af te spuiten.
Wel effe in de buitenlucht, anders kun gegarandeerd de lucht in vliegen.
Bij het stofvrijblazen oppassen dat je model niet van de stand afvliegt en op de straat beland met flinke deuk tot gevolg. (Hoe zou ik dat nou weten  ???)

Na het drogen van de benzine ga ik direct over op het spuiten van de primer op de blanke delen, uitwendig maar ook inwendig voor zover mogelijk.

We zijn al toe aan het spuiten. Ben ik nou niks vergeten? Als je denkt dit of dat wil ik ook nog behandeld zien geef me dan een tip hier.
Wordt vervolgd,
Wim