Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Rails roestig verven door Modellbahnwagen
Vandaag om 17:23:18
Reizigersmaterieel Twentelijn in de jaren '70 door 1200blauw
Vandaag om 17:22:24
Kwaliteit Piko hondekop vs hondekop uit startset door Modellbahnwagen
Vandaag om 17:16:41
Modeltreinen Pierre Dominique door Rob Ellerman
Vandaag om 17:09:49
Defecte spanningsregelaar - Esu Ecos 2 - EcoSlink extended door Menno
Vandaag om 17:07:04
TEE treinstel krijgt nieuwe plaats na vertrek uit NTM door Modellbahnwagen
Vandaag om 17:06:43
Raadplaatje door Modellbahnwagen
Vandaag om 16:59:08
Het Boemeltje - Electronica door Huup
Vandaag om 16:19:14
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 15:56:40
Hoe TrainController met Z21 start te runnen op laptop die alleen wifi heeft? door Ronaldk
Vandaag om 15:29:11
Intermittende kortsluiting door Klaas Zondervan
Vandaag om 15:16:28
Dubbelom, een boekenplankspoorbaan in H0 door Klaas Zondervan
Vandaag om 15:14:24
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 15:13:44
Handregelaar aan IB Basic door Joz
Vandaag om 14:58:59
Piko Smart Control Wlan Problemen.. door Modeltreinmulder
Vandaag om 14:45:32
Bauarbeiten im gange door tothebeach
Vandaag om 14:24:25
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door 741230
Vandaag om 14:08:49
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 12:08:20
Stalen D 4 deurs spoor 0 door FritsT
Vandaag om 10:14:39
Klein baantje 1200x1200mm door Prutsert
Vandaag om 10:11:30
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door Arjan6511
Vandaag om 09:14:29
Aachenau West door Wim Vink
Vandaag om 08:35:58
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Frits C
Vandaag om 06:47:18
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
17 June 2025, 23:15:32
Frans loodsje et cetera door Scratchbuilt
17 June 2025, 22:54:41
Station Roodeschool door MOVisser
17 June 2025, 22:45:22
Reactiveren van de 0N30 Mumby Lumber baan (ex-JD) by Ronald door Ronald Halma
17 June 2025, 21:28:37
Br 38 Piko Superen. door wob
17 June 2025, 21:17:09
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
17 June 2025, 20:54:52

Auteur Topic: Projekt 083-338  (gelezen 3618510 keer)

Ruud K

• Offline Offline
  • Schwarzburg-Neuffen-Bahn
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #1365 Gepost op: 06 January 2013, 19:50:49 »
Jan, 'doof' betekent in het Duits iets anders: suf, stom, saai, vervelend.

Groet,
Ruud
DB-tijdperk 3, Fleischmann-Roco-Trix, digitaal Multimaus

ex44

• Team forummoderators
  • Offline Offline
« Reactie #1366 Gepost op: 06 January 2013, 20:15:13 »
 ;D ;D
Hm, zo vaak heb ik dat niet gehoord. En doof is in het duits "taub"  ;)
Als een duitser van iemand zegt dat hij "doof" is, bedoelt hij te zeggen dat diegene één van de twee niet helemaal op een rijtje heeft. En dat is op mij wel van toepassing ;D
Overigens, hier in Nederland staat het duo Laurel and Hardy wel bekend als "Dik en Dun", in Duitsland worden ze "Dick und Doof" genoemd.
Weet je hoe Bassie en Adriaan in Duitsland heten?

Groet,
Jan

ex44

• Team forummoderators
  • Offline Offline
« Reactie #1367 Gepost op: 06 January 2013, 21:09:01 »

Da's om mezelf te motiveren, want...

Dit is wel heel klein. Mijn vrouw vroeg al of het wel goed met me ging, die dacht dat ik al een half uur over de tafel gebogen zat met "niks" in m'n handen...

Daar ergens moet 't naar toe :P

En dan met hele kleine beetjes lijm vastzetten. En dan maar hopen dat ze het aan 't eind van de rit ook doen ::)

Groet,
Jan

Slipband

• Offline Offline
« Reactie #1368 Gepost op: 06 January 2013, 22:24:49 »
Jaja...
Is altijd leuk werk.  (y) (y) (y)

Groeten Ferdinand.
Duits epoche IV 1980-1990.
Mijn photobucket: http://s1289.photobucket.com/albums/b519/ferdifer/

tijgernootje

• Offline Offline
  • Treinen ontsporen niet,dan ligt de rails verkeerd
    • treinen foto's 1 op 1 zowel modern als museum spul
« Reactie #1369 Gepost op: 07 January 2013, 11:12:51 »
Leuke fotos weer en een informatief update deel  (y)
Ik kan het overigens wel bevestigen over die veiligheden.
Als die bij de 01 van de SSN ineens open vliegen dan zou je dr bijna doof van worden  ;D
Of dat men dit tegenwoordig express doet voor bezoekers van iets vind ik een beetje ongeloofwaardig.
Het is toch niet goed om de druk in je ketel moedwillig erg vaak op te voeren om dan een ventiel open te zien vliegen,lijkt me een slechte zaak voor je ketel al die telkens veranderende druk.
(om nog maar te zwijgen over wat het doet met je vorraad water en kolen en later je portemonnee)  ;)
Met vr gr

Floris

Harzwald Hafen Bahn,de bouw.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=94249.0

ex44

• Team forummoderators
  • Offline Offline
« Reactie #1370 Gepost op: 07 January 2013, 11:52:20 »
@Ferdinand: ja, als je zelfkwelling leuk vindt.... dit is één keer om te kijken of het kan, en dan vind ik het wel goed.
@Floris: dat van die blazende veiligheden heb ik me -nogal lang geleden- eens laten vertellen door iemand die bij de VSM als stoker z'n ding deed: "Flink stoken, en dan zodanig dat er een flinke rookpluim uit de schoorsteen komt, en af en toe erop toeleggen dat de veiligheden aanspreken, dat vinden de mensen mooi!", vertelde hij.
Hoe heette die man toch weer.... ik kom er nog wel 'ns op.

Groet,
Jan

gvandersel

• HCC!m maar toch Selectrix (RMX)
  • Offline Offline
  • Als het maar elektrisch is.
    • Homepage Gerard van der Sel
« Reactie #1371 Gepost op: 07 January 2013, 12:21:18 »
Jan,

Je verhalen over de techniek van stoomlocomotieven doen mij denken aan een boek van mijn wijlen opa. Hij was stoker/machinist in de tijd dat NS omschakelde van stoom op diesel. Als enige met het spoorvirus van hem een boek gehad over stoomlocomotieven en de techniek erachter. Jaren geleden aandachtig doorgelezen en onthouden. Ook een bekende bij jou?
De locomotief, van G.J. Harterink en M.W. Mook (inclusief de bijlagen).

Alhoewel electra meer mijn ding is toch best wetenswaardig wat ze vroeger allemaal uitspookten.

Groet,

Gerard van der Sel.
Holzburg (IIIb/IVa) schaal N.
Kijk ook eens bij de bouw en lees de avonturen.

ex44

• Team forummoderators
  • Offline Offline
« Reactie #1372 Gepost op: 07 January 2013, 17:21:28 »
Hoi Gerard,

ik ken het boek niet dan van horen zeggen. Schijnt een standaardwerk te zijn, nogal antiek geloof ik. Moet de moeite waard zijn.
Ja, die stoomtechniek is ook in mijn ogen boeiend, elke keer weer ben ik verbaasd over de kracht en energie die er bij komt kijken. Dat zou je niet vermoeden als je het gas wat tempert omdat je pannetje met piepers aan de kook geraakt is  :P
En wat elektriciteit betreft, ach, laten we eerlijk zijn, de stroom die bij ons uit de muur komt is doorgaans ook door stoom verkregen. Bij de Eemshaven wordt zelfs een compleet nieuwe (hoewel ietwat omstreden) kolencentrale gebouwd.
Maar elektronica is mijn ding niet echt. Ieder z'n meug, zoals de algemeen aanvaarde dooddoener luidt ;D

~~~

Dat met die lampjes is echt wel een gehannes van jewelste hoor. Dat van hierboven meen ik echt, dat is eens, maar nooit weer. Dan ga ik liever nog een keertje Wadlopen :-X
De lampjes zitten op hun plek, nu eerst maar eens uitvissen waar ik al die friemeldraadjes langs kan laten lopen, zodat ze in de rookkast bij de voorschakel-elektronica uit kunnen komen.

De pijlen geven aan waar ik gootjes in het ketellichaam heb gezaagd, in de hoop die vermaledijde draadjes daar doorheen te kunnen voeren.
Er is niet veel voor nodig of ik gooi de hele mikmak weer aan de kant, en dan kan het nog een aardige zet duren voor ik de boel weer opzoek. Of Bas moet met betere argumenten komen dan "het zusje met haar familie verenigd willen zien". Of zoiets.

Groet,
Jan

lokpaint

• Gast
« Reactie #1373 Gepost op: 07 January 2013, 17:49:38 »
Hoi

Je had er ook voor kunnen kiezen om geen draden te gebruiken, maar zilver geleidende lak. Meestal leg ik zo mijn stroom aan.

Helaas kun je hier dan weer niet overheen lakken, maar je kunt er wel eerst een plakbandje overheen plakken en dit in de juiste kleur spuiten.
Hiervoor neem ik dan meestal de bruine verpakkingstape. Kleeft als een gek en is flinterdun.

Dit ga ik met mijn 03.10 ook doen. Gegarandeerd onzichtbare bedrading die nooit los komt  ;D

bart

JaJo

• Offline Offline
  • Spoor-0 & Spoor-1
    • Modeltreinbaan.nl
« Reactie #1374 Gepost op: 07 January 2013, 17:56:52 »
Mooi gepiel Jan! (y)

Haal je die witte pijlen nog van je loc af?

Gr. Jaap
Groet Jaap
Duits/NL, Spoor-0 en Spoor-1.Tijdperk II en III.
http://www.modeltreinbaan.nl

ex44

• Team forummoderators
  • Offline Offline
« Reactie #1375 Gepost op: 07 January 2013, 18:04:08 »
Hoi Bart, dat is wel een mooie tip! Wat voor zilverlak gebruik jij daarvoor? Ik heb eens een potje van, als ik het me goed herinner, Busch gehad, maar dat werkte op de één of andere manier niet zo best.
En dat die tape plakt wil ik wel geloven, ik heb eens een stuk ervan in m'n haar gehad (dat was toen ik nog een beetje meer haar had dan nu).

Ha Jaap, ik denk dat ik ze laat zitten en gewoon wegplak met verpakkingstape. Dat schijnt erg goed spul te zijn ;)

Groet,
Jan

Basilicum

• Prae-adviseur
  • Offline Offline
    • Dönsdorfer Bauberichte
« Reactie #1376 Gepost op: 07 January 2013, 19:33:43 »
Jaren geleden heb ik een locje als bouwpakket gekocht. Het was een zak met onderdelen en een paar tekeningen, die meer op raadplaatjes leken dan de broodnodige informatie helder verschaften. Die onderdelen bleken van Röwa te zijn en zijn waarschijnlijk bij het leeghalen van een donker magazijn opgedoken. Iemand heeft daar verschillende bouwsetjes van gemaakt, maar zonder aandrijving. Vol goede moed begon ik aan de montage met het bijpassende schilderwerk. Het duurde een week, maand, jaar, nog een jaar en… de nog steeds niet afgemaakte loc verdween ‘goed geconserveerd’ in een doos met de titel ‘Het af te ronden project’. Regelmatig kwam ik die doos weer tegen. Steeds stond die weer in de weg, totdat ik het beu was en besloot van de losse onderdelen  e i n d e l i j k  een loc te bouwen. En jawel: het lukte! Ik kreeg het zo voor elkaar, dat de loc soepel rijdt en een kortkoppelmechaniek aan de tender gemonteerd kon worden. In voorspan met een goed lopende loc rijdt mijn bouwpakketje goed mee. Intussen is dit ongeveer twintig jaar geleden en beginnen de opschriften op het modelletje toch hun eigen leven te leiden, maar ik ben ik er trots op. Nog steeds!
Jan, als je de 41 338 dienstvaardig in je Betriebswerk hebt staan, zul je hopelijk net zo ’n gevoel erbij hebben als ik bij mijn locje. Succes! (y) Go!

Groet,
Bas
« Laatst bewerkt op: 07 January 2013, 21:37:44 door Basilicum »

ex44

• Team forummoderators
  • Offline Offline
« Reactie #1377 Gepost op: 07 January 2013, 20:31:55 »
Mooi verhaal, Bas! Wat voor een lok was dat?

Wat de 338 aangaat, dienstvaardig zal ze wel worden, maar waar het me om gaat is of ik dat *&^$-licht erin kan krijgen.
Ik kan me niet heugen dat ik bij één van m'n "projecten" ooit de handdoek in de ring heb gegooid, dus dat verwacht ik nu ook niet te doen.
Oh, tòch! De overwegboom met behang van Weinert, die heb ik in een hoek gefl....  :-[ Maar bij een tweede poging is het dan toch gelukt :D

Dat licht in de 338 zie ik op dit moment nog steeds als een uitdaging, nog wel.... ;D

Groet,
Jan
« Laatst bewerkt op: 07 January 2013, 20:33:38 door 44 »

ex44

• Team forummoderators
  • Offline Offline
« Reactie #1378 Gepost op: 07 January 2013, 21:20:05 »
Een beetje vooruit denken kan nooit kwaad, naar het schijnt....
De rookkastdeur.... is een exemplaar wat door Weinert wordt omschreven als eentje voor de BR 23 en de BR 41. Oké. Maar wat zien ik?? De lantaarn die erop moet zit bij de BR 41 op de deur, zoals bij m'n 028 is te zien (ook bij de 293, maar dat terzijde):

Ja, ja, ik zal een keertje gaan afstoffen!

Maar als je dan dít ziet:

....dan moet er dus weer een creatieve oplossing bedacht worden >:(

Basilicum

• Prae-adviseur
  • Offline Offline
    • Dönsdorfer Bauberichte
« Reactie #1379 Gepost op: 07 January 2013, 21:26:12 »
... dan heb je er weer een uitdaging bij. :P

Mijn bouwsetlocje is een T3 met sleeptender. Een foto kan ik nu niet laten zien, want die loc staat veilig, behoorlijk veilig opgeborgen. Ofwel: het tevoorschijn halen duurt langer dan twee minuten. Misschien verschijnt ze binnenkort wel in een feuilleton.

Groet,
Bas
« Laatst bewerkt op: 08 January 2013, 08:56:15 door Basilicum »