Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Da's Daz 2 door Huup
Vandaag om 15:34:04
Haperende locs door saskia
Vandaag om 15:22:46
PB Models, ICR-rijtuigen door spoorijzer
Vandaag om 15:21:04
Viessmann 4702 en 4700 koppelen aan de Z21 Hoe de 10836 of 10837? door saskia
Vandaag om 15:15:49
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Jelmer
Vandaag om 15:00:23
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
Vandaag om 14:58:50
Piko 2025 door Deetrein
Vandaag om 14:53:08
Raadplaatje door spoorijzer
Vandaag om 14:51:31
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 14:45:28
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ben
Vandaag om 14:39:12
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 14:38:26
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 14:36:20
Portland ID, OR; een 2-turnout Inglenook door Ronald door Ronald Halma
Vandaag om 14:31:57
Veevervoer ss/ ns door Rob Ellerman
Vandaag om 13:43:59
Contactgegevens oud lid door Pauldg
Vandaag om 13:15:25
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Dave.......
Vandaag om 12:38:51
11e Grote Modelspoorexpo Leuven, 27 en 28 september door spoorzeven
Vandaag om 12:21:29
Ervaringen met bezorgdiensten (PostNL, DHL, etc) door Robert vh Prutsert
Vandaag om 12:16:08
Digitale Infodag 2025 Ermelo (20 september) door spoorijzer
Vandaag om 12:07:10
NS 3502 van zwart naar groen door klusser
Vandaag om 12:01:35
Ons woonkamer pendelbaantje 480x20cm door Ronald Halma
Vandaag om 11:47:23
PIKO H0-Meetwagen Storing door Coen Burki
Vandaag om 10:46:55
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Sven
Vandaag om 10:29:41
Mijnbouw Indonesië door MOVisser
Vandaag om 09:41:54
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door spoorijzer
Vandaag om 09:01:58
Standerdmolen door MOVisser
Vandaag om 08:24:57
Roco traxx 'Eurocity' door Daan!
23 September 2025, 20:15:46
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
23 September 2025, 16:53:02
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
23 September 2025, 16:42:41
LIMA IRM Cardanassen door Bierwagen
23 September 2025, 16:31:58
  

Auteur Topic: Projekt 083-338  (gelezen 3710831 keer)

Railroadtycoon

  • ICT Prof., detailneuzelaar ;-) en liefhebber van DUVEL!
  • Offline Offline
  • Berichten: 1976
  • Treinen rijden niet op tijd maar op rails!!
    • Treinen; kijk ook eens hier......
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #1890 Gepost op: 26 March 2013, 08:53:50 »
Jan, Geweldig man  (y) (y) Je gaat als een "trein" ;D

Wat zou je er van zeggen om net als die 03.10 in het blauw van deze een "Reingold" te maken?  :P

Allie
Als een probleem kan worden opgelost, zal dit ook gebeuren. Als het toch niet opgelost kan worden, heeft het ook geen zin om je er druk om te maken....

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15427
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #1891 Gepost op: 26 March 2013, 13:18:59 »
Hmmmm... Bas, ik heb je vraag niet goed gelezen. Ging niet om de positie van de luchtslangen, maar over het rechts of links zitten van de handels voor openen of sluiten van de leiding dus. Sorry.
Ik zal er toch nog een keertje uitgebreid naar kijken. Misschien staat er iets over in de EJ-Specials "Die Dampflokomotive - Technik und Funktion". Of in Carstens "Güterwagen Band 6". In beiden wordt een heel hoofdstuk gewijd aan de remmen en alles wat er mee samenhangt.

Groet,
Jan


Basilicum

  • Prae-adviseur
  • Offline Offline
  • Berichten: 5414
    • Dönsdorfer Bauberichte
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #1892 Gepost op: 26 March 2013, 13:36:48 »
Geeft niet. Ik hoor het nog wel. :)
Als ik zo naar 41 338 kijk, zal het Betriebsbuch binnenkort aangevuld moeten worden.

Groet,
Bas

dimo1_dimo1

  • Offline Offline
  • Berichten: 3380
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #1893 Gepost op: 26 March 2013, 13:53:12 »
dat gaat plots hard :o toch niet bijna het einde van dit draadje ??? :(
groeten,
Auke

Basilicum

  • Prae-adviseur
  • Offline Offline
  • Berichten: 5414
    • Dönsdorfer Bauberichte
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #1894 Gepost op: 26 March 2013, 14:10:50 »
Einde? Welnee. Ik heb nog lang niet alle tussenliggende projecten voorbij zien komen. Project 168, bijvoorbeeld, of 245 en 303. ;)

Groet,
Bas

gvandersel

  • HCC!m maar toch Selectrix (RMX)
  • Offline Offline
  • Berichten: 3602
  • Als het maar elektrisch is.
    • Homepage Gerard van der Sel
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #1895 Gepost op: 26 March 2013, 14:41:33 »
01 131     2 slangen; hendels aan bufferzijde
23 042     3 slangen; 2 hendels aan bufferzijde en 1 aan de koppelingszijde
18 478     4 slangen; hendels ‘om en om’
18 520     2 slangen; hendels aan bufferzijde
44 481     2 slangen; hendels aan bufferzijde
50 2740   3 slangen; hendels aan koppelingzijde
50 3501   2 slangen; hendels aan koppelingzijde
52ers       gevarieerd
E18 047   4 slangen; hendels aan koppelingzijde
143 357   4 slangen; hendels aan koppelingzijde
Wat beterft luchtslangen en verwarmingsslangen. Stoomlocomotieven hadden voor de verwarming ook vaak een grote dikke slang waarmee stoom voor de stoomverwarming naar de rijtuigen werd gevoerd. Op een aantal foto's zie ik de verwarmingsslang inderdaad zitten.
Bij de eloc's gaat het om luchtslangen. Als ik het me goed herinner is de buitenste de HR leiding (continue 10 bar, vaak geel gemerkt) en de binnenste de remleiding (bruin gemerkt).
DE HR leiding was bij stoomlocomotieven nog niet echt gebruikelijk.

Groet,

Gerard van der Sel.
Holzburg (IIIb/IVa) schaal N.
Kijk ook eens bij de bouw en lees de avonturen.

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15427
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #1896 Gepost op: 26 March 2013, 17:27:49 »
Nou, ik kom er nog niet recht uit. Beide genoemde werken gaan wel in op de werking van de verschillende remsystemen, maar over de positie van remluchtslangen of ventielkranen rechts dan wel links tov de de koppeling geen woord. Of ik moet eroverheen gekeken hebben.

Ik ben eens in m'n onderdelenmagazijn gedoken, en toen ik weer boven kwam, had ik verschillende remluchtslangen in handen. Eentje weet ik van te vertellen dat het Roco is, de rest weet ik niet.

1. Roco:



2. Nomen nescio:



3. Idem dito:



Van de laatste heb ik een setje op miss 338 gezet, 't staat wel sexy:



Haar nieuwe oorbellen staan 'r ook best wel leuk:



Tot later!
Jan

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15427
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #1897 Gepost op: 26 March 2013, 22:15:47 »
Heb je net d'r oren een beetje fatsoenlijk aan de kop gezet, valt er zowat een oog half uit de kas:



Is gauw genoeg weer teruggedrukt:



Maar hangt dat nummerschildje nou zó scheef?
Nee, grotendeels gezichtsbedrog. Maar er moeten toch nog andere op (iets met DIN en zo, hè Bart?  ;)):



Tot din, pardon, dan,
Jan

lokpaint

  • Gast
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #1898 Gepost op: 26 March 2013, 22:24:24 »
Hoi

Weet ik zo niet  :-[
Zou zomaak kunnen dat er -DIN1451 Mittelschrift DB- op moet  ;D

Bart

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15427
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #1899 Gepost op: 26 March 2013, 22:32:58 »
Ja, Prof. Dr. R. Klein is in Ep IIIb wel uit de  mode ;)

Basilicum

  • Prae-adviseur
  • Offline Offline
  • Berichten: 5414
    • Dönsdorfer Bauberichte
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #1900 Gepost op: 26 March 2013, 23:18:12 »
Die spitze Ziffern zien er wel erg mooi uit, maar DIN 1451 is inderdaad waarschijnlijker.

Groet,
Bas

dimo1_dimo1

  • Offline Offline
  • Berichten: 3380
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #1901 Gepost op: 26 March 2013, 23:22:36 »
zie ik het nou verkeerd of is die rookkastdeur een beetje scheef geplaatst ???
groeten,
Auke

Beached

  • Offline Offline
  • Berichten: 1109
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #1902 Gepost op: 27 March 2013, 05:27:50 »
Aha. Tot zover kan ik het verhaal volgen. Mijn vraag gaat voornamelijk over de kant van de hendel van de remkraan.

Ja, dat lijkt me een plausibele reden. De hendel zou dan links zitten voor de tweede remslang aan de andere kant van de koppeling. Aan de kant van de buffer, dus. Ik heb eens wat plaatjes opgegoocheld en ontdek toch veel variatie.

01 131     2 slangen; hendels aan bufferzijde
23 042     3 slangen; 2 hendels aan bufferzijde en 1 aan de koppelingszijde
18 478     4 slangen; hendels ‘om en om’
18 520     2 slangen; hendels aan bufferzijde
44 481     2 slangen; hendels aan bufferzijde
50 2740   3 slangen; hendels aan koppelingzijde
50 3501   2 slangen; hendels aan koppelingzijde
52ers       gevarieerd
E18 047   4 slangen; hendels aan koppelingzijde
143 357   4 slangen; hendels aan koppelingzijde

Groet,
Bas

Ik heb een donkerbruin vermoeden dat dit weer te doen heeft met het "locwerkplaats effect".
Oftewel, er zal ergens wel een regeling zijn geweest, maar de chef van een locwerkplaats kan zijn eigen ideen erover hebben gehad, of de monteur die een kraan aan het vervangen is heeft gewoon de eerste afsluitkraan die hij tegenkwam gegrepen en die op de loc geschroefd zonder op de plaats van het hendeltje van de afsluitkraan te letten. Het zou niet de eerste keer zijn dat dat gebeurt.

mvg,
Rick

Basilicum

  • Prae-adviseur
  • Offline Offline
  • Berichten: 5414
    • Dönsdorfer Bauberichte
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #1903 Gepost op: 27 March 2013, 08:13:22 »
Zoiets zal het best kunnen zijn, Rick. Wij hoeven ons, als treinhobbyisten, dus niet bijzonder druk te maken over hoe die kranen gemonteerd worden op de schaalmodellen. Het is toch bijna altijd goed.

Auke, volgens mij heb je gelijk. De deur hangt niet recht.

Groet,
Bas

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15427
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #1904 Gepost op: 27 March 2013, 09:24:25 »
Rick, daar zullen we maar vanuit gaan, tot iemand het tegendeel bewijst.

Wat die rookkastdeur betreft, dat zou maar zo eens kunnen. Maar foto's vertekenen ook, zeker bij macro-opnames.
Is het hier ook zo in het oog springend?