Ik heb alleen de Piko BDyg genomen vanwege de pictogrammen en moderne deuren in de bagageruimte. De rest blijft Roco.
De Roco is wat mij betreft prima. En koppelbaar met "normale" rijtuigen, bv een postwagen of goederenwagen. Bij Piko is dat vziw niet mogelijk.
Het stoort niet, een nieuwe Piko naast de oudere Roco's? Juist naast elkaar zou ik bang zijn dat je de verschillen toch gaat zien. (Een fotootje stoort Jan vast niet )Reinout
De Brawa's passen goed bij de Roco, LSModels en Piko.
Wat een duizelingwekkende parate kennis van Duitse goederenwagens.Wéten jullie dit allemaal omdat jullie die specifieke H0-wagentjes zelf (ook) hébben of is het theoretische, academische kennis uit de boeken ( Stefan C. e.a. ...)of bestaat er een soort modern app-je die de foto's analiseert & benoemt
Staat wellicht hierboven ergens vermeld, maar er ontbreken her/der de eigenlijke wagennummers.Wegens nog uit te voeren omnummeringen, in de langere termijn-planning?
(Een fotootje stoort Jan vast niet )
Ik zal later wel een fotootje maken.
Nou ja, met de bijgevoegde haak kun je er wel een rijtuig of wagon aanhangen, maar die haak is wel speciaal voor de VT98, niet universeel, zogezegd. En er is alleen die haak, dus kun je alleen wagons met beugelkoppeling aanhangen. Maar ik heb de eerste versie van die railbus, misschien zitten er bij latere versies wel meer mogelijkheden bijgevoegd.
Tjong! Wat n hoop antwoorden weer ja!Even (min of meer) op 't rijtje af:Niet altijd, naar mijn mening tenminste. Toen ik de Brawa 4yg-Umbauwagen had gekocht, heb ik die van Roco weggedaan. Het interieur was, vond ik, niet met elkaar te vergelijken en daarnaast was het dak bij de Roco’s glad, waar bij de Brawa’s de “naden” zijn nagebootst.Na aanschaf van de eerste Brawa-Silberling heb ik deze eens samen met die van Roco en Piko op een rijtje gezet en vervolgens die van Piko de deur uitgedaan. Interieur niet te vergelijken, afwezigheid van rangeerderstreden en dikke naden op het dak. Die van Roco gaan wel redelijk samen met die van Brawa. Vind ik.Nou ja, met de bijgevoegde haak kun je er wel een rijtuig of wagon aanhangen, maar die haak is wel speciaal voor de VT98, niet universeel, zogezegd. En er is alleen die haak, dus kun je alleen wagons met beugelkoppeling aanhangen. Maar ik heb de eerste versie van die railbus, misschien zitten er bij latere versies wel meer mogelijkheden bijgevoegd.
De nummers slaan vaak op het jaar van ontwikkeling (maar niet altijd).
Natuurlijk zijn er verschillen, zoals bij Roco de te brede rand boven de ramen en de ontbrekende handgrepen.Maar het valt me eerlijk gezegd niet tegen. En de BDyg mag ook met Silberlingen rijden...Ik zal later wel een fotootje maken.
Hopelijk komt Dönsdorf over een paar maanden ook weer in de lucht.
Ze rijden met kortkoppelingen die in hoogte verstelbaar zijn, maar wel met verlengde NEM-schacht anders zijn de koppelingen te kort.
Hartelijke groeten aan de Herrschaften Klatzmaier en Ammeräth van de Gebrüder Pollock.'
Interieur van de Piko üm-sen is wel wat karig uitgevoerd...
De familie van de UIC2's, dat valt nog mee. De 55 is de 'gewone' (gans nieuw toentertijd). De andere nummers (behalve de 52) zijn verbouwingen van ouder materieel en/of materiaal, of proefversies volgens UIC-plannen. En de Zwitser heeft andere deurverstevigingen en -vergrendeling ...
Ook te onthouden dat de NMBS-UIC2 (hoogstwaarschijnlijk) nooit heeft rondgereden in het NMBS-groen (zoals het aloude Fleischmann-model).(de UIC2 waren van het midden van de jaren 1950, en toen werden de NMBS-wagens oxideroodbruin …)
Vind die G-wagens met gladde wanden en luiken een pak lastiger uit elkaar te houden, als je niet de exacte H0-lengte kunt inschatten..
De nummers hebben vooral betrekking op de herkomst, dit valt min of meer samen met de leeftijd resp. eerste bouwjaar, maar dat is secundair.
Het is pas leuk als je wagen kaarten gaat makenAls je die dan op volgorde van type en soort sorteerd
Belofte maakt schuld, dus bij dezen een plaatje van de Piko (links) en de Roco (rechts).De Roco is van plm 2010, dus een van de latere uitgaven.
(...) de railbus heb ik al...even denken, sinds het ding werd uitgebracht, dat was, als ik me niet vergis, ergens in 1990 of zo, misschien wel in 1989.
Ach ja… Ammeräth en Klätzmaier… dat zal diep graven worden om die lui weer boven water te krijgen!
De nummers hebben vooral betrekking op de herkomst, dit valt min of meer samen met de leeftijd resp. eerste bouwjaar, maar dat is secundair.01-08 Länderbahn (eigen ontwikkelingen per deelstaat, niet genormeerd, voor WO1)10-17 Verbandsbauarten (gezamenlijke ontwikkeling van de diverse deelstaten in Dld met genormeerde onderdelen, veelal voor WO1)20-28 Austauschbauarten (vooral DRG, met standaard onderdelen)30-38 gelaste wagens (DRG)40-48 grote wagens (4assers), later bij DB ook ombouwwagens volgens UIC richtlijnen50-79 nieuwbouw- en ombouwwagens DB80-89 niet gebruikt90-94 diverse wagens buitenlandse herkomst95-99 niet gebruiktOntbrekende nummers *8 en *9 diverse wagens van buitenlandse herkomst en Amerikaanse typen (WO1 en WO2)
- - - / - - - Maar in mijn ogen niet echt lastiger dan Omm53/54/55 uit elkaar te houden.