Met goederenwagens is het wat anders, daar kun je zo nu en dan eens een of twee van aanschaffen en al dan niet een of twee afschaffen.
@Montanbahn: hoewel er hier wel de nodige Ade-wagens aanwezig zijn, heb ik die nog niet echt vergeleken met Brawa's, Misschien ook omdat ik daar geen "dubbele" wagens heb. Maar voor mij staat wel vast dat er aan de detaillering van Ade-rijtuigen maar weinig mankeert.
De zin van die "functionele"ramen ontgaat mij ook enigszins. Ik heb een paar van die wagens in elkaar gezet waarbij ik de eerste raampjes wel een uitdaging vond maar na die tien was ik het al gauw zat. Wat mij betreft mogen er best een stuk of wat bij de rijtuigen worden bijgesloten, als optie, maar alle ramen... nee, wat mij betreft niet nodig. Je zet ze toch niet af en toe open of dicht.
1. Brawa Gedeckter Güterwagen Tnoms 59 der DB, Epoche III2. Brawa 50116 S-CHO goederenwagon3. Modellbahn Union Goederenwagon tankwagen Uerdingen VTG Shell 5748914. Roco 67857 Gedeckter Güterwagen 2a mit Bremserhaus DB Spur H0 5. Modellbahn Union goederenwagon Gms 54 DB 2496466. Brawa 47297 - H0 GW-G Glmmehs 57
nr. 2 kan net zo goed een Rivarossi zijn
Nummer 2 is een gepimpte Fleischmann, aan de aangegoten (maar fijn uitgevoerde) handgrepen te zien?
Het enige echte manco is dat alle (ü)m-zitrijtuigen hetzelfde onderstel hebben, namelijk het moderne onderstel van de bouwseries vanaf midden jaren zestig. Dat onderstel is wel zeer gedetailleerd, maar voor de Gruppe 53 en Gruppe 61-wagens klopt de indeling qua "apparaatkasten" niet.
Bij de laatste modelseries is dat precies wat Ade heeft gedaan. Voldoende gesloten ramen om het hele rijtuig van ramen te voorzien, en een stuk of 4 ramen die open kunnen.
Misschien doe ik vandaag of morgen nog een kleine serie. En dan moet het ook maar afgelopen zijn.
@Reinout: zo ongeveer denk ik er ook over. Daarnaast ken ik mezelf goed genoeg om te erkennen dat er misschien wel Brawa-rijtuigen worden aangeschaft, maar dat ik het dan zonde vind om de Roco's weg te doen*. (...)
De "gebreken" van de (veel oudere) Roco-bus vond ik beter te pruimen dan die klonten onderaan de railbus van Piko. (...)
Wat de Umbauwagens aangaat, ik had die van Brawa al toen Piko er nog mee moest komen. (...)