Doel:€250.00
Donaties:€0.00

Per saldo:€-250.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-12-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 00:03:49
'Volgende halte: Openluchtmuseum!' 2026. door prutser
22 April 2026, 23:21:06
Palisade Canyon door RobVille
22 April 2026, 23:10:44
Raadplaatje door eemstede
22 April 2026, 22:53:59
Projekt 083-338 door ex44
22 April 2026, 22:49:29
Ontraxs 2026 door D_Loc
22 April 2026, 22:42:07
US diorama in H0 door Frank 123
22 April 2026, 22:03:42
Bouwbeschrijving mat' 54 hondekop ElD-4 van FRIE door Rob Bennis
22 April 2026, 21:57:29
Aachenau West door wob
22 April 2026, 21:33:56
PB Models, ICR-rijtuigen door PBModels
22 April 2026, 21:14:08
Toon hier je pas gereed gekomen (model-)spoorbouwsels ... door Pascal77
22 April 2026, 21:08:09
Lucien gaat vreemd Southern Style: normaalspoor, engels en ook nog schaal 0..... door Lucien
22 April 2026, 20:12:25
Anlage 2.0 door svries1
22 April 2026, 20:00:59
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Bertholdowitsch
22 April 2026, 19:51:17
Toon hier je (model)TRAM foto's. door R1954
22 April 2026, 19:30:41
Reactiveren van de 0N30 Mumby Lumber baan (ex-JD) by Ronald door Ronald Halma
22 April 2026, 19:02:08
Serre bergbaan, knutselproject van mijn zoon Jamie en mij door a.moonen
22 April 2026, 19:00:38
Piko 55922 stoomlocomotief BR 003, sound, rook, digitale koppeling door Ronald69
22 April 2026, 18:45:25
Een stoomdepot, H0, zelfbouw 3-rail, fantasie maar realistisch… door Frans Peeters
22 April 2026, 18:39:00
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Besselspoor
22 April 2026, 18:11:32
Nederlandse baan: de IJsselbochtbaan door Bob11
22 April 2026, 18:03:25
Zaterdag, 2 mei 2026 | 9e Ruilbeurs MSV Post B door Rsd1000
22 April 2026, 16:51:46
Roco E94 Motor uithalen door Henk Veenstra
22 April 2026, 16:17:57
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
22 April 2026, 14:13:48
AVT Geluidsmodule Serie 200- wat is het digitale adres? door Sven
22 April 2026, 13:06:48
Verbogen plastic weer recht maken, hoe doe ik dat door FritsT
22 April 2026, 12:31:33
Wissel polijsten door Herb73
22 April 2026, 12:09:16
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Montanbahn
22 April 2026, 11:47:55
automaus : Bespreking & Ervaring door Sven
22 April 2026, 11:30:43
NCS-72 / NS-3600 door FritsT
22 April 2026, 11:02:53

Auteur Topic: Projekt 083-338  (gelezen 4017727 keer)

hervé

• Offline Offline
Re: Projekt 083-338
« Reactie #21645 Gepost op: 30 March 2026, 11:58:19 »
Wat een duizelingwekkende parate kennis van Duitse goederenwagens.
Wéten jullie dit allemaal omdat jullie die specifieke H0-wagentjes zelf (ook) hébben 
of  is het theoretische, academische kennis uit de boeken ( Stefan C. e.a.  ...)
of  bestaat er een soort modern app-je die de foto's analiseert & benoemt    ::)

Staat wellicht hierboven ergens vermeld, maar er ontbreken her/der de eigenlijke wagennummers.
Wegens nog uit te voeren omnummeringen, in de langere termijn-planning?

Van die SaMo-keteltjes (nu Tillig) heb 'k ook een serie (DB, NMBS). Maar meerdere onderstelletjes staan ' banaan'.
Het hier getoonde blauwe exemplaar lijkt me echter nog behoorlijk horizontaal.
« Laatst bewerkt op: 30 March 2026, 12:16:05 door hervé »

Reinout van Rees

• Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
« Reactie #21646 Gepost op: 30 March 2026, 14:28:12 »
Ik heb alleen de Piko BDyg genomen vanwege de pictogrammen en moderne deuren in de bagageruimte. De rest blijft Roco.

Het stoort niet, een nieuwe Piko naast de oudere Roco's? Juist naast elkaar zou ik bang zijn dat je de verschillen toch gaat zien. (Een fotootje stoort Jan vast niet :) )

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

Quinzeedied

• Offline Offline
« Reactie #21647 Gepost op: 30 March 2026, 14:55:31 »
Het zou mij eerlijk gezegd verbazen als het bij elkaar past, want aan de Roco ombouwrijtuigen (zowel de drieassers als de vierassers) is de leeftijd duidelijk te zien. Vooral de verhoudingen van de ramen kloppen bij de Roco's niet, en wel bij de latere modellen van Marklin/Trix, Fleischmann (alleen 3yg) Brawa en nu Piko. In een puur Roco-stammetje, of als los rijtuig gecombineerd met andere typen rijtuigen valt dat natuurlijk wel veel minder op.

Nadeel van de Brawa en Fleischmann 3yg is dat ze weer erg hoog op de wielen staan, dat is bij de Piko 3yg beter voor elkaar.

De Roco is wat mij betreft prima. En koppelbaar met "normale" rijtuigen, bv een postwagen of goederenwagen. Bij Piko is dat vziw niet mogelijk.

Bij de Piko Railbus zit een losse koppelhaak die je in de koppeladapter kan steken, dus een wagen met beugelkoppeling kan je er wel aan koppelen. Ook bij de Roco-Railbus zit de NEM-schacht lager dan bij normale rijtuigen, dus ook daar zul je met een hoogte-adapter moeten werken.
« Laatst bewerkt op: 30 March 2026, 14:57:30 door Quinzeedied »

grossraumwagen

• Offline Offline
« Reactie #21648 Gepost op: 30 March 2026, 20:45:38 »
Het stoort niet, een nieuwe Piko naast de oudere Roco's? Juist naast elkaar zou ik bang zijn dat je de verschillen toch gaat zien. (Een fotootje stoort Jan vast niet :) )

Reinout
Natuurlijk zijn er verschillen, zoals bij Roco de te brede rand boven de ramen en de ontbrekende handgrepen.
Maar het valt me eerlijk gezegd niet tegen.
En de BDyg mag ook met Silberlingen rijden...

Ik zal later wel een fotootje maken.

ex44

• Team forummoderators
  • Offline Offline
« Reactie #21649 Gepost op: 31 March 2026, 21:45:46 »
Tjong! Wat n hoop antwoorden weer ja!
Even (min of meer) op 't rijtje af:

Citaat van: ”grossraumwagen”
De Brawa's passen goed bij de Roco, LSModels en Piko.

Niet altijd, naar mijn mening tenminste. Toen ik de Brawa 4yg-Umbauwagen had gekocht, heb ik die van Roco weggedaan. Het interieur was, vond ik, niet met elkaar te vergelijken en daarnaast was het dak bij de Roco’s glad, waar bij de Brawa’s de “naden” zijn nagebootst.
Na aanschaf van de eerste Brawa-Silberling heb ik deze eens samen met die van Roco en Piko op een rijtje gezet en vervolgens die van Piko de deur uitgedaan. Interieur niet te vergelijken, afwezigheid van  rangeerderstreden en dikke naden op het dak. Die van Roco gaan wel redelijk samen met die van Brawa. Vind ik.

De Roco is wat mij betreft prima. En koppelbaar met "normale" rijtuigen, bv een postwagen of goederenwagen. Bij Piko is dat vziw niet mogelijk.

Nou ja, met de bijgevoegde haak kun je er wel een rijtuig of wagon aanhangen, maar die haak is wel speciaal voor de VT98, niet universeel, zogezegd. En er is alleen die haak, dus kun je alleen wagons met beugelkoppeling aanhangen. Maar ik heb de eerste versie van die railbus, misschien zitten er bij latere versies wel meer mogelijkheden bijgevoegd.

Citaat van: ”hervé”
Wat een duizelingwekkende parate kennis van Duitse goederenwagens.
Wéten jullie dit allemaal omdat jullie die specifieke H0-wagentjes zelf (ook) hébben
of  is het theoretische, academische kennis uit de boeken ( Stefan C. e.a.  ...)
of  bestaat er een soort modern app-je die de foto's analiseert & benoemt

Nee, geen app. Voor zover ik weet bestaat die ook niet, je zou zomaar de eerste kunnen zijn die zoiets in elkaar knutselt.
Wat mij betreft is het voor een deel parate kennis, maar dan wel met heel veel gaten, die dan soms weer opgevuld moeten worden met, inderdaad, boeken als die van Carstens, of een naslagwerk als het Sammellexicon “Wagen”, van GeraNova Verlag (als ik me niet vergis) en voor een deel wat mijn ogen zien (meestal met bril), want het staat gewoon op de wagens.
En als je vaak genoeg bezig bent met die dingen, hetzij om te weatheren, hetzij om te verbouwen of te completeren, dan leer je vanzelf wel wat wat is. Als je mij vraagt wat een carburateur is moet ik het opzoeken, een automonteur weet dat gewoon, net zoals hij van alle andere onderdelen van een auto weet wat de naam en functie is.

De basiskennis is grotendeels gebaseerd op de wetenschap dat bijvoorbeeld “O” staat voor “open wagen”, “G” voor gesloten wagen, :R” voor rongenwagen etc, althans in de terminologie van de Deutsche Bundesbahn in Ep.III. De kleine lettertjes achter die hoofdletters hebben elk voor zich weer een speciale betekenis, die staan voor bepaalde eigenschappen van de betreffende wagen De nummers slaan vaak op het jaar van ontwikkeling (maar niet altijd).

Een paar voorbeelden:
Men begon in het jaar 1954 aan het ontwerp van zowel de silowagen Kds 54 als de Kds 56 en de bouw van beide types begon in 1955. Dus zelfde jaar van ontwerp en zelfde eerste bouwjaar:

Die zijn nog wel uit elkaar te houden.

Maar bij andere types kan het knap verwarrend zijn, want ook al weet je al dat soort dingen, soms zijn ze gewoon niet uit elkaar te houden. Kijk, het verschil tussen een Omm52 en een Omm55 is wel duidelijk te zien:

Maar als je vervolgens een Omm53, een Omm54 en een Omm55 naast elkaar zet, red je het met kijken alleen niet, dat wil zeggen, zonder op de nummertjes te letten. Ik niet, tenminste:

En met een stel buitenlanders erbij kun je je lol helemaal op:

Met andere woorden, binnen de soorten wagens (open, gesloten, rongen-, silo- en wat voor wagens dan ook) bestaan weer heel veel verschillende types, die misschien op het oog wel uit elkaar te houden zijn, maar om ze te kunnen benoemen, moet je aardig thuis zijn in de kleine lettertjes.

Citaat
Staat wellicht hierboven ergens vermeld, maar er ontbreken her/der de eigenlijke wagennummers.
Wegens nog uit te voeren omnummeringen, in de langere termijn-planning?

Nee, die heb ik op de foto’s weggeretoucheerd, anders is het een koud kunstje om zo’n wagennummer in de zoekmachine in te voeren om erachter te komen van welk merk de wagen is en zo. Nu was het iets moeilijker. Op de echte wagens staan de nummers er nog gewoon op.

Citaat van: ”Reinout”
(Een fotootje stoort Jan vast niet  )

Nee hoor, ga je gang!  :D

Mooi zo!

Nou, nog eentje dan, voordat m'n hele wagenpark online staat:

Otmm 70

O = offener Wagen
t = Selbstentladewagen, geneigte Bodenfläche, Trichter oder Sattel, Bodenklappen, nicht kippfähig
mm = Ladegewicht mehr als 20 Tonnen

70 is een raadsel voor mij, het eerste prototype werd in 1961 gebouwd. Misschien hield men een oog op de toekomst...

Basilicum

• Prae-adviseur
  • Offline Offline
    • Dönsdorfer Bauberichte
« Reactie #21650 Gepost op: 31 March 2026, 22:28:14 »
Leuk dat dit topic weer tot leven is gekomen. (y) Hopelijk komt Dönsdorf over een paar maanden ook weer in de lucht.

Nou ja, met de bijgevoegde haak kun je er wel een rijtuig of wagon aanhangen, maar die haak is wel speciaal voor de VT98, niet universeel, zogezegd. En er is alleen die haak, dus kun je alleen wagons met beugelkoppeling aanhangen. Maar ik heb de eerste versie van die railbus, misschien zitten er bij latere versies wel meer mogelijkheden bijgevoegd.

Mijn Roco-railbussen zijn ook van de eerste lichting. Ze rijden met kortkoppelingen die in hoogte verstelbaar zijn, maar wel met verlengde NEM-schacht anders zijn de koppelingen te kort. Ze werden verkocht in set 89215. Of die nu nog steeds te verkrijgbaar is, durf ik niet met zekerheid te zeggen. Wellicht helpt een kijkje in een onderdelenblad van een meer recent uitgegeven model van de VT98 van Roco.

Groet,
Bas

'Wat zeg je...? Groeten doen? Aan wie? Ja, maar... dit is geen Vijftig-pop-voor-een-envelop...
Nou voor deze keer dan:
Hartelijke groeten aan de Herrschaften Klatzmaier en Ammeräth van de Gebrüder Pollock.'

grossraumwagen

• Offline Offline
« Reactie #21651 Gepost op: 31 March 2026, 22:32:43 »
Tjong! Wat n hoop antwoorden weer ja!
Even (min of meer) op 't rijtje af:

Niet altijd, naar mijn mening tenminste. Toen ik de Brawa 4yg-Umbauwagen had gekocht, heb ik die van Roco weggedaan. Het interieur was, vond ik, niet met elkaar te vergelijken en daarnaast was het dak bij de Roco’s glad, waar bij de Brawa’s de “naden” zijn nagebootst.
Na aanschaf van de eerste Brawa-Silberling heb ik deze eens samen met die van Roco en Piko op een rijtje gezet en vervolgens die van Piko de deur uitgedaan. Interieur niet te vergelijken, afwezigheid van  rangeerderstreden en dikke naden op het dak. Die van Roco gaan wel redelijk samen met die van Brawa. Vind ik.

Bij de Brawa vs. de rest doelde ik met name op de üm-rijtuigen. Met Silberlinge en Umbaurijtuigen van Brawa heb ik geen ervaring.
Interieur van de Piko üm-sen is wel wat karig uitgevoerd...

Voor de Roco Schienenbus is een KK-adapter 89215 verkrijgbaar, waar een KK-kop op UK-kop met verstelbare hoogte ingeschoven kan worden.
Vroeger werd deze standaard meegeleverd, later bij de "Starter"modellen (cat.nr. 5xxxx) moest je die apart bestellen.
Deze adapter is iets langer dan de "normale" adapter voor de KK- of UK-koppeling met verstelbare hoogte.
Zo kun je elk rijtuig met KK of UK aan je Schienenbus koppelen.

hervé

• Offline Offline
« Reactie #21652 Gepost op: 31 March 2026, 23:05:33 »
Goederenwagen -  quiz   ;)

De familie van de UIC2's, dat valt nog mee.  De 55 is de 'gewone' (gans nieuw toentertijd). De andere nummers (behalve de 52) zijn verbouwingen van ouder materieel en/of materiaal, of proefversies volgens UIC-plannen.  En de Zwitser heeft andere deurverstevigingen en -vergrendeling ...

Ook te onthouden dat de NMBS-UIC2 (hoogstwaarschijnlijk) nooit heeft rondgereden in het NMBS-groen (zoals het aloude Fleischmann-model).
(de UIC2 waren van het midden van de jaren 1950, en toen werden de NMBS-wagens oxideroodbruin ...)

Vind die G-wagens met gladde wanden en luiken een pak lastiger uit elkaar te houden, als je niet de exacte H0-lengte kunt inschatten..
Heb de Exact~train Hbs, als meest moderne G-wagen, omdat ze zo mooi waren ...

grossraumwagen

• Offline Offline
« Reactie #21653 Gepost op: 31 March 2026, 23:53:16 »
De nummers slaan vaak op het jaar van ontwikkeling (maar niet altijd).

De nummers hebben vooral betrekking op de herkomst, dit valt min of meer samen met de leeftijd resp. eerste bouwjaar, maar dat is secundair.

01-08 Länderbahn (eigen ontwikkelingen per deelstaat, niet genormeerd, voor WO1)
10-17 Verbandsbauarten (gezamenlijke ontwikkeling van de diverse deelstaten in Dld met genormeerde onderdelen, veelal voor WO1)
20-28 Austauschbauarten (vooral DRG, met standaard onderdelen)
30-38 gelaste wagens (DRG)
40-48 grote wagens (4assers), later bij DB ook ombouwwagens volgens UIC richtlijnen
50-79 nieuwbouw- en ombouwwagens DB
80-89 niet gebruikt
90-94 diverse wagens buitenlandse herkomst
95-99 niet gebruikt

Ontbrekende nummers *8 en *9 diverse wagens van buitenlandse herkomst en Amerikaanse typen (WO1 en WO2)
« Laatst bewerkt op: 31 March 2026, 23:57:43 door grossraumwagen »

jerrytrein

• Offline Offline
« Reactie #21654 Gepost op: 01 April 2026, 12:13:45 »
Het is pas leuk als je wagen kaarten gaat maken
Als je die dan op volgorde van type en soort sorteerd

grossraumwagen

• Offline Offline
« Reactie #21655 Gepost op: 01 April 2026, 14:54:41 »
Natuurlijk zijn er verschillen, zoals bij Roco de te brede rand boven de ramen en de ontbrekende handgrepen.
Maar het valt me eerlijk gezegd niet tegen.
En de BDyg mag ook met Silberlingen rijden...

Belofte maakt schuld, dus bij dezen een plaatje van de Piko (links) en de Roco (rechts).
De Roco is van plm 2010, dus een van de latere uitgaven.

Ieder kan nu voor zichzelf bepalen of hij/zij de combinatie acceptabel vindt of niet.

ex44

• Team forummoderators
  • Offline Offline
« Reactie #21656 Gepost op: 02 April 2026, 21:51:38 »
Citaat van: ”Basilicum”
Hopelijk komt Dönsdorf over een paar maanden ook weer in de lucht.

Ha Bas!
Misschien is het woord “leven” iets teveel gezegd, afwachten of het zo blijft. We zullen zien.
In ieder geval leuk om te horen dat je het waardeert!
Dönsdorf in de nieuwe vorm, neem ik aan? Daar ben ik ook wel benieuwd naar!

Citaat
Ze rijden met kortkoppelingen die in hoogte verstelbaar zijn, maar wel met verlengde NEM-schacht anders zijn de koppelingen te kort.

Natuurlijk, dat is een simpele oplossing! Ik weet niet of ik daar gebruik van ga maken; de railbus heb ik al...even denken, sinds het ding werd uitgebracht, dat was, als ik me niet vergis, ergens in 1990 of zo, misschien wel in 1989. Ik weet nog dat er een artikel aan gewijd was in het terziele gegane tijdschrift Bahn & Modell, en sindsdien heb ik er pijnlijk nauwkeurig op gelet dat die bijgevoegde haak weer in de doos kwam als de boel eruit was gehaald. Ik heb ‘m dus nog steeds, maar ik heb ‘m ook nooit gebruikt. Tot dusver geen behoefte gevoeld om er een rijtuig of goederenwagen aan te hangen.

Citaat
Hartelijke groeten aan de Herrschaften Klatzmaier en Ammeräth van de Gebrüder Pollock.'

Ach ja… Ammeräth en Klätzmaier… dat zal diep graven worden om die lui weer boven water te krijgen! Groeten terug in elk geval!

Interieur van de Piko üm-sen is wel wat karig uitgevoerd...

Ja, precies… terwijl de prijs wel dicht bij die van Roco in de buurt komt. Daarenboven heeft Piko nogal eens de neiging om “unieke” voertuigen uit te brengen, Op zich wel leuk, als je net die ene speciale wil hebben, maar teveel van die dingen bij elkaar maakt de boel er niet geloofwaardiger op.

Citaat van: ”hervé”
De familie van de UIC2's, dat valt nog mee.  De 55 is de 'gewone' (gans nieuw toentertijd). De andere nummers (behalve de 52) zijn verbouwingen van ouder materieel en/of materiaal, of proefversies volgens UIC-plannen.  En de Zwitser heeft andere deurverstevigingen en -vergrendeling ...

Helemaal mee eens! Maar zie jij dat ook op een halve of een hele meter afstand?

Citaat
Ook te onthouden dat de NMBS-UIC2 (hoogstwaarschijnlijk) nooit heeft rondgereden in het NMBS-groen (zoals het aloude Fleischmann-model).
(de UIC2 waren van het midden van de jaren 1950, en toen werden de NMBS-wagens oxideroodbruin …)

Klopt, dat is me bekend. Eerder was ik in het bezit van een of twee groene Belgen, maar die heb ik, zodra ik hoorde dat die groene kleur eind jaren '60 niet meer voorkwam, van de hand gedaan.

Citaat
Vind die G-wagens met gladde wanden en luiken een pak lastiger uit elkaar te houden, als je niet de exacte H0-lengte kunt inschatten..

Die zijn ook lastig, ja. Maar in mijn ogen niet echt lastiger dan Omm53/54/55 uit elkaar te houden.

De nummers hebben vooral betrekking op de herkomst, dit valt min of meer samen met de leeftijd resp. eerste bouwjaar, maar dat is secundair.

Verroest! Daar vertel je me iets wat ik nog niet wist! Nooit geweten waar die twee cijfers op sloegen, en daarom aangenomen dat het met jaartallen te maken had!
Meteen Diener erop nageslagen en inderdaad, in een hoekje verstopt kun je het tabelletje inderdaad vinden.
Dankjewel voor deze opheldering! Dank, dank, dank!

Citaat van: ”jerrytrein”
Het is pas leuk als je wagen kaarten gaat maken
Als je die dan op volgorde van type en soort sorteerd

Wagenkaarten maak ik alleen voor de Fremo, Jerry. Tot nu toe zijn dat er een stuk of acht, en die liggen meestal niet op volgorde… of het moet de volgorde zijn waarin ik ze heb teruggekregen aan het eind van een Treffen.

Belofte maakt schuld, dus bij dezen een plaatje van de Piko (links) en de Roco (rechts).
De Roco is van plm 2010, dus een van de latere uitgaven.

Inderdaad weinig verschil, behalve als je goed kijkt. Een paar dagen geleden zag ik nog een koppeltje 3yg’s, eentje GFN, eentje Roco oud. Er zijn genoeg kenmerken om ze uit elkaar te kunnen houden, maar, zoals je zeht, als je niet te kritisch bent, valt het wel mee.
En van de opvallendste dingen vond ik de handgrepen, die moet je er bij Roco oud zelf op zetten, en niet iedereen plaatst ze dan op de juiste positie.

Goed, dat was het weer voor deze keer, ik ga weer eens wat prutsen!

Ferdinand Bogman

• Derde generatie Fleisch-mann
  • Offline Offline
  • Klaar voor vertrek!
« Reactie #21657 Gepost op: 02 April 2026, 22:12:50 »
(...) de railbus heb ik al...even denken, sinds het ding werd uitgebracht, dat was, als ik me niet vergis, ergens in 1990 of zo, misschien wel in 1989.

Op de foto is het niet te zien (zesde en zevende foto van het bericht). Maar op de originele bon staat dat ik, samen met mijn vader, een railbus van Roco kocht op 5 juli 1988 bij Bart Smit.

Ach ja… Ammeräth en Klätzmaier… dat zal diep graven worden om die lui weer boven water te krijgen!

Zijn ze overleden?!
« Laatst bewerkt op: 02 April 2026, 22:19:05 door Ferdinand Bogman »
"Oh, qu'ils sont pittoresques, les trains manqués." (uit: Jules Laforgue, Ô géraniums diaphanes)
Wohnzimmer Rbf

hervé

• Offline Offline
« Reactie #21658 Gepost op: 02 April 2026, 22:20:31 »
01-08 Länderbahn (eigen ontwikkelingen per deelstaat, niet genormeerd, voor WO1)
10-17 Verbandsbauarten (gezamenlijke ontwikkeling van de diverse deelstaten in Dld met genormeerde onderdelen, veelal voor WO1)
20-28 Austauschbauarten (vooral DRG, met standaard onderdelen)
30-38 gelaste wagens (DRG)
40-48 grote wagens (4assers), later bij DB ook ombouwwagens volgens UIC richtlijnen
50-79 nieuwbouw- en ombouwwagens DB
80-89 niet gebruikt
90-94 diverse wagens buitenlandse herkomst
95-99 niet gebruikt
Ontbrekende nummers *8 en *9 diverse wagens van buitenlandse herkomst en Amerikaanse typen (WO1 en WO2)
Dit zouden dan de klassieke Duitse bouw-wijze-nummers zijn, Bauartnummer(n).
Maar bovenstaande lijst is blijkbaar gedifferentieerder dan die in de "Diener" (waarvan sprake), meer bepaald op pagina 221/3  (? )
"Diener" houdt het nl., op pag. 221/3, bij  6 groepen volgens  DB Bauart A°1951  ( Länder, Verbands-, Austausch-, geschweisst, Neubau )
Of staat er op een andere blz. nog een andere tabel  tp./ep.3 ,  misschien ?  Kijk er momenteel wellicht over of naast...
(niet  "Internat. A°1961", pag. 224))

« Laatst bewerkt op: 02 April 2026, 22:22:04 door hervé »

hervé

• Offline Offline
« Reactie #21659 Gepost op: 02 April 2026, 22:34:33 »
- - - / - - -  Maar in mijn ogen niet echt lastiger dan Omm53/54/55 uit elkaar te houden.

Ook omdat de H0-modelletjes van deze types niet of nauwelijks van elkaar verschillen. Oskar Klein veranderde, zover 'k weet, niet zijn onderstelletjes of bovenbouw. Desondanks de chassis- en/of zijwandprofielen in werkelijkheid anders waren, bijvoorbeeld (nieuw of hergebruik van U-, I- e.a. profielen). Soms werden, ook bijvoorbeeld, de H0-remblokjes weggelaten, dat zie je dan, op z'n best .  ;)