Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Klein baantje 1200x1200mm door Prutsert
Vandaag om 10:11:30
Stalen D 4 deurs spoor 0 door R v/d Hoven
Vandaag om 10:10:41
Rails roestig verven door Klaas Zondervan
Vandaag om 10:03:02
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door Arjan6511
Vandaag om 09:14:29
TEE treinstel krijgt nieuwe plaats na vertrek uit NTM door Duikeend
Vandaag om 09:12:30
Reizigersmaterieel Twentelijn in de jaren '70 door 1200blauw
Vandaag om 09:12:30
Piko Smart Control Wlan Problemen.. door Remunj
Vandaag om 08:51:59
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 08:43:39
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door Wim Vink
Vandaag om 08:38:01
Aachenau West door Wim Vink
Vandaag om 08:35:58
Handregelaar aan IB Basic door VAM65
Vandaag om 08:04:14
Bauarbeiten im gange door Rob S.
Vandaag om 07:23:08
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Frits C
Vandaag om 06:47:18
Intermittende kortsluiting door Lobomotion69
Vandaag om 02:57:06
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
17 June 2025, 23:15:32
Frans loodsje et cetera door Scratchbuilt
17 June 2025, 22:54:41
Station Roodeschool door MOVisser
17 June 2025, 22:45:22
Defecte spanningsregelaar - Esu Ecos 2 - EcoSlink extended door spock
17 June 2025, 22:28:16
Hoe TrainController met Z21 start te runnen op laptop die alleen wifheeft? door AlbertG
17 June 2025, 21:54:10
US diorama in H0 door wob
17 June 2025, 21:39:14
Reactiveren van de 0N30 Mumby Lumber baan (ex-JD) by Ronald door Ronald Halma
17 June 2025, 21:28:37
Br 38 Piko Superen. door wob
17 June 2025, 21:17:09
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
17 June 2025, 20:54:52
Kwaliteit Piko hondekop vs hondekop uit startset door Petertje
17 June 2025, 19:54:04
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
17 June 2025, 15:50:25
  

Auteur Topic: Projekt 083-338  (gelezen 3618413 keer)

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #720 Gepost op: 28 September 2012, 20:54:03 »
Mijn Düm heeft in elk geval een zijgang:





Doorspitten van mijn bieb duurt nog effe....

Groet,
Jan

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #721 Gepost op: 29 September 2012, 16:23:39 »
Plaatjes van half gesloopte bagagerijtuigen is natuurlijk niet veel aan te kijken, en bovendien ben ik -tussen drukke bezigheden door- nog steeds aan het bladeren in mijn voorraadje tijdschriften en boeken, maar ook dat zal nauwelijks interesse wekken. Daarom in de gauwigheid even twee plaatjes gemaakt om jullie toch wat te kauwen te geven; eentje eigenlijk een beetje speciaal voor Ruud, omdat hij zo met die "Von Haus zu Haus-bakjes" bezig is op het moment, en de andere omdat de Ommi 51 een, vind ik, fascinerend wagonnetje is, wat Roco op meesterlijke wijze in model heeft gerealiseerd:

De BTs50, met, in dit geval, drie stuks Efkr Behälter:



En de Ommi 51:



Hier heeft, bij mijn weten, alleen Märklin ooit een model gemaakt, wat voor die tijd welzeker een acceptabel model was, maar naar de huidige maatstaven nauwelijks nog voldoet, al was het alleen maar vanwege het ontbreken van een kortkoppelingsmechaniek. Maar met Kadee-kopjes heb je die toch niet nodig  ;)

Groet,
Jan

Ruud K

  • Offline Offline
  • Berichten: 12176
  • Schwarzburg-Neuffen-Bahn
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #722 Gepost op: 29 September 2012, 16:36:42 »
Prachtig, Jan! Die wagen met deze Behälters kende ik nog niet en ik heb er toch een aardig brede verzameling van. Die Ommi 51 is inderdaad een prachtig fragiel modelletje. Mätrix heeft vorig jaar wel een nieuwe Ommi 51 op de markt gebracht in een set (Ma 46350/ Trix 24091), die er een stuk beter schijnt uit te zien dan het oude modelletje.



Groet,
Ruud



« Laatst bewerkt op: 29 September 2012, 16:43:27 door Ruud K »
DB-tijdperk 3, Fleischmann-Roco-Trix, digitaal Multimaus

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #723 Gepost op: 29 September 2012, 16:53:33 »
De BTs50 is ook een Roco-model, ik weet niet meer of die ooit in de catalogus heeft gestaan of dat het een "Sonderausgabe" was. Artikelnummer is 46523, als je dit nummer intikt bij google, krijg je van alles. Blijkbaar is het nummer voor meer dingen gebruikt.

De Ommi's heb ik ooit voorzien van "echte" steenslag belading, zandsteen laten malen op korrelgrootte, ladingimitatie eruit gehaald, afgevijld (een heidense klus), steenslag erop geplakt en klaar. Met drie stuks ben ik wel een paar dagen bezig geweest, de rest, een stuk of tien of zo, moeten nog onderhanden genomen worden.... ooit ::)

Groet,
Jan
« Laatst bewerkt op: 29 September 2012, 17:44:45 door 44. Reden: puntje op de i gezet »

Ruud K

  • Offline Offline
  • Berichten: 12176
  • Schwarzburg-Neuffen-Bahn
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #724 Gepost op: 29 September 2012, 17:19:55 »
Dank je wel voor het nummer van de Roco-wagen, Jan. Op MP biedt momenteel onze vriend Adriaan hem aan. Zal-ie wel weer de hoofdprijs voor willen hebben, dus dat probeer ik niet eens. Ik  zoek wel op beurzen.

Het aanpassen van ladingen vraagt altijd ontzettend veel tijd, zo is het nu eenmaal. Maar het geeft ook veel voldoening als het uiteindelijk mooi is geworden.

Groet,
Ruud
DB-tijdperk 3, Fleischmann-Roco-Trix, digitaal Multimaus

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #725 Gepost op: 30 September 2012, 16:46:34 »
De beide Pumpenschlosser van Bw Lümmeln, Max en Ernst Pollock, zijn bezig met de luchtpomp van een BR41. De beide broers doen al een jaar of wat dienst in Lümmeln, tot grote tevredenheid van alle betrokkenen. Wat de één niet weet, weet de ander wel en zo vormen ze een uiterst effectief en goed geolied team.

”Zie je wel dat die pakking lek is?”
“Absoluut! Die had de vorige keer al vervangen moeten worden.”
“Ja, maar jij moest toen zo nodig naar die T3 van dat clubje stoomgekken daar langs de Südbahn!”
“Jaja, dat weet ik wel, maar is het nou echt zoveel meer werk om er even een andere pakking in te zetten? Ook al was je in je eentje toen?”



“Hm… er was toen een heleboel tegelijk te doen. Typisch Max weer, om dan z’n snor te drukken!”
“Ach wat, klets niet zo. Over kletsen gesproken, ik hoorde van Brünhilde…”
“Die Brünhilde Braunbruck, van de kantine?”
“Ja, diezelfde. Ze zei zoiets dat ze binnenkort in elk geval van één van ons geen last meer zou hebben.”
“Quatsch, dat mens klets maar wat. Daar leeft ze van, roddelen en blablapalaver en rabarber.”
“Nou…. Toevallig hoorde ik er Ammeräth ook al over praten, met de paus, en toen ik er naar vroeg, zei Blaffhart dat er nog niks zeker was, en dat we er te zijner tijd wel meer over zouden horen.”
“Nou, ’t zal mij benieuwen. Ik hoef trouwens niet zo nodig, ‘k heb ’t wel naar m’n zin hier….”
“Ja, was du nicht sagst. Geef je nou die pakking nog aan of niet?”


Tja…. Daar gaan we zeker en vast nog wel meer over horen…..

Groet,
Jan

Basilicum

  • Prae-adviseur
  • Offline Offline
  • Berichten: 5394
    • Dönsdorfer Bauberichte
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #726 Gepost op: 30 September 2012, 17:09:01 »
Heeele mooie foto, Jan. (y)

Groet,
Bas

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #727 Gepost op: 30 September 2012, 23:47:18 »
Dank je, Bas  :D

Nog even over die Ommi's. Ik vroeg me ineens af waarom het ook alweer zo'n heidense klus was, dus heb ik eens even gekeken, en nu weet ik het weer.
Per wagon zijn er 5 (vijf) stuks ladingimitatie. Om daar een laagje echte steenslag op te kunnen lijmen, moeten deze een beetje verlaagd in de kiepbakjes komen te liggen. Dus moet je ze - stuk voor stuk -  bewerken met een vijl. Zie foto's:



Linkse wagon is klaar. Rechtse wagon met beladingsimitaten in diverse stadia van bewerking. Sorry voor de wat wazige foto.



In totaal zijn er 12 Ommi's, drie daarvan zijn klaar. Nog 9 te gaan, dus 9 x 5 = 45 van die dingen afvijlen  en met steenslag beplakken. Leuke hobby.

Groet,
Jan

dimo1_dimo1

  • Offline Offline
  • Berichten: 3380
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #728 Gepost op: 01 October 2012, 07:07:50 »
Jan,
K zou de dremel erbij pakken en t laatste kleine stukje met de hand doen als dat nog nodig is ;D
Succes! ;)
groeten,
Auke

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #729 Gepost op: 01 October 2012, 08:27:00 »
Dat heb ik geprobeerd, Auke. Maar 't is plastic, en de dremel, of liever, die schijfjes, loopt/lopen heel snel vol als dat spul smelt.

Groet,
Jan

Railroadtycoon

  • ICT Prof., detailneuzelaar ;-) en liefhebber van DUVEL!
  • Offline Offline
  • Berichten: 1976
  • Treinen rijden niet op tijd maar op rails!!
    • Treinen; kijk ook eens hier......
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #730 Gepost op: 01 October 2012, 09:17:44 »
Hoi Jan,
Ziet er goed uit. Maar (komt ie  ;D) was een stukje styrodur oid niet makkelijker geweest?


Allie
Als een probleem kan worden opgelost, zal dit ook gebeuren. Als het toch niet opgelost kan worden, heeft het ook geen zin om je er druk om te maken....

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #731 Gepost op: 01 October 2012, 09:27:08 »
Ha Allie,

ja, dat zou voor de hand liggen. Ik kan me herinneren (die wagonnetjes zijn ondertussen ook al meer dan 10 jaar (?) geleden uitgebracht) dat dat toen niet wou. Te klein, rare vorm en styropor te brokkelig. Styropor, styrodur.... hm. Ken het verschil niet, maar je hebt tegenwoordig.... hmmmm...
Misschien moet ik die interne blokkade eens gaan negeren ;D

Dank je.
Jan

Ruud K

  • Offline Offline
  • Berichten: 12176
  • Schwarzburg-Neuffen-Bahn
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #732 Gepost op: 01 October 2012, 09:45:48 »
Iets anders met betrekking tot deze wagentjes. Ze zijn heel licht en bij opduwen willen ze bij mij nog wel eens ontsporen op wissels/wisselstraatjes. Heb jij dat niet, Jan? Daarom heb ik onder de lading wat gewicht aangebracht en dat loste het probleem op.

Groet,
Ruud
DB-tijdperk 3, Fleischmann-Roco-Trix, digitaal Multimaus

Railroadtycoon

  • ICT Prof., detailneuzelaar ;-) en liefhebber van DUVEL!
  • Offline Offline
  • Berichten: 1976
  • Treinen rijden niet op tijd maar op rails!!
    • Treinen; kijk ook eens hier......
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #733 Gepost op: 01 October 2012, 11:21:13 »
Jan,
Styropor is dat "vervelende" statisch geladen bolletjesspul in de kleur wit. Als je daar mee begint te knoeien mag je de stofzuiger er bij houden  :P
Styrodur heeft verschillende kleuren en is heel veel gemakkelijker te bewerken. De betere bouwmarkt heeft dit ip platen op voorraad en sommige modelbouwwinkels/webwinkels ook.

Succes met het "deblokkeer proces" ;D

Allie
Als een probleem kan worden opgelost, zal dit ook gebeuren. Als het toch niet opgelost kan worden, heeft het ook geen zin om je er druk om te maken....

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #734 Gepost op: 01 October 2012, 21:05:34 »
@Ruud: zo heel veel heb ik er niet mee gereden, en dan voornamelijk nog in getrokken treinen, op een tapijtbaantje van GFN-profirails. Even een klein proefstukje gemaakt van twee wissels en wat spoor van Roco-line: ook geen problemen.

@Allie: soms heb je even een zetje nodig in de goeie richting. Van dat blauwe spul is een stuk gemakkelijker, hoe het ook maar heten mag, styrodur, styropor, whatever. Vielen Dank!





Als steenslag heb ik zolang even Kalksteinschotter van Asoa gebruikt, geeft even een indruk. De zandsteen zit ergens in een kerstpakketdoos, die moet ik eerst nog uitgraven, nog geen tijd voor gehad.

Groet,
Jan