Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Site DTS Modelspoor uit Ermelo doet het (bij mij) niet meer... door NS264
Vandaag om 20:35:32
Terugverende koppeling door phdirk
Vandaag om 20:32:14
Her-(her-)beginnen door J. Brans
Vandaag om 20:29:22
Aanbrengen van (kleine) nummerplaten en dergelijke door phdirk
Vandaag om 20:24:48
booster vraag door bellejt
Vandaag om 20:22:22
Acherntal 2.0 H0 TP III/IV door Ronald69
Vandaag om 20:17:43
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door Mispoes
Vandaag om 20:12:15
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Bert55
Vandaag om 20:09:59
Wat te doen met oude catalogi door phdirk
Vandaag om 20:09:19
De Deutsche Eisenbahn Verein (DEV): Duitslands oudste museumlijn door Sicco Dierdorp
Vandaag om 19:58:56
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door Kees-Jan
Vandaag om 19:53:30
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door barry1972
Vandaag om 19:33:07
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door barry1972
Vandaag om 19:29:14
Trix DXI van DC naar AC door hmmglaser
Vandaag om 19:27:03
Wat was jullie allereerste loc? door Biesje
Vandaag om 19:05:02
Vitrinekast door Scratchbuilt
Vandaag om 18:44:53
MoBaBro.de door henk
Vandaag om 17:54:00
NS Gabs gesloten wagen van Klein Modellbahn door Tedo
Vandaag om 17:45:40
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door Tedo
Vandaag om 17:41:37
N-Wagen; Brawa, ESU of Piko door wob
Vandaag om 17:30:20
Station Arnhem jaren '80' door Niels B
Vandaag om 17:26:13
US diorama in H0 door Frank 123
Vandaag om 16:59:19
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 16:57:56
Bauarbeiten im gange door 741230
Vandaag om 16:20:35
Da's Daz 2 door Huup
Vandaag om 16:09:31
DE II van DKM opnieuw bedraden. door Pauldg
Vandaag om 15:42:46
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Arjan6511
Vandaag om 15:40:38
Verwijderen van het nummer op Roco 1631 – tips gezocht door Roelof R
Vandaag om 13:00:46
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door Montanbahn
Vandaag om 12:25:04
Molenbaan (werktitel) door ruudns
Vandaag om 12:13:25
  

Auteur Topic: Projekt 083-338  (gelezen 3642674 keer)

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #705 Gepost op: 26 September 2012, 17:55:56 »
Nog steeds met de kriebel in zijn achterhoofd is Gerhard weer bij het Öllager aan de gang. Terwijl hij met de lege vaten bezig is, komt Elisabeth Willnitz aanlopen.



"Hallo Gerhard! Wie lange bist du heute noch hier?"
"Hallo Lisa, ich weiß noch nicht genau, voraussichtlich mindestens bis fünf!"
"Aha! Würdest du mir nachher ein gefallen tun?"
"Brauchste doch gar nicht zu fragen! Was kann ich für dich tun?"
"Nun -  ich habe da Herr Blaffhart versprochen einmal Schäuferla auf schwarzwälder Art zu servieren, aber es gibt bei uns keine Schweineschulter mehr. Da habe ich gedacht, vielleicht..."
"Oha, ja, ich verstehe. Hmmm.... ich weiß nicht..."
"Och Gerhard, du machst das schon, oder? Nicht? Ja doch!"
"Tja... vor ein paar Wochen hätte es noch geklappt, aber..."


Nu ja, zo plagen ze nog wat heen en weer, maar waar het op neerkomt is dat Gerhard toch maar eens gaat kijken of hij nog een varken kan missen...



Maar uiteindelijk komt er dan wel, naar het recept van Barbara Kirsch uit Dönsdorf, een onvervalste Schäufele op tafel:



Guten Appetit!
Jan

Basilicum

  • Prae-adviseur
  • Offline Offline
  • Berichten: 5398
    • Dönsdorfer Bauberichte
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #706 Gepost op: 26 September 2012, 19:15:45 »
Hmmm! Sehen ja gut aus, die Kalorienbomben. :P

Groet,
Bas,
die eens gaat kijken welke karakters nog meer uitgewisseld kunnen worden...

tothebeach

  • Michel
  • Offline Offline
  • Berichten: 8858
  • low-budget modelbouwer
    • Rangeerbanen
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #707 Gepost op: 27 September 2012, 00:57:45 »
wow en dat alles op schaal!  8)

Groet,
Michel

Railroadtycoon

  • ICT Prof., detailneuzelaar ;-) en liefhebber van DUVEL!
  • Offline Offline
  • Berichten: 1976
  • Treinen rijden niet op tijd maar op rails!!
    • Treinen; kijk ook eens hier......
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #708 Gepost op: 27 September 2012, 09:15:42 »
chille! Als je daar geen trek van krijgt  ;D Goed werk Jan  (y) (y)
Als een probleem kan worden opgelost, zal dit ook gebeuren. Als het toch niet opgelost kan worden, heeft het ook geen zin om je er druk om te maken....

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #709 Gepost op: 27 September 2012, 18:05:06 »
Zolang die bommen op schaal zijn, kunnen ze niet veel kwaad ;)
Maar die duitse keuken is zo gek nog niet, al moet je wel veel op kunnen :P

Maar alle gekheid op een stokje, ik zit ineens met een raadseltje.
In de trein die Bas en ik tussen Zuid-Duitsland en Hannover en vice versa hebben laten rijden, is op de terugweg een rijtuig bijgesteld: een bagagerijtuig.
Omdat ik het ding na die tijd in handen had, is me ineens iets opgevallen, namelijk dat de beide kopeinden verschillend zijn. Ik heb het rijtuig (type D4üm) vergeleken met en ander, namelijk een tweede klasse rijtuig met bagageafdeling (BD4üm), de koppen bleken identiek te zijn:

BD:



Het D-rijtuig:



Even niet letten op de kwaliteit van de foto's, en ook niet op al dan niet ontbrekende onderdelen (zoals loopplaten en zo). Het gaat me puur om de rolluiken die blijkbaar bij beide rijtuigen aan één kant zitten, en het ontbreken daarvan aan de andere kant.
Is er iemand die me kan vertellen of dit zo hoort, of dat ik misschien iets kwijt ben? Op het internet kan ik er geen info over vinden.
Vast dank!
Groet,
Jan

Deetrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 1657
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #710 Gepost op: 27 September 2012, 18:22:32 »
Waarschijnlijk net zoals de ingetrokken en uitgeschoven vouwbalgen.
Met rolluik is niet bedoeld om door te lopen, bij de andere kun je naar het volgende rijtuig lopen.

Kant met rolluik aan de lok, of aan het einde van de trein.

mvg,
Erich
Geen beter weer dan de brandweer
mijn foto's: https://www.flickr.com/photos/42964111@N07/albums

Basilicum

  • Prae-adviseur
  • Offline Offline
  • Berichten: 5398
    • Dönsdorfer Bauberichte
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #711 Gepost op: 27 September 2012, 21:32:47 »
@ Jan:
De kopdeuren van de D4üm en de BD4üm zijn gelijk, alleen bij de D4üm is er een onderdeel voorgezet, dat de illusie geeft van een rolluik. Kijk maar eens door de spleten van het rolluik heen, dan zie je de schuifdeuren. Het is ook op jouw foto's te zien. Of dit historisch juist is, weet ik niet, maar Roco kan op deze manier vrij eenvoudig meerdere versies van deze modellen maken. Mijn D4üm heeft twee rolluiken. Conclusie: ergens in jouw voorraad slingert nog een rolluik rond.
Toevoeging:  Ik heb nog even naar mijn BD4üm gekeken. Aan de tweede klas-zijde zitten schuifdeuren; aan de bagagekant een rolluik.

@ Erich:
Als twee rijtuigen met rolluiken gekoppeld zijn, worden deze luiken opengeschoven en blijven onderweg in deze stand staan. Ik heb eens een half uurtje op zo'n balkon gezeten en kan mededelen, dat de herrie onderweg niet van de lucht is, maar je kunt wel van het ene naar het andere rijtuig lopen. Als treinengek wil je zulke zaken wel eens ervaren... Dit was trouwens in een Plan W-rijtuig van de NS.
Verder zijn de balgen buisbalgen. Deze hoeven niet uitgevouwen te worden. Jouw veronderstellingen zijn dus helaas niet juist.


NS Plan W-rijtuigen
Foto: gelinkt van http://www.martijnhaman.nl

Groet,
Bas
« Laatst bewerkt op: 27 September 2012, 22:15:33 door Basilicum »

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #712 Gepost op: 27 September 2012, 21:58:55 »
Hoi Erich en Bas,

eerst bedankt voor de input. Erich's conclusie was ook mijn eerste veronderstelling.
De conclusie van Bas lijkt aannemelijk, ware het niet dat de schuifdeuren, die inderdaad achter het rolluik zitten, niet van "glas" zijn voorzien, en aan de andere kant, waar dus geen rolluik zit, juist wel....
In principe kan ik natuurlijk, analoog aan Erich's suggestie, inderdaad de D zo inzetten (want kop aan kop met een ander rijtuig zie je er niks van), maar ik wil dan gewoon weten hoe het zit. Ben druk in mijn bibliotheek aan het spitten....
Oh ja, bij mijn BD zit aan de bagagekant dus ook een rolluik met daarachter deuren zonder "glas" (zie foto).

Fragen über Fragen....

Groet,
Jan ( ??? ???)
« Laatst bewerkt op: 27 September 2012, 22:00:40 door 44 »

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #713 Gepost op: 28 September 2012, 08:53:53 »
Weinig info in de literatuur over die rolluiken  >:(
Ik denk dat ik het er op hou dat die rolluiken dichtgetrokken werden als de betreffende kop aan de lok (of aan het eind van de trein) geplaatst was. Zat de kop aan een ander rijtuig gekoppeld, dan zal het ding zijn opengetrokken.
Maar het blijft irritant dat ik niet precies weet hoe dat zit, hebben jullie dat nooit?

Groet,
Jan

gvandersel

  • HCC!m maar toch Selectrix (RMX)
  • Offline Offline
  • Berichten: 3603
  • Als het maar elektrisch is.
    • Homepage Gerard van der Sel
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #714 Gepost op: 28 September 2012, 09:01:33 »
Jan,

Vroeger (in de tijd van deze rijtuigen) werd het bagage gedeelte nogal eens afgesloten van de rest van de trein. Dit werd gedaan met het door jouw gevonden rolluik. In de BD zul je een deur vinden ter hoogte van de scheiding B en D. Deze kon op slot.

Als je in een plan V kijkt met bagageafdeling, dan was de schuifdeur naar het bagage compartiment voorzien van een vierkant slot. Hierdoor kon na wegjagen van de reizigers de bagage achter gesloten deuren vervoerd worden.

Groet,

Gerard van der Sel.
Holzburg (IIIb/IVa) schaal N.
Kijk ook eens bij de bouw en lees de avonturen.

Railroadtycoon

  • ICT Prof., detailneuzelaar ;-) en liefhebber van DUVEL!
  • Offline Offline
  • Berichten: 1976
  • Treinen rijden niet op tijd maar op rails!!
    • Treinen; kijk ook eens hier......
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #715 Gepost op: 28 September 2012, 09:15:20 »
Jan,
Er staat een klein stukje over op Wikipedia;
http://nl.wikipedia.org/wiki/UIC-X-rijtuigen_van_de_DB

Mogelijk beantwoord dit wat extra vragen. Ik denk dat Gerard in deze gelijk heeft  (y).

Vr groet,
Allie
Als een probleem kan worden opgelost, zal dit ook gebeuren. Als het toch niet opgelost kan worden, heeft het ook geen zin om je er druk om te maken....

Basilicum

  • Prae-adviseur
  • Offline Offline
  • Berichten: 5398
    • Dönsdorfer Bauberichte
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #716 Gepost op: 28 September 2012, 09:16:31 »
Dat klinkt wel plausibel, Gerard.

Groet,
Bas
« Laatst bewerkt op: 28 September 2012, 09:19:22 door Basilicum »

gvandersel

  • HCC!m maar toch Selectrix (RMX)
  • Offline Offline
  • Berichten: 3603
  • Als het maar elektrisch is.
    • Homepage Gerard van der Sel
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #717 Gepost op: 28 September 2012, 09:26:08 »
Bas,

Het is voor mij ervaring. Als jeugdige op vakantie met de trein (auto was er niet) en dan tussen de stations door de trein heen lopen. Erg frusterend als je halverwege de trein een bagagewagen tegen kwam. De andere helft van de trein was dan in ene onbereikbaar en natuurlijk veel mooier dan het gedeelte waar je wel in kon lopen (gras is groener bij de buren).
Verder op latere leeftijd tijdens het forenzen vaak voor een of twee enveloppen uit het bagage gedeelte van een Plan V "gegooid".
(Is dit voldoende voor een trauma of een ernstige stoornis, waar ik bij een misdrijf op kan terugvallen  ;D)

Groet,

Gerard van der Sel.
Holzburg (IIIb/IVa) schaal N.
Kijk ook eens bij de bouw en lees de avonturen.

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #718 Gepost op: 28 September 2012, 09:32:21 »
Ik merk het al, hier ben ik nog niet klaar mee. Leuk.

Dat de bagage afgesloten werd voor reizigers, lijkt me voor de hand liggend, Gerard. Maar, en dan haal ik hier even de link van Allie erbij, er waren Dm's zonder en mèt zijgang. De laatsten worden in de link van Allie niet genoemd, maar wel hier; honderdtachtig stuks. Dij zijgang lijkt me weinig zin hebben als er door de reizigers geen gebruik van gemaakt kon of mocht worden. Behalve dan als, zoals meestal het geval was, de D aan kop of staart van de trein was geplaatst.

Zal eens even kijken of er in mijn rijtuig een zijgang zit. Maar eerst even iets anders doen.
Wordt hopelijk wel vervolgd....

Groet,
Jan
« Laatst bewerkt op: 28 September 2012, 09:34:43 door 44 »

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #719 Gepost op: 28 September 2012, 09:34:04 »
Gerad,

uiteraard twijfel ik geenszins aan je ervaring, wel weet ik dat sommige dingen in Duitsland wel eens anders geregeld waren dan in NL. En dan spreek ik ook uit ervaring  ;D

Groet,
Jan