Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Geluid NS Mat'46 vs NS Mat'54 door Thom
Vandaag om 02:40:57
On traXS 15 t/m 17 maart Spoorwegmuseum Utrecht door MrBoembas
Vandaag om 02:36:33
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 02:07:57
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 00:54:59
Bahnstrecke 5867 door Schachbrett
Vandaag om 00:39:27
Mijn Ned. N. Spoorbaan ''Echthoven'' door Schachbrett
Vandaag om 00:37:53
Bouw Bührtal III door Schachbrett
Vandaag om 00:36:33
Schneidersein door MartinRT
Vandaag om 00:00:05
NS/32 door RK
18 maart 2024, 23:49:38
Modelbaan Beltheim. door Ronald69
18 maart 2024, 23:41:34
01TREFF 2024, 26&27 OKTOBER door bernhard67
18 maart 2024, 23:27:22
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Modelbaan BeltHeim
18 maart 2024, 23:18:36
De Hondsrugbaan door Modelbaan BeltHeim
18 maart 2024, 23:17:58
Vraag over 20 voets container met vlakke zijwanden door MOVisser
18 maart 2024, 23:09:27
Ijzeren Rijn: militair transport door ijzeren rijn
18 maart 2024, 23:03:28
Perronhoogte TP3 door Klaas Zondervan
18 maart 2024, 22:35:55
Kranenberg, een exercitie in code 70 door wob
18 maart 2024, 22:14:45
EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
18 maart 2024, 22:07:31
Loconet over TCP/IP door bask185
18 maart 2024, 22:00:49
bezetmelder aantal lengte en treinstellen door Bobos
18 maart 2024, 21:36:41
Les Billards du Vivarais door Hans1963
18 maart 2024, 21:36:19
plaatsen bezetmelders lengte en treinstellen door Bobos
18 maart 2024, 21:33:54
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Frank 123
18 maart 2024, 21:34:50
Resetten decoder via Twin Center Fleischmann door Pieter Bregman
18 maart 2024, 21:33:18
Foto's gevraagd Den Haag CS, oude toestand door Pauldg
18 maart 2024, 21:30:41
Zee. Land. door Huup
18 maart 2024, 21:23:57
Digikeijs DR80010 door TBBW
18 maart 2024, 20:03:37
US diorama in H0 door basjuh1981
18 maart 2024, 20:02:44
Kemlerborden (Gevi / UN nummers) ketelwagens door Falkenberg
18 maart 2024, 19:36:20
Rheinburg, TP V/VI door gdh
18 maart 2024, 19:15:56
  

Auteur Topic: Projekt 083-338  (gelezen 3395482 keer)

Erik_omBC

  • Lid van het Collectief
  • Offline Offline
  • Berichten: 695
  • How to regognize trees from quite a long way away
    • Ommelander Maquette Bouw Collectief
Re: Projekt 083-338
« Reactie #21135 Gepost op: 19 januari 2021, 15:02:52 »
Citaat
Ik had het niet herkend vanwege deze chique spelling

Alles boven de Ijselgrens is siepel of een verbastering daarvan (afgeleid van het latijnse cepula (verkleinwoord van cepa)), alles ten zuiden daarvan is ajuin of een verbastering daarvan, wat weer afgeleid is van het Latijnse unio. :)

Als je kijkt naar de gewasnaam Allium cepa....

Treintjes ging het over he....

tijgernootje

  • Offline Offline
  • Berichten: 11765
  • Treinen ontsporen niet,dan ligt de rails verkeerd
    • treinen foto's 1 op 1 zowel modern als museum spul
Re: Projekt 083-338
« Reactie #21136 Gepost op: 19 januari 2021, 16:48:11 »
Met juin snap ik ook wel wat er word bedoelt,als voormalig Brabander.
Hoe je t ook schrijft,t blijft een ding om van te janken  ;D

Afijn terug naar trein perikelen voor er een zamboni met chauffeur, gevoed met snert,ten tonelen verschijnt  ;)
Met vr gr

Floris

Harzwald Hafen Bahn,de bouw.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=94249.0

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15407
Re: Projekt 083-338
« Reactie #21137 Gepost op: 19 januari 2021, 16:51:16 »
Nou Wim, ik benijd je niet. Het lijkt me best eens leuk om in Rusland te kijken, Moskou, St.Petersburg en Minsk, om maar een paar plaatsen te noemen, moeten best de moeite van een kort verblijf waard zijn. Maar wat me absoluut tegenstaat is dat zogenaamde democratische (of heeft het die naam zelfs ook al niet meer?) van Poetin en zijn kornuiten. Nog afgezien daarvan boezemen mij beelden van de Russische Winters, om het maar zachtjes uit te drukken, een onbehoorlijk afgrijzen in en ik wil dan ook niet de geringste kans lopen daarin terecht te komen. 't Is me hier al bar genoeg wanneer het beneden de 10 graden (Celsius) is.
En als er dan ook al geen boerenkool te koop is... hoe barbaars wil je het hebben?

Toch wel een groot contrast met het koor uit Minsk, waarvan ik een aantal jaren geleden een concert bijwoonde in de Oosterpoort alhier. Volgens mij heette dat koor ook "Minsk", de muziek was bovenaards mooi. Er is dus toch wel ìèts van beschaving te vinden daar...

Maar goed, waar hadden we het over? Oja, cipels. Wat cipels waren wist ik al wel voordat ik wist hoe je het schreef. En op school en in de zondagsschool leerden we ook over Jezus en zijn discipelen, waardoor bij mij een, naar achteraf blijkt, onuitwisbare associatie postvatte (ik had nog steeds nooit van uien gehoord). Als er nu gewoon over leerlingen of volgelingen was gesproken in plaats van discipelen, dan was dat nooit gebeurd. Maar ja, zo stond het blijkbaar geschreven... En daarnaast sprak mijn moeder bij vader's thuiskomst ook wel eens over "die cipel" die dit of dat had uitgespookt. Kortom, niets dan verwarring. En dan komen ze ook nog een keer met uien aanzetten.

Wel heel smakelijk trouwens, cipels. Klein receptje? Plakje stokbrood besmeren met boter (geen kunstmatige smeer of zo, maar boter) en honing. Bestrooien met (versgemalen) peper en zout, Cipeltje fijn snipperen, beetje op het stokbroodje. Eet ze!

Citaat van: Rataplan
Treintjes ging het over he....

Luttel staat bekend om zijn kleinschalige maar uitstekende cipelteelt, waar exquise producten uit voortkomen. Tzt komt er wel eens zo'n lading richting Tjuchem of zo.

Tranende ogen krijg ik alleen van cipels uit eigen kweek, niet van dat smakeloze spul uit de supermarkt. Daar hebben ze alles wat goed is er zo'n beetje uit gekweekt.

Waar had ik het dan ook alweer over?

Erik_omBC

  • Lid van het Collectief
  • Offline Offline
  • Berichten: 695
  • How to regognize trees from quite a long way away
    • Ommelander Maquette Bouw Collectief
Re: Projekt 083-338
« Reactie #21138 Gepost op: 19 januari 2021, 20:08:04 »
over volgelingen... :)

van de Fremo leer dan wel.

Met een sik

  • NS modellen wakkeren de hebberigheid aan
  • Offline Offline
  • Berichten: 815
  • mekkerend het leven door
Re: Projekt 083-338
« Reactie #21139 Gepost op: 19 januari 2021, 20:22:51 »
"die cipel"

 ;D :angel: Tranen maar dan van het lachen
Groet,

Gerard

Freek Jonkers

  • Offline Offline
  • Berichten: 210
Re: Projekt 083-338
« Reactie #21140 Gepost op: 19 januari 2021, 20:45:20 »
Jan nog even betreffende je eigen cipel kweek. Om tranende oogjes te voorkomen (wat ik bij eigen teelt kan voorstellen), even een mondje vol aqua destilata (niet doorslikken) en pellen en hakken maar.

Freek J.

Huup

  • Offline Offline
  • Berichten: 7472
Re: Projekt 083-338
« Reactie #21141 Gepost op: 19 januari 2021, 22:47:28 »
St Petersburg zou ik graag s in de wi ter willen zien. Juist omdat het onaards koud is. Schijnt overigens tegenwoordig wel mee te vallen..... Momenteel - 6
Hemelen Haven,
Zee. Land.
May your coffee kick in before reality does.

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15407
Re: Projekt 083-338
« Reactie #21142 Gepost op: 19 januari 2021, 22:49:44 »
Eigen kweek is wel heel leuk en, als het allemaal een beetje goed gaat, ook veel lekkerder dan de slappe hap van appie. Voor het geld hoef je het niet te doen, als je een beetje je best doet en daarbij ook nog een klein beetje geluk hebt, kun je net aan kiet spelen. Vaak vergeet men de kosten zoals aanschaf van jonge plantjes en zaaigoed, en de spullen en eventueel apparatuur om je groente en fruit te bewaren (gereedschap, kunstmest of gewone mest, vriezer (stroom), diepvrieszakjes, geleisuiker, en als je geen eigen tuin hebt de huur van je volkstuintje en lidmaatschap van de betreffende vereniging). Als je pech hebt komen de eenden even je nog net niet oogstbare rijtjes spinazie uitdunnen, of een kudde reeën vreet je bonenstruiken kaal, legt het koolwitje d'r eitjes in je spits- of andere koolplantjes, doen slakken zich tegoed aan je aardbeien en wordt je aalbessenstruik door een roedel spreeuwen geplunderd. En sla is altijd tegelijk klaar om te oogsten, zodat je met zeven weken elke dag sla opgezadeld zit (de buren hoeven na drie kroppen ook niet meer). Bovendien vergeet je natuurlijk de witlofpennen die je in de kruipruimte op zand hebt gezet zodat de witlofstruikjes kunnen uitlopen. En dat herinner je je pas als je hele huis en dat van de beiderzijdse buren na verloop van tijd stinkt als een volwassen riool.

Maar verder is het heel bevredigend om je zelf gekweekte groente en fruit op je bord te hebben liggen. Ik overweeg dan ook om eens te kijken of er hier in de buurt ook een volkstuinvereniging zit.
En wat die cipels betreft: als mijn ogen tranen als ik ze snij, dan weet ik dat het beste cipels zijn, lekker laten tranen dus.

Maar goed, het volk wil treintjes... nou, dat gaat op 't ogenblik even niet zo erg goed. Maar de seintjes waar ik het over had lagen wel nogal voor de hand, die liggen in een soort ladekastje dat door de Baron van Zwinderen hoogst persoonlijk hier naar binnen is gesjouwd.

Schmalmast, 8 of 10 meter, Hp0/Hp1:



Schmalmast, 8 of 10 meter, Hp0/Hp2 (gekoppeld dus):



Een ongekoppeld exemplaar ligt er ook, evenals een paar voorseinen (Vr0/Vr1 of Vr0/Vr2 en Vr0/Vr1/Vr2)
Verder meende ik dat ik nog een paar hoofdseinen met Gittermast had, maar die heb ik niet aangetroffen. Ik kan me vaag herinneren die aan een vriendje verkocht te hebben...

Overigens zijn dit allemaal nog seinen van de eerste serie, de tweede serie die nu door Weinert aangeboden wordt, is voorzien van een ondergronds mechaniekje wat het koppelen aan een aandrijving en vooral het instellen een stuk gemakkelijker maakt.

@Huup: ik zou voor de kunst gaan...
« Laatst bewerkt op: 19 januari 2021, 22:51:47 door 44 »

Wim Hesselink

  • Offline Offline
  • Berichten: 866
    • Altwied im Westerwald
Re: Projekt 083-338
« Reactie #21143 Gepost op: 20 januari 2021, 11:10:21 »
Hoi Jan,
... Het lijkt me best eens leuk om in Rusland te kijken, Moskou, St.Petersburg en Minsk, om maar een paar plaatsen te noemen, moeten best de moeite van een kort verblijf waard zijn. Maar wat me absoluut tegenstaat is dat zogenaamde democratische (of heeft het die naam zelfs ook al niet meer?) van Poetin en zijn kornuiten.
Als toeristische bestemming is het best leuk. Sint Petersburg nog meer dan Moskou naar mijn mening. Daar is meer architektuur bewaard gebleven uit de 19e eeuw. In Moskou is er ook genoeg, maar dat is meer verspreid over de stad en dan staan er grote betonkolossen uit het Sovjettijdperk tussen.
Maar de politiek... Tsja, ze noemen zich zelf democratisch, maar ja, dat hangt maar van je definitie af... Ik vond het pas wel frappant dat na de bestorming van het Capitool de officiele russische reactie iets was van "Het Amerikaanse systeem is verouderd en niet zo democratisch" Toch een beetje de pot die de ketel verwijt... Of eigenlijk de pot die een redelijk witte theepot verwijt... 


Nog afgezien daarvan boezemen mij beelden van de Russische Winters, om het maar zachtjes uit te drukken, een onbehoorlijk afgrijzen in en ik wil dan ook niet de geringste kans lopen daarin terecht te komen. 't Is me hier al bar genoeg wanneer het beneden de 10 graden (Celsius) is.
Dan moet je in de zomer komen; dan is het typisch +25 tot +30 graden 8)
In de winter is het inderdaad anders. We hebben hier sinds begin december sneeuw, maar afgelopen weekend begon het echt te winteren: 's nachts -27 graden, overdag -20. En 's ochtends was ik sneeuw aan het ruimen terwijl het nog -21 C was. Maar zo lang je in beweging blijft, is het prima te harden. In tegenstelling tot Nederland waait het hier vrij weinig dus dan voelt het niet zo koud. Mijn (russische) vrouw vindt de NL herfst en winter kouder dan die in Moskou, vanwege de combinatie van wind en regen bij net een paar graden boven nul... Die russen zijn ook helemaal niks gewend...  ;D

Onderstaande foto heb ik afgelopen zondag genomen, bij -21 C. Ik was net klaar met het spelen in de sneeuw. Er ligt inmiddels een aardige berg naast de garage:

20210117_114656s by Wim Hesselink, on Flickr
Met een zonnetje er bij ziet het er dan ook best aardig uit :)

Inmiddels is het trouwens al weer een stuk warmer: volgens mijn telefoon is het momenteel slechts -8 dus dat stelt eigenlijk niks voor (grappig hoe snel je aan het klimaat went. Als ik nu het NL weerbericht in het NOS journaal zie, en er wordt gesproken over strenge vorst van -10, dan moet ik toch altijd even glimlachen... :) )

Groetjes, Wim

PS volledig offtopic natuurlijk, maar aangezien je toch niet aan je baan bouwt, kan het wel even denk ik ;)
Nieuwe baan: Kurtscheid Strassenhaus im Westerwald, Duitse zijlijn, Ep IV, schaal N
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=102763.0
Oude baan: Altwied im Westerwald
http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=9256

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15407
Re: Projekt 083-338
« Reactie #21144 Gepost op: 20 januari 2021, 22:06:26 »
Kijk, op en beeldscherm vind ik dat soort plaatjes dan wel weer leuk  :D

Ach, ik stel me maar wat aan, zo erg is het nou ook weer niet hoor. Zo heel ver oostelijk ben ik nog niet geweest, niet veel verder dan Wolsztyn, maar wat sneeuw betreft kun je vaak ook in de Harz wel terecht. Ik zie mezelf nog door een halve meter sneeuw baggeren over een stuk net gekapt bos. Je zag onder de sneeuw de boomstronken niet zitten, dus ik struikelde om de haverklap met m'n snufferd vooruit in die witte massa, uit alle macht proberend mijn beide fototoestellen boven te houden. Tja, je moet er wat voor over hebben om die prachtige zware tenderjongens... euh, meisjes, in sneeuw en ijs te fotograferen. En bovenop de Brocken met glashelder weer bij -15 is toch ook wel een onvergetelijke ervaring!

Maar goed, een prachtige foto dus, Wim. Zoals ik al zei, ik wil er best eens een keer een kijkje nemen, maar dan niet te lang. Wie weet ga ik ooit nog eens met de Staatsloterij of die met die postcodes meedoen.

Hoe dan ook, met die corona-toestand zal het, ook al win ik morgen drie miljoen, voorlopig sowieso niet lukken. Voorheen reden we door gans het land om schoonmoeder, kinder en andere verwanten te bezoeken, maar zelfs dat is er niet meer bij, de laatste tijd.

Was nog wel even bij een vrindje van me (mondmasker op en anderhalve meter in acht genomen) dezer dagen, van wie ik een tas vol tijdschriften meekreeg en als bonus een lokomotief die hij niet meer wilde hebben.
Zelf heb ik ook geen idee wat ik er mee moet...

Tussen de tijdschriften zat nog wel wat wat ik de moeite waard vond, en de rest raak ik ook wel weer kwijt:



Maar die lokomotief... ik geloof niet dat ik er iets mee kan of wil. Kijken wat ik daarmee doe.


Noordernet

  • Offline Offline
  • Berichten: 2958
Re: Projekt 083-338
« Reactie #21145 Gepost op: 20 januari 2021, 22:44:25 »
Die 215 lijkt wat kleurverschil te hebben, maar misschien komt dat van je verlichting.

Als je d’r echt kwijt wilt stel ik een PB op prijs.

Wolter
Moins mais mieux.

Remystoom

  • Offline Offline
  • Berichten: 1189
  • Bestuur MSG-Drechtsteden
Re: Projekt 083-338
« Reactie #21146 Gepost op: 21 januari 2021, 19:41:25 »
Superen met losse handrail en luchtslangen enzovoorts  (y)

Gr Remy
Vrijwilliger Veluwsche Stoomtrein Maatschappij. Favoriete Dampflok: Serie Br 52,52.80.81 enz,50.35-36,50 en 01.10

Noordernet

  • Offline Offline
  • Berichten: 2958
Re: Projekt 083-338
« Reactie #21147 Gepost op: 21 januari 2021, 22:20:07 »
Het lijkt met die DB 215 helemaal goed te komen.

Wolter
Moins mais mieux.

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15407
Re: Projekt 083-338
« Reactie #21148 Gepost op: 21 januari 2021, 22:42:25 »
In de basis is de lok dezelfde als de 215 waar Roco in de zeventiger jaren als allereerste lokomotief mee op de markt kwam. Destijds een sensatie, zoveel detail voor zo weinig geld, dat had men nog niet eerder beleefd. Ook de rijeigenschappen waren revolutionair.
Vandaag de dag liggen de eisen wel een stukje hoger, maar inderdaad, met wat extra detail hier en daar...

Vandaag wat spullen via internet besteld en opgehaald, zodat er toch wat kan gebeuren in m'n treinenhok. Zal nog niet ideaal zijn met alle spullen er nog in, maar met veel heen en weer schuiven moet het wel kunnen. 't Hoeft ook niet in één dag klaar...

Huup

  • Offline Offline
  • Berichten: 7472
Re: Projekt 083-338
« Reactie #21149 Gepost op: 22 januari 2021, 09:20:51 »
Jan, je mag die 215 zo doorsturen hoor. Ik heb  er wel emplooi voor.  :angel:
Hemelen Haven,
Zee. Land.
May your coffee kick in before reality does.