Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Piko Smart Control Wlan Problemen.. door Remunj
Vandaag om 08:51:59
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door Remunj
Vandaag om 08:49:42
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 08:43:39
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door Wim Vink
Vandaag om 08:38:01
Aachenau West door Wim Vink
Vandaag om 08:35:58
Rails roestig verven door rjr
Vandaag om 08:23:41
Handregelaar aan IB Basic door VAM65
Vandaag om 08:04:14
Bauarbeiten im gange door Rob S.
Vandaag om 07:23:08
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Frits C
Vandaag om 06:47:18
Intermittende kortsluiting door Lobomotion69
Vandaag om 02:57:06
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
17 June 2025, 23:15:32
Frans loodsje et cetera door Scratchbuilt
17 June 2025, 22:54:41
Station Roodeschool door MOVisser
17 June 2025, 22:45:22
Klein baantje 1200x1200mm door Laenderbahn27
17 June 2025, 22:32:53
Defecte spanningsregelaar - Esu Ecos 2 - EcoSlink extended door spock
17 June 2025, 22:28:16
TEE treinstel krijgt nieuwe plaats na vertrek uit NTM door Longtall203
17 June 2025, 22:23:30
Stalen D 4 deurs spoor 0 door j.ossebaar
17 June 2025, 22:05:45
Hoe TrainController met Z21 start te runnen op laptop die alleen wifheeft? door AlbertG
17 June 2025, 21:54:10
US diorama in H0 door wob
17 June 2025, 21:39:14
Reactiveren van de 0N30 Mumby Lumber baan (ex-JD) by Ronald door Ronald Halma
17 June 2025, 21:28:37
Br 38 Piko Superen. door wob
17 June 2025, 21:17:09
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
17 June 2025, 20:54:52
Reizigersmaterieel Twentelijn in de jaren '70 door Mispoes
17 June 2025, 20:11:21
Kwaliteit Piko hondekop vs hondekop uit startset door Petertje
17 June 2025, 19:54:04
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
17 June 2025, 15:50:25
Dubbelom, een boekenplankspoorbaan in H0 door Peter Kleton
17 June 2025, 09:49:40
  

Auteur Topic: Projekt 083-338  (gelezen 3618366 keer)

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #1035 Gepost op: 14 November 2012, 21:15:31 »
Gelukkig hoefde ik niet naar buiten om de kit te vullen.... over de koestal, langs het hooi de deel op, daar stond de kolenkist.
Maar idd, we dwalen af.
Eentje die nog niet echt vaak in beeld geweest is, de V200:



Groet,
Jan

Basilicum

  • Prae-adviseur
  • Offline Offline
  • Berichten: 5394
    • Dönsdorfer Bauberichte
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #1036 Gepost op: 14 November 2012, 21:19:26 »
Of zullen we ze toch maar gewoon naar Elisabeth sturen voor de koffie?
Tuurlijk, anders verveelt ze zich maar... :)

Groet,
Bas

dimo1_dimo1

  • Offline Offline
  • Berichten: 3380
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #1037 Gepost op: 14 November 2012, 21:22:15 »
mooi vervuilt die v200 ;D
je maakt een hoop gebruik van je fotodio zie ik ;D
groeten,
Auke

tijgernootje

  • Offline Offline
  • Berichten: 12155
  • Treinen ontsporen niet,dan ligt de rails verkeerd
    • treinen foto's 1 op 1 zowel modern als museum spul
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #1038 Gepost op: 15 November 2012, 10:10:20 »
Dus Floris,
Jij hebt nooit op je grijs geruite pantoffeltjes door de sneeuw heengelopen met de kolenkit in je handen naar het kolenhok om kolen te halen  :o
Veuls te koud joh,ben lkkr bij de nieuwerwetse kachel gaan zitten  ;D
*bovendien is grijs niet mijn kleur  ;D *
On topic die v200 mag wel is gewassen worden,ziet r niet uit zo  ;)
« Laatst bewerkt op: 15 November 2012, 10:15:34 door tijgernootje »
Met vr gr

Floris

Harzwald Hafen Bahn,de bouw.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=94249.0

Ruud K

  • Offline Offline
  • Berichten: 12176
  • Schwarzburg-Neuffen-Bahn
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #1039 Gepost op: 15 November 2012, 10:27:34 »
Stookhok? Dat ken ik niet vanuit particuliere huishoudens. Het ging als volgt: net als vrijwel iedereen bij ons in de buurt - we schrijven de jaren vijftig - hadden we naast de schuur een grote kist van ongeveer 1 kubieke meter waar aan het begin van het stookseizoen de kolenboer zakken met antraciet in stortte. Aan de voorkant, onderaan, zat een schuif. Daaruit schepte je de kolen in een kolenkit, die vervolgens binnen in huis naast de kolenkachel werd gezet. Vanuit die kolenkit stortte vader steeds wat kolen op het vuur om de kachel gaande te houden.

Die V 200 is trouwens lekker geweatherd.

Groet,
Ruud
DB-tijdperk 3, Fleischmann-Roco-Trix, digitaal Multimaus

gvandersel

  • HCC!m maar toch Selectrix (RMX)
  • Offline Offline
  • Berichten: 3603
  • Als het maar elektrisch is.
    • Homepage Gerard van der Sel
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #1040 Gepost op: 15 November 2012, 10:37:36 »
Stookhok? Die zijn onbekend in stedelijke arbeiders buurten - we schrijven begin jaren 60. In de kelder van de flat was een opervlakte gereserveerd van een paar vierkante meter. Onderaan was een sleuf uitgespraad, waaruit je kolen kon scheppen. Als de voorraad zowat op was moest het deksel leeggehaald en kon je het openen om de laatste restjes er uit te scheppen. Hierna met gevulde kolenkit een paar trappen op, waarna de eerste kolen alweer in de kachel verdwenen.

Groet,

Gerard van der Sel.

PS. V200 even in de regen parkeren, kan hij schoon worden.
Holzburg (IIIb/IVa) schaal N.
Kijk ook eens bij de bouw en lees de avonturen.

Railroadtycoon

  • ICT Prof., detailneuzelaar ;-) en liefhebber van DUVEL!
  • Offline Offline
  • Berichten: 1976
  • Treinen rijden niet op tijd maar op rails!!
    • Treinen; kijk ook eens hier......
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #1041 Gepost op: 15 November 2012, 11:50:23 »
Uit de tijd van het stookhok stamt ook het sch**thok  ;D Dat was pas echt koud bij -10°  ::)

Mooi bouwsel Jan en fraaie V200. Valt nu op hoe onrealistisch schoon de mijne is  :-\

Allie
Als een probleem kan worden opgelost, zal dit ook gebeuren. Als het toch niet opgelost kan worden, heeft het ook geen zin om je er druk om te maken....

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #1042 Gepost op: 15 November 2012, 12:34:28 »
Mooi dat er nog mensen zijn die het fenomeen kolenkachel nog uit de praktijk kennen  :)
En ja, de warmte in huis was geconcentreerd rond 1 punt, de kachel in de woonkamer. Nou vooruit, in de keuken kon het ook nog wel warm zijn, vanwege het koken.
Maar goed, dank voor de comments op m'n V200!
En dat fotodio, ja, dat werkt wel prettig, vind ik. Misschien nog maar eens zoiets maken, dat geeft wat afwisseling  ;)

Groet,
Jan

dimo1_dimo1

  • Offline Offline
  • Berichten: 3380
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #1043 Gepost op: 15 November 2012, 15:01:37 »
Ja :) nog een fotodio zou een leuke afwisseling geven.. En natuurlijk wat extra expirimenteer mogelijkheden ;)
groeten,
Auke

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #1044 Gepost op: 15 November 2012, 17:21:19 »
”So! Ihr beide! Jetzt hör mal genau zu: Eigeninitiative wie Ihr hier gezeigt habt, werden nicht besonders geschätzt. Wenigstens nicht bei der DB. Deshalb seit Ihr ab sofort entlassen, das heiβt, am 1. des nächsten Monats seit Ihr nicht mehr hier im Dienst. Das wärs für heute. Alles gute!“



De beide broertjes Pollock duiken in elkaar van schrik: zo was het allemaal niet bedoeld! Maar Blaffhart geeft met een bruusk gebaar te kennen dat verder commentaar onnodig is en dat ze kunnen gaan. Bedremmeld schuifelen ze naar de deur, en net als ze die achter zich willen sluiten, horen ze Blaffhart zeggen:

“Wenn Ihr aber weiterhin noch bei der DB arbeiten wollt, könnt Ihr Euch aufs Neue bewerben im Bw Dönsdorf. Vielleicht kann Herr Waldstein etwas für Euch tun. Viel Erfolg!

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #1045 Gepost op: 15 November 2012, 19:11:48 »
En ondertussen ligt er weer van alles op m'n bureau  ::)
Vanavond eerst maar eens wat Ersatzteilblätter van Roco doorkijken en de Weinert-catalogus afsneupen naar wat pimp.



Groet,
Jan

Ruud K

  • Offline Offline
  • Berichten: 12176
  • Schwarzburg-Neuffen-Bahn
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #1046 Gepost op: 15 November 2012, 20:13:47 »
Dat ziet naar serieus knutselwerk uit!
DB-tijdperk 3, Fleischmann-Roco-Trix, digitaal Multimaus

Basilicum

  • Prae-adviseur
  • Offline Offline
  • Berichten: 5394
    • Dönsdorfer Bauberichte
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #1047 Gepost op: 15 November 2012, 20:14:12 »
Oeijoeiii. Dat zijn geen halve maatregelen, die Blaffhart neemt. :o   Trouwens... Ammeräth ook niet, als je zo naar die gedemonteerde werkpaarden kijkt. Eens kijken hoe dit allemaal afloopt...

Groet,
Bas

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #1048 Gepost op: 15 November 2012, 22:13:17 »
@Bas: nee, maar de overmoed en onbezonnenheid van de broertjes moet je ook met de nodige strengheid tegemoet treden. Anders lopen ze zó over je heen!
@Bas & Ruud: eerst maar eens kijken wat er allemaal mist. Vooral bij die 01, voedingspomp, luchtpomp, luchtreservoir links, idem rechts, her en der een leiding.... dat het ding het gehaald heeft naar Lümmeln.... ::)
Tjongejonge....  ;)

Groet,
Jan
« Laatst bewerkt op: 15 November 2012, 23:11:47 door 44. Reden: toevoeging »

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #1049 Gepost op: 16 November 2012, 17:27:17 »
Tot nu toe gaat de 41 293 wat vlotter dan de 338. Alhoewel.... er moeten nog wat Weinert-snuisterijtjes voor besteld worden, zoals een rookkastdeur, opstaptreetjes, lichtmasjien en zo nog wat rommeltjes. Oja, een nieuwe opschriften voor de 2'2'T32 tender. Die zijn een beetje, euh, uitgegumd of zo.
En er moeten nog nieuwe Kolbenstangensschutzrohre komen, die kunnen mooi meekomen met de Kesselauflage bij Roco vandaan. Voor de zekerheid ook maar een nieuwe drijfas + boutje. Het aanwezige boutje is afgebroken, en het afgebroken gedeelte zit in de "Zapfen". Kweenie of dat wel gaat houden op den lange duur.
Of het de 41 293 gaat blijven weet ik nog niet zeker. Met deze tender zijn de mogelijkheden wat beperkt:

41 019 (Bw Lübeck, Z 12 - '67)
41 037 (Bw Hannover Hgbf, Z 9 - '68)
41 135 (Bw Rheine, Z 12 - '69)
41 167 (Bw Hmb. Altona Z '69)
41 268 (Bw Wanne Eickel - '67)
41 203 in Bw Köln-Eifeltor tot '68

Of toch een 2'2'T34 ergens regelen? Eind zestiger jaren zit je sowieso in de nadagen van de 41er, NK zowel als Altbaukessel....
Enfin, we zullen wel zien.

Groet,
Jan

Indusimagneet opgevist uit m'n onderdelenbak  :D



Allerlei onderdeeltjes in het gelid: