Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

website Uhlenbrock onbereikbaar door Blausee-Mitholz
Vandaag om 16:33:07
US diorama in H0 door Eric B
Vandaag om 16:28:33
Raadplaatje door HIJ
Vandaag om 16:24:06
Samenstelling “Oriënt Express” museumtrein door sncf231e
Vandaag om 16:22:30
Lagers vervangen DJH NS 3300 door orientexpress
Vandaag om 16:11:44
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door Harryku
Vandaag om 16:10:58
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 16:00:59
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door R1954
Vandaag om 15:56:23
3d printen van ns daglichtseinen door borotof
Vandaag om 15:30:17
W.V. Kalender 2026 door Frank 123
Vandaag om 15:25:25
Da's Daz 2 door Huup
Vandaag om 14:46:21
Nightjet rijtuigen Zuri-Amsterdam door Servé
Vandaag om 14:41:46
Stalen busjes als lagers voor een Fleischmann rondmotor door Blausee-Mitholz
Vandaag om 14:16:54
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Besselspoor
Vandaag om 13:43:11
Bauarbeiten im gange door puntenglijder
Vandaag om 12:50:11
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door 741230
Vandaag om 12:46:53
Stroomdetectie issues. door guy1846
Vandaag om 12:46:48
CIWL of toch niet?? Maar wat dan wel? door nighttrain1
Vandaag om 12:46:48
Rondom Charlois door Alewijn
Vandaag om 12:32:36
Treinen willen niet meer rijden door juffrouwjannie
Vandaag om 12:28:40
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door puntenglijder
Vandaag om 12:17:05
Station Roodeschool door Torikoos
Vandaag om 12:06:38
Arnold 2210 onderdelen gezocht door stoombr38
Vandaag om 12:03:17
LS Models 2025 door Dennis1984
Vandaag om 11:44:43
Spoorwegmuseum krimpt collectie in door henk
Vandaag om 10:04:59
Alternatieven voor servo's door Klaas Zondervan
Vandaag om 09:20:42
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 08:38:51
Au bord de la Cèze door defender
Vandaag om 08:25:26
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Wim Vink
07 November 2025, 23:48:53
Baan in Los Angeles door ArjanB
07 November 2025, 23:28:58
  

Auteur Topic: Projekt 083-338  (gelezen 3777012 keer)

Silvolde

  • Online Online
  • Berichten: 1596
Re: Projekt 083-338
« Reactie #21570 Gepost op: 12 May 2021, 19:30:28 »
Jan, hoe nu verder?

tuurtje

  • Offline Offline
  • Berichten: 4694
Re: Projekt 083-338
« Reactie #21571 Gepost op: 12 May 2021, 19:43:45 »
Misschien neemt Jan wel een Paternoster  ;D

Groetjes

Arthur
Arthur is helaas in januari 2025 overleden

Montanbahn

  • Offline Offline
  • Berichten: 915
  • Steel is king!
Re: Projekt 083-338
« Reactie #21572 Gepost op: 12 May 2021, 20:38:57 »
Met de sloop van de laatste restanten begint Jan een nieuw verhaal. Of zoals gehoopt, wordt vervolgt in een nieuwe zaal.... (? Anders rijmt het niet )


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
MB

It's weird having the same age as old people...........

bouwdraadje

jerrytrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 5939
Re: Projekt 083-338
« Reactie #21573 Gepost op: 12 May 2021, 23:04:03 »
geen spiraal,is te krap
geen helling ,is te steil
een lift  (y)

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15432
Re: Projekt 083-338
« Reactie #21574 Gepost op: 13 May 2021, 16:22:22 »
Wie weet.
Wie weet heeft Arthur wel gelijk:

Citaat
Misschien neemt Jan wel een Paternoster

Kunnen jullie mooi de tijd met weesgegroetjes vullen...

Freek Jonkers

  • Offline Offline
  • Berichten: 211
Re: Projekt 083-338
« Reactie #21575 Gepost op: 13 May 2021, 16:56:32 »
Maar eerst een een stoel/kruk en buro zodat de plannen getekend en geschetst worden en alhier ter beoordeling worden gepubliceerd ........................ of iets in die geest.
We wachten in spanning af Jan.

Freek J.

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15432
Re: Projekt 083-338
« Reactie #21576 Gepost op: 16 May 2021, 21:58:51 »
Nou, voorlopig ben ik nog bezig met planken ophangen om te zorgen dat er plek is voor verf, gereedschap, scenerymateriaal, ongebouwde bouwdozen en bouwdozen met restmateriaal en Hel mag weten wat nog meer.
En als ik even tijd heb pak ik een lokomotief uit om naar te kijken.
Zoals de lok 18 316 van Liliput, zoals bekend één van de Badische IVh's die in Minden bij de LVA dienst deden. Onlangs las ik iets over een Gegendampfbremse in plaats van een Gegendruckbremse. Een term die ik, voor zover ik me kan herinneren, niet eerder ben tegengekomen en dus zal er onderzoek plaats moeten vinden om uit te zoeken hoe dat zit.
Als ik de lok vergelijk met voorbeeldfoto's ziet het er allemaal wel aardig compleet uit. Meer dan compleet eigenlijk, want van die prachtige metaalkleurige ketelringen is op die voorbeeldfoto's geen sprake, dus die zullen moeten verdwijnen onder een discreet laagje verf. Evenals de Fabrikschilder.





En wat sporen die bewijzen dat de lok veelvuldig gebruikt wordt zijn ook geen overbodige luxe, evenals een laagje echte steenkool in de tender.
Voor dat eerste zal ik nog even bij onze geachte medeforioot Peter (oba charp) gaan spieken, die boekte onlangs nog aardige resultaten. Voor dat laatste was Liliput zo vriendelijk zorg te dragen door een zakje steenkool met de lok mee te leveren.
« Laatst bewerkt op: 16 May 2021, 22:00:32 door 44 »

marctrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 182
Re: Projekt 083-338
« Reactie #21577 Gepost op: 16 May 2021, 22:14:59 »
En wat te denken van de tussenafstand lok-tender?
Bij eerdere uitvoeringen van deze lok was deze afstand aanmerkelijk kleiner.

M vr gr, Marc

charp

  • Peter
  • Offline Offline
  • Berichten: 1896
  • werken met de aaiket
Re: Projekt 083-338
« Reactie #21578 Gepost op: 16 May 2021, 22:20:33 »
Grappig dat je dat schrijft, Jan, temeer daar ik onder andere in jouw draadje de voorbeelden vind van hoe ik het ook zou willen  :P.

Peter
HO/2-rail =/ECOS II & LokProgrammer/MultiMaus/Rollend mat.: Fleischmann, Roco, Trix, Liliput, Piko, Rivarossi, Brawa, Jouef, ESU, Lima/Tijdperk: periode IIIb-IVa/DB

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15432
Re: Projekt 083-338
« Reactie #21579 Gepost op: 16 May 2021, 22:23:43 »
@Marc: daar is wel wat aan te doen, net als aan de hangende koppeling achter.
@Peter: tja, de vraag is of we daar dan veel mee opschieten, hè?  ;D
Maar zonder gekheid, ik vond die bufferbalk van de tender er wel heel leuk uitzien.


ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15432
Re: Projekt 083-338
« Reactie #21581 Gepost op: 18 May 2021, 21:32:10 »
Mooi filmpje, Ric!
Mooi om te zien dat de lok nog actief is, of dat althans in 1995 nog was.
Nadat de lok in 1968 (dacht ik) op non-actief werd gesteld, heeft ze jarenlang in een soort pretpark (Pott's Park bij Minden) opgesteld gestaan.
Daar is ze op een gegeven moment weggehaald om opgeknapt te worden en als museumlok (als ik het me goed herinner) ergens tentoongesteld te gaan worden. Omdat er een aantrekkelijke offerte uit het Poolse Pila (Schneidemühl) (er hoort een schuin streepje door de 'l', maar die kan ik niet vinden) voorlag, werd besloten de lok daarheen te transporteren en volledig bedrijfsvaardig te laten maken. Dat werd echter een fiasco, zo werden bijvoorbeeld de cilinders niet "geïndiceerd", zeg maar uitgebalanceerd, waardoor de lok behoorlijke schade opliep. Na nog verschillende pogingen om het juweel weer goed aan de praat te krijgen, werd het arme ding ergens half onder dak opgesteld, waar de lok, niet helemaal beschut tegen de elementen, voor zover ik weet tot op vandaag staat weg te rotten.

In een verloren half uurtje een beetje met de kwast aan de gang geweest, zodat mijn exemplaar van wat blingbling werd verlost:









Dat oogt al een stuk rustiger. Nu nog even kijken hoe het zat met de opschriften. Bij de loks van de LVA was dat niet altijd conform de gebruikelijke voorschriften.

Ric

  • Offline Offline
  • Berichten: 1078
Re: Projekt 083-338
« Reactie #21582 Gepost op: 19 May 2021, 12:50:04 »
Jan hoe zijn de rijeigenschappen van deze loc? Lilliput blinkt daar niet altijd in uit naar ik wel eens lees. Zelf heb ik een Br 78 gehad die reed ook niet geweldig.

Grt. Ric

Ronald69

  • Online Online
  • Berichten: 2995
  • Duitsland TP III/IV
Re: Projekt 083-338
« Reactie #21583 Gepost op: 19 May 2021, 13:11:04 »
BR 18 316 via "Eisenbahnstiftung"


18 316 verlässt mit einem Meßzug des BZA Minden den Hagener Hauptbahnhof. 18 316 war noch bis 1969 in Diensten der Mindener Versuchsanstalt und wurde anschließend als Denkmallok in einem Vergnügungspark bei Minden aufgestellt. Anfang der 1990er Jahre wurde sie vom Landesmuseum für Technik und Arbeit (LTA) in Mannheim übernommen und obwohl sie mehr als 20 Jahre im Freien gestanden hatte, gelang es, die Lok wieder betriebsfähig aufzuarbeiten. (05.1967) Foto: H.D.Kremer


8 316, in Diensten des BZA Minden, pausiert im Bw Wuppertal-Vohwinkel. (13.04.1967) Foto: Klaus Hoffmann


Schon fast auf dem Schrottplatz angelangt, wurde für 18 316 ein neuer Verwendungszweck Anfang der 1950er Jahre bei der Lokversuchs-Anstalt (LVA) Minden, später Bundesbahn-Zentralamt (BZA) gefunden. Sie stand noch bis Ende September 1968 in Diensten des BZA und wird hier extra für den Fotografen von 23 103 aus dem Schuppen gezogen. (1968) Foto: Günter Hauthal

Meer plaatjes zij daar voldoende te zien, even in het zoekveld "Volltextsuche" 18 316 intikken.

Grt, Ronald.

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15432
Re: Projekt 083-338
« Reactie #21584 Gepost op: 19 May 2021, 22:13:28 »
Dat zijn mooie plaatjes, zeer bedankt daarvoor, en ook voor de tip om eens op die webstek van 'Eisenbahnstiftung' te kijken.
Dat en ook het plaatwerk op andere plaatsen in het wwweb, is een mooie aanvulling op het boek "Die Baureihe 183 Die Geschichte der letzten Länderbahn-Pacific" van Steffen Lüdecke.



@Ric: de lok loopt naar hedendaagse begrippen vrij netjes. Langzaam rijden gaat heel prettig, je kunt er aardig mee 'kruipen'. Op hogere snelheid loopt de lok mooi rustig. Vergeleken met Faulhaberloks of die met de 'goeie' Roco-motoren misschien wat meer geluid, maar ook dat is op zichzelf wel acceptabel. De stroomafname is voldoende, wellicht spelen de verende koppelassen van de lok hierin ook een rol.
Een nadeel vind ik wel dat de details nogal breekbaar zijn, vooral de rangeerdershandgrepen op/aan de bufferbalk zijn tamelijk kwetsbaar. Die heb ik helaas al meer dan eens moeten vervangen. En daarmee kom je op nog een nadeel: de onderdelenservice van Liliput. Ik moet nog uitvinden waar je daarvoor terecht kunt.

Maar al met al een lok waar ik best blij mee ben.