Doel:€250.00
Donaties:€0.00

Per saldo:€-250.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-12-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 00:03:49
'Volgende halte: Openluchtmuseum!' 2026. door prutser
22 April 2026, 23:21:06
Palisade Canyon door RobVille
22 April 2026, 23:10:44
Raadplaatje door eemstede
22 April 2026, 22:53:59
Projekt 083-338 door ex44
22 April 2026, 22:49:29
Ontraxs 2026 door D_Loc
22 April 2026, 22:42:07
US diorama in H0 door Frank 123
22 April 2026, 22:03:42
Bouwbeschrijving mat' 54 hondekop ElD-4 van FRIE door Rob Bennis
22 April 2026, 21:57:29
Aachenau West door wob
22 April 2026, 21:33:56
PB Models, ICR-rijtuigen door PBModels
22 April 2026, 21:14:08
Toon hier je pas gereed gekomen (model-)spoorbouwsels ... door Pascal77
22 April 2026, 21:08:09
Lucien gaat vreemd Southern Style: normaalspoor, engels en ook nog schaal 0..... door Lucien
22 April 2026, 20:12:25
Anlage 2.0 door svries1
22 April 2026, 20:00:59
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Bertholdowitsch
22 April 2026, 19:51:17
Toon hier je (model)TRAM foto's. door R1954
22 April 2026, 19:30:41
Reactiveren van de 0N30 Mumby Lumber baan (ex-JD) by Ronald door Ronald Halma
22 April 2026, 19:02:08
Serre bergbaan, knutselproject van mijn zoon Jamie en mij door a.moonen
22 April 2026, 19:00:38
Piko 55922 stoomlocomotief BR 003, sound, rook, digitale koppeling door Ronald69
22 April 2026, 18:45:25
Een stoomdepot, H0, zelfbouw 3-rail, fantasie maar realistisch… door Frans Peeters
22 April 2026, 18:39:00
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Besselspoor
22 April 2026, 18:11:32
Nederlandse baan: de IJsselbochtbaan door Bob11
22 April 2026, 18:03:25
Zaterdag, 2 mei 2026 | 9e Ruilbeurs MSV Post B door Rsd1000
22 April 2026, 16:51:46
Roco E94 Motor uithalen door Henk Veenstra
22 April 2026, 16:17:57
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
22 April 2026, 14:13:48
AVT Geluidsmodule Serie 200- wat is het digitale adres? door Sven
22 April 2026, 13:06:48
Verbogen plastic weer recht maken, hoe doe ik dat door FritsT
22 April 2026, 12:31:33
Wissel polijsten door Herb73
22 April 2026, 12:09:16
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Montanbahn
22 April 2026, 11:47:55
automaus : Bespreking & Ervaring door Sven
22 April 2026, 11:30:43
NCS-72 / NS-3600 door FritsT
22 April 2026, 11:02:53

Auteur Topic: Projekt 083-338  (gelezen 4017584 keer)

Montanbahn

• Offline Offline
  • Steel is king!
Re: Projekt 083-338
« Reactie #21630 Gepost op: 26 March 2026, 13:44:06 »
De Brawa is een mooi rijtuig. Ik heb er echter ca 50 van in verschillende uitvoeringen van ADE (veelal de eerste series rijtugen). De verschillen vind ik nu niet van dien aard dat ik ga wisselen. Aanvullen hoeft sowieso niet  ;D

Wel vind ik het jammer dat de eerste serie ADE rijtuigen zon bijzondere koppeling hebben waarvan ik er een paar heb met een Fleischman Profi koppelkop.

Vroeger had ik iets van weg met de oude en hop nieuwe, maar dit stadium ben ik gepasseerd. Wel heb ik de Siberlingen van ESU (Pullmann) en die van Ade. Daarnaast zag ik toevallig ook een Kakadoe van Roco en van ADE in mijn collectie

Maar de Brawa's zijn fraai, zeker. (y)
« Laatst bewerkt op: 30 March 2026, 09:55:07 door Montanbahn. Reden: typo hersteld »
MB

It's weird having the same age as old people...........

bouwdraadje

Silvolde

• Offline Offline
« Reactie #21631 Gepost op: 26 March 2026, 20:10:47 »
Willy was een technisch genie, zeer eigenwijs en ook in de omgang met collega's geen hoogvlieger. De NEM koppelingshouder kwam uit zijn Röwa periode evenals de kortkoppeling maar hij vond dat het nog veel kleiner uitgevoerd kon worden. Zijn aandrang om dit tot een standaard te maken strandde bij de andere fabrikanten. Ondanks zijn best wel moeilijke karakter heeft hij heel veel moois achtergelaten. De keuze voor het gebruik van uitsluitend niet gerecyclede grondstoffen is na zoveel jaar nog een product dat niet spontaan breuken vertoont. En de wellicht te ver doorgevoerde detaillering van beweegbare vensters is nadien door geen andere h0 fabrikant overgenomen.

ex44

• Team forummoderators
  • Offline Offline
« Reactie #21632 Gepost op: 27 March 2026, 00:18:50 »
@Reinout: zo ongeveer denk ik er ook over. Daarnaast ken ik mezelf goed genoeg om te erkennen dat er misschien wel Brawa-rijtuigen worden aangeschaft, maar dat ik het dan zonde vind om de Roco's weg te doen*. Wat dat betreft zegt mijn vrouw wel eens dat ik net een kloek met eieren ben.
Waarop ik dan naar haar halve kast met schoenen wijs. En daarna  naar de drie met kleren. Nee, sorry, twee. En mijn kleren zitten in de kast waarvan de helft nog niet met schoenen is gevuld.
Van Piko heb ik, gek genoeg, helemaal geen lokomotieven en maar een handvol wagons en rijtuigen. Ooit heb ik wel overwogen de railbus (VT98) aan te schaffen, maar dat is gestrand op de koppeling(shouder). De "gebreken" van de (veel oudere) Roco-bus vond ik beter te pruimen dan die klonten onderaan de railbus van Piko.
Wat de Umbauwagens aangaat, ik had die van Brawa al toen Piko er nog mee moest komen.

*Hoewel ik wel bezig ben de hele verzameling kritisch te bekijken en te snoeien waar er gesnoeid kan worden. Geeft ook weer wat ruimte in het budget, als het tenminste verkocht wordt.

@Huibert: voor hetzelfde geld had je wel gelijk gehad, de verleiding is namelijk wel echt groot. Maar als ik bedenk hoeveel het vervangen van een stam van, zeg, een stuk of zes rijtuigen moet kosten, dan zet ik het al gauw weer uit m'n hoofd.
Met goederenwagens is het wat anders, daar kun je zo nu en dan eens een of twee van aanschaffen en al dan niet een of twee afschaffen.
Trouwens, er staan nog twee restauratiewagens in bestelling, eentje in het rood, Ep.III:

Bron: Brawa

En eentje in popkleuren, Ep.IV:

Bron: Brawa

In dit geval hoef ik niet na te denken over het afschaffen van reeds voorhanden wagens, want die zijn er niet. Nou ja, een heel oud half gesloopt exemplaar van Liliput... als die er nog is, tenminste.

@Montanbahn: hoewel er hier wel de nodige Ade-wagens aanwezig zijn, heb ik die nog niet echt vergeleken met Brawa's, Misschien ook omdat ik daar geen "dubbele" wagens heb. Maar voor mij staat wel vast dat er aan de detaillering van Ade-rijtuigen maar weinig mankeert.

@Rob: inderdaad, we hebben aan Willy Ade nogal wat te danken. Ik geloof dat er eerder in dit draadje al eens volop aandacht aan geschonken is.
De zin van die "functionele"ramen ontgaat mij ook enigszins. Ik heb een paar van die wagens in elkaar gezet waarbij ik de eerste raampjes wel een uitdaging vond maar na die tien was ik het al gauw zat. Wat mij betreft mogen er best een stuk of wat bij de rijtuigen worden bijgesloten, als optie, maar alle ramen... nee, wat mij betreft niet nodig. Je zet ze toch niet af en toe open of dicht.
Wat die koppeling betreft, er zijn koppelingshouders verkrijgbaar (misschien via ebay.de?) waar de gewone zwaluwstaart-koppelingen in passen, met NEM-schacht dus. Die kun je gewoon in de plaats van de originele Ade-koppelingshouder zetten.

Daarnaast heeft Roco nog een setje (40286) in het assortiment, waarmee je de bijgevoegde koppelingskop van Roco (of de profi (6570) van Fleischmann) in de originele Ade-koppelingshouder kunt plaatsen.

Maar goed, ik ben best wel wijs met m'n Brawa Aüm, mag er graag naar kijken, maar tussen de Roco's, op een meter afstand, moet je goed kijken welke wagen het ook alweer is.

ex44

• Team forummoderators
  • Offline Offline
« Reactie #21633 Gepost op: 27 March 2026, 23:23:32 »
Citaat van: ikke
Met goederenwagens is het wat anders, daar kun je zo nu en dan eens een of twee van aanschaffen en al dan niet een of twee afschaffen.

Zeker wanner je het hebt over de meer recente modellen, is er maar weinig verschil. En zelfs hier en daar een wat ouder model hoeft zich niet te schamen. Zoals de Roco 46617, de Omm 55. Daar komt Brawa nu ook mee uit, maar ik ben niet van plan mijn Roco's de deur uit te doen en daarvoor in de plaats Brawa's te kopen, hoewel ik weet dat die, als het gaat om de detaillering van de "binnenkant", er een stuk beter uit zien dan de Roco's, die tenslotte ook alweer uit ergens de jaren '90 van de vorige eeuw stammen.
En zo zijn er wel meer.

Knappe jongen die de volgende wagens weet te identificeren:

Veel succes en veel plezier!

Ronald69

• Offline Offline
  • Duitsland TP III/IV
« Reactie #21634 Gepost op: 28 March 2026, 00:02:03 »
1. Brawa Gedeckter Güterwagen Tnoms 59 der DB, Epoche III
2. Brawa 50116 S-CHO goederenwagon
3. Modellbahn Union Goederenwagon tankwagen Uerdingen VTG Shell 574891
4. Roco 67857 Gedeckter Güterwagen 2a mit Bremserhaus DB Spur H0
5. Modellbahn Union goederenwagon Gms 54 DB 249646
6. Brawa 47297 - H0 GW-G Glmmehs 57
Grt, Ronald.

sneek

• Offline Offline
  • Modelleisenbahner mit Volldampf
« Reactie #21635 Gepost op: 28 March 2026, 00:04:21 »
nr. 2 kan net zo goed een Rivarossi zijn  ;)
Deutsche Bundesbahn epoche 3 is favoriet, maar ook die goeie ouwe NS vergeet ik niet!

(Be)schrijver van spoorhistorie

Quinzeedied

• Offline Offline
« Reactie #21636 Gepost op: 28 March 2026, 08:44:06 »
Nummer 2 is een gepimpte Fleischmann, aan de aangegoten (maar fijn uitgevoerde) handgrepen te zien?

@Montanbahn: hoewel er hier wel de nodige Ade-wagens aanwezig zijn, heb ik die nog niet echt vergeleken met Brawa's, Misschien ook omdat ik daar geen "dubbele" wagens heb. Maar voor mij staat wel vast dat er aan de detaillering van Ade-rijtuigen maar weinig mankeert.

Het enige echte manco is dat alle (ü)m-zitrijtuigen hetzelfde onderstel hebben, namelijk het moderne onderstel van de bouwseries vanaf midden jaren zestig. Dat onderstel is wel zeer gedetailleerd, maar voor de Gruppe 53 en Gruppe 61-wagens klopt de indeling qua "apparaatkasten" niet.

Citaat
De zin van die "functionele"ramen ontgaat mij ook enigszins. Ik heb een paar van die wagens in elkaar gezet waarbij ik de eerste raampjes wel een uitdaging vond maar na die tien was ik het al gauw zat. Wat mij betreft mogen er best een stuk of wat bij de rijtuigen worden bijgesloten, als optie, maar alle ramen... nee, wat mij betreft niet nodig. Je zet ze toch niet af en toe open of dicht.

Bij de laatste modelseries is dat precies wat Ade heeft gedaan. Voldoende gesloten ramen om het hele rijtuig van ramen te voorzien, en een stuk of 4 ramen die open kunnen.
« Laatst bewerkt op: 28 March 2026, 08:46:02 door Quinzeedied »

ex44

• Team forummoderators
  • Offline Offline
« Reactie #21637 Gepost op: 28 March 2026, 16:46:26 »
1. Brawa Gedeckter Güterwagen Tnoms 59 der DB, Epoche III
2. Brawa 50116 S-CHO goederenwagon
3. Modellbahn Union Goederenwagon tankwagen Uerdingen VTG Shell 574891
4. Roco 67857 Gedeckter Güterwagen 2a mit Bremserhaus DB Spur H0
5. Modellbahn Union goederenwagon Gms 54 DB 249646
6. Brawa 47297 - H0 GW-G Glmmehs 57

Wel snel, maar niet helemaal goed  ;)

Citaat van: Snits
nr. 2 kan net zo goed een Rivarossi zijn  ;)

Ja, kan. Ware het niet dat ik geen enkele Rivarossi in het bestand heb.
Straks misschien wel, ik las dat de Dachlüfter van de aangekondigde Liegewagen wél juist geplaats gaan worden. Hoewel... bijna 170 öri voor twee rijtuigjes...  :o

Citaat van: Quinzeedied
Nummer 2 is een gepimpte Fleischmann, aan de aangegoten (maar fijn uitgevoerde) handgrepen te zien?

Correct.

Misschien doe ik vandaag of morgen nog een kleine serie. En dan moet het ook maar afgelopen zijn.

Citaat van: Quinzeedied
Het enige echte manco is dat alle (ü)m-zitrijtuigen hetzelfde onderstel hebben, namelijk het moderne onderstel van de bouwseries vanaf midden jaren zestig. Dat onderstel is wel zeer gedetailleerd, maar voor de Gruppe 53 en Gruppe 61-wagens klopt de indeling qua "apparaatkasten" niet.

Verroest! Nu je het zegt... ik heb al eens vaag gedacht dat het, omdat ik bij Roco wel verschillende chassis' zag, wel toevallig was dat ze bij Ade allemaal gelijk zijn... behalve bij  eentje dan, maar dat is een half-restauratierijtuig.

Citaat van: Quinzeedied"
Bij de laatste modelseries is dat precies wat Ade heeft gedaan. Voldoende gesloten ramen om het hele rijtuig van ramen te voorzien, en een stuk of 4 ramen die open kunnen.

Bij de wagens waar ik het over had, moesten alle ramen en kozijnen in elkaar worden gezet, waarvan er dan een paar open en dicht konden.
Al die raampjes, of ze nou open en dicht konden of niet, vond ik een crime... vooral ook omdat het wat passen betreft heel erg nauwkeurig kwam. Het kleinste braampje laten zitten en het past niet...

ex44

• Team forummoderators
  • Offline Offline
« Reactie #21638 Gepost op: 28 March 2026, 22:47:04 »
Citaat
Misschien doe ik vandaag of morgen nog een kleine serie. En dan moet het ook maar afgelopen zijn.

Zoals beloofd.
Eens kijken of het deze keer ook zo snel en (bijna) foutloos gaat.

Hier zijn ze:

Veel plezier ermee!

Ronald69

• Offline Offline
  • Duitsland TP III/IV
« Reactie #21639 Gepost op: 29 March 2026, 01:36:48 »
1. Rivarossi 6115 gesloten goederenwagen van de Deutsche Bundesbahn (DB), type Gmhs 53.
2. Brawa gedeckter Güterwagen Gbs245 der DB
3. Roco 66842 2-achsiger gedeckter Güterwagen Bauart Gl DB Ep. III
4. Roco Glmhs-50
5. Trix 23981 Kühlwagen Transthermos
6. Klein Modellbahn 3261 - H0 - DB - Schiebedachwagen - Typ Tc
7. Mätrix ketelwagen
Grt, Ronald.

Huibert

• Offline Offline
  • May your coffee kick in before reality does.
« Reactie #21640 Gepost op: 29 March 2026, 08:39:03 »
Even afgezien van soort en type, klasse en onderklasse, beremd of niet, voor bananen of juist niet: ze zijn fantastisch vervuild!

ex44

• Team forummoderators
  • Offline Offline
« Reactie #21641 Gepost op: 29 March 2026, 21:18:50 »
Ook weer een mooi vlotte reactie, complimenten!
Helaas een paar wagens aan een andere fabrikant toegedicht, maar dat mag de pret niet drukken.
Hieronder de gegevens, volgens mij correct, maar ik hou graag een slag om de arm omdat het zomaar eens zou kunnen dat er eentje in het verkeerde doosje zit. Mocht dat zo zijn, dan graag even een seintje, kan ik mijn eigen administratie ook even bijwerken.

Daar gaan we:

1. GFN (Gebrüder Fleischmann Nürnberg) 5310
Gedeckter Güterwagen Gmhs 53
Omdat het Europ-raster op deze wagen te smal was gedrukt (omdat anders de profielen op de wagonwand in de weg zouden zitten voor de tampon) heb ik de wagon omgekat mbv waterschuifplaatjes van Gaßner of Andreas Nothaft (weet ik niet meer, ik vermoed de laatste).
Merk op dat er op een van de assen spaakwielen zitten, zo heb ik het model ook aangeschaft en omdat ik het wel singelier vond heb ik het zo gelaten.

2. Klein Modellbahn 3015
Gedeckter Güterwagen mit Plattenwände Gbs265

3. Roco 47700
Schiebedachwagen Kmmks 51

4. Roco 47591
Gedeckter Güterwagen Glmhs 50

5. GFN 5328
Kühlwagen Tmehs 50
Ook deze wagen is omgekat mbv waterschuifplaatjes, in dit geval zeker weten van Gaßner.

6. Klein Modellbahn 3254
Schiebedachwagen Kmmks 51
Je zou kunnen zeggen dat dit de voorloper is van het Rocomodel van dezelfde wagen. Zoals bekend heeft Roco (een groot deel van) de mallen van KM overgenomen. Het Roco-exemplaar is wel op enkele punten aangepast tov het model van Klein.

7. Sachsenmodelle (uit set 14108)
Sachsenmodelle heeft ooit een set met daarin 3 ketelwagens uitgebracht, waarvan  dit model van een ketelwagen van HOBUM deel uitmaakte, Oorspronkelijk bezat het model een remmershuisje, dat heb ik verwijderd zodat er een huisjesloos rembordes ontstond. Remmershuisjes waren eind Ep.III, begin Ep.IV al restloos uitgeroeid, althans, dat wordt wel gezegd.

In het commentaar op de resultaten van de eerste serie foto’s schreef ik dat er geen enkel Rivarossi-model in mijn bestanden zat. Toch wordt nu weer een model aan die fabrikant toegeschreven, toevalligerwijs wederom een model van Fleischmann.
Ook de koelwagen wordt niet als Fleischmannproduct herkend, maar aan Trix toegeschreven. Edoch, ook van Trix bevindt zich er nix in mijn bestanden.

Maar ik moet toegeven dat die koelwagens maar lastig uit elkaar te houden zijn. Dat dat voor veel meer wagens van verschillende fabrikanten geldt, mag wel als bewezen worden beschouwd.
Toch vind ik het knap dat er in elk geval een paar correct worden geïdentificeerd.
Als ik het zou moeten doen, zou ik het er niet beter van afbrengen, denk ik.

Verder is het, althans in mijn ogen, opmerkelijk dat de Fleischmann-producten tot drie keer toe aan andere fabrikanten worden toegeschreven. Dat het merk Fleischmann, tenminste voor H0, verloren is gegaan, mag als bekend worden verondersteld. Maar de fraaie producten uit het verleden mogen best in ere worden gehouden, vind ik.
Gelukkig worden af en toe bepaalde modellen onder de naam Roco opnieuw op de markt gebracht.

Zo, nu is het wel klaar met wagentjes raden, ik ga eerst maar eens wat anders doen.

O, wacht, ik moet Huibert nog bedanken voor zijn compliment mbt de vervuiling van de wagens. Maar niet alle wagens zijn vervuild, hoewel het misschien hier en daar wel zo lijkt, zoals bijvoorbeeld in het geval van die koelwagen. Door ouderdom (neem ik aan) zijn de waterschuifplaatjes aardig vergeeld....

puntenglijder

• Offline Offline
  • Ik heb geen rommel, er liggen overal ideeen.
« Reactie #21642 Gepost op: 29 March 2026, 21:48:41 »
Bert.

Het is idd jammer dat de firma Fleischmann geen H0 meer produceert.
Ik ben dan ook zelf op zoek naar zoveel mogelijk Fleischmann wat zij het laatst hebben geproduceerd.

Het zijn over het algemeen erg mooie modellen en ja, soms moet je je knip er redelijk ver voor open trekken. ::)
Maar onthoud 1 ding, ER KOMT NIKS MEER BIJ IN H0 onder die firma naam. :(

Dus, wees zuinig op je modellen van hun. ;)

Kees.
Stoom is toch de mooiste aandrijving die er is.

Länderbahn en Reichsbahn locomotieven.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=82055.new;topicseen#new
Bouw Br 44 002
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=112074.new#new

ex44

• Team forummoderators
  • Offline Offline
« Reactie #21643 Gepost op: 30 March 2026, 00:19:55 »
Hoi Kees,

zeg maar Jan hoor, zo word ik door de meeste mensen genoemd  ;)

Ja, ik heb goeie herinneringen aan Fleischmann! In eerste instantie was ik eigenlijk wel blij dat de firma door Roco, of liever door Modelleisenbahn Holding werd overgenomen, omdat daardoor het voortbestaan van Fleischmann verzekerd leek, hoewel ik me natuurlijk wel realiseerde dat het wel gevolgen zou hebben voor allerlei zaken. Al gauw bleek dat bewaarheid te worden, toen men aankondigde dat er onder de naam Fleischmann alleen nog N-spoorproducten en bepaalde modellen (vooral voor Ep.I) geproduceerd zouden worden. Tegenwoordig staat de naam Fleischmann alleen nog op de doosjes van N-spoor loks, wagons en rails. Van het oude Fleischmann is eigenlijk niks meer over, ook al komen bepaalde modellen (zoals kort geleden nog de 3yg-Umbauwagens) opnieuw op de markt, maar dan wel onder de naam Roco.

Maar mijn gevoelens tav van Fleischmann zijn vooral gestoeld op nostalgie. Vanuit modelbouwersoogpunt valt er van alles te zeggen over Fleischmann modellen, zoals loks en wagens in 1:82, voordat de overgangsmaat 1 : 85 ingevoerd werd, Pas later ging Fleischmann echt in 1 : 87 produceren, behalve dan de rijtuigen, die kwamen uit in . als ik me niet vergis, 1 : 93,5... Behalve dan de Umbauers en de vooroorlogse rijtuigen, als ze maar kort genoeg waren om andere wagens door de bochten R2 van het Profigleissysteem te kunnen passeren.

Maar ondanks al dat soort dingen draag ik (het oude) Fleischmann een warm hart toe.

grossraumwagen

• Offline Offline
« Reactie #21644 Gepost op: 30 March 2026, 11:34:56 »
@Reinout: zo ongeveer denk ik er ook over. Daarnaast ken ik mezelf goed genoeg om te erkennen dat er misschien wel Brawa-rijtuigen worden aangeschaft, maar dat ik het dan zonde vind om de Roco's weg te doen*. (...)
Ik vind het ook zonde om wat eigenlijk nog gewoon goed is te vervangen. In het verleden was het vaak een duidelijke verbetering (bv verkorte lengte tov 1:87), maar tegenwoordig zijn de verschillen steeds kleiner geworden. Nieuwe versies neem ik alleen als er nieuwe varianten komen die ik nog niet heb, zoals bv de Bm 238 en BDms 272. De Brawa's passen goed bij de Roco, LSModels en Piko.

Citaat
De "gebreken" van de (veel oudere) Roco-bus vond ik beter te pruimen dan die klonten onderaan de railbus van Piko. (...)
De Roco is wat mij betreft prima. En koppelbaar met "normale" rijtuigen, bv een postwagen of goederenwagen. Bij Piko is dat vziw niet mogelijk.

Citaat
Wat de Umbauwagens aangaat, ik had die van Brawa al toen Piko er nog mee moest komen. (...)
Ik heb alleen de Piko BDyg genomen vanwege de pictogrammen en moderne deuren in de bagageruimte. De rest blijft Roco.