Doel:€250.00
Donaties:€128.00

Per saldo:€-122.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 16-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

18 t/m 21 april Intermodellbau '24 Dortmund door RK
Vandaag om 09:38:48
DR4024 door Josephes
Vandaag om 09:35:08
Een stukje Odsherreds Jernbane (OHJ) door Simplex
Vandaag om 09:06:30
US figuren in 1:48 tijdsperiode 1930-1950 door Gerard van de Weijer
Vandaag om 08:50:32
Efteling spoorweg gaat elektrisch door Matthijs van Heijningen
Vandaag om 08:30:47
ABLOAD gaat stoppen door Jelmer
Vandaag om 08:30:24
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door MOVisser
Vandaag om 08:24:01
Treinreizen met m'n vader door spoorijzer
Vandaag om 08:12:10
Decals Star TE-5933 door spoorijzer
Vandaag om 08:08:42
Een kantoorbaan in schaal N door spoorijzer
Vandaag om 08:01:56
Dubbelom, een boekenplankspoorbaan in H0 door spoorijzer
Vandaag om 07:54:53
Lantaarns Crafftiq op Roco Sik door zuylen
Vandaag om 05:02:25
weerstandje en relais door Hans van Kampen
Vandaag om 00:37:21
Traintastic - modelbaan besturingssoftware (gratis en open source) door reinderlf
Vandaag om 00:13:44
Bouw NTM Stationsgebouw Lemmer door Sven
Vandaag om 00:00:12
Bouw NS C 8605, BC 6012 en C 6820 door prutser
22 april 2024, 23:12:32
NS 8400 van Werps door mwdb
22 april 2024, 23:10:52
Bauarbeiten im gange door gdh
22 april 2024, 22:55:53
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Wim Vink
22 april 2024, 22:47:51
Tuinspoor en zo door RK
22 april 2024, 22:12:11
Haandrecht materieel door MathynK
22 april 2024, 22:00:31
Sankt Georgen. door AndrevdG
22 april 2024, 21:32:17
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Ferdinand Bogman
22 april 2024, 21:29:15
BMB 00-Modulebaan, BMB-Rijdagen en BMB-Deelname aan Beurzen & Evenementen door Hans van de Burgt
22 april 2024, 21:27:48
Piko Br 78 door Ronald Halma
22 april 2024, 20:55:34
Efteling stoomtrein finito door Gert Arkema
22 april 2024, 20:01:21
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Syb030
22 april 2024, 19:26:28
Bisonkit verdunner door Tom Z.
22 april 2024, 17:25:30
5 mei 100 jaar mC 9002 door Seinhuis
22 april 2024, 17:16:29
Brezelbahn in H0, Duitsland tp III. door MichielB
22 april 2024, 16:44:20
  

Auteur Topic: Projekt 083-338  (gelezen 3411115 keer)

cor_b

  • at ,t moar exact 1:87 is
  • Offline Offline
  • Berichten: 2501
  • Doornvliet CS 1975 t/m 1995
Re: Projekt 083-338
« Reactie #19920 Gepost op: 14 mei 2020, 09:29:58 »
Leuk project ,  restauratie oud Fleischmann.

Cor

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15416
Re: Projekt 083-338
« Reactie #19921 Gepost op: 14 mei 2020, 19:43:03 »
@Ric: is 't heus? Zo sensationeel vind ik het zelf eigenlijk niet, ik heb dat ding al talloze keren uit elkaar gehaald en weer in elkaar gezet. 't Is alleen al even geleden, de laatste keer...
@Cor: de inspiratie kwam (voor een deel) door dat draadje van Besselspoor, over zijn modelbaan gebouwd op de manier van de methodes die gangbaar waren in 1969 en ook met materialen uit die tijd. Hoewel ik dat een heel erg leuk idee vind, beperk ik mij tot de (technische) restauratie van de V200 uit m'n jeugd, mogelijk gevolgd door nog wat ander bewaard gebleven materieel.

Gisteren het stroomafnamedraaistel, nu het motordraaistel:



Mijn moeder zaliger zou hebben gezegd: "Wat ben je toch ook een Turk". Want het ding is behoorlijk vervuild door vet, stof, olie, haren en weet ik wat voor ongerechtigheden nog meer.

Even een kleine toevoeging naar aanleiding van wat commentaar:

Voor de duidelijkheid: ik haal hier een uitspraak van mijn moeder aan zoals zij die rond vijftig jaar geleden nogal eens bezigde. In die tijd was die uitdrukking vrij normaal, en werd door menigeen gebruikt als verzuchting als er weer eens een kind onder de modder, met vieze handen of snottebellen aan de trui thuiskwam.
Als ik dat niet mag vertellen, mag ik ook niet vertellen dat ik vroeger, in diezelfde tijd, heel erg kon genieten van boeken als Arendsoog, De Scheepsjongens van Bontekoe, Wambo de Jonge Papoea of een blad als Sjors en Sjimmie, om maar eens wat te noemen. Want daarin stonden dingen beschreven en/of afgebeeld die destijds heel normaal gevonden werden maar vandaag de dag als minder wenselijk worden beschouwd.

Andersom komt ook voor: vandaag de dag staat niemand er van (wel er in) te kijken dat er in elke supermarkt tijdschriften met afbeeldingen van blote mensen te koop zijn. Vijftig jaar geleden zou dat voor elke dominee van elke geloofsgemeenschap in een straal van honderd kilometer rondom zo'n supermarkt aanleiding zijn geweest om hel en verdoemenis over die supermarkt af te roepen.
Daar vinden we ook niks van.

Daarom laat ik het staan zoals het er staat.
« Laatst bewerkt op: 15 mei 2020, 13:02:01 door 44. Reden: toevoeging »

jerrytrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 5807
Re: Projekt 083-338
« Reactie #19922 Gepost op: 14 mei 2020, 22:37:13 »
Mist de stroom afnemer nu een lip

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15416
Re: Projekt 083-338
« Reactie #19923 Gepost op: 14 mei 2020, 22:54:32 »
Dat zou je haast wel zeggen, Jerry. Maar het is niet zo, zo zit het bij mij  eigen lok en ook bij de donorlok.

Vanmiddag had ik elders te doen, reden waarom het motordraaistel nog steeds in gedemonteerde toestand op de werkbank ligt.
Daar staat tegenover dat het wagenbestand iets is uitgebreid. Een Halbspeisewagen is enige tijd geleden van hier richting West-Friesland getrokken. Via een uiterst pittoresk dorpje in de gemeente Oldambt, alwaar een lok BR 140 werd afgeleverd, voerde de weg naar een al even pittoresk plaatsje, gelegen in de gemeente Delfzijl. Aldaar ontving ik de uit West-Friesland afkomstige rijtuigen B4üm 19 368 Mü (die had ik nog niet) en BD4üm 95 143 Mü (die ook nog niet):





Naast dit vensterwagengeweld werd ook een alleraardigst ketelwagentje van de firma Thörl uit Hambur-Harburg gescoord. Nou ja, niet echt afkomstig uit Hamburg-Harburg, maar uit Papenburg. Enige tijd geleden zag ik de wagen via Schubbekutteveen (het heet anders maar ik kom er even niet op) van aldaar naar de gemeente Delfzijl verhuizen, nu dus van daar in Stad terechtgekomen, als compensatie voor een lok BR 52, die, inmiddels ook alweer geruime tijd geleden, dat was nog vóór de cc, van alhier richting Delfzijl is gegaan. Dat was overigens op dezelfde dag dat de Luxemburgse Oppeln hier terechtkwam, waar toen als tegenprestatie een Belgische Oppeln voor werd geofferd.



Uit de literatuur blijkt dat het wagentje feitelijk blauw hoort te zijn en niet groen, maar ik weet zo net nog niet of ik daar wel wat aan ga doen. Kvinnum zo ook wel leuk.

Zo zie je maar: zonder een cent uit te geven (behalve dan voor een beetje benzine) kun je heel wat lol aan zo'n hobby beleven, en je ziet nog eens wat. Zo heb ik uitgebreid de vorderingen van het Haven/industriebaantje in spoor 0 kunnen bekijken, met authentiek commentaar van de schepper van dat moois.

Erik_omBC

  • Lid van het Collectief
  • Offline Offline
  • Berichten: 696
  • How to regognize trees from quite a long way away
    • Ommelander Maquette Bouw Collectief
Re: Projekt 083-338
« Reactie #19924 Gepost op: 15 mei 2020, 07:51:51 »
Als er nieuwe plaatsnaambordjes op de ketelwagen moeten dan moet je even roepen, als ik mijn oor in het zolderraam te luister hang moet ik het geluid vanuit de stad kunnen opvangen.  ;)

Bert van Gelder

  • Offline Offline
  • Berichten: 4387
Re: Projekt 083-338
« Reactie #19925 Gepost op: 15 mei 2020, 08:46:20 »
Beste allen,

We hebben een aantal meldingen gekregen over een uitdrukking in dit draadje. Bedankt (y)

Omdat iemand beter niet in zijn eigen draadje kan modereren, heb ik dat gedaan en een paar berichten verwijderd.

Zullen intern nog even bespreken hoe of wat....

Gr, Bert
Team moderatoren.

Hans_omBC

  • Fremo Brio
  • Offline Offline
  • Berichten: 1840
  • Team Mitropa
    • Ommelander Maquette Bouw Collectief
Re: Projekt 083-338
« Reactie #19926 Gepost op: 15 mei 2020, 10:40:14 »
Enige tijd geleden zag ik de wagen via Schubbekutteveen (het heet anders maar ik kom er even niet op)

 ;D Annerveenschekanaal....  (y)

Quinzeedied

  • Online Online
  • Berichten: 1085
Re: Projekt 083-338
« Reactie #19927 Gepost op: 15 mei 2020, 11:40:46 »
Aldaar ontving ik de uit West-Friesland afkomstige rijtuigen B4üm 19 368 Mü (die had ik nog niet) en BD4üm 95 143 Mü (die ook nog niet):

Blijft bijzonder dat Roco alleen in een van de eerste batches (jaren tachtig, met matglas WC-ramen) een tijdperk III-versie van de BD4üm heeft uitgebracht (en ook D4üm). De later uitgebrachte tijdperk IV-versie is qua ramen bijvoorbeeld veel mooier.

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15416
Re: Projekt 083-338
« Reactie #19928 Gepost op: 15 mei 2020, 12:36:06 »
@Eric: dat is wel een leuk idee.  Zal straks even een raam opengooien en roepen.
@Bert (en allen): het gewraakte bericht is inmiddels voorzien van een toevoeging.
@Hans: ja, precies, dat is 't. Het is gek, maar op de een of andere manier kan ik die naam nooit onthouden. Net als vroeger het telefoonnummer van mijn schoonouders, dat moest ik ook altijd opzoeken.
Niet dat daar verband tussen is, 't is alleen net zoiets.
@Quinzeedied: inderdaad, dat is zo. Bij een deel van die "matglaswagens" heb ik trouwens de betreffende ruiten van binnen wit geschilderd.

Rondje_HO

  • Offline Offline
  • Berichten: 8136
Re: Projekt 083-338
« Reactie #19929 Gepost op: 15 mei 2020, 13:35:26 »
Goed idee, die toevoeging. Het is belangrijk een uitspraak in zijn context of tijd te zien, dan begrijp je het vaak beter. Iets wat mensen tegenwoordig steeds minder kunnen volgens mij. Die plaatsen een uitspraak gelijk in hun eigen tijd en wereld en vervolgens roepen ze dat het beledigend is.



>>  en met plastic Lima-wielen (waarom dat nou weer is?).

Ik kan me van mijn eigen Lima treinen vroeger wel herinneren dat ik er juist plastic wielen onder had gezet omdat de metalen wielen zo'n herrie maakten (mijn rails lag gewoon los op een houten plank).

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15416
Re: Projekt 083-338
« Reactie #19930 Gepost op: 15 mei 2020, 15:46:47 »
Nou ja, ik kan me voorstellen dat iemand na een eerste keer lezen niet altijd precies door heeft wat er eigenlijk staat en als zo iemand dan netjes vraagt hoe het bedoeld is kun je een fatsoenlijk antwoord geven. Maar mensen wier schrale verstand niet toereikend is om zich te kunnen beheersen en meteen maar allerlei kwetsende wartaal beginnen te spuien, mogen van mij geweerd worden van een forum als dit.
Maar genoeg daarover, terug naar de orde van de dag.

Die Lima-wielen... geen idee, herrie op de plank heeft me vroeger nooit zo gestoord, en nu eigenlijk nog niet. Ik heb nog nooit een modelbaan gezien waar geen herrie te horen was, behalve dan bij een Fremosessie of zo, waar de ruimte zo groot is dat elk geluid vervliegt - inclusief dat van de zgn. geluidsdecoders.
Misschien heb ik de assen voor iets anders nodig gehad, weet ik 't...
In ieder geval heb ik materiaal genoeg om onder die TOUROPA-wagen weer metalen assen met metalen wielen te zetten. En ook om de schutwagen voor de kraanset weer van de tweede as te voorzien (dat zal m'n kleinzoon leuk vinden) :D

Falkenberg

  • Offline Offline
  • Berichten: 3804
Re: Projekt 083-338
« Reactie #19931 Gepost op: 15 mei 2020, 15:58:48 »
Citaat
Een Halbspeisewagen is enige tijd geleden van hier richting West-Friesland getrokken.

Als ik een West-Fries ben, ben jij een Oost-Fries 8) :P

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15416
Re: Projekt 083-338
« Reactie #19932 Gepost op: 15 mei 2020, 16:58:44 »
Nou nee, 't zit net even iets anders. Oorspronkelijk had je de Friezen tussen Zuiderzee en Eems, de West-Friezen westelijk van de Zuiderzee en de Oost-Friezen oostelijk van de Eems. Dat was toen het nog redelijk eenvoudig was.

Aan het noordelijke uiteinde van de Hondsrug ontstonden twee esdorpen, als voorposten van een Saksische bevolkingsgroep. De twee esdorpen groeiden uit tot een stad, en die stad probeerde greep te krijgen over de Ommelanden (die dus van oorsprong Fries waren). Dat lukte eigenlijk best aardig, alleen ten westen van de Lauwers bleef die macht minder permanent gehandhaafd dan oostelijk van die rivier, vandaar dat wel gesproken werd van westerlauwerse Friezen en oostereemse Friezen.

Wat daartussen zat werd allengs onder invloed van Stad, ook wel Groningen genoemd, steeds saksischer, wat zich ook in de taal deed gelden. Het Gronings is een Saksisch dialect met hier en daar nog wat Friese invloeden. Maar tegen de tijd dat het zo ver was bestonden de Westfriezen eigenlijk al niet meer, die waren zo'n beetje opgegaan in de Hollanders, die zich in die omstreken deden gelden (en nog wel eens probeerden de Friezen te knechten, wat evenwel meestal niet zo best lukte, zoals blijkt uit de slag bij Warns, waar de een of andere Hollandse Graaf door de Friezen in de pan werd gehakt. Op het Rode Klif is ter gedachtenis aan die gebeurtenis de tekst "Leaver dea as slaef" aangebracht)
.
Groningen en de Ommelanden wisten zich soms wel, en soms ook niet, tegen "buitenlandse" overheersers te handhaven (de overwinning op Bernard van Galen, de Bisschop van Münster, ook wel "Bommen Berend"genoemd, wordt nog elk jaar op 28 augustus als 'Gronings Ontzet' uitgebreid gevierd.

In dat licht gezien kun je me geen Oostfries noemen; ik ben veeleer een Saks.

Toevoeging: op de Martinitoren staat het Saksische Paard als windvaan,  zie ook bijvoorbeeld de vlag en het wapen van (het Duitse) Niedersachsen:



Bron plaatje Martinitoren: Door Gouwenaar - Eigen werk, CC0, zie hier
Bron plaatje wapen Niedersachsen: Von Gustav Völker - zie hier
« Laatst bewerkt op: 15 mei 2020, 17:10:30 door 44 »

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15416
Re: Projekt 083-338
« Reactie #19933 Gepost op: 15 mei 2020, 22:33:47 »
Met de komst van de beide laatstgenoemde wagens is het hoofdstuk vensterwagens wel zo'n beetje afgesloten. Op naar de goederenwagens, En dan kom je ineens weer van allerlei leuks tegen , zo van: oh ja, die heb ik ook nog!

Zoals de R10 van Roco. Het voorbeeld stamt nog zo ongeveer uit de "Landerbahnzeit". Veel zullen er in 1967 niet meer hebben rondgereden, maar een paar toch nog wel. De meeste houten rongen waren in de eerste na-oorlogse jaren al als brandhout verdwenen, reden waarom ze in later jaren met stalen rongen rondreden.





Roco heeft op de bodem van de wagen een soort profiel-in-reliëf aangebracht (om wat voor reden dan ook), het is dus zaak de wagen een mooie lading te geven, zodat de bodem niet zichtbaar is. Oorspronkelijk werd de wagen geleverd met een MB vrachtwagenchassis met cabine. In plaats daarvan heb ik er een lading buizen op gezet.


Ric

  • Offline Offline
  • Berichten: 1075
Re: Projekt 083-338
« Reactie #19934 Gepost op: 16 mei 2020, 08:35:01 »
Mooi en interessant stukje geschiedenis les, Jan.

Grt. Ric