Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

01TREFF 2024, 26&27 OKTOBER door Pauldg
Vandaag om 10:50:12
Handmatige bediening van wissels d.m.v. stangen door MartinRT
Vandaag om 10:47:54
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Hans GJ
Vandaag om 10:47:11
zelfbouw diesel vijf (DE-5) door FritsT
Vandaag om 10:22:10
De Hondsrugbaan door Kees (NS Blokpost 21 Klein Bruntendijk, Friesland)
Vandaag om 10:22:09
Verschil leveranciers DCC decoders? door spoorijzer
Vandaag om 10:19:50
Kranenberg, een exercitie in code 70 door meino
Vandaag om 10:18:27
US diorama in H0 door ES44C4
Vandaag om 10:09:14
Zee. Land. door AB 7216
Vandaag om 10:05:01
Schneidersein door W.Broere
Vandaag om 10:04:53
Perronhoogte TP3 door Rob Ellerman
Vandaag om 10:00:51
On traXS 15 t/m 17 maart Spoorwegmuseum Utrecht door MOVisser
Vandaag om 09:56:58
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
Vandaag om 09:52:10
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Wim Vink
Vandaag om 09:36:22
Foto's gevraagd Den Haag CS, oude toestand door Pauldg
Vandaag om 09:22:33
Vraag over 20 voets container met vlakke zijwanden door henk
Vandaag om 09:02:16
Modelbaan Beltheim. door Hans GJ
Vandaag om 08:39:25
De spoorhaven van Zuidbarge. door mass am see
Vandaag om 08:25:21
BR 44 1263 UK Mit Borsig versuchs Wannentender 2'2'T 34. door Basilicum
Vandaag om 08:12:20
Mijn Ned. N. Spoorbaan ''Echthoven'' door NS264
Vandaag om 07:49:38
Geluid NS Mat'46 vs NS Mat'54 door Thom
Vandaag om 02:40:57
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 00:54:59
Bouw Bührtal III door Schachbrett
Vandaag om 00:36:33
NS/32 door RK
18 maart 2024, 23:49:38
Ijzeren Rijn: militair transport door ijzeren rijn
18 maart 2024, 23:03:28
EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
18 maart 2024, 22:07:31
Loconet over TCP/IP door bask185
18 maart 2024, 22:00:49
bezetmelder aantal lengte en treinstellen door Bobos
18 maart 2024, 21:36:41
Les Billards du Vivarais door Hans1963
18 maart 2024, 21:36:19
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Frank 123
18 maart 2024, 21:34:50
  

Auteur Topic: Projekt 083-338  (gelezen 3395672 keer)

Ric

  • Offline Offline
  • Berichten: 1071
Re: Projekt 083-338
« Reactie #21105 Gepost op: 14 januari 2021, 17:22:10 »
 ;D

GRt. Ric

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15407
Re: Projekt 083-338
« Reactie #21106 Gepost op: 14 januari 2021, 23:13:56 »
Jazeker! En nog met verstelbare kleuren ook! En AB!  ;D

Basilicum

  • Prae-adviseur
  • Offline Offline
  • Berichten: 5332
    • Dönsdorfer Bauberichte
Re: Projekt 083-338
« Reactie #21107 Gepost op: 15 januari 2021, 09:01:11 »
Hebben deze panelen ook de mogelijkheid om aan het energiebedrijf gekoppeld te worden? Ik kan me voorstellen dat plotseling batterijen vervangen moeten worden, als je net een pieterpeuterig klein locomotiefonderdeel met wegspringneigingen en in de kleur van de vloerbedekking, ietwat onzeker met een pincet vasthoudend, probeert te monteren. Uiteraard zonder zichtbare lijmresten achter te laten. Dat lijkt me niet handig in het donker, wellicht vervelend.

Groet,
Bas
« Laatst bewerkt op: 15 januari 2021, 09:04:54 door Basilicum »

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15407
Re: Projekt 083-338
« Reactie #21108 Gepost op: 15 januari 2021, 16:49:47 »
Zeker, zowel in/aan de panelen als in de kamer zijn daarvoor voorzieningen aanwezig.
In het paneel is een kroonsteen aanwezig waarop drie draden kunnen worden aangesloten: 0, fase en aarde. Uit het plafond in de kamer komen twee draden, te weten een 0 en een fase, die op de desbetreffende ingangen van de kroonsteen in het paneel kunnen worden aangesloten, waarbij dan de optie "aarde" maar gelaten moet worden voor wat het is.



Nadat het provisorische peertje is verwijderd, kunnen richting blinde muur en richting muur-met-deur draden getrokken worden die vervolgens de panelen van de benodigde energie voorzien. Die draden zullen overigens netjes in een gootje worden weggewerkt, evenals het punt van samenkomst en het gat in het plafond door een afdekkapje.

De batterijen waarvan op de verpakking sprake is zijn bedoeld voor de afstandsbediening(en), waarmee de panelen aan- dan wel uitgeschakeld kunnen worden en eventueel ook de lichttemperatuur kan worden ingesteld.

Ik zie trouwens nu ook dat het peertje t.o.v. de lengteas van de kamer niet helemaal in het midden hangt. Daar zal ik met het plaatsen van de panelen wel rekening mee moeten houden.
Uiteraard kan ook via de lichtschakelaar naast de deur de boel worden uitgezet.

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7356
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: Projekt 083-338
« Reactie #21109 Gepost op: 15 januari 2021, 17:11:50 »
Welk een technische compleetheid! Je hebt het getroffen, met je nieuwe optrekje.
Helemaal het toppunt van handigheid zou een aansluiting van het huis op het - vast voormalige - gemeentelijke waterleidingbedrijf zijn. Ik bedoel, voor het periodiek uitspoelen der kwastjes en het verdunnen van de lijm des ballastbeds is dat uitermate praktisch.
Ik spreek bij deze de welgemeende hoop uit dat een dergelijke aansluiting u ten deel is gevallen!

Met vriendelijke groet,

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

jerrytrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 5799
Re: Projekt 083-338
« Reactie #21110 Gepost op: 15 januari 2021, 17:36:38 »
In het vorige huis had hij juist die voorziening omzeep geholpen  ???

Hlv53

  • Offline Offline
  • Berichten: 508
Re: Projekt 083-338
« Reactie #21111 Gepost op: 15 januari 2021, 18:33:00 »
Ik mis de fakkelhouders🤔.

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15407
Re: Projekt 083-338
« Reactie #21112 Gepost op: 15 januari 2021, 21:55:37 »
@Reinout: ja, dat is niet mis! Maar zonder gekheid: vergeleken met het vorige hok is dit 100% beter. Verwarmd, dubbel glas, geen gekke hoeken en hoekjes, 2 x 2 stopcontacten (wandcontactdozen voor de kenners) in plaats van maar eentje en... nee, geen water en/of wasbak. Gelukkig. Wel de badkamer om de hoek, dus water is zo goed als onder handbereik. En voor de kwasten had ik sowieso al een lege bruinebonenpot met water op tafel staan. Dat vond ik wel een beproefde methode die ik met plezier blijf toepassen.

@Jerry: goed opgemerkt! Destijds gedaan om plaats te maken voor het Waschbeckenviertel.
Wat me er aan doet denken dat het baandeel tunnelduct, inclusief arcadenmuren en Barbararossaplatz tijdens de verhuizingsperikelen is gesneuveld. Maar ik ben wel van plan zowel Barbararossaplatz als Waschbeckenviertel  nieuw leven in te blazen. Of dat voor het tunnelduct ook gaat gelden, kan ik nu nog niet zeggen.

@Bas: die heb ik al lang overgedragen. Ik heb er goede hoop op dat mijn kleinzoon net zo gefascineerd is door de hobby als ik.

Vandaag realiseerde ik me ineens dat ik een poos geleden, ergens in september of oktober geloof ik, een Silberling van BRAWA had besteld, met de opzet die van BRAWA, Roco en Piko eens naast elkaar te zetten en te kijken of ze wel of niet samen in één trein ingezet zouden kunnen worden en, afhankelijk van die bevinding, reeds aanwezige rijtuigen de deur uit te doen en/of meer BRAWA-Silberlinge aan te schaffen.


Plaatje geleend van Modellbahnshop Lippe

Ik moest eigenlijk maar eens informeren hoe het met die bestelling staat. Ik bedoel, ik weet wel dat het vandaag de dag allemaal niet zo gemakkelijk gaat, maar toch...

Toevoeging: toen ik nog even bij Lippe het e.e.a. opzocht om de bronvermelding in orde te maken, zag ik dat BRAWA van plan is de wagen pas in het eerste kwartaal 2021 uit te brengen. De reden van de lange wachttijd is dus al gevonden.
« Laatst bewerkt op: 15 januari 2021, 22:20:38 door 44. Reden: Bronvermelding plaatje in orde gemaakt »

Hlv53

  • Offline Offline
  • Berichten: 508
Re: Projekt 083-338
« Reactie #21113 Gepost op: 15 januari 2021, 22:27:26 »
Heel toevallig vandaag ook op de digitale bijdrage van Brawa gekeken, want ik wilde wel eens weten hoe het met de Rheingold staat. De Zilvervisjes zouden beschikbaar zijn, aldus mijn dyslectie.

Huup

  • Offline Offline
  • Berichten: 7472
Re: Projekt 083-338
« Reactie #21114 Gepost op: 16 januari 2021, 21:01:06 »
@Huup: volledigheidshalve, hier een plaatje van zo'n ledpaneel (NIDD):

2600 lumen. Dat haalt mn fietslamp niet. Wordt er een zonnebril bijgeleverd?  :angel:
Ik ben op zoek naar een paar heldere bureaulampen.
Hemelen Haven,
Zee. Land.
May your coffee kick in before reality does.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 25135
    • Pagina van klaas
Re: Projekt 083-338
« Reactie #21115 Gepost op: 16 januari 2021, 21:17:08 »
2600 lumen valt wel mee. Een klassieke TL buis van 36W levert 3300 lumen.

OlivierV

  • Offline Offline
  • Berichten: 668
  • Idioot op een skateboard
Re: Projekt 083-338
« Reactie #21116 Gepost op: 16 januari 2021, 22:28:26 »
Jan, ledpanelen zijn een waar plezier, ik heb her hier in m'n nieuwe hobbyhok eentje van 60*60cm hangen, 4000k, dus ongeveer daglicht en dat werkt erg lekker. De trienbaan is nog eens verlicht met gelijkaardige panelen in breedte van 30cm en lengte afhankelijk van de module die deze verlicht.
AMSAC - Flickr
H0 - DCC - NMBS/CFL

Falcon10

  • Offline Offline
  • Berichten: 2658
  • Wel Belg, niet gek !
Re: Projekt 083-338
« Reactie #21117 Gepost op: 16 januari 2021, 22:41:48 »
Heel toevallig vandaag ook op de digitale bijdrage van Brawa gekeken, want ik wilde wel eens weten hoe het met de Rheingold staat. De Zilvervisjes zouden beschikbaar zijn, aldus mijn dyslectie.

Ja, das inderdaad een goede vraag. Die staat denk ik ondertussen al  2 jaar in bestelling, dus ze zijn nog maar jaartje overtijd  ;D

Vind ledpanelen enorm goed qua verlichting.
Bij mij op de zolder hangen er in totaal 7 van die vierkante spullen, 4 met koud wit licht en 3 met warm wit, apart schakelbaar.
Als ik s avonds naar beneden kom, moet ik altijd wennen aan het weinige licht beneden  ;D

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15407
Re: Projekt 083-338
« Reactie #21118 Gepost op: 16 januari 2021, 22:51:10 »
Hm, ik heb eerlijk gezegd niet op Lumen gelet. Ook geen idee hoeveel licht dat is, zus-en-zoveel lumen. Iets minder dan een tl-buis dus, volgens Klaas. Lijkt me wel voldoende, zeker met twee van die dingen. Het hoeft nu ook weer geen zonnestudio te worden  ;)
@Falcon10: daar ben ik ook wel bang voor, dat snakken naar licht bij de terugkeer in de 'normale' wereld. Mijn vrouw is wel van het schemeren, die heeft aan een gloeiende spijker genoeg. Dat uit zich ook in een soort eeuwigdurende stille strijd in huize 44: als ze even denkt dat ik het niet in de gaten heb, draait zij de dimmers naar beneden, als zij even weg is, naar het toilet of even op het balkon om te roken, draai ik ze weer omhoog. Daarom ben ik ook altijd zo blij als de dagen zo lekker lang duren, 's zomers.
@Olivier: deze zijn qua temperatuur in te stellen, 3000K - 6500K. Volgens mij zit 'daglicht' ook we ergens in dat spectrum.
@Bas: ik heb me er nog niet zo in verdiept, in wat bij BRAWA aan Silberlinge leverbaar is of niet. Ik heb, heel egoïstisch, alleen naar de door mij bestelde wagens gekeken. En die moeten blijkbaar nog uitkomen.

Citaat van: ikke
Minimum snelheid ligt bij minder dan een meter per uur - gevoelsmatig dan. Ik wil dat nog wel eens uitproberen, en het zou me niet verbazen als het inderdaad zo was!

Dat heb ik vanavond eens gedaan en bovenstaande is wel wat heel erg optimistisch gedacht. Toch kan het ding verrassend langzaam rijden: gemeten is 20 meter per uur, dat komt neer op een meter in drie minuten oftewel een schaalsnelheid van 1,74 km/h. Dat kun je al slenterend bijhouden. En het zou volgens mij nog een tik langzamer kunnen, alleen moeten dan eerst rails en wielen grondig schoongemaakt worden.

Omdat de 86er toch nog boven op de kast stond heb ik die meteen ook eens op de rails gezet, maar die gaf absoluut geen sjoege, niks, niemendal, nul. De decoder is er eentje van Lenz, een reset (cv8 = 33) brengt geen soelaas, zelfs het adres verandert niet. Uitlezen ging wel, het adres (cv1) veranderen lukt ook, maar de lok reageert nergens op, niet op een rijopdracht, vooruit noch achteruit.
Dus: schroevedraaier opgezocht om een blik op de ingewanden te kunnen werpen.



Veel meer kan ik momenteel nog even niet doen, omdat het hele operatiekamerinterieur nog in dozen zit.
Maar zo op het oog is er niks bijzonders te ontdekken. De draadjes naar de motor zitten vast en lijken onbeschadigd, evenals die naar de stroomafnemers.

Dat vergt dus duidelijk nog het e.e.a. aan onderzoek, maar dat zal tot een later tijdstip moeten worden uitgesteld.
Even de decoder omwisselen gaat ook niet, want de lok is er nog eentje zonder DSS.

Huup

  • Offline Offline
  • Berichten: 7472
Re: Projekt 083-338
« Reactie #21119 Gepost op: 16 januari 2021, 23:55:01 »
Ik was in de war met lux. Das beel wat anders.....
Hemelen Haven,
Zee. Land.
May your coffee kick in before reality does.