Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Piko NS 2015 stroomafname probleem door hmmglaser
Vandaag om 17:41:00
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door aad52
Vandaag om 17:40:42
HSM D1715 door vpeters1984
Vandaag om 17:34:25
Beekdaelen in H0 door Stieven76
Vandaag om 17:17:41
Bauarbeiten im gange door 741230
Vandaag om 17:14:07
Punt- en hartstukken door FritsT
Vandaag om 17:11:38
Al mijn goede ideeën... door Monobrachius
Vandaag om 17:10:33
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door Rsd1000
Vandaag om 17:07:59
Welke Vallejo kleur voor drijfstangen van een DB stoomlocomotief? door Ronald69
Vandaag om 17:04:52
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door Bert55
Vandaag om 17:02:41
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Ronald69
Vandaag om 16:54:22
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 15:58:15
US diorama in H0 door VAM65
Vandaag om 15:22:05
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door spoorijzer
Vandaag om 15:08:30
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 15:06:14
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door Jelmer
Vandaag om 14:58:04
Onlangs gespot - gefotografeerd, de links door Jeroen Water
Vandaag om 14:33:00
N spur scenery elementen maken van gips of klei? door Dave.......
Vandaag om 14:30:06
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door RK
Vandaag om 14:28:54
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door mass am see
Vandaag om 14:18:46
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 14:07:52
welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit door Railman
Vandaag om 13:40:42
GSS Jubileumbaantje (0e / 0n30) door MacArthur
Vandaag om 12:55:30
NTM P1 in Schaal-1 door MaraNCS
Vandaag om 11:39:38
Rio Grande Southern - Lizard Head Pass door Hans GJ
Vandaag om 11:30:20
Variaties op Station Zetten Andelst in HO door Duikeend
Vandaag om 10:54:40
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 10:42:29
Internationale Spoor 0 en 1 dagen in Gießen, 23 en 24 maart, 2024 door bernhard67
Vandaag om 08:42:53
De Hondsrugbaan door mass am see
Vandaag om 08:15:11
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
Vandaag om 08:00:19
  

Auteur Topic: BNLS Werkspoor - Mesu models NS 2000  (gelezen 366986 keer)

JaJo

  • Offline Offline
  • Berichten: 11147
  • Spoor-0 & Spoor-1
    • Modeltreinbaan.nl
Re: BNLS Werkspoor - Mesu models NS 2000
« Reactie #870 Gepost op: 28 juni 2021, 19:36:32 »
Al enig idee wanneer de aandrijving geleverd gaat worden Wim?
Groet Jaap
Duits/NL, Spoor-0 en Spoor-1.Tijdperk II en III.
http://www.modeltreinbaan.nl

WimM

  • Moderator
  • Offline Offline
  • Berichten: 711
Re: BNLS Werkspoor - Mesu models NS 2000
« Reactie #871 Gepost op: 30 juni 2021, 00:45:02 »
Hallo,
Een verlate reactie,want ik heb ook mijn familiële verplichtingen. Verjaardagen enz....
Zoals ik in mijn vorig bericht al aangaf ben ik bezig geweest een oplossing te zoeken om bestaande aandrijvingsblokken van de draaistellen voor de 1 op 30 wormoverbrenging aanpasbaar te maken voor 1 op 40 en 1 op 45 overbrengingen.
Dat kostte de nodige hoofdbrekens, maar ik ben er denk ik wel uit.
Ik heb afgelopen Maandag het gereedschap besteld, waar ik in dit kader al lang naar op zoek was. Ik kwam het per ongeluk tegen, terwijl ik op zoek was naar iets anders..
Ik ben ook begonnen met de aanmaak van de delen. Ik ga dus geen nieuwe aandrijvingen leveren. 

Ik ben van plan iedereen die 1 op 30 aandrijf-onderblokken heeft, een tekening toe te sturen (in pdf uiteraard), met er op aangegeven wat de aanpassingen voor 1 op 40 en 1 op 45 overbrenging precies inhoud.
Grotere overbrengingen houden ook grotere wormwielen in, met het gevolg dat de motoren omhoog zullen moeten.
Dit kan bereikt worden met vulblokjes onder de motoren en onder de motoropsluitbeugels, waarop zich ook het draaistel-draaipunt bevind.
Dat gaat dus ook naar boven.
Dat kan door de draaistel bussen in te korten en bij 1 op 45 de plaatjes "9" op de onderluiken aan de andere kant te monteren.
Nadeel?
De speelruimte boven motoropsluitkap wordt wel kleiner, wat de bewegelijkheid van het draaistel verkleind. (Ligt je baan goed of..........?)
Op de tekening kun je dus zien wat de aanpassingen inhouden en kun je een keuze maken.
Als je deze keuze aan mij doorgeeft stuur ik je de passende delen naar je toe. Wanneer dat is kan ik nu nog niet zeggen, maar ik werk er aan.
Ook aan het electro gedeelte, worstelen met smd ledjes...grr >:(

Met vriendelijke groeten,
Wim
   
« Laatst bewerkt op: 30 juni 2021, 17:13:20 door WimM. Reden: verbeterd »

JaJo

  • Offline Offline
  • Berichten: 11147
  • Spoor-0 & Spoor-1
    • Modeltreinbaan.nl
Re: BNLS Werkspoor - Mesu models NS 2000
« Reactie #872 Gepost op: 30 juni 2021, 19:56:05 »
 ;D Ja dat is zeker grrrrr.....

Ik wacht af. Bedankt voor de info.
Groet Jaap
Duits/NL, Spoor-0 en Spoor-1.Tijdperk II en III.
http://www.modeltreinbaan.nl

WimM

  • Moderator
  • Offline Offline
  • Berichten: 711
Re: BNLS Werkspoor - Mesu models NS 2000
« Reactie #873 Gepost op: 15 juli 2021, 18:46:52 »
Hallo,
Eindelijk is het zover:
Afgelopen weekend zijn we met een digitaal aangestuurde NS2000 loc in spoor 0, met 2 Faulhaber motoren in het oorspronkelijke concept, gaan proefrijden op een grote baan van een bekende bouwer.
Dus met de oorspronkelijke 1 op 30 wormoverbrengingen.

En het was een succes, ook met een lange sleep wagens een helling op en ook langzaam lopend.
Echter wel met de nodige hobbels.
Omstanders, geleerden zeiden dat de loc het prima deed, met de 1 op 30 overbrenging, niet te snel. Maar dat er een aanloper in de loc zat, dat hij ergens zwaar liep.
Dus weer thuis ben ik de afgelopen dagen als een gek, keihard aan het zoeken geweest. Van alles geprobeerd, alles gesloopt om maar uit te vogelen wat er aan de hand was. Een puinhoop. Maar niks bracht een verbetering.
De hele aanrijving liep soepel, geen aanlopers, maar hij bleef maar hikken bij lage snelheden. Om gek van te worden.
Tot vannacht om half 5, toen was ik er uit: een luid hoera!! (buren: wat is die nou weer aan het uitfreeten)
 
De gebruikte decoder is een (1) Lopi-5, 8pins (59620), met de instellingen van de CV's zoals Esu die voorschrijft voor de LokPilot decoder in combinatie met Faulhaber motoren (blz.55 handleiding).
Echter een nadere aanpassing daarop bleek noodzakelijk. Dat was uiteindelijk de oorzaak van het gehik...
CV 54 parameter "K" moest verder naar beneden worden bijgesteld. De decoder was, bij de waarde die Esu voorsteld voor Faulhaber, nog steeds teveel bezig de motoren proberen bij te regelen. Vandaar de schokjes.
De CV waarden staat nu op 15 i.p.v. 25. Nu loopt hij zonder schokjes bij lage snelheid.



Op de foto de print tegen de achterste cabinewand en de decoder tegen het bovendeel van de motorhuif geplakt. In de krimpkous de frontsein lakdraden.
Ik heb, om de motorstekkers onder de cabinevloer door te voeren, tussen deze en de strook van de voetplaat gaten gemaakt waar de stekkers door heen kunnen.

Al het gezoek naar problemen in aandrijvingsdelen was niet geheel voor niets. Daarover in een volgend bericht meer.
Wordt vervolgd,

Wim

JaJo

  • Offline Offline
  • Berichten: 11147
  • Spoor-0 & Spoor-1
    • Modeltreinbaan.nl
Re: BNLS Werkspoor - Mesu models NS 2000
« Reactie #874 Gepost op: 15 juli 2021, 19:38:43 »
Prima Wim! (y) (y)
Ik heb inmiddels dezelfde lokpilot aangeschaft en weet nu wat ik moet doen om het hikken tegen te gaan.
In tegenstelling tot mijn mail wil ik nu liever ook de 1:30 overbrenging, zodat ik niets hoef te slopen.
Ik neem aan dat jij de motoren en overbrengingen levert, dan kan ik weer verder.

Groet Jaap

 PS De binnenzijde van mijn lok blijft goudkleurig.
Groet Jaap
Duits/NL, Spoor-0 en Spoor-1.Tijdperk II en III.
http://www.modeltreinbaan.nl

arnout

  • Offline Offline
  • Berichten: 1678
Re: BNLS Werkspoor - Mesu models NS 2000
« Reactie #875 Gepost op: 15 juli 2021, 21:39:35 »
Goed bezig.

Als dat de juiste aandrijving is wil ik die ook wel.

Zijn er nog beelden van de rijdende lok?

Gr Arnout

Gerke

  • Mcn NSR
  • Offline Offline
  • Berichten: 2262
  • NS 4503!
    • Modelspoorvereniging Midden Limburg
Re: BNLS Werkspoor - Mesu models NS 2000
« Reactie #876 Gepost op: 15 juli 2021, 21:54:14 »
Ow Wim...  Een overijverige lopi 5... Dat is niets nieuws. Zonde dat je dat niet wist.

Tip: gebruik de automatische inregelfunctie. Dat scheelt enorm.
Met groet,

Ger.

WimM

  • Moderator
  • Offline Offline
  • Berichten: 711
Re: BNLS Werkspoor - Mesu models NS 2000
« Reactie #877 Gepost op: 15 juli 2021, 22:42:45 »
Hallo,

Bij al het vruchteloze gezoek, zie mijn vorig bericht, ontdekte ik wel dat de wielen, door de werking van de wormen, de stroomafnemers tegen de flenzen van de kogellagers kunnen duwen.
Dat is ongewenst. Het chasis is stroomloos voor zekerheid.
Daarom heb ik de stroomafnemers 1.5mm afgeknipt, zodat ze bij indrukken vrij blijven van de genoemde flenzen.



De stroomafnemers zijn lang gemaakt om ze zo dicht mogelijk tegen de hartlijn aan op de wielassen te laten lopen. Dan geven ze bij stevige aandruk weinig weerstand.
Ik was bang voor ondermatig presteren van de aandrijving. Vandaar de lange stroomafnemers, maar het één en ander valt reuze mee.
Dus korter maken van de stroomafnemers is geen probleem.



Alleen nog wat afronden.

De stroomafnemers zijn nog al stiefmoederlijk bedeeld met ruimte. Bij het oorsponkelijk ontwerp waren ze gewoon vlak gedacht.
Maar door een fout bij het ontwerp betreffende spoorbreedte, moesten de wielen naar binnen om genoeg speling op het spoor te houden.
De lagerstrippen zijn daarom afgefreesd. In de stroomafnemers moet daarom, direct na de isolatieplaat, een knik gemaakt worden, om vrijloop van de wielflenzen te houden.
Excuses voor al het ongemak. Het is allemaal wel te doen, maar niet makkelijk.

Nog even over de discussie met degenen bij het inregelen over de overbrengingsverhouding. Men was er tevreden over.
Dit gaat dus puur over de digitaal gestuurde loc.
Toen ik opperde dat iemand met een kleiner baantje toch wel beter uit de voeten zou kunnen met een grotere overbrengings verhouding bijv. 1 op 40, was men het er niet mee eens.
Dan zou men beter de CV voor de maximum snelheid wat naar beneden kunnen bijstellen, was de tegenwerping.
Ik vind het wel goed, want het scheelt mij veel werk, maar ik geef het maar door aan de geachte heren bouwers, om er open over te zijn.
Een grotere overbrenging verhouding is dus niet verkeerd. De loc kan nog langzamer kruipen.
Maar het is allemaal goed na te regelen, ook met een R. Multimaus. Gewoon er voor gaan zitten en uitproberen.
Hoe het gaat als je analoog wil rijden, weet ik nog niet. Moet ik nog uitproberen. Is er nog iemand die dat wil gaan doen. Laat mij het weten (per pb) a.u.b.

Gerke:
Niet iedereen wist of weet dat. Ik ben er uiteindelijk ten einde raad zelf maar ingedoken met trial and error.
Die automatische inregelfrequentie: Is dat de digitale loc op een 5 tal meters spoor zetten en dan "afschieten", waarop hij dan wordt afgeregeld?

Arnout:
Ik heb nog wel wat filmpjes gemaakt, maar moet ze nog bijwerken. Ik heb wel eens een filmpje via Youtube geplaatst. Maar dat koste me een heleboel tijd en die heb ik niet.

Jaap:
Op blad 5, van de leveringsomvang van het bouwset, staat welke delen je zelf aan moet schaffen, als je ze zelf al niet in voorraad heb, zoals vele van de 0-spoorders. Ik neem contact met je op.

Wim
« Laatst bewerkt op: 20 oktober 2021, 01:32:11 door WimM. Reden: verbeterd »

Gerke

  • Mcn NSR
  • Offline Offline
  • Berichten: 2262
  • NS 4503!
    • Modelspoorvereniging Midden Limburg
Re: BNLS Werkspoor - Mesu models NS 2000
« Reactie #878 Gepost op: 15 juli 2021, 23:50:07 »
Hoi Wim,

Ja, klopt. De loc gaat er dan op volle kracht vandoor. (Rollenbank!) Of simpelweg de "voetjes van de vloer" en dan dezelfde procedure. In 9 van de 10 gevallen is het dan ok.

Grt,

Ger
Met groet,

Ger.

WimM

  • Moderator
  • Offline Offline
  • Berichten: 711
Re: BNLS Werkspoor - Mesu models NS 2000
« Reactie #879 Gepost op: 16 juli 2021, 22:09:32 »
Hallo,

Op het 0-spoorforum heeft de gastheer van het afgelopen weekend een verslagje van zijn bevinden over het testrijden geschreven.
Je kunt het vinden in de onderstaande link:
https://www.spoornul.nl/forum/viewtopic.php?p=8113086#p8113086
Mijn hartelijke dank daarvoor.
Met vriendelijke groeten,

Wim Mesu

WimM

  • Moderator
  • Offline Offline
  • Berichten: 711
Re: BNLS Werkspoor - Mesu models NS 2000
« Reactie #880 Gepost op: 23 juli 2021, 01:41:09 »
Hallo,
Even wat reacties tussendoor. Waar ben ik nu mee bezig.
In de zon ben ik ben bezig prototype 2 een thinnerbad te geven.
Ik had 'm in een primer gespoten. Maar dat was niet helemaal goed gegaan; nogal erg korrelig. Het was nogal warm die dag. Dus overnieuw...

Verder ben ik nog bezig met experimenteren met de weerstanden voor de kop- en sluitseinen. Was begonnen met 2.7kO, toen met 3.3kO, maar ik vind ze nog te fel.
Eén weerstand per led. Dus heb ik nog maar zwaardere besteld.

Ik heb ook nog een tip voor degenen die de remmen nog in elkaar moeten zetten: Ik heb een extra gaatje in de onderste stang geboord, zie de zie pijl op foto.



Dat geeft meer ruimte tussen remschoenen en de wielen. Is gedaan voor meer zekerheid. En het is zo goed als onzichtbaar.

Nog iets anders.
Op het 0-spoorforum schrijft Jan Bosman dat zijn loc nogal lawaai maak.
Ik denk dat dat komt omdat hij een (grote) middenmotor gebruikt, die hij in de cabine heeft gemonteerd. Dat kan het geluid wat die motor maakt, versterken als klankkast.
En wat voor motor is het?
Ik gebruik 2 kleinere Faulhabers die in de draaistellen opgesloten zitten. Als het goed is, met afgeschermde overbrengingen.
Daarnaast gebruikt hij ook een andere overbrenging met cardans.
Dus volgens mijn bescheiden mening is de loc qua aandrijving niet vergelijkbaar met de uitvoering van de loc, zoals ik die voorsta.

Dat mijn loc bij het proefrijden nog iets geluid maakte kwam, omdat de loc totaal niet was ingelopen.
En omdat men dacht dat er iets aanliep, was de de loc erg uitgekleed, om er aan te sleutelen. (Wat naderhand alleen maar aan CV 54 bleek te liggen, zie mijn bericht van 15 Juni.)
Als je de schermkapjes op de aandrijvingen zet en alle andere delen die op de draaistellen moeten zitten, dan geeft dat ook nog wat extra geluidsdemping.

Ik ga daarom, als de loc weer helemaal netjes in elkaar zit zoals het moet, en gespoten is, de loc lang in laten lopen.
En daarna opnieuw een filmpje schieten bij het proefrijden. Zowel snel als langzaam rijdend.

Wat een feest weer om tot doel te geraken.....  Wim.

roadster36

  • Offline Offline
  • Berichten: 5541
  • Team Mitropa
Re: BNLS Werkspoor - Mesu models NS 2000
« Reactie #881 Gepost op: 23 juli 2021, 02:13:21 »
Hallo Wim,
Nee het lawaai waar ik het over heb is tijdens een proefrit met de Faulhaber motor en de 1:30 overbrenging.
En dat maar in een draaistel en analoog.
De afdekkapjes zitten er nog niet op.
Ik heb die filmpjes nog en zal ze even naar je doormailen.
Maar het was voor mij wel het moment om naar de middenmotor over te stappen.
Gr Jan

« Laatst bewerkt op: 23 juli 2021, 02:15:14 door roadster36 »

peterha

  • Offline Offline
  • Berichten: 1100
Re: BNLS Werkspoor - Mesu models NS 2000
« Reactie #882 Gepost op: 08 augustus 2021, 09:29:30 »
Na de vakantie de 2 Faulhaber motoren besteld, zodat ik eindelijk de aandrijving (gewoon de oorspronkelijke 1:30 overbrenging) in elkaar kon gaan zetten.
De wormen en tandwielen had ik al bij Lemo Solar besteld, maar ik zag het zelf opboren van de tandwielen naar ø 3 mm niet zo zitten. Aangezien het allemaal perfect recht en exact in het midden moet zitten, heb ik daarom gezocht naar een alternatief. Bij Mikro Antriebe (shop.kkpmo.com) in Polen kun je zelf de boring, breedte en materiaal selecteren en daar andere tandwielen besteld met alvast een gat van ø 3 mm.

De lagers er weer uitgehaald omdat de wielen niet zo licht liepen als ik gewend ben en met name vertrouwde ik de stroomafnemers niet. Bij wat zijdelings schuiven met de wielen raakte hier en daar een afnemer toch het draaistel. Ook even een 7 mm boor door de gaten van de lagers gehaald, er kwam toch nog wat materiaal af; de lagers gingen er nu een stuk makkelijker in. Nu kan er bovendien niets meer wringen in het lager.

Zoals Wim ook al had aangegeven, is de constructie van de stroomafnemers niet optimaal. Daarom heb ik de zijkanten van het middenframe wat aangepast. Wim had oorspronkelijk het deel waar het lager zit al wat afgedraaid, ik heb nu die hele zijkant tot die maat afgevijld. Het geheel bij de stroomafnemers heeft nu wat meer ruimte en bij het zijdelings bewegen van de wielen raken ook de stroomafnemers de zijkanten niet meer. Overigens heb ik ook de stroomafnemers ingekort.

Tijd om de tandwielen en wormen aan te brengen en daarna de motor te monteren. De wormen schoven wel er wel erg makkelijk op de motorassen, dus maar wat Bison Metal Bond er tussen gedaan en een nachtje laten hechten. Het eerste draaistelframe in elkaar gezet, maar na het stevig aandraaien van het bovendeel bleef de motor gewoon heen en weer schuiven en ronddraaien; kennelijk was het gat toch iets te ruim. Bovendeel weer losgehaald, ietsjes afgevijld en toen zat de motor wel goed opgesloten. Ook het 2e draaistel in elkaar gezet, deze keer zat de motor meteen klemvast.

Even een draadje gelegd tussen de stroomafnemers en de motor.



Beide draaistellen op een stukje rails gezet, provisorisch wat spanning er op en een stukje laten rijden.

https://youtu.be/pkKSHG-O8u4

Ondanks dat het een eerste ‘rit’ is, liep het geheel naar tevredenheid. Ik moet het nog wel wat laten inlopen.
(p.s.: filmpje is maar gemaakt met een oude iPhone 5)
Met vriendelijke groet,
Peter

JaJo

  • Offline Offline
  • Berichten: 11147
  • Spoor-0 & Spoor-1
    • Modeltreinbaan.nl
Re: BNLS Werkspoor - Mesu models NS 2000
« Reactie #883 Gepost op: 08 augustus 2021, 09:54:37 »
Ja dat afstellen van de aandrijving is een tijdrovend klusje. Ik ben daar ook mee bezig maar het gaat zeker lukken!
Lol twee rijdende onderstellen op You Tube! :o
Ik test alles op de rollenbank.
Dank voor je update.
Groet Jaap
Duits/NL, Spoor-0 en Spoor-1.Tijdperk II en III.
http://www.modeltreinbaan.nl

peterha

  • Offline Offline
  • Berichten: 1100
Re: BNLS Werkspoor - Mesu models NS 2000
« Reactie #884 Gepost op: 08 augustus 2021, 17:42:09 »
Aangesloten op een simpele decoder, de decoder even ‘verpakt’ in een grip-zakje om kortsluiting te voorkomen en nog zonder CV aanpassingen eventjes op de langzaamste snelheid voor de camera langs laten rijden.
https://youtu.be/KkBLqGL-Ris
Met vriendelijke groet,
Peter