Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Bauarbeiten im gange door 741230
Vandaag om 14:05:09
Reizigersmaterieel Twentelijn in de jaren '70 door 1200blauw
Vandaag om 13:55:54
Kwaliteit Piko hondekop vs hondekop uit startset door Remunj
Vandaag om 13:22:08
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 13:12:48
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 12:59:22
Intermittende kortsluiting door Lobomotion69
Vandaag om 12:42:54
Raadplaatje door Hlv53
Vandaag om 12:39:02
Het Boemeltje - Electronica door Hans GJ
Vandaag om 12:35:17
Handregelaar aan IB Basic door Lobomotion69
Vandaag om 12:31:49
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 12:08:20
Dubbelom, een boekenplankspoorbaan in H0 door Lobomotion69
Vandaag om 11:58:46
Rails roestig verven door Scratchbuilt
Vandaag om 10:22:32
Stalen D 4 deurs spoor 0 door FritsT
Vandaag om 10:14:39
Klein baantje 1200x1200mm door Prutsert
Vandaag om 10:11:30
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door Arjan6511
Vandaag om 09:14:29
TEE treinstel krijgt nieuwe plaats na vertrek uit NTM door Duikeend
Vandaag om 09:12:30
Piko Smart Control Wlan Problemen.. door Remunj
Vandaag om 08:51:59
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door Wim Vink
Vandaag om 08:38:01
Aachenau West door Wim Vink
Vandaag om 08:35:58
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Frits C
Vandaag om 06:47:18
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
17 June 2025, 23:15:32
Frans loodsje et cetera door Scratchbuilt
17 June 2025, 22:54:41
Station Roodeschool door MOVisser
17 June 2025, 22:45:22
Defecte spanningsregelaar - Esu Ecos 2 - EcoSlink extended door spock
17 June 2025, 22:28:16
Hoe TrainController met Z21 start te runnen op laptop die alleen wifheeft? door AlbertG
17 June 2025, 21:54:10
Reactiveren van de 0N30 Mumby Lumber baan (ex-JD) by Ronald door Ronald Halma
17 June 2025, 21:28:37
Br 38 Piko Superen. door wob
17 June 2025, 21:17:09
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
17 June 2025, 20:54:52
  

Auteur Topic: Projekt 083-338  (gelezen 3618458 keer)

Ruud K

  • Offline Offline
  • Berichten: 12176
  • Schwarzburg-Neuffen-Bahn
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #2040 Gepost op: 15 April 2013, 21:22:36 »
Dit is in alle opzichten wel een erg gedateerd model: detaillering, afstand loc-tender, etc. Ik zou er geen tijd aan besteden.

Groet,
Ruud
DB-tijdperk 3, Fleischmann-Roco-Trix, digitaal Multimaus

jakop

  • Gast
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #2041 Gepost op: 15 April 2013, 21:44:07 »
Aah.....een uitdaging!  ;)

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #2042 Gepost op: 15 April 2013, 22:05:07 »
Het apparaat eens onder de loep genomen. De tender nog even buiten beschouwing latend kom ik tot de conclusie, dat er weliswaar een hoop onderdelen missen, maar dat deze grotendeels in de PG (prijsgroep) 3 vallen. Het Führerhaus en de omloopplaat (-platen) vormen een uitzondering. Al met al zal het met een euro of dertig bekeken zijn. Maar, zoals ik al zei, de tender moet ik nog bekijken, daar zal sowieso een nieuwe motor in moeten. Ik heb nog eentje van Roco liggen, maar de vraag is of die zal passen of dat ik er eentje van SB moet laten aanrukken.



Zit ik nog te prakkezeren over die wielen.... dat zal vooral een kostenpost worden....
Maar afgezien daarvan:

Citaat
Aah.....een uitdaging!

Máár.... Ammeräth is ook nog met een bolide voor Klätzmaier bezig  ;) :D
(En ik meen me te herinneren dat jullie niet zo van afwisseling hielden  ;D)

Groet,
Jan

Speedy

  • Offline Offline
  • Berichten: 731
  • Trains Planes & Automobiles
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #2043 Gepost op: 15 April 2013, 22:34:22 »
Aah, es wird wieder gebaut.

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #2044 Gepost op: 15 April 2013, 23:01:00 »
Citaat
Ik zou er geen tijd aan besteden

Misschien heb je wel gelijk, hoewel ik het niet met je eens ben dat de loc-tenderkoppeling niet deugt, dat heeft Roco tot op de dag van vandaag hetzelfde. Op de foto staan loc en tender los van elkaar, misschien dat dat je op die gedachte brengt.
Waar het vooral op hangt is het kostenplaatje, kom ik in de begroting op een bedrag wat hoger ligt dan een nieuwe lok, dan houdt het project al op bij het opstellen van die begroting. Zo niet, dan zie ik het inderdaad als een uitdaging  :D

Citaat
Aah, es wird wieder gebaut.

Euh, nee, nog niet. Of eigenlijk, ja, nog steeds  ;D

Groet,
Jan

Roeltje!

  • Offline Offline
  • Berichten: 583
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #2045 Gepost op: 15 April 2013, 23:29:03 »
Hallo Jan,

Wat dacht je hiervan?



Groet, Roelof
Fleischmann fan, maar rijdt stiekum ook met andere merken...
New York Central fan.

Ruud K

  • Offline Offline
  • Berichten: 12176
  • Schwarzburg-Neuffen-Bahn
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #2046 Gepost op: 16 April 2013, 00:04:27 »
Er zit wel een wereld tussen die twee modellen .... Is dit Flm artnr. 4169?

Groet,
Ruud
« Laatst bewerkt op: 16 April 2013, 00:11:04 door Ruud K »
DB-tijdperk 3, Fleischmann-Roco-Trix, digitaal Multimaus

Roeltje!

  • Offline Offline
  • Berichten: 583
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #2047 Gepost op: 16 April 2013, 00:50:14 »
Dat klopt Ruud, foto is jammer genoeg niet zo scherp op het forum.

Groet, Roelof
Fleischmann fan, maar rijdt stiekum ook met andere merken...
New York Central fan.

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #2048 Gepost op: 16 April 2013, 09:31:00 »
Ah ja, de 01 van Fleischmann. Bij verschijnen bejubeld vanwege de verregaande detaillering, later verguisd vanwege de "verkeerde" schaal, wat zich vooral uitte in de grootte van de tender.
Fleischmann heeft echter veel werk verzet om het model toch acceptabel te maken, bijvoorbeeld door andere wielen te ontwikkelen (wat de wielen van Fleischmann betreft, daar kan elke andere modelspoorfabrikant een puntje aan zuigen), de tender aangepast en zo nog wat "upgrades". Een mooi model! En mooi gefotografeerd ook nog.

Van de Baureihe 01 werden, zo uit m'n hoofd, iets van een 240 stuks, of daaromtrent, gebouwd, inclusief de 10 stuks BR 02, die later werden omgebouwd naar twee-cilinder aandrijving.
Bij de DB werden 50 stuks voorzien van een Neubaukessel (ook wel Hochleistungskessel); het Fleischmann-model stelt zo'n exemplaar met een NK voor.

Groet,
Jan

tijgernootje

  • Offline Offline
  • Berichten: 12155
  • Treinen ontsporen niet,dan ligt de rails verkeerd
    • treinen foto's 1 op 1 zowel modern als museum spul
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #2049 Gepost op: 16 April 2013, 10:00:11 »
Om "precies" te zijn:  vanaf 1925 t/m 1938 zijn er 231 gebouwd das exclusief de proefserie BR02 van 10 stuks die na testen zijn omgebouwd naar 01'en.
Tel je de 2 getallen op dan waren er in 1938 totaal 241 01'en aanwezig  ;D
Ben trouwens benieuwd of dat restant van een loc ,bij jouw nog tot leven gaat worden gewekt  ;D
Met vr gr

Floris

Harzwald Hafen Bahn,de bouw.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=94249.0

Ruud K

  • Offline Offline
  • Berichten: 12176
  • Schwarzburg-Neuffen-Bahn
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #2050 Gepost op: 16 April 2013, 10:05:59 »
Voor een loc die in 1987 op de markt is gekomen, mag de detaillering inderdaad indrukwekkend worden genoemd. Over de schaalproblemen heb ik nooit gelezen, maar ik ben ook lang niet met de hobby bezig geweest. Al na een jaar is de verbeterde versie op de markt gekomen en die is leverbaar geweest tot 1995 in verschillende versies o.a. als FMZ-loc. Later, in 1999, is nog een keer een gelimiteerde Sonderausgabe uitgebracht zonder ketelringen (artnr. 99 4169). Die versie rijdt in de contreien van Schwarzburg rond.

Groet,
Ruud
DB-tijdperk 3, Fleischmann-Roco-Trix, digitaal Multimaus

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #2051 Gepost op: 16 April 2013, 10:57:49 »
Zeer zeker, Ruud. Het verhaal is in grote lijnen overeenkomstig met dat van de BR 50, waar we het al eerder over hadden.
Het oorspronkelijk model kwam uit in de laatste helft van de jaren zestig en was in die tijd een sensatie: superdetaillering, aandrijving in de tender, zaken die ook golden voor de BR 50, ingezet met de eerste lok met tender-aandrijving, de BR 55. Fleischmann hanteerde toen nog mooie namen voor z'n loks, zoals "Schwarzer Elefant" (BR 55), "Schwarzer Mustang" (BR 50), "Schwarzer Gigant" (BR 01) en "Roter Elch" (V200.1).



De tender van mijn Roco-lok mankeert weinig aan, hooguit grondig schoonmaken en een enkel onderdeeltje, en ofschoon de motor an sich goed loopt, is het er wel eentje van de eerste generatie met alle nadelen van dien. Het loopt, zoals gezegd, wel, maar vooral in de lage toerentallen is het geluid wat rauw, en loopt het ding niet mooi "rond".
Ersatz dus, kijken of de motor die nog op de plank ligt erin past, en anders in de vorm van een SB-ombouwsetje, zie hier.
Wordt het SB, dan gaan de kosten aardig oplopen, samen met wat Weinert-grut en de onderdeeltjes die ik eerder heb genoemd gaan we dan aardig richting honderdvijftig Euro, waarin dan de aanschafprijs van het "basismodel" nog niet is verdisconteerd.
De wielen nog even buiten beschouwing latend....

Groet,
Jan



Oh ja, Floris, dank voor je correctie  ;)

tijgernootje

  • Offline Offline
  • Berichten: 12155
  • Treinen ontsporen niet,dan ligt de rails verkeerd
    • treinen foto's 1 op 1 zowel modern als museum spul
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #2052 Gepost op: 16 April 2013, 12:12:00 »
Geen probleem  (y)
Ben benieuwd of die andere motor die je nog hebt liggen erin gaat.
Als dat niet lukt dan wordt het een wel erg prijzig grapje zoals jezelf al hebt berekent,dat zou zonde zijn.
Met vr gr

Floris

Harzwald Hafen Bahn,de bouw.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=94249.0

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #2053 Gepost op: 16 April 2013, 17:29:48 »
Nou, daar kan ik kort over zijn: Neen.
Ik zie het niet zo zitten om die vliegwielen en cardandingen eraf te trekken en te vervangen door wormwielen.
Als ik zo'n assentrekker van Fohrmann had gehad, had ik dat nog wel aangedurfd, maar ja, toen ik die onlangs in Dortmund had kunnen aanschaffen, heb ik dat verzuimd...  :P



Mijn vrouw zingt me wel eens toe, steevast met de tekst: "Zie de maan schijnt door de bomen". Daar bedoelt ze mee te zeggen, dat de hoeveelheid haar bovenop m'n hoofd dunner begint te worden, en omdat ze daar eigenlijk best wel gelijk in heeft, durf ik niet meer zo hard op m'n hoofd te krabben als ik wel deed toen ik daarvoor nog haar genoeg had, al zou ik, als ik in de plaats daarvan niet achter m'n oren terecht zou kunnen, dat desondanks wel doen, want na de lok wat verder ontleed te hebben, kwamen er al meer verrassingen tevoorschijn:





Beetje bijgekomen van die laatste zin? Oké, gaan we verder:
Blijkbaar heeft de vorige eigenaar, of één van de vorige eigenaren, het nodig geacht het frame met de nodige verspanende gereedschappen te bewerken. Tevens is een aantal van de bevestigingsnokken van de "Bremsbacken" afgebroken. Voor mij toch wel een reden om die onderdelen te vervangen.
Alles bij alles zou ik nu op een bedrag aan Roco-onderdelen komen waar Erwin TEE een week van kan eten, en nog best wel royaal ook.
Wat is wijsheid?
Tja....

tuurtje

  • Offline Offline
  • Berichten: 4695
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #2054 Gepost op: 16 April 2013, 17:36:19 »
Hoi Jan

Mss is er op Internet een donor lok te vinden ?
Op de Ebay in Oostenrijk wordt genoeg Roco aangeboden.

Groetjes

Arthur
Arthur is helaas in januari 2025 overleden