Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Intermittende kortsluiting door Klaas Zondervan
Vandaag om 17:17:24
3D/RM-IG: Mitchell's hoekje door Mitchell
Vandaag om 17:13:49
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 16:57:27
Raadplaatje door grossraumwagen
Vandaag om 16:36:22
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 16:32:27
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Vroeger
Vandaag om 16:19:33
Heljan containerkraan werkt niet naar behoren door MOVisser
Vandaag om 15:38:09
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
Vandaag om 15:11:04
D20/ 25 Bentheimer Eisenbahn in 1:32 door MB6400
Vandaag om 14:41:08
Roco 290 digtaliseren door Henk Veenstra
Vandaag om 14:18:49
De Projecten van RetroJack door RetroJack
Vandaag om 14:10:21
Microstepper motoren voor armseinpalen door Eric v C
Vandaag om 13:21:54
Bauarbeiten im gange door Wim Vink
Vandaag om 11:06:46
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
Vandaag om 10:43:42
Reizigersmaterieel Twentelijn in de jaren '70 door 1200blauw
Vandaag om 10:35:58
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door Rob Bennis
Vandaag om 10:29:42
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
Vandaag om 09:37:20
20 jaar BNLS door Huup
Vandaag om 08:56:00
Yet Another Servo Decoder door AP3737
Vandaag om 08:36:21
Zaagsel? door Frits C
Vandaag om 06:34:07
The Micro Model Railway Dispatch door Ronald Halma
Vandaag om 03:26:20
Een nieuw begin door bask185
04 July 2025, 23:51:59
Reactiveren van de 0N30 Mumby Lumber baan (ex-JD) by Ronald door Ronald Halma
04 July 2025, 23:09:51
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
04 July 2025, 23:07:25
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door puntenglijder
04 July 2025, 22:57:07
Nijmegen in h0 door raymond erdtsieck
04 July 2025, 22:05:10
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
04 July 2025, 21:10:51
Voordelige treinkaartjes door Seinhuis
04 July 2025, 19:23:48
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door emmenaar
04 July 2025, 17:15:32
5 juli SSN Bello festival express door Seinhuis
04 July 2025, 16:53:46
  

Auteur Topic: Projekt 083-338  (gelezen 3623813 keer)

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re: Projekt 083-338
« Reactie #20715 Gepost op: 20 October 2020, 23:23:31 »
En op de balkons moet ook licht komen.

Huup

  • Offline Offline
  • Berichten: 8448
  • May your coffee kick in before reality does.
Re: Projekt 083-338
« Reactie #20716 Gepost op: 20 October 2020, 23:58:36 »
Dat is wel een heel wrede opmerking die je daar plaatst.....

Eric B

  • Offline Offline
  • Berichten: 7550
  • NS tijdperk II(c)/III
    • Obdam in h0
Re: Projekt 083-338
« Reactie #20717 Gepost op: 21 October 2020, 05:52:52 »
Citaat
Het valt me wel op dat de kleur van het interieur de kleur van het licht enigszins lijkt te beïnvloeden.

Dat zou me niets verbazen Jan, ik neem dat zelf in 1:1 waar bij bij voorbeeld SGM, daar stralen de met rood beklede 1e klasse afdelingen ook een warmer licht uit dan de met blauw beklede 2e klasse.
Fotodijkje en fotodiorama
Obdam
Als alles meeloopt hebben we morgen een optocht.

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re: Projekt 083-338
« Reactie #20718 Gepost op: 21 October 2020, 14:12:56 »
@Eric: grappig, dat dat in het echt ook zo werkt  :) :o
@Huup: als je me het bekende bezwaarformulier in drievoud per aangetekende post toestuurt, dan sla ik jouw balkon wel over  :P

Hans_omBC

  • Fremo Brio
  • Offline Offline
  • Berichten: 1849
  • Team Mitropa
    • Ommelander Maquette Bouw Collectief
Re: Projekt 083-338
« Reactie #20719 Gepost op: 21 October 2020, 15:06:27 »

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re: Projekt 083-338
« Reactie #20720 Gepost op: 21 October 2020, 15:11:53 »
Wat heet.
Waar zet je nummertje 70914, groene oker? Bij de groenen of bij de okers? En 70907, "Pale green blue"? De eerste staat bij de okers, omdat het kleurtje toch vooral naar geel neigt, en de laatste bij de grijzen... Maar het blijft arbitrair.

tijgernootje

  • Offline Offline
  • Berichten: 12181
  • Treinen ontsporen niet,dan ligt de rails verkeerd
    • treinen foto's 1 op 1 zowel modern als museum spul
Re: Projekt 083-338
« Reactie #20721 Gepost op: 21 October 2020, 16:54:12 »
Op volgorde van nummering (laag naar hoog) was geen optie bemerk ik hieruit  ???  :-X  ;D
In elk geval heb je geloof ik voorlopig zat verruf voor welk toekomstig project dan ook  :o
Met vr gr

Floris

Harzwald Hafen Bahn,de bouw.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=94249.0

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re: Projekt 083-338
« Reactie #20722 Gepost op: 21 October 2020, 22:25:32 »
De logica in de nummering van Vallejo heb ik nog niet kunnen achterhalen, als er al een logica in die nummering zit.
Wel staat er op de meeste (nieuwere) flacons een zgn. Pos.Nr. (Positie Nummer), waarmee aangegeven wordt op welke plaats de betreffende flacon thuishoort in het grote Vallejo (Model Color) rek. Daarin staan ze wel zo ongeveer op kleur gesorteerd.

Eerlijk gezegd hecht ik niet zozeer aan die nummers, meestal kies ik op kleur. In die gevallen waar steeds dezelfde kleur wordt gebruikt, bijvoorbeeld voor het verven van rails, is het wel handig daarvan het nummer te onthouden.
Waarbij je je ook weer niet al te veel illusies moet maken omdat in de loop der jaren de kleuren nog wel eens van tint veranderen. Zo kwam ik tot de ontdekking dat de kleur "ivoor" perfect overeenkwam met het elfenbein van het TEE-treinstel, maar dat de kleur in het nieuw gehaalde potje (omdat het oude potje bijna leeg was) een stuk afweek van de oude. Zelfde nummer, zelfde naam, andere kleur.

Over elfenbein gesproken: sommige van de nog te monteren onderdelen voor de 212 (met name de handgrepen) moeten ook elfenbein geverfd worden. Ik ben bang dat de Vallejo-verf daar niet te best op houdt, dus ik overweeg om daarvoor maar een potje enamel van Revell aan te schaffen.



En nu we het toch over die 212 hebben, het geluid daarvan vind ik eigenlijk best aardig. Dat zal wel anders zijn in een grote ruimte met veel achtergrondruis, maar zo vlak voor m'n neus op tafel valt het me pakweg 63% mee.
Voor de front- en sluitseinen heeft Roco ledverlichting ingebouwd. Natuurlijk zijn die front- en sluitseinen rijrichtingsafhankelijk, en op F0 worden ze beiden tegelijk aan- of uitgeschakeld. Het aardige daarbij is dat de ene nog even blijft branden, als de andere ingeschakeld wordt, ze branden als het ware eventjes allebei tegelijk. Ook lichten ze geleidelijk op en doven ze geleidelijk uit, een heel aardig effect.

dimo1_dimo1

  • Offline Offline
  • Berichten: 3380
Re: Projekt 083-338
« Reactie #20723 Gepost op: 21 October 2020, 23:50:44 »
Jan,
Mooie loc! Staat de loc hier voor de foto even professorisch in elkaar gezet of zit de lange huif niet lekker gemonteerd? Ik zie een zwart/grijze richel die me aan de binnenkant van de kap lijkt te horen zitten.
groeten,
Auke

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re: Projekt 083-338
« Reactie #20724 Gepost op: 22 October 2020, 15:18:31 »
De lok is (nog) niet uit elkaar geweest, Auke. Dat moet nog. Vooral vanwege die zichtbare richel, ik las ergens op DSO een manier (of een beschrijving) hoe die verwijderd kan worden, maar het vergt wat uitzoeken waar dat ook alweer precies was.
De lokomotief zo uit de doos op de baan zetten (ook met alle aan te brengen onderdelen op z'n plek) is geen optie, daarvoor mankeert er teveel aan. Om maar een voorbeeld te noemen: de rangeerderstreden met de daaraan aangegoten handgrepen zijn niet zonder meer te plaatsen. Zou je dat doen, dan zitten ze schots en scheef. Ze moeten dus voor het aanbrengen aangepast worden. En dan heb ik het nog niet eens over het op kleur brenegen: het in bruingrijze plastic is voor de treden zelf wel de juiste kleur, maar grote delen moeten in elfenbein geschilderd worden. Dat geldt ook voor de handgrepen naast de cabinedeuren.

En dan die richel... als ik me goed herinner, vergt dat enig vijlwerk. Maar zoals gezegd, dat moet ik nog uitzoeken. Eerst het betreffende draadje op DSO maar eens terugvinden.

Huup

  • Offline Offline
  • Berichten: 8448
  • May your coffee kick in before reality does.
Re: Projekt 083-338
« Reactie #20725 Gepost op: 22 October 2020, 20:37:18 »
Is die 212 weer wat anders dan dat ding hieronder?


v140

  • Offline Offline
  • Berichten: 583
Re: Projekt 083-338
« Reactie #20726 Gepost op: 22 October 2020, 21:40:53 »
Yep, Het ding op de foto is de Br 211 met een 1100 pk motor i.p.v 1350 in de 212, is de eerste bouwserie van de V100 zoals de serie oorspronkelijk genoemd werd.
Gr. Ron

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re: Projekt 083-338
« Reactie #20727 Gepost op: 22 October 2020, 21:49:32 »
'Dat ding' hierboven is een lok van de Baureihe 211 (V100.10). Die van mij van de BR 212 (V100.20). Behalve technische verschillen (m.n. sterkere motor in de lok 212 zoals Ron ook opmerkt) zijn er ook verschillen in het uiterlijk (o.a. 211 roosters, 212 lamellen en de 212 is een tik langer).

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re: Projekt 083-338
« Reactie #20728 Gepost op: 23 October 2020, 20:57:45 »
De meest in het oog springende verschillen tussen de V100.10 en V100.20 in één oogopslag gevangen, links V100.10, rechts V100.20:



En van 'voren', links V100.20, rechts V100.10:



De blauwe V100.20 (BR212) heb ik zojuist eens getest op snelheid. Met een chronometer, een traject waarvan de lengte bekend is en een natte vinger kom je al een heel end. Zo af fabriek zit de lok niet ver van de Vmax= 100 kmh vandaan. De andere vier drie zal ik ook nog even meten. De vierde heeft nog geen decoder, dus dat moet later nog maar 'ns 'n keertje.

« Laatst bewerkt op: 24 October 2020, 10:43:10 door 44 »

Huup

  • Offline Offline
  • Berichten: 8448
  • May your coffee kick in before reality does.
Re: Projekt 083-338
« Reactie #20729 Gepost op: 23 October 2020, 21:21:09 »
Dank voor de uitleg, Jan. Mooie stukjes spoor ook onder die loks...