Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Schets Weistra regeling met arduino UNO door keesg
Vandaag om 19:04:13
Vreemd probleem door spock
Vandaag om 18:53:02
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Ronald Schreuder
Vandaag om 18:49:49
Aachenau West door Overet
Vandaag om 18:47:36
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
Vandaag om 18:21:43
Dordrechtse Dwarsliggerwagens door gtw6016
Vandaag om 18:10:54
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Daan de leeuw
Vandaag om 17:40:18
Prestige Models : ervaringen door willyTEE
Vandaag om 16:58:06
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wies
Vandaag om 16:56:48
Artikelen over de CIWL in Spoorwegjournaal door Rob Ellerman
Vandaag om 16:22:52
Lokpilot 4 defect door spock
Vandaag om 16:12:46
Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100 door vpeters1984
Vandaag om 16:08:38
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar door ruudns
Vandaag om 16:05:18
Roco 1100 verwijderen koppeling nem schacht door Dick55
Vandaag om 15:44:02
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ronald Halma
Vandaag om 14:40:16
24e smalspoormodelbouwdagen 30 en 31 augustus 2025 bij Stoomtrein Katwijk Leiden door Ronald Halma
Vandaag om 14:39:19
Schwarzburg-Neuffen-Bahn door Ronald Halma
Vandaag om 14:38:13
Fleischmann Profi rails aan Roco Line rails zonder bedding koppelen door Ferdinand Bogman
Vandaag om 14:37:17
Camp 3 door Ronald Halma
Vandaag om 14:35:52
De Hasseberg (spoor nul op 9mm) door Scratchbuilt
Vandaag om 14:27:09
Da's Daz 2 door Huup
Vandaag om 14:07:16
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door 1200blauw
Vandaag om 13:51:41
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door nighttrain1
Vandaag om 13:39:42
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 13:22:20
DE II van DKM opnieuw bedraden. door paazhaas
Vandaag om 13:04:47
Bahnstrecke 5867 door RobVille
Vandaag om 12:43:51
Heroplage Artitec Plan W? door André82
Vandaag om 12:33:36
Wat was jullie allereerste loc? door bellejt
Vandaag om 12:33:26
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 12:26:30
USA-sampler met Amtrak, april/mei 2008 door jerdenberg
Vandaag om 12:13:23
  

Auteur Topic: Projekt 083-338  (gelezen 3640449 keer)

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #1875 Gepost op: 24 March 2013, 22:45:06 »
Welkom! Bijzonder, heel bijzonder. En erg fraai!

In 1960 kregen de fabriek Krauss-Maffei en het BZA Minden opdracht een lokomotief te ontwikkelen als opvolger van de V 2000. Deze was door de toenemende treingewichten aan de grenzen van haar kunnen gekomen. De vraag was dus een soortgelijke lok te ontwikkelen met een groter vermogen. Dat werd de V2001. De eerste 8 gebouwde loks waren bedoeld voor de Allgäustrecke, de V200 001 t/m 008.
De negende lok werd, afwijkend van de voorgangsters en genummerd als V200 200 met een afwijkende overbrenging gebouwd, geschikt voor snelheden van 160 km/h, terwijl die van de andere loks voor V=max 140 km/h bedoeld waren.
De bedoeling was, deze lok (en mogelijk meerdere) in te zetten voor de destijds zeer moderne Rheingold, de lok was dan ook in passende kleuren gespoten.
Helaas besloot men van hogerhand voor het hoogwaardige reizigersverkeer, zoals TEE en Rheingold, voor electrische tractie te gaan, zodat het bij dit ene exemplaar bleef.
Toen een vervolgserie van 12 stuks gebouwd werd (naar de specificaties van de 'gewone' V 2001), werd de 200 aangepast en als onderdeel van die serie, bedoeld voor inzet op de Vogelfluglinie, ondergebracht als V200 109.

Korte vreugde, maar subliem mooie lok in een welhaast koninklijke kleurstelling.

Bart, hier hadden we een 1 aprilgrap van moeten maken  ;D

Jan
« Laatst bewerkt op: 24 March 2013, 22:56:38 door 44 »

Ruud K

  • Offline Offline
  • Berichten: 12178
  • Schwarzburg-Neuffen-Bahn
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #1876 Gepost op: 24 March 2013, 22:47:27 »
Misschien iets voor volgend jaar rond 1 april ;). Ik zou hem in ieder geval meteen kopen.

Groet,
Ruud
DB-tijdperk 3, Fleischmann-Roco-Trix, digitaal Multimaus

lokpaint

  • Gast
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #1877 Gepost op: 24 March 2013, 23:06:05 »

De negende lok werd, afwijkend van de voorgangsters en genummerd als V200 200 met een afwijkende overbrenging gebouwd, geschikt voor snelheden van 160 km/h, terwijl die van de andere loks voor V=max 140 km/h bedoeld waren.


Hoi

Het idee van een verdere onderserie kwam ook bij me op. Helaas ook toen de lok net in de blanke lak zat.
Ik had hem eigenlijk het nummer V200 1101 moeten geven. Een V200.11; geschikt voor 160 km/h.

Bart

willem22

  • Offline Offline
  • Berichten: 1544
    • willem22
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #1878 Gepost op: 24 March 2013, 23:24:20 »
Jah, 't verrast mij ook...

Beetje gebadgerd:


@Bart: er zit een prise bruin in en een snuifje rood, en gefotografeerd bij kunstlicht dus het zwart is niet helemaal zwart  ;)

Nu even bedenken hoe nu verder...

Jan

Jan ik vindt de zwarting perfect en bij deze de vraag met welke mat verf heb je dit bereikt,
Moet nog op kleinspoor lak een mat lak aanbrengen maar weet niet goed welk type.

wil.

Basilicum

  • Prae-adviseur
  • Offline Offline
  • Berichten: 5398
    • Dönsdorfer Bauberichte
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #1879 Gepost op: 25 March 2013, 08:36:19 »
Ben ik één avond niet online, is de ketel van de 338 op zijn plek gehesen en vliegt een aprilgrap door dit topic.
Mooi werk, Jan en Bart. (y)

Groet,
Bas

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #1880 Gepost op: 25 March 2013, 17:24:49 »
@Wil:
de ketel is gespoten met een mengsel van mat zwart van Tamiya (XF-1) en Glansvernis (X-22), zodat er een beetje eiglans ontstaat. X-18 (zijdeglans zwart) is er ook, maar dat potje was bij mij leeg. Onthouden dat ik weer eens nieuwe koop. Om het zwart wat te breken heb ik er wat andere kleurtjes door gedaan. Maar, en daar heeft Bart (lokpaint) gelijk in, Tamiya XF-1 is niet echt zwart, eerder een heel donker grijs, nèt tegen het zwart aan.

@Bart: dat was ook leuk geweest, analoog aan de E 10 en de daaruit ontwikkelde E 1012 alsmede de V200 en de V2001 kwam ik op de V2002. Maar V20011 (of misschien V20012) kan natuurlijk ook.

@Bas: wel een beetje bijblijven hoor  ;D :P

Beetje verder geknoeid aan de 41 338, eerst weer gedemonteerd omdat de askast niet goed op z'n plek zat. Dat bracht natuurlijk weer allerlei ellende met zich mee, zoals losschietende lakdraadjes, wegspringende veertjes en nog meer tegenwerkende factoren. Maar goed, alles zit weer op z'n plek.
Omdat de decoder in de tender komt te zitten, moet er voor de frontseinverlichting een extra kabelverbinding komen. Om toch de mogelijkheid te behouden om lok en tender te kunnen scheiden, heb ik een stekkerverbinding gemaakt:



De rookkastdeur staat ook nog op het lijstje, evenals de twee traptreetjes voor de arme ziel die die kast bij tijd en wijle moet gaan leegscheppen. Op de rookkastdeur moet ook het nummerbord worden bevestigd. Op de bufferbalk komt een schroefkoppeling en in de tender komen passtukjes van Weinert om de gaten van de oorspronkelijke lantaarns op te vullen. Omdat de lijm (UHU 2-componentenplaksel) vrij snel uithardt, is de schroefkoppeling er bij ingeschoten. Komt wel bij de volgende lijmsessie (notitie: niet vergeten).





Voorwaar, ik zeg u: het einde is nakende!

Jan

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #1881 Gepost op: 25 March 2013, 18:08:35 »
Over de Rheingold V200, en meer plaatjes, zie hier

Ronald81

  • Offline Offline
  • Berichten: 2661
    • M'n treinbaan...
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #1882 Gepost op: 25 March 2013, 20:21:37 »
En toch blijft een rooie mooier!  ;)

Je gaat weer lekker, met die 41er!  (y)

Groet,

Ronald
Je rolt van het één in het ander...

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #1883 Gepost op: 25 March 2013, 21:20:37 »
Jah, maar in die Rheingoldkleuren...*zucht*

Hmja, die 41er schiet op. Vraag me af of Floris nog feautoo's aan het tellen is ;D

Rookkastdeur zit op z'n plek, en daarmee de derde lantaarn ook. Dus de horde waar ik zo lang tegen aanhikte, is genomen. Of ze het straks nou doen of niet, die "Laternen mit Beleuchtung" heb ik nu een keertje gedaan, en daar blijft het ook bij. Basta.



Schroefkoppeling, windleiplaten en hier en daar een likje verf, dan kan de tender verder onderhanden genomen worden.

Tot de volgende!
Jan

lokpaint

  • Gast
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #1884 Gepost op: 25 March 2013, 21:24:00 »
Jah, maar in die Rheingoldkleuren...*zucht*


Haha, die degelijke Duitsers hebben er flink moeite mee. ;D ;D

Bij de 41 ook het bovenste lampje even wit proberen te maken. Bij de onderste ziet het er gaaf uit. (y)

Bart

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #1885 Gepost op: 25 March 2013, 21:29:10 »
Haha, ja, gelezen. ;D
Willen nou wel eens een keertje een 44er zien in de Rheingoldkleuren, en nee, geen 61er!

Dat witte ringetje valt onder:

Citaat
...en hier en daar een likje verf, dan kan...
Bij die onderste lantaarns was ik het vergeten, toen moest ik dat doen met de lampjes er al in, en ik had me heilig voorgenomen om... nou ja. Maar goed opgemerkt in elk geval  :D

Jan

Basilicum

  • Prae-adviseur
  • Offline Offline
  • Berichten: 5398
    • Dönsdorfer Bauberichte
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #1886 Gepost op: 25 March 2013, 21:32:29 »
Jan,

Hoe zit het met de remkranen bij de remslangen? De ene keer zie ik ze bij materieel schaal één op één aan de kant van de buffers zitten, de andere keer aan de kant van de koppeling. Bij de 338 beide aan één kant, zie ik. Kwam alles door elkaar voor of bestaat daarvoor een richtlijn?

Groet,
Bas

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #1887 Gepost op: 25 March 2013, 21:41:08 »
Ho! Da's een goeie. Heb ik in een grijs verleden eens geprobeerd uit te vinden, maar toen kwam ik er niet uit. Bij die Märklinkraan nog eens "studie" naar gedaan, en ik zag bij wagons drie varianten:

- 1 remluchtslang links van de koppeling (gezien vanuit de rijrichting)
- 1 remluchtslang rechts van de koppeling (idem)
- 2 remluchtslangen, zowel links als rechts

Bij lokomotieven is doorgaans de derde versie aan te treffen. Als ik me goed herinner heeft het voor wagons te maken met richtlijnen van het RIV of UIC of zo. Zal het nog eens gaan opzoeken.

Groet,
Jan

Beached

  • Offline Offline
  • Berichten: 1108
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #1888 Gepost op: 26 March 2013, 04:26:57 »
Om nog wat aan Jan's bericht toe toe te voegen vanuit wat ik heb ervaren in de praktijk op een museumspoorlijn.

Volgens mij is de meest voorkomende situatie dat de luchtslang aan de rechterkant van de wagon zit, kijkend naar de wagon toe. Gemakshalve kan men ook aan een kant van de wagen de slang rechts zetten en aan de andere kant links, zodat men alleen maar een rechte pijp nodig is.

Remslangen hebben de neiging om met enige regelmaat te barsten(niet dat het elke dag gebeurt, maar het is niet ongewoon) waardoor de trein een noodstop maakt. Ik vermoed dat dat een van de redenen is waarom er vaak op personenmatrieel twee luchtslangen aanwezig zijn. Als de ene knapt kan de kapotte slang geisoleerd worden en door het andere paar remslangen in te schakelen kan men snel de reis doorzetten zonder een slang te hoeven vervangen.

Op locs die een enkele remslang hebben zit die vaak aan de linkerkant als je naar de loc kijkt. De reden hiervoor is dat remslangen stugge dingen kunnen zijn om te koppelen, en als je dat ook nog eens een keer onder een koppeling door moet doen, dan is dat puur ellende. Aangezien een loc relatief vaak aan- en afkoppelt is het dan wel zo makkelijk als de slang van de wagen/rijtuig aan dezelfde kant van de koppeling zit voor snel af- en aankoppelen.

De kraantjes op de remslangen zijn voor zover ik weet bij de Westinghouse installatie meestal rechts. IK heb geen idee of dat ook zo is voor de Knorr uitrusting. Het kraantje rechts is wel zo handig om te bedienen als je naast de trein staat.

mvg,
Rick

Basilicum

  • Prae-adviseur
  • Offline Offline
  • Berichten: 5398
    • Dönsdorfer Bauberichte
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #1889 Gepost op: 26 March 2013, 08:15:53 »
Aha. Tot zover kan ik het verhaal volgen. Mijn vraag gaat voornamelijk over de kant van de hendel van de remkraan.

Het kraantje rechts is wel zo handig om te bedienen als je naast de trein staat.

Ja, dat lijkt me een plausibele reden. De hendel zou dan links zitten voor de tweede remslang aan de andere kant van de koppeling. Aan de kant van de buffer, dus. Ik heb eens wat plaatjes opgegoocheld en ontdek toch veel variatie.

01 131     2 slangen; hendels aan bufferzijde
23 042     3 slangen; 2 hendels aan bufferzijde en 1 aan de koppelingszijde
18 478     4 slangen; hendels ‘om en om’
18 520     2 slangen; hendels aan bufferzijde
44 481     2 slangen; hendels aan bufferzijde
50 2740   3 slangen; hendels aan koppelingzijde
50 3501   2 slangen; hendels aan koppelingzijde
52ers       gevarieerd
E18 047   4 slangen; hendels aan koppelingzijde
143 357   4 slangen; hendels aan koppelingzijde

Groet,
Bas