Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

tandwiel lux modellbau door Olav
Vandaag om 19:38:02
BNLS-Werkspoor - Railhopper SM90 door Hans van de Burgt
Vandaag om 19:34:04
Tandwiel 13 tands tbv aandrijfasje door Hasenwald
Vandaag om 19:28:42
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door VAM65
Vandaag om 19:18:35
Raadplaatje door Dave.......
Vandaag om 19:14:19
Koppelingsmechanisme klemt? door Robert vh Prutsert
Vandaag om 19:12:10
Scandinavië-IG: Skandinavisk bangården. Voor op Scandinavië gerichte spoorzaken door Loki
Vandaag om 19:06:47
Conrat door Overet
Vandaag om 19:04:10
Z21 en het programeren met de Z21App. door Frank 123
Vandaag om 19:03:41
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Ben
Vandaag om 18:49:03
Mijnbouw Indonesië door NS264
Vandaag om 18:42:05
Da's Daz 2 door NS264
Vandaag om 18:37:27
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 18:32:58
Rookgenerator wil niet werken, van piko 50652 = BR 93 in Rocrail door jack is back
Vandaag om 18:30:41
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 18:29:04
Liliput Onderdeel NS 7851 stoomlok door Bas, Dordrecht
Vandaag om 18:25:26
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door borotof
Vandaag om 17:47:49
19 Toen door ES44C4
Vandaag om 17:20:58
Veevervoer ss/ ns door klusser
Vandaag om 17:15:12
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ben
Vandaag om 17:03:11
Ovaalramer in messing. Schaal 0 door FritsT
Vandaag om 16:57:23
De bouw van 'Ommelanden' (H0) door phdirk
Vandaag om 15:57:32
Module vliegveld Jan van Mourik door MOVisser
Vandaag om 15:23:37
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door MOVisser
Vandaag om 15:03:22
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
Vandaag om 14:26:11
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 14:15:56
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
Vandaag om 12:07:16
Rondje door Lissabon met Lijn 28 door Ronald Halma
Vandaag om 11:13:03
USA-sampler met Amtrak, april/mei 2008 door Jelmer
Vandaag om 10:03:46
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 08:57:01
  

Auteur Topic: Projekt 083-338  (gelezen 3681362 keer)

Falkenberg

  • Offline Offline
  • Berichten: 4057
Re: Projekt 083-338
« Reactie #19890 Gepost op: 09 May 2020, 22:18:18 »
De 19 350 Nür is ook een 44740. Tja, Fremopost gaat over veel schijven ;)

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15432
Re: Projekt 083-338
« Reactie #19891 Gepost op: 09 May 2020, 22:38:00 »
Zo heb ik 'm voorlopig ook maar geregistreerd.
En of ze nu bij Hans liggen, bij Eric of de Baron, maakt allemaal niet zo heel veel uit. Ik had alleen gedacht bij Ericook nog wat anders te halen, maar daar kwam die coronadingus een beetje tussen.

Ric

  • Offline Offline
  • Berichten: 1078
Re: Projekt 083-338
« Reactie #19892 Gepost op: 10 May 2020, 10:29:53 »
Jan,  even een andere kijk op de DB in 1958

https://www.youtube.com/watch?v=kWQH--ubZJU


Grt. Ric

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15432
Re: Projekt 083-338
« Reactie #19893 Gepost op: 10 May 2020, 12:13:26 »
Dank je voor de koppeling, Ric!
1958, een best jaar was dat  :D

locofiel

  • Gast
Re: Projekt 083-338
« Reactie #19894 Gepost op: 10 May 2020, 12:28:20 »
44, ben het met je eens, 1958 kocht ik mijn eerste elektrische trein: Märklin BR89 (3000) met wat rails en wagonnetjes en één handwissel.


Gr,

Dirk

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15432
Re: Projekt 083-338
« Reactie #19895 Gepost op: 10 May 2020, 21:30:52 »
Dan liep je een paar jaar op me voor, Dirk  :D
In 1958 kwam ik ter wereld (althans, volgens overlevering en volgens de papieren, dat moet je ook allemaal maar geloven), de treintjes kwamen niet lang daarna.
Op vijf- of zesjarige leeftijd kwam de 'elektrische trein' een rol spelen, een paar jaar later, in '67, de aller, allermooiste lokomotief ooit, de V200.

Hieronder de schamele resten:



Bedroevend weinig als startpunt voor een restauratie, en toch verbazingwekkend dat er nog zoveel van over is. Want nee, ik ben er niet zuinig op geweest. Het ding is ontelbare keren van tafel gevallen, gesloopt en weer in elkaar gezet, bestookt met vuurwerk en beschoten met een windbuks. Kun je nagaan hoe onverwoestbaar de oude Fleischmann modellen waren.
Een restauratie zal het machientje vast ook nog wel overleven...

jerrytrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 5925
Re: Projekt 083-338
« Reactie #19896 Gepost op: 10 May 2020, 21:56:55 »
 :'( :'(
Hoe kan je zo een mooie loc zomishandelen

Flevodienst 1976

  • Klein Hertogdom Moresnet, komt als de tijd daar rijp voor is.
  • Offline Offline
  • Berichten: 1006
Re: Projekt 083-338
« Reactie #19897 Gepost op: 10 May 2020, 23:11:24 »

Ben ik de enige die nieuwsgierig is naar het zin om zo'n loc te bestoken met vuurwerk of te beschieten met een windbuks?
Fijne dag,
André.

GerardvV

  • Offline Offline
  • Berichten: 3840
  • Enge buur bij de buren
    • Spoorfoto's
Re: Projekt 083-338
« Reactie #19898 Gepost op: 10 May 2020, 23:14:02 »
nee hoor, maar anderen durven er niet voor uit te komen ;D ;D :angel:
Modelspoor;
http://www.flickr.com/photos/modelspoorvliet/.
Trein1:1;http://www.flickr.com/photos/spoorvliet
Tram 1:1;http://www.flickr.com/photos/tramvliet
178*hier
149* bij buren
Van alle kennis die de geest vergaarde blijkt onzin vaak van meeste waarde

mwdb

  • Offline Offline
  • Berichten: 531
    • Albulamodell forum
Re: Projekt 083-338
« Reactie #19899 Gepost op: 10 May 2020, 23:17:13 »
1958, een best jaar was dat  :D
Helemaal mee eens Jan, bij mij kwam op m'n 6e echter eerst een Jouef opwindtrein: dat was, vond ik toen al, niet zo'n succes. Zeker na 2 weken was de opwindveer al kaduuk, na de tweede keer een (ruil?)lok hebben mijn ouders dat opgegeven.
Toen kwam de (toen nieuwe) Lego batterijtrein. Die heeft het tot tot mijn 12e jaar in 1970 volgehouden, waarna ik een mooie start had met een 1e-2e klasse Silberling en de V100 van Fleischmann. Ik kan mij niet herinneren dat die op de grond gevallen, of beschoten is......

Maar, on-topic, die restauratie moet je zeker doen, iconische loc met een hoge gevoelswaarde. De vraag is zelfs of je hem niet alleen technisch weer zou moeten opkalefateren en de kap etc zo laten. Ben benieuwd wat je gaat doen!

Groeten, Michiel

Groeten, Michiel
RhB / H0m-Dubbeldeklayout / Peco/Zelfbouwrails/DCC/Xpressnet
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,70833.0.html

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15432
Re: Projekt 083-338
« Reactie #19900 Gepost op: 11 May 2020, 13:38:05 »
Ook bij mij gingen er minstens drie opwindtreintjes aan de elektrische vooraf. En inderdaad, te vaak te strak opwinden is niet zo best voor het uurwerk, dus erg lang hielden ze het ook niet vol...
Verder kan ik me herinneren dat ik al gauw het 'rondje' zat was en dat het me frustreerde dat er nooit rechte railstukken bij zaten. Daarom legde ik de bochtstukken wel eens om en om aan elkaar, zodat je een lange aaneenschakeling van S-bochten kreeg. Dan reed het treintje tenminste van A naar B.

De eerlijkheid gebiedt me te vertellen dat dat met die windbuks niet klopt. De buks was bij mijn opa, is nooit bij mijn treinen geweest en mijn treinen zijn nooit bij opa (en de buks) geweest. Met die buks heb ik wel op Airfix bouwpakketjes geschoten, vooral Sherman- en Churchill-tanks. En zo'n WO I- oorlogsschip, een Dreadnought of zoiets, een stuk of wat merels, mussen en spreeuwen en een keer een duif. Maar geen treinen en ook niet de V200 dus.
Want, en laat ik meteen nog even een nuancering aanbrengen, misschien is de bewering dat ik er niet zuinig op was wel niet helemaal waar - eigenlijk was ik best zuinig op de lok (en de rest van m'n treinen), maar er werd wel intensief mee gespeeld. Zo intensief dat beschadigingen en zo onvermijdelijk waren.

Daarnaast was ik zo nieuwsgierig naar het innerlijk van de lok dat het ding verscheidene keren uit elkaar gehaald en weer in elkaar gezet is, wat later ook vanwege al dan niet succesvolle pogingen om de lok te repareren.

Dan de vraag of de lok alleen technisch of ook cosmetisch hersteld gaat worden. Daar ben ik nog niet helemaal over uit, enerzijds lijkt het me wel wat om de lok in "nieuwstaat" terug te brengen, aan de andere kant is het ook wel aardig om de littekens door mijn kinderhanden aangebracht in stand te houden.

Vooralsnog neig ik naar alleen technisch herstel.

locofiel

  • Gast
Re: Projekt 083-338
« Reactie #19901 Gepost op: 11 May 2020, 13:54:25 »
Dus het bezoek hoeft geen afscheid te nemen  :D


Gr,

Dirk

Hans_omBC

  • Fremo Brio
  • Offline Offline
  • Berichten: 1849
  • Team Mitropa
    • Ommelander Maquette Bouw Collectief
Re: Projekt 083-338
« Reactie #19902 Gepost op: 11 May 2020, 14:06:59 »
Als het goed is liggen ze nu bij Eric. Ik zal vandaag of morgen maar eens op de fiets stappen om ze op te halen.

Dat wordt dan een ritje oostwaarts, ze liggen nog hier... zonder doosjes maar in noppenfolie, dat dan weer wel.

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15432
Re: Projekt 083-338
« Reactie #19903 Gepost op: 11 May 2020, 14:24:04 »
O, dat kan natuurlijk ook. Qua afstand maakt dat niet zo heel veel uit.

Ik zal maar eens kijken of ik ergens wat Auhagenboxen op de kop kan tikken...

Erik_omBC

  • Lid van het Collectief
  • Offline Offline
  • Berichten: 714
  • How to regognize trees from quite a long way away
    • Ommelander Maquette Bouw Collectief
Re: Projekt 083-338
« Reactie #19904 Gepost op: 11 May 2020, 14:41:14 »
Morgen ga ik voor intern transport een stuk naar het noorden. :) allemaal opties...